• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kissaa ja hiirtä poliisimopon kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NOx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mut kuten huomasitte kertomuksesta, on melkoinen työ ajaa lakien mukaan, kramppi siitä tulee. Ainakin itse olen huomannut että täällä funlandiassa on ahdistavaa liikkua maantiellä oli ajoneuvo mikä tahanssa. Esim 5-tie on kyllä oikea kyttäysyhteiskunnan ilmentymä, liikkujia kytätään kymmenin kameroiden ja -poliisien toimesta. On siinä kansalaisella oikea kujanjuoksu, jos joudut sen ajamaan vaikkapa Helsingistä Iisalmeen. Osa tienkäyttäjistä on jo kun kanit, arkoja, pelokkaita hissuttajia. Nopeutta ei uskalla nostaa yli 70 ja kun tulee kameratolppa näköpiiriin alkaa jarruvalot vielä varmuudeksi vilkkumaan, vaikka kohdalla olisi lupa ajaa 100. Kaikki kotilot menee jonossa heti moottoritien loputtua, tuollaisen hissuttajan toimiessa johtajana, kukaan ei uskalla ohittaa ja jos uskallat, lähtee sulta kortti.
veryangry.gif
veryangry.gif
veryangry.gif
Höpö höpö
biggrin.gif

Ei minulla tule kramppeja liikennesääntöjä noudattamalla ja uskallan kyllä ohittaa hitaammin ajavia. Muutamien sekuntien ja jopa minuuttien "menettäminen" hitaampien takia ei minun aikataulujani kaada enkä sen vuoksi ota älyttömiä riskejäkään. Saati, että hermojani tollaisen takia kiristäisin.

Liikenteessä on varovasti ajavia, kokemattomia tms., eivätkä he häiritse liikennettä tai aiheuta vaaraa. Vaaraa he voisivat aiheuttaa ajamalla nopeampaa kuin miltä itsestä tuntuu. Mieluummin minä ainakin ajan hetken heidän takanaan vaikka vähän alinopeuttakin.

Aika ei lopu odottamalla, kiirehtimällä voi käydä toisin.

Paitti että se poliisi tulee siihen sun viereen hokemaan "kato (toisten) rahaa makaa tossa kadulla, otaotaota...". Eikä korvaansakaan lotkauta muille tallaajille jotka siinä tunkevat taskujansa täyteen ja suuntaavat kaljalle / prätkäkauppaan... Mut eihän siinä mitään, ku eihän toi sua harmita. Kaikki saa tehdä mitä tykkää, ja poliisi saa provosoida...
Ja koko homma tulee talletetuksi läheisen kaupan näyteikkunan
sisäpuolelle vasempaan yläkulmaan asennetulle videolle, josta
sitä ei kukaan huomannut. Vain sinä - koko jukon ainoana
rehellisenä - saat palkinnon ja kunniamaininnan pankilta. Muut
saavat elinkautisen linnatuomion pirunsaarelle ja sinä nautit
elämästäsi ja kylvet palkintorahoissa ja elät elämäsi onnellisena
loppuun asti.
- ja sitten herätyskello soi -
033102bebe_1_prv.gif

Mut kuten huomasitte kertomuksesta, on melkoinen työ ajaa lakien mukaan, kramppi siitä tulee. Ainakin itse olen huomannut että täällä funlandiassa on ahdistavaa liikkua maantiellä oli ajoneuvo mikä tahanssa. Esim 5-tie on kyllä oikea kyttäysyhteiskunnan ilmentymä, liikkujia kytätään kymmenin kameroiden ja -poliisien toimesta. On siinä kansalaisella oikea kujanjuoksu, jos joudut sen ajamaan vaikkapa Helsingistä Iisalmeen. Osa tienkäyttäjistä on jo kun kanit, arkoja, pelokkaita hissuttajia. Nopeutta ei uskalla nostaa yli 70 ja kun tulee kameratolppa näköpiiriin alkaa jarruvalot vielä varmuudeksi vilkkumaan, vaikka kohdalla olisi lupa ajaa 100. Kaikki kotilot menee jonossa heti moottoritien loputtua, tuollaisen hissuttajan toimiessa johtajana, kukaan ei uskalla ohittaa ja jos uskallat, lähtee sulta kortti.
veryangry.gif
veryangry.gif
veryangry.gif
Höpö höpö
biggrin.gif

Ei minulla tule kramppeja liikennesääntöjä noudattamalla ja uskallan kyllä ohittaa hitaammin ajavia. Muutamien sekuntien ja jopa minuuttien "menettäminen" hitaampien takia ei minun aikataulujani kaada enkä sen vuoksi ota älyttömiä riskejäkään. Saati, että hermojani tollaisen takia kiristäisin.

Liikenteessä on varovasti ajavia, kokemattomia tms., eivätkä he häiritse liikennettä tai aiheuta vaaraa. Vaaraa he voisivat aiheuttaa ajamalla nopeampaa kuin miltä itsestä tuntuu. Mieluummin minä ainakin ajan hetken heidän takanaan vaikka vähän alinopeuttakin.

Aika ei lopu odottamalla, kiirehtimällä voi käydä toisin.
se on hienoa että meitä liikennesääntöja täysin noudattavia jeesustelijoita on muitakin kuin vain minä...

Toki tämä "tein vain mitä käskettiin" -puolustelu on vuosisatoja toiminut vedenpitävänä perusteluna väärille käytännön teoille.
Nyt - aivan vastikään - oli esillä simputustapaus armeijassa.
Oikeuden päätös oli, kun alempi upseeri väitti käskyn tulleen
luutnantilta, että esimihen käskyjä ei pidä totella sokeasti.
Aliupseerit saivat tuomion - kuten luutnantitkin.
Sangen mielenkiintoista - eikös vain.
smile_org.gif
Tuo casehan on juuri käänteinen em. tapaukselle.

Kenttäpoliisihan nimenomaan toteuttaa "oikeuden" (valtioneuvosto, sisäasiainministeriö, STM, LVM, poliisylijohto, "suuren yleisön" mielipide etc.) määrämää menettelytapaa.

Mikäli ei toteuttaisi, seuraisi subjektille sanktio käskyn toteuttamatta jättämisestä.

Faktisesti "noudatin vain käskyä" -periaate on lähes aina ollut pätevä selitys. Toki metatason poliittiset/kulttuuriset muutokset ns. ilmapiirissä vaikuttavat perustelun kestävyyteen. Tällöin yleensä juuri päällikkötaso on kantanut vastuun.

Tosin usein käy niinkin, että suorittava porras saatetaan uhrata tuomittavaksi ja herra Isoherra jätetään rauhaan yhteisen edun nimissä.

Btw. Simputushan on nykyään kielletty. Tuohon mainittuun tapaukseen voisi myös kursorisesti todeta, että se oli pientä jäynää siihen verrattuna, mitä Parolassa vielä harrastettiin esimerkiksi vuosina 1975-76. Vastenmielistä joka tapauksessa.

Poliisin kenttäväen harjoittamalla "simputuksella" on siis minun käsitykseni mukaan yleensä korkeamman auktoriteetin siunaus takanaan, joko operatiivisen tai poliittisen. Siis yleensä - selvää on, että aina löytyy poikkeustapauksia.

-hh-

en tuomitsisi kaikkia yhden pääkaupunkiseudun tapauksen johdosta. pääkaupungin liikenne vaatii lähes avohoitopotilaan lääkityksen tai se tekee hulluksi, ellei ole jo hullu.

ihan asiallisiin poliiseihin oon törmännyt, joitain nuoria ja innokkaita on tietysti joukossa...

varmaan sama juttu, että päälliköiden vouhotukset osaa kokeneemmat poliisit jättää omaan arvoonsa ja keskittyä liikennevalvontaan normaalisti, karsien törkeydet.

kyllä niitä törkeitäkin riittää kiintiöihin.

Joo-o. Viimekesänä poliisin intoa motoristeja kohtaan Jyväskylän alueella hiukan koin osaltani. Tosin ihan tunnuksettoman Skoda RS:n kuljettajan painostamana.
Kuulemma poliisi ei saisi provosoida liikenteessä, mutta kuten Magnis sanoo, vain tollo provosoituu.

LP:llä on tehtävänään ollut nimenomaan napata "påmpperssi" kuskit liikenteestä alkukesästä asti ja into siihen puuhaan on kovaa...

Olen joskus tehnyt niin, että olen ottanut siviilipoliisi ajoneuvojen rek.tiedot ylös, kellonajan, paikan, suunnan ja tehnyt kyselyn ajoneuvon ajokäyttäytymisestä, jos siihen on ollut aihetta. Eli kovalla vauhdilla liikenteen seassa pujottelua, ilman varoitusmajakoiden päälläoloa, yms juttua, tai perässäroikkumista. Tietysti pitäisi olla se videokamera takana ja edessä, että saisi kunnon dokumenttia, mutta kelläpäs niitä nyt mopoissa/autoissa on?

Kuitenkin olen saanut erään innokkaan mopopoliisin siirrettyä pariksi kuukaudeksi työpöydän ääreen "napottamaan", kun tein tällaisen vauhtibongauksen. (tai ainakin Hänen esimiehensä ilmoitti minulle tutkinnassa olleen ja kaveri siirrettiin kesäkuun alussa työpöydän ääreen prätkän sarvista)..
Että tarkkuutta liikenteeseen...
062802moto_prv.gif

Lyhennettynä: Perässäsi ajoi poliisimoottoripyörä ja se häiritsi sinua. Eihän tuossa nyt varsinaisesti mitään väärää tapahtunut missään vaiheessa?

Kyllä poliisiksi ryhtyvällä pitää olla sellaista hallitsemisen tarvetta. -Koulukiusattu saa antaa takaisin-. On vaan niin, että valitessamme edustajia, kaikki ovat silloin pienen ihmisen asialla, mut kyllä systeemi ne pian kouluttaa. Ensin huolehditaan omista eduista ja siihen tarvittavista varoista ja siihen tarvitaan näitä "sankaripoliisejakin". Ja sitten kirmaillaan loppuaika Brysselissä ja ties missä verovaroin, annetaan toinen toisilleen lausuntoja ja vastaillaan toisten tekemiin lausuntoihin.
Missä muussa duunipaikassa muuten alkaa täysi eläke juosta -oliko se nyt 8 vuoden työrupeaman jälkeen?
Pikkuisen tuntuu ottaneen tuo konstaappeli tosissaan esimiehen käskyn -sitten valvot niitä kaksipyöräisiä-. Mut jos nää rivipoliisit, sotilaat, ym "turvallisuushenkilöt" omaisivatkin tervettä ajattelua, ei kait tuommoiset kansanmurhat/keskitysleirit olis mahdollisiakaan. Noihin joukkoihin haetaan/hakeutuu yksilöt jotka tekevät mitä ylhäältä käsketään ja kun on teelusikalla annettu tuolliseen kyttäämiseenkin se voi johtaa. Ja systeemi kyllä pitää omistaan huolen, ei hätää.
Ajatelkaapa kuinka paljon valtaa toista ihmistä kohtaan saa juurikin tuollainen kenttäpoliisi melkoisen heppoisella koulutuksella. On pyssyt ja vehkeet millä kansalaisia paimennat.
Aika pitkälti olen samaa mieltä.
biggrin.gif

Sen sijaan, että poliisi palvelisi kansalaisia se pönkittääkin
systeemiä itseään. Vaikka esimiehet ajaisivat milloin mitäkin
asiaa - kuten tekevätkin - niin omaa ajattelua, harkintaa ja
älykkyyttä ei tulisi missään nimessä hukata missään uran
vaiheessa - olipa sitten kyseessä rivimies tai upseeri.
bowdown.gif

"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Omat vaaransa on vapauksienkin suhteen .. kuten terrorinkin ..
riippumatta siitä mistä suunnasta se terrorismi milloinkin iskee.
Sehän voi iskeä välillä ns. "kotipesästäkin" .. kuka sen on
sanonut, että terrorismin vastainen taistelu ei olisi sekin terrorismia.
biggrin.gif

sehr.jpg

Se on aivan oikein että viranomaiset on yleisön seurannassa, näinhän sen tuleekin olla.

Mun mielestä puolustusvoimien systeemi on pitkäänkin ollut se, että esimiehen käskyn täyttämättä jättäminen, jos se käsky johtaisi rikokseen tai olisi ohjesäännön vastainen, ei olisi rangaistava teko. Tiedäppä sitten asiaa tarkemmin.

Edit: ihan hyvin kirjoitettu tarina se silti oli.

Ja koko homma tulee talletetuksi läheisen kaupan näyteikkunan
sisäpuolelle vasempaan yläkulmaan asennetulle videolle, josta
sitä ei kukaan huomannut. Vain sinä - koko jukon ainoana
rehellisenä - saat palkinnon ja kunniamaininnan pankilta. Muut
saavat elinkautisen linnatuomion pirunsaarelle ja sinä nautit
elämästäsi ja kylvet palkintorahoissa ja elät elämäsi onnellisena
loppuun asti.
- ja sitten herätyskello soi -
033102bebe_1_prv.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Lyhennettynä: Perässäsi ajoi poliisimoottoripyörä ja se häiritsi sinua. Eihän tuossa nyt varsinaisesti mitään väärää tapahtunut missään vaiheessa?
Vielä lyhyemmin: Poliisi ei puuttunut selkeisiin liikennerikkomuksiin.
Eli sehan oli hyva uutinen, ei tartte aina valittaa kuinka poliisit on mulkkuja.
Niin. Tässähän jäi kokeilematta se, että olisiko puuttunut jos törkeä motoristi olisi syyllistynyt rikkomukseen.

Kyllä täällä pks:llä tuntuu poliisilla olevan jonkun sorttinen moottoripyörien tehovalvonta päällä. Itse ajelen kutakuinkin töihin ja takaisin kaupunkialueella, eli 25 km / päivä ja lähes aina samaa reittiä.

Parin viime viikon aikana mut on pysäytetty kahdesti "ihan ilman syytä". Ensimmäisellä kerralla kyseessä oli ihan ratsia, jossa poliisit viittoivat kaikki moottoripyörät liikenteestä tien sivuun, ja tarkistivat ajokortin ja rekisteriotteen. (Sen reilun viiden minuutin aikana jonka siinä olin, pysäyttivät yhden auton, tuliterä 5-sarjan bemu Viron kilvissä).

Toisella kerralla valojonossa seistessäni (en splitannut) poliisi splittasi viereen ja viittoi sivuun. Kysymykseeni "Mitä?" vastaus oli "katsotaan vaan paperit". Kyseinen poliisi tosin myös tarkisti rekkarini perusteella keskuksesta josko pyörälläni oli ollut "mitään keikkaa" huhtikuun alusta lukien.

Ja lisätään nyt vielä, ettei teidän muiden tartte:

Mut onhan se hyvä että valvotaan, niin saadaan kortitta (tai väärällä kortilla) ajajat, pakenijat, pyörävarkaat ym. pois. Ja kun itse aina tekee kaiken oikein niin mitään pelättävää ei ole.

Armeijan systeemissä esimiehen käsky oli syytä pyytää kirjallisena, jos sen katsoo olevan vasten ohjesääntöä tai lakia. Tiedä sitten, miten on nykykäytäntö.
Komppaniapäällikön käsky muuttui muinoin kummasti, ku sille kirkastu, että asiaa käsittelee seuraavaksi pataljoonan komentaja.

Poliisinkaan tekemänä provosointi ei pääsääntöisesti ole laillista, lukuun ottamatta erikseen myönnettyjä oikeuksia tiettyihin tapauksiin. Provosoinnin osoittaminen on vain ollut lähes mahdotonta. Nykyinen kameratekniikka tekee mahdolliseksi sellaisen dokumentoinnin, ettei case ole enää poliisin sana vastaan syytetty hallintoalamainen.

Ehdoton valtaenemmistö pollareista on asiallisia, mutta aina joukkoon mahtuu muutama mulkku, aina nimismiestasolle saakka.

Hyvin voi kuvitella ton provosoinnin ja seurausten dokumentoinnin menevän joskus tulevaisuudessa myös toisin päin, toisilla kun on intohimoa ja poltetta osoittaa asiattomuudet ja tekniikan myötä myös välineet.

Mun puolesta saavat kurvailla ja provosoidakin jos siltä tuntuu. Mitä sitten? Vain tyhmä provosoituu
wink.gif
Ja saa silloin tällöin siitä kirjallisen muistutuksenkin, ansaitun sellaisen
033102bebe_1_prv.gif
Okei. Talsit rauhassa kadulla kun pankin rahankuljetusauto vetäsee mutkan pitkäks ja kaatuu siihen sun eteen. Jostain käsittämättömästä syystä kaikki mammona leviää siihen kadulle pyörimään, mut onneks paikalla sattuu olemaan korttelipoliisi ettei homma mee ihan villiks.

Paitti että se poliisi tulee siihen sun viereen hokemaan "kato (toisten) rahaa makaa tossa kadulla, otaotaota...". Eikä korvaansakaan lotkauta muille tallaajille jotka siinä tunkevat taskujansa täyteen ja suuntaavat kaljalle / prätkäkauppaan... Mut eihän siinä mitään, ku eihän toi sua harmita. Kaikki saa tehdä mitä tykkää, ja poliisi saa provosoida...

(Joojoo, on huono provo ja tapahtuukin heti sen jälkeen ku Suomi voittaa euro..., eiku fudiksen MM:n. Mut so not.)
Mä voin tallustella ihan rauhassa samoin kun ajellakin ihan rauhassa. Mua ei suuremmin liikuta muiden provoilut  
cool.gif

Mulle ei tarvitse tulla tuputtamaan toimintaohjeita kun sattumalta tiedän ne sanomattakin.
On se äijä!

Mm. edellämainituista syistä suhtaudun suomalaiseen poliisiin siten, että kaikki he ovat perseestä ennenkuin toisin todistavat.

062802moto_prv.gif

Back