• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kimppakiva sunnuntaina 30.5. MP-museoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jolanda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei selkeestikkään ollut pelimies... mut joo, voisihan tuollainen ehdotus tulla hiukan yllärinä äkkipäätä kuultuna huoltsikan pihassa
biggrin.gif
Niinpä!
Oisha siihe voinu vastata vaiks: Tottakai, mutta käydäks ensi vähä ajelees...
biggrin.gif

Aattelin jo että jos olis ensikertalaisena uskaltanu lähteä mukaan, mutta taitaa olla parempi ajella yksinään, voi mennä just sitä nopeutta kun tahtoo..

Tsot tsot pojat, älkääs nyt tapelko. Kyllä täällä etelässä ryhmäajoja löytyy ihan joka makuun. Jos ei yhden meno miellytä, vaihtaa toiseen. (Tai sitten järjestää omat.)

Ja aiheeseen palatakseni: liityn taasen joukkoon
062802moto_prv.gif
Tosin todennäköisesti vasta Hyvinkäältä, kun saattaa tuo lauantai vähän venyä pitkäksi ja tuolla keinoin saan sunnuntaiaamuksi tunnin lisää aikaa herätä.  
idea3.gif

Aattelin jo että jos olis ensikertalaisena uskaltanu lähteä mukaan, mutta taitaa olla parempi ajella yksinään, voi mennä just sitä nopeutta kun tahtoo..
Mukaan vaan, ei näistä väännöistä täällä kannata välittää. Itse ollut nyt tänä keväänä kolme kertaa "ekakertalaisena" mukana, eikä mun kokemukseni mukaan kimpassa ole ollut tällaista vääntöä. Mukava on ollut ja ehdottomasti sellainen fiilis on jäänyt, että KAIKKI ovat tervetulleita ja mahtuvat porukkaan.

Kannattaa siis tulla kokeilemaan ja tehdä itse omat päätelmänsä ilman ennakkoluuloja
smile_org.gif

Rymässä ajo on juuri niin nopeaa, kuin ryhmän hitain kuski (joukkueurheilussa, joukkue on juuri niin vahva, kuin sen heikoin lenkki), jonka on viisasta aja veturin takana, jolloin veturi voi helposti mukauttaa oman vauhtinsa hitaimman mukaan..kokeneet kuskit voivat luonnollisesti ajaa peräpäässä, jolloin heillä lisääntynyt vauhti ei kuitenkaan koidu taidoille liian suureksi.
Juuri näin! Jos on tarkoitus olla määränpäässä suurinpiirtein samaanaikaan, kokemattomien tulisi olla letkan alussa. Vetäjä määrää vauhdin ja näin hänellä on näköyhteys näihin aloittelioihin. Kokeneempien on siellä takana helppo sopeutua haitariliikkeesen ja kuroa ne auton mentävät raot umpeen. Ryhmässä ei ohitella eikä vaihdeta paikkaa kuin tauoilta lähdettäessä.
Tohon lomittain ajoon lisäisin että se ei koske kaarre ajoa.
Kaarteissa jokainen ajaa ihanne linjaa pitkin ja palaa sitten omalle paikalleen sisä- tai ulkoreunaan.
Jos joku ei sopeudu vetäjän nopeuteen, niin siitä voi aina tauolla jutella. Jos alkaa nukuttaa tai muuten p......maan, ainahan sitä voi tauon jälkeen lähteä vaikka eri suuntaan tai eri aikaan. Mitä suurempi ryhmä sitä suurempi itsekuri pitää olla.
Eri asia on jos lähdetään ns. nautiskelemaan, silloin kannattaa jakaantua hyvin pieniin ja mieluummin saman tasoisiin ryhmiin.
Tällöin eteen tulee ajolinjat ja tien tunteva silti vastuuntuntoinen kokenut kuljettava.
Noilla enduro-pätkillä jokainen jää risteykseen odottamaan seuraavaa, joka taas odotaa seuraavaa. Jollain jollain jyskälän pikiksellä saattaa tulla helposti useita(kymmeniä) minuutteja välimatkaa.

Ja köröttelyksi se vaan tahtoo mennä, jos noviisit ja muut ylivarovaiset on keulalla, onhan tuo nähty.  Lienenkö sitten ihan yksin ajatuksineni  
nixweiss.gif

Näytät olevan yksin ajatustesi kanssa ainakin Kimppakiva foorumilla. Jos vauhtimme ei riitä, onneksi löytyy muita ajotapahtumia joista valita.
Olen perustanut Kimppakivan kuljettajille jotka haluavat ajaa rauhallisesti. Osallistujamäärä on jatkuvasti kasvanut, joten systeemiä ei ole syytä muuttaa.
Olisin iloinen jos aiheen käsittely nyt lopetettaisiin.

Näytät olevan yksin ajatustesi kanssa ainakin Kimppakiva foorumilla. Jos vauhtimme ei riitä, onneksi löytyy muita ajotapahtumia joista valita.
Olen perustanut Kimppakivan kuljettajille jotka haluavat ajaa rauhallisesti. Osallistujamäärä on jatkuvasti kasvanut, joten systeemiä ei ole syytä muuttaa.
Voi vittu oikeesti, että kirjoittamani voidaan tulkita väärin. Tahallisestiko, vai onko minulla todellakin niin huono ulosanti, ettei mene jakeluun?

Voi vittu oikeesti, että kirjoittamani voidaan tulkita väärin. Tahallisestiko, vai onko minulla todellakin niin huono ulosanti, ettei mene jakeluun?
Ei, ulosantisi on hyvinkin selkeä. Ymmärrys on vain rajoittunutta, tai sitten kritiikki ei ole tervetullutta.

Miksei halukkaat peränpitäjät voisi lähteä muun possen perään 10-15 minuuttia myöhemmin, kahvikupin/Marlboron verran etumatkaa antamalla voipi sitten kiirehtiä oman maun mukaan.... Pidetään kuitenkin mielessä millä ajatuksilla "hidas ryhmä" ja muistaakseni siitä kehittynyt "Kimppakiva" lähti liikeelle; oli selkeä tilaus ajeluille joissa otetaan myös harrastustaan aloittelevat tai muuten leppoisammasta kyydistä nauttivat huomioon.

Just a thought.

Tämä keskustelu summaa mainiosti sen minkä kaiken vuoksi ajelen aina mieluummin yksin.

- saa ajaa juuri sitä nopeutta, joka mukavalta, turvalliselta, tai vaikka sopivan syntiseltä tuntuu
- ilman, että tarttee tuijotella taustapeilejä ja miettiä joka hetki koska se s**tanan busa tulee perälaukusta sisään kun ajan sille aivan liian hitaasti
- ilman, että minun tarttee miettiä kuinka lähelle edellä ajavaa kehtaan ajaa aiheuttamalla paineita ja kouristuksen niskaan, kun tuo tuijottelee enemmän taustapeilejä kuin eteenpäin

Tuttujen kanssa sitä vielä ajelee, mutta outoon porukkaan ei tulisi yllämainituista syistä mieleni lähteä. Ei kiinnosta kimppakivat, ei PK-ajelut. Jotenkin tuo Jolandan kimppakiva on kuitenkin henkisesti lähempänä....

Jatkakaa vääntöä, haen perunalastuja.
062802moto_prv.gif

Anna äänesi kuulua.

Jos ei ajoihin osallistu ei tarvitse äänestääkkään, eiks jeh.

Toisaalta äänestyksellä ei ole mitään virkaa, letka ei ole demokratia vaan vetäjän komentama diktatuuri jossa ei voi äänestää muuten kuin jaloillaan
biggrin.gif

Mä lähden aina yksin, kun haluan mennä rivakammin; vain minä, mopo ja tie.....

Luonnollisestihan jos jostain toimivasta voi hiomalla saada vielä toimivampaa, niin eikun hiomaan. Itse henk.koht tuo kimppakiva on mielestäni toiminut nimensä ja tarkoituksensa mukaisesti; itselleni siinä yhdistyy ryhmäajon tuoma "olen porukassa"- nautinto, rupattelu ja ajanvietto.
Varsinaisen ajonautinnon( varsinaisessa merkityksessä) saan tosiaan yksin ajamalla.
After all, tämähän on "vain" kevyttä viikonloppuviihdettä.
Loppujenloppujenlopuksi isoa ryhmää ei saa koskaan toimimaan pilkulleen (perfektionistien karu kohtalo) sääntöjen mukaan, vaikka niitä ruksattaisiin ja keksittäisiin yltäkyllin.

Mukana ollaan, jos vaan mitenkään pääsen ajoissa mestoille (ja miksi en pääsisi). Mitä tähän yllättävänkin pitkäksi venyneeseen keskusteluun tulee, niin pari kommenttia:

- En välttämättä koe itseäni enää aloittelijaksi, vaikka en mikään V. Rossi olekkaan. Ajelen kimppakivassa koska siellä siellä tapaa mukavia ihmisiä ja meno on leppoisaa. Minulle on ihan sama jos letka menee 50 vai 150, pysyn minä mukana kuitenkin, mutta nämä kimppakivat eivät ole siihen nopeampaan menoon luotu ja hyvä niin. Minä osaan myös ihan oikeasti nauttia myös hitaasti ajamisesta ryhmässä (ja joskus jopa itsekseni, ne busan alaväännöt nääs). Jos haluan ajaa kovaa niin menen yksin tai samaa vauhtia menevän kaverin kanssa. Ei se sen vaikeampaa ole.

- Toissaviikkoisessa kimppakivassa ajeltiin tarkoituksella ihan viimeisinä, mutta koska letka oli niinkin iso (ja silti toimiva) niin sielläkään ei vauhti kasvanut mitenkään ylinopeaksi. Olen myös ollut peräpäässä muunlaisissa ryhmäajoissa (söhmin kevät- ja syysajelut silloin joskus, joita olin hieman jopa järjestämässä) joissa tilanne on eri, mutta matkaan ollaan silloin myös menty hieman erilaisella porukalla.

/MarcusB

Ryhmässä ajo on juuri niin nopeaa, kuin ryhmän hitain kuski (joukkueurheilussa, joukkue on juuri niin vahva, kuin sen heikoin lenkki), jonka on viisasta aja veturin takana, jolloin veturi voi helposti mukauttaa oman vauhtinsa hitaimman mukaan..kokeneet kuskit voivat luonnollisesti ajaa peräpäässä, jolloin heillä lisääntynyt vauhti ei kuitenkaan koidu taidoille liian suureksi.
Joo, mutta jos ja kun siellä keulalla mennään kuuttakymppiä, niin takana tuleville tällainen matkanteko ei ole enää nautiskelua. Miten ja millä perusteella vauhti lisääntyisi peräpäässä? Tai mitä tuolla viimeisellä lauseellasi meinaat?
Siellä peräpäässä meinaa oikeasti nukahtaa, jos keulalla mennään liian varovasti ja näin on muutaman kerran ollutkin - ei toki aina.

Edelleen.. Ryhmissä taajamissa ja siirtymataipaleilla, mutta ajatus ryhmäajosta mutkapätkillä pitäisi unohtaa. Minusta nautiskelu mutkista on mielekkäämpää, kuin väkinäinen köröttely. Ja köröttelyksi se vaan tahtoo mennä, jos noviisit ja muut ylivarovaiset on keulalla, onhan tuo nähty.  Lienenkö sitten ihan yksin ajatuksineni  
nixweiss.gif
On sitä tullut ajeltua veturina ja peräpäässä. Viimeksi veturina oli perässäni pari noviisia ja vauhti oli 80-90 kilsaa tunnissa, eikä noviiseilla ollut mitään vaikeuksia pysyä perässä, kun heivaa vauhdin vaarallisissa mutkissa kohdalleen. Tuolla kerralla peräpäästä tuli valituksia, että vauhti oli liian suuri. Välillä tuli ajettua todella edessä 60:kin kymppiä, että sain letkan kokoon.
Jos tykkäät vauhdista painele letkan viimeisenä niin huomaat, ettei tarvi puskea 60:ä ja piste.

Vois säävarauksella tulla mukaan, tämän päivän ajo meni ketuiksi sateen ja selkäsäryn vuoksi. Selkäsärky kiitos sateen
tounge.gif
sadetutka selkään tuli hermovaurion vuoksi.

PS. Veturilla pitää kuitenkin olla vetovastuu ja huoli koko ryhmästä, nuo Kimppakivat eivät kuitenkaan ole veturin näytöstä..kuinka moottori saadaan laulamaan tuhatta ja sataa

Voisin kans tulla messiin sää (ja pää) varauksella. Eipä oo tullu tuolla museolla viel käytyä... Hyvinkäältä tuun kans jonon jatkoks, jos siis tuun.

Tule rohkeasti vaan mukaan, toimin Hyvinkäältä eteenpäin veturina ja tunnen tiet tasan tarkkaan. Jos pelottaa voit ajella perässäni ja näet paremmin ajolinjat noilla teillä ja en aio ajella kuuttakymppiä, mutten myöskään mitään huimia ylinopeuksia. Päivään on sopeuduttava ja sovitettava vauhti ryhmän vauhtiin.
Tarkoitus on nauttia kuitenkin ajosta ja yhdessäolosta, veturi todellisuudessa jää myös vauhdista paitsi, koska joutuu usein hiljentämään saadakseen ryhmän suurinpiirtein kasaan.

Porukka on tyytyväisiä nykyisiin ajo-ohjeisiin, politiikassa kysymyksessä olisi kai luottamuslause opposition esittämän välikysymyksen jälkeen...
smile_org.gif

kimppa_aanestys.jpg

Ja sitten vaan toivotaan kuivaa sunnuntaita eikä pikku auringonpaiste ja sen mukanaan tuoma lämpökään pahitteeksi olisi...

Back