• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kippaamisen jälkeen...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kawa97
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
vedenhenki sanoi:
Itse liityin siis kerhoon jo lokakuussa 2011. Kampissa nurin n. 20-25km/h vauhdista, sporakiskoon joka oli koholla asfaltista n. 1,5cm. Helsingin kaupungin rakennusvirasto korvasi kaiken, kun tienpitäjän vika oli selvästi. Vasemmalle kyljelle tulin nätisti, ajokamppeissa ei mitään muuta kuin pienen kananmunan kokoinen kuluma ajohousujen lahkeessa, päätä tuli suojattua vaistonvaraisesti. Ulkopuolisia vammoja ei ollut yhtään, ei mitään. Mutta:
murtuma.jpg

Kai tuollainen kuitenkin _tuntui_ jossain kaatumisen jälkeen, siis tuo ei-näkyvä vamma luussa?

Rupes jänskättää kun ei tullut oman lipan jälkeen käytyyn lekurissa kun ei tuntunut olevan tarvetta. Mitäpä sitä ois sielläkään osannut kattoa/tutkia kun oli aika jees olo. Oli vaan seuraavana aamuna lipoista niskat vähän jumissa ja muutama lihas käsissä hieman väsynyt/jomotti mutta sekin meni ohi päivässä. Tosin tollaset "lihassäryt"hän on kuitenki vissii aika normaalia seurausta päiväks-pariks, ja tuon jälkeen ei oo mitään tuntunu missään.

Noh kaipa sen ois huomannu (=tuntenut) jos ois jääny jotain kipeeks eli piilevää vikaa.

Viimeksi muokattu:
tiggeri sanoi:
Anu, se oli sun jarrujälki siinä mun linkkaamassa kuvassa :)

No sitä me pohittiin, mutta jotenki ei näyttäny tutulta eikä pyörät/tyypit kun siinä seiso. Mutta joo, tuommonen muistikuva mulla on tapahtuneesta, tultiin oban kaa mutkan takaa ja letkan perä tuli vastaan. Oba ehti korjaamaan, mulla tuli hartialukko ja sinne mentiin :) Hauskintahan tossa on se että muistaakseni poliisi laski että 8-90 oltiin mutkaan tultu, mutta mitään ei mulle käyny. Medihelikin sinne tosin tuli. Vpk:laiset muisti mut 2 vuoden takaa, olin ollu kuulemma ihan stanan kiukkunen ojassa kun kukaan ei suostunu mua siirtään ja makasin ojassa missä oli vettä ja omat voimat ja tiukat nahat esti omin voimin nousun. Suopo sit vissiin poppoon kanssa veti mut penkalle ja Ri1vattu kaiveli mulle tupakkaa :grin: Pyörällekään ei tullu muistaaksein ku naarmuja kun se ei pyöriny vaan liukui mutaista ojanpenkkaa. Pyörä vietiin pois ajamalla.

No, näistä oppii :)

Oli siellä tarjolla yleisölennätyksiä ja muuta sirkushuviakin mutta ei niille ollut tilausta :jpstyle:

Liitetiedostot

• image.jpg
    image.jpg
    182,4 KB · Katselut: 245
  • image.jpg
    image.jpg
    637,7 KB · Katselut: 280
Viimeksi muokattu:
Crankcase sanoi:
Auts! Oliko minkälaiset kengät?

Mulla oli TCX:n ajokengät, niissä ei tosiaan ole kummoista suojaa tollasia sivusuuntaisia iskuja vastaan. Sitten tulikin ostettua uudet ajokengät, vaikka noihin TCX:iin ei jäänyt mitään jälkiä onnettomuudesta. Nyt on Sweepin GP 12 -saappaat, jotka on selvästi jämäkämmät ja on suojaa tollasiakin varten.

Suosittelen lämpimästi ajosaapas-ostoksilla taivuttamaan saappaan vartta nilkan yläpuolelta sivusuunnassa, jos saapas lytistyy ja taipuu, ei kannata ostaa.

Karkov sanoi:
Kai tuollainen kuitenkin _tuntui_ jossain kaatumisen jälkeen, siis tuo ei-näkyvä vamma luussa?

Ei se aluksi. Itseasiassa nousin heti pystyyn ja otin muutaman askeleen, tosin painoa ei pystynyt laittamaan yhtään jalalle. Luulin että nilkka on nyrjähtänyt, mutta lähdettiin sit kuiteki suoraan lanssilla Haartmanniin ja mua hävetti, et yhden nilkan nyrjähdyksen takia joutuvat lanssilla mua kuskaamaan. Haartmannissa sitten vasta noin tunti onnettomuuden jälkeen alkoi kivut. Tärisin ja hampaat löi loukkua, silloin tajusin et tais kyl mennä luita. Ja äkkiähän siellä röntgenit otettiin ja tieto kuvista tuli alle kymmenessä minuutissa.
Jalkaa ei leikattu, laitettiin vaan kipsi Jorvissa. Tuo kuva on otettu kaks viikkoa sen onnettomuuden jälkeen. (Se valkoinen hässäkkä sääriluun päällä, ihan sen pohjeluun murtuman vieressä ei kuulu siihen kuvaan itseasiassa). Meni kuusi viikkoa, ennen kuin kävelin, lähes kolme kuukautta sujuvaan kävelyyn. Nilkassa on yhä hyvin pieni liikeradan vajaus ja murtumakohta on säästä riippuen joskus aika arkakin.

vedenhenki sanoi:
Mulla oli TCX:n ajokengät, niissä ei tosiaan ole kummoista suojaa tollasia sivusuuntaisia iskuja vastaan. Sitten tulikin ostettua uudet ajokengät, vaikka noihin TCX:iin ei jäänyt mitään jälkiä onnettomuudesta. Nyt on Sweepin GP 12 -saappaat, jotka on selvästi jämäkämmät ja on suojaa tollasiakin varten...

Täällä hyvin pitkälle samanlaista vammaa parantelen. En mennyt sporakiskoon nurin, mutta samoista vauhdeista kuitenkin. Viime lauantaina ruuvattiin luu kasaan ja kesäkuun lopussa saan kipsin veks. Mulla katkes vähän siistimmin ja mun huonon terveydentilan johdosta yritettiin ensin pelkällä kipsillä korjata. Viikon kuluttua oii kuitenkin luunpäät kipsin alla siirtyilleet ja sitten päättivät leikata. Töölössä sanoivat, että nämä jätetään leikkaamatta ainoastaan, jos on jokin leikkauksen estävä terveydellinen este. Sen verran yleinen vamma ja usein konservatiivinen hoito jättää nilkan toimintaan rajoitteita.

Mä nousin mällin jälkeen itse pystyyn ja jalka tuntui kyllä sen verran epästabiililta, ja kun luita on aikaisemminkin poikki mennyt, niin tiesin heti jotakin menneen rikki.

Heinäkuuta odotellessa...

Viimeksi muokattu:
Pukki sanoi:
Töölössä sanoivat, että nämä jätetään leikkaamatta ainoastaan, jos on jokin leikkauksen estävä terveydellinen este. Sen verran yleinen vamma ja usein konservatiivinen hoito jättää nilkan toimintaan rajoitteita.

Sitä itsekin tässä ihmettelen yhä, miksi jätettiin leikkaamatta. Mulla ei ole mitään lisääviä riskitekijöitä, ei ylipainoa, ei tupakkaa, ei mitään. Peruskunnossa ja kohtuu nuori. Töölössä ne ois vissiin leikannukin mut, sit eivät halunneetkaan ykskaks hoitaa mua kun katsoivat tiedoista et oon espoolainen. Jorvissa jättivät leikkaamatta. Sitten kaks viikkoa myöhemmin Mehiläisellä ihmettelivät, et miks helvetissä on jätetty leikkaamatta. Noh, tällä mennään, luu vinossa. :paikallatuulee:

vedenhenki sanoi:
Sitä itsekin tässä ihmettelen yhä, miksi jätettiin leikkaamatta. Mulla ei ole mitään lisääviä riskitekijöitä, ei ylipainoa, ei tupakkaa, ei mitään. Peruskunnossa ja kohtuu nuori. Töölössä ne ois vissiin leikannukin mut, sit eivät halunneetkaan ykskaks hoitaa mua kun katsoivat tiedoista et oon espoolainen. Jorvissa jättivät leikkaamatta. Sitten kaks viikkoa myöhemmin Mehiläisellä ihmettelivät, et miks helvetissä on jätetty leikkaamatta. Noh, tällä mennään, luu vinossa. :paikallatuulee:

Voinen hieman avata tätä systeemiä ja selittää miksi asiat menivät näin. Nilkkamurtumissa ei ole oikeastaan murtuman paranemisen kannalta juurikaan merkitystä hoidetaanko jalka leikkaamalla vai konservatiivisesti (kipsillä). Joka tapauksessa saat kipsin jalkaasi kuukauden ajaksi, leikattiin jalka tai ei. Molemmissa tapauksissa luu luutuu noin 5-6 viikossa ja nilkka on todennäköisesti kivulias jopa 1/2 - 1 vuotta vamman jälkeen. Molempien hoitomuotojen kohdalla nilkkaan saattaa jäädä pientä liikerajoitusta, tuntopuutoksia tai kipuilua. Edellämainittuihin auttaa fysioterapia ja aktiivinen kuntoutus.

Oleellista leikkaushoitoa mietittäessä on se pysyykö nilkan nivelpinnat "kasassa". Mikäli nivelen muodostavat kolme luuta (sääriluu, pohjeluu ja telaluu) ovat niin pahasti hajalla etteivät pysty pitämään niveltä kasassa, on leikkaushoito tässä tapauksessa indisoitu. Mikäli nilkan, jonka nivel ei ole enää yhtenäinen kokonaisuus, jättää leikkaamatta on riski saada nilkkaan nivelrikko kymmenien vuosien kuluessa. Leikkauksessa luut tuetaan yleensä titaanilevyin ja ruuvein. Leikkaukseen liittyy kuitenkin aina infektioriskejä ja lisäksi saatat olla juuri se epäonninen jonka jalassa hermot kulkevat juuri puukon viillon kohdalla. Itse valitsisin omalla kohdallani kipsaushoidon mikäli vain mahdollista. Pienet epätasaisuudet tai vinot kohdat luussa "hioutuvat" vuosien aikana pois ihan elimistön toimesta.

Syy siihen miksi sinut lähetettiin Jorvin sairaalaan hoitoon on juuri siinä että olet espoolainen. Laissa on kirjattu velvoite jokaiselle sairaalalle antaa hätätilanteessa tarvittava ensihoito, jonka jälkeen potilas voidaan siirtää adekvaattiin jatkohoitopaikkaan, myös omalle kotipaikkakunnalleen. Pääkaupunkiseudulla ei (potilaan kannalta) valitettavasti ole resursseja hoitaa kaikkia potilaita joka sairaalassa, vaan potilas pyritään saamaan hoitoon omalle paikkakunnalleen mahdollisimman nopeasti samalla varmistaen ettei hoiton laatu kärsi. Samoja lääkäreitä siellä Jorvissakin pyörii kun Töölössä...

Vedenhengen tapauksen jälkeen kattelin tota omaa saapasrivistöä. Ainoat (viidet saappaat) missä ei ole kunnon suojia nilkan kohdalla on justkin tcx:n "kevyet kesäkengät". Ne saa jäähä hyllyyn ja sijotin pari satkuu yhtä keveisiin Alpinestarsin popoihin joissa on kunnon suojat nilkassa ja pikkasen jopa säärisuojaa. Ei ne ratapopot ole mutta semmoseen kaffitteluajoon. Radalle on tilauksessa Alpinen Supertechit jotka on räävittömän hintaset mutta suojaavat.

käväsin katsastamassa kippaamis paikan,oli meinaa uuden karhea liikennemerkki,kolmio 150 metriä
ilmestynyt siihen mutka kohtaan.tiessä oli mutkan jälkeen oikeen kiva koko tien levynen kolo,
tienvarressa oli edelleen sitä kivaa hiekkaa.muistin mukaan siinä ei ois silloin ollu sitä merkkiä?vai löinkö pään niin että muisti ei pelaa?olis ihmeelistä jos 3 kippii 2 vuoden aikana ja nyt tulee 1vk merkki.....:;):
sade oli pessy merkintöjä pois hiukka näky jotain liitumerkkejä,ilmeisesti setä sininen oli mittailu jarrutus jälkiä
ja löytyhän niitä katteen palasi ojan pientareelta.muistissa katko se väli kun alko vablaa siihen kun oli ojassa
pystyssä.setä sininen haluu antaa oman muistutuksen "liikenteen vaarantamisesta" niinkuin ei jo tarpeeks
vit......ais.kaadu tiellä ja maksa siitä valtiolle maksuja.....:hanuria:

noh niin vakuttusyhtiö pohjantähden mukaan kypärää ei korvata.
"lainaus vakuutusyhtiön lausunnosta,koskien kypärän korvausta"

kuljettajan kypärää ei korvata Liikennevakuutuslain perusteella.
5 § (16.4.1993/361)
4) tässä moottoriajoneuvossa olleeseen omaisuuteen taikka ajoneuvon
omistajan tai kuljettajan muuhunkaan omaisuuteen; siitä korvataan kuitenkin
matkustajan yllä tai mukana olleiden pukimien tai muiden henkilökohtaisten
käyttöesineiden vahingoittuminen.
onkohan väärässä yhtiössä vakuutukset,onko ketään jolla vakuutusyhtiö( ilman) kaskoa olisi korvannu kypärän?
kymsymys kuuluu mihin vi.....uun ne vakuutus rahat menee joka vuosi noin 900e/vuosi
saakohan sitten kypärästä korvauksen kun joku ajaa yli.....

Ifin osakasko korvas mulle kyllä varastetun kypärän, luulisin että oisivat korvannu pannutustilanteessakin.

Liikennevakuutus korvaa vaan toiselle tulleet vekottimien vahingot ja/tai omat ja vastapuolen loukkaantumisienhoitokulut. Omiin materialivaurioihin on ne vapaaehtoiset vakuutukset. Jos joku ajaa yli niin kypäräsi korvataan sen yliajajan vakuutuksesta, ei sinun.

kawa97 sanoi:

5 § (16.4.1993/361)
onkohan väärässä yhtiössä vakuutukset,onko ketään jolla vakuutusyhtiö( ilman) kaskoa olisi korvannu kypärän?
kymsymys kuuluu mihin vi.....uun ne vakuutus rahat menee joka vuosi noin 900e/vuosi

Ei uutta. Eli: Nahkapuvun, popot ja kintaat saa, muttei ruukkua. Sama vaikka yrittäis kotivakuutuksen kautta, ellei ole siellä sitten hyvät ehdot. Ainahan se kypärä voi pudota asfaltille.

kawa97 sanoi:

5 § (16.4.1993/361)

JMH sanoi:
Ei uutta. Eli: Nahkapuvun, popot ja kintaat saa, muttei ruukkua. Sama vaikka yrittäis kotivakuutuksen kautta, ellei ole siellä sitten hyvät ehdot. Ainahan se kypärä voi pudota asfaltille.

No ei kyllä saa noitakaan!
Ymmärsköhän JMH et korvausta haettu omasta liikennevakuutuksesta?

Useimmista v-yhtiös ajokamppeet saa kotivakuutuksesta, myös kypärän, sillä kyseessähän on irtain!

Muoks: muistakseni ainakin yhdes tapauksessa, ajopuku korvattu omasta liikennevakutuksest! Tässä keissis ensihoitajat leikanneet ajopuvun pois pannutteneen päältä, mistä johtuen menny liikenne vakutuksen piikkiin!

Viimeksi muokattu:
pupu sanoi:
No ei kyllä saa noitakaan!
Ymmärsköhän JMH et korvausta haettu omasta liikennevakuutuksesta?

Useimmista v-yhtiös ajokamppeet saa kotivakuutuksesta, myös kypärän, sillä kyseessähän on irtain!

Muoks: muistakseni ainakin yhdes tapauksessa, ajopuku korvattu omasta liikennevakutuksest! Tässä keissis ensihoitajat leikanneet ajopuvun pois pannutteneen päältä, mistä johtuen menny liikenne vakutuksen piikkiin!

Sait mut sekaisin. Jostain kaskon tapaisesta luulin, että on koitettu. Itse suosin kotivakuutusta, muttei mulle pottaa suostuneet aikoinaan korvaamaan. Onko minua pissitty silmään? :itkupilli:

Toinen juttu, jos joku toinen todettu syylliseksi. Silloin tahritut Tiger of Sweden kalsaritkin korvataan.

Murina sanoi:
Ainakin Pohjola korvaa kotivakuutuksesta nahat ja potan.

Perhana. En muista, mikä yhtiö omassa tapauksessa, kun sattui olemaan vielä silloisen muijan nimissä se kotivakuutus. Nyt on Pohjola, et hyvä muistaa. (tai vois lukea ne ehdot joskus hieman tarkemmin)

Back