• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kimppakiva sunnuntaina 30.5. MP-museoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jolanda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vielä täsmennystä ajoon Hyvinkäältä eteenpäin. Selvillä suorilla tieosuuksilla ajamme tietysti lomittain, mutta reitti koostuu kuitenkin suurimmaksi osaksi pikkuteistä, joilla emme aja lomittain, vaan jokainen hakee oikeat ajolinjansa mutkiin jonossa ajellen. Reitillä on yksi vaarallinen mutka (Tanttalassa), jonka osoitan käsimerkillä ja toivottavasti merkki näytetään jonossa taaksepäin, ettei kenenkään tarvitse ajautua ulos tieltä. Osa reitistä kulkee moottoritiellä ja vanhalla kolmostiellä. Toivottavasti sää suosii, ja suurin osa mukana olijoista kokee olonsa miellyttäväksi.

Anna äänesi kuulua.

Jos ei ajoihin osallistu ei tarvitse äänestääkkään, eiks jeh.

Toisaalta äänestyksellä ei ole mitään virkaa, letka ei ole demokratia vaan vetäjän komentama diktatuuri jossa ei voi äänestää muuten kuin jaloillaan  
biggrin.gif
Laumassa vaan pitää olla "diktaattori" jotta se meni oikeaan suuntaan yhtenä ryhmänä.
Itse asiasssa on taito vetää joukko perille siististi, siihen ei kaikki pysty. Onneksi niitäkin on.

... sori OT.
Viimekesänä, kun kävin mp-museolla, halusivat periä pääsymaksun museoon, jos olisin juonut terassilla pulla/kahvit.

Nyt toukokuussa kun yritin museolle, niin alettiin taas kyselemään ohjelmamaksua.

No kaikkienhan täytyy tavalla tai toisella kerätä elantonsa, mutta mielestäni olisi reilua laittaa mainoksiin ja tapahtumailmoituksiinsa mm. juurikin noi pääsymaksut esille.

Turvallista matkaa kuitenkin, sinne keulille ja hännille....

Otanpa pikku kannanoton tähän. Mielestäni on hienoa että ORG.in sivut toimivat hyvänä keräävänä foorumina, jonka kautta kukin voi katsastella erilaisia vetäjiä, reittejä, vauhteja ja vaikkapa mopotyylejä, ja hakea sieltä itselleen se mikä tuntuu kotoisimmalta.

Pahinta mitä voi tapahtua, on se että samassa kaukalossa olevat eri rotuiset koirat alkavat purra toisiaan. Uskokaa minua, tiedän koirista yhtä sun toista...

Moottoripyöräily kuuluu ns. turhuuksien markkinoille ja tuskin kukaan meistä saa ilta-ajeluista leipäänsä. Annetaan siis turhuuden kukkia, koska tässä on kyse hauskanpidosta. Joillekin meistä adrenaliinin hausta ja joillekin vain tavasta saada sosiaalisia kontakteja.

Itse olen kokeillut kimppakivaa, ja se ei vaan kertakaikkiaan ollut minun juttuni. Mutta aloinko täällä hiekkalaatikolla potkimaan kenenkään hiekkakakkuja paskaksi ? En alkanut, vaan etsin ja hakeuduin minun luonteelleni ja ajotyylilleni sopivamman joukon. Aloinko halveksia ääneen preussilaisia jonoajo-ohjeita kaikelle kansalle ? En alkanut vaan totesin että "not my cup of tea".

Mielestäni on valtaisan hienoa että joku jaksaa raahata perässään letkaa jossa vetäjän takana laahustaa letkan hitain kuski, ja yhtä hienoa on se että ne nopeamman menon hallitsevat jaksavat maalailla vesiväreillä aikansa kuluksi maisematauluja siellä jossain takana. Kaikki kunnia sille, ja Jolandan tekemä työ näiden reissujen onnistumiseksi ansaitsee arvonannon kaikilta niiltä, jotka haluavat turhuuksien turnajaisensa tällä tavoin käyttää.

Mutta vähintään yhtä suuren, ellei suuremman, hatunnoston ansaitsevat PK ja keskari-ajojen veturit, tai muualla suomessa mutkapätkiä etsivät, ja muiden iloksi niitä esittelevät.

"Meillä" pk tai vaikkapa keskari-letkoissa on joka jumalan kerta ollut osaava, luotettava ja hyvä peränpitäjä. Tätä parempaa turvatekijää ei eksymisen kannalta ole olemassakaan. Eli tästä ei turvaongelmaa löydy. Pitäiskö laittaa hitaammat veturin perään ? Ei pidä, koskapa se riistää väkivalloin takanatulevilta nopeammilta kuskeilta heidän ilonsa tyystin pois. Onko hitaammin ajaminen synti ?  Ei ole, koska sellaista letkaa ei olekkaan jossa kaikkien vauhti olisi sama. Siksi asia onkin ratkaistu sillä että yli-iso letka jaetaan kahtia, ja kakkosletkan matkavauhti on selvästi pystympi kuin edelläajavan. Silti kaikki ovat tauoilla yhtäpataa ja samaa porukkaa, eikä ketään koskaan jätetä. Saati että kukaan olisi koskaan kuullut arvostelua liian hitaasta ajosta.

Oppikaa jo tajuamaan se seikka, ettei tässä ole kyse ohjatusta kaupallisesta safari-toiminnasta, vaan siitä että joku tuntee ne maukkaat pätkät, ja suostuu ottamaan vedettäväkseen ne jotka haluavat niin ikään nauttia näistä kurveista. Yhdessä, kivassa jengissä ja jokaiselle maistuvassa hurmoksessa. Yksikään veturi, oli se sitten kimppakiva- PK tai keskari tai T-ajo tai ihan mikä vaan, ei saa siitä mitään korvausta. Älkää siis sälyttäkö mitään turhaa höpöhöpö-vastuuta veturin niskaan, se on pelkkää puppua, eli paskanjauhantaa. Jokainen vastaa ihan itse omasta vauhdistaan, ajotavastaan tai hölmöilyistään.

Jos PK-ajon vauhti on liikaa, älä tule sinne. Jos Kimppakivassa pelkää kaatuvansa sisämutkaan, älä mene sinne. Jos et löydä sellaista porukkaa jossa viihtyisit, aja perkele yksiksesi.

Tämä touhu perustuu kaikiltaosin vapaaehtoisuuteen. ketään ei pakoteta letkaan mukaan. Ei veturin taakse, ei perään eikä keskelle.

Mutta lakatkaa taivas varjele sontimasta omaan pesäänne ruikuttamalla täällä muka kokemistanne vääryyksistä. Jos mopoilu ahdistaa, myykää se säkättimenne huis hemmettiin, ostakaa rumpetti ja alkakaa soittamaan apuraha-jazzia.

Jos jonoajo ei luonnistu, tai vaarannat minun turvallisuuteni letkassa, osaan sanoa sen sinulle tauolla ihan itsekkin. Näin toivon sinunkin tekevän, jos tunnet että minun leveät linjani jollain tapaa höyläävät sinun nautintoasi. En omaa tarvetta yskiä virheistäsi täällä, halaamalla yhtä ja tarjoilemalla toiselle kakkosta porattavaksi, vain saadakseni mukaystäviä kaikista porukoista.

Moottoripyöräily on hauska harrastus, eikä mikään pätemisfoorumi niille joiden elämän high light on vuokralaistoimikunnan hiekkalaatikko- ja ulkoiluvälinevastaavan virka omassa taloyhtiössä.

Mutta vähintään yhtä suuren, ellei suuremman, hatunnoston ansaitsevat PK ja keskari-ajojen veturit, tai muualla suomessa mutkapätkiä etsivät, ja muiden iloksi niitä esittelevät.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin miksi ajattelet esim. PK-ajojen veturin ansaitsevan mahdollisesti suuremman hatunnoston kuin esim sunnuntaisten kimppakivojen vetureiden?

Muuten allekirjoitan täysin postauksesi.

Näillä näkymin avecin kera tulossa mukaan. En olekaan ennen ollut kimppakivoissa... lupaan lukea täältä vielä kolmanteenkin kertaan kaikki ryhmäajo-ohjeet ja niitä koskevat näkökannat
smile_org.gif
...onneksi letkassa ajettu ennenkin!

Mutta säävarauksella siis - nyt on saanut ihan tarpeeksi ajella sateessa joten sunnuntaina aion olla tuulellakäyvä sokerista tehty kermaperse
smile_org.gif
ja vetäytyä hankkeesta heti jos vähänkin näyttää keli kehnolta.

Täytyy yrittää tulla moikkaamaan kaikkia tuttuja. Toivottavasti saan puimurin huollosta tänään. (Kaikenlaista recall hommaa joutuvat tekemään extrana)

Ihan mielenkiinnosta kysyisin miksi ajattelet esim. PK-ajojen veturin ansaitsevan mahdollisesti suuremman hatunnoston kuin esim sunnuntaisten kimppakivojen vetureiden?

Muuten allekirjoitan täysin postauksesi.
Siksi että kumpaiseenkin tapahtumaan osallistuneena tunnen niin. Reitit ovat selvästi pidempiä, paremmin suunniteltuja ja tunnelmaltaan enemmän hmmm.... Vanhaa kunnon prätkäfiilistelyä (tämä viimeinen on se kaikkein oleellisin). Korostan että jokainen kirjoittaa oman kannanottonsa omasta perspektiivistä, ja tuo teksti oli siis minun kulmastani katsottua.

Olen myös pahoillani että tämä topicci osui kimppakivan ajokutsuun ja pyydän sitä osaltani jolandalta anteeksi, mutta joskus näinkin vaan käy =)

Makuasioita, kimpoista ei kuitenkaan kukaan ole lähtenyt lanssilla pois eikä metsiin ajeltu... ja jos matkan pituus ratkaisee niin voin vetäistä kimppakiva-rautaperseen
smile_org.gif

Tunnelma... no kuten sanottu makuja on monia, mulle sopii KK paremmin enkä tule nillittämään PK palstalle enkä kertomaan että KK:n vetäjät ansaitsevat enemmän rispektiä... mutta kukin tavallaan.

Makuasioita, kimpoista ei kuitenkaan kukaan ole lähtenyt lanssilla pois eikä metsiin ajeltu... ja jos matkan pituus ratkaisee niin voin vetäistä kimppakiva-rautaperseen
smile_org.gif

Tunnelma... no kuten sanottu makuja on monia, mulle sopii KK paremmin enkä tule nillittämään PK palstalle enkä kertomaan että KK:n vetäjät ansaitsevat enemmän rispektiä... mutta kukin tavallaan.

Kun nyt tuntuu hiukan siltä että yleisemmän keskustelun sijaan onnistuin iloisesti kusaisemaan aamumuroihisi, niin:

Rautaperseessä on aikaraja, joten taitaa olla tässä kontekstissa "mission impossible"  
biggrin.gif

Ja mulle sopii hienosti se että sulle sopii KK.

Se nillitätkö ulosajoista ja lansseista PK vai KK foorumilla on yksi ja sama asia. Paskannat silti sillä kaikkien yhteiseen pesään. Mutta kuten sanoit, kukin tavallaan...

EDIT: omalta osaltani lopetan depaatin tähän, mielipiteet lienevät tulleet selviksi. Jolandalle vielä kerran anteeksi että ajatukset laskeutuivat OT:na tähän ketjuun =)

Tuo aihe on sitten tässä topikissa loppuunkäsitelty, jatkakaa keskenänne privalla, jos on tarvetta.

Nonni nyt alkaa mennä jo leikkikoulu kinaamiseksi eipäs juupas, ja mun auto on parempi kuin sun.

Näinhän se on, toiset tykkää tyttärestä ja toiset äidistä. Molempi parempi itselle, ajattelin lähteä mukaan kimppakivaan, mutta alkaa nyt arveluttamaan tuollaisen kinastelun jälkeen. Harrastus on kuitenkin yhteinen ja kukin ajaa haluamallamaan tavalla ja haluamassa joukossa. Turhaa asiasta kinata, veturit tekevät loistotyötä, toistaiseksi kokemusta vain pk ajoista ja niistä joita olen vetänyt duuni porukalle.

Takaisin asiaan: Mitähän ne museon pääsyliput maksaa ja kai niille kortit käy, vai pitääkö varautua käteisellä? Jos joku on aikasemmin käyny, niin varmaan osaa valistaa mua ja muita tietämättömiä..

Ja sit voisin tietty haukkua tässä samalla kaikki, tutut ja tuntemattomat ja niitten kaikki kulkupelit, sukulaiset ja ajotyylit ja niitten kaikki kulkupelit ja ajotyylit tasapuolisesti.  
biggrin.gif

Pyydän anteeksi, kun tahtomattani aiheutin kirjoittamallani "näin kamalan väännön". Suuri kiitos ja kaiki kunnia Jolandalle, kuten muillekin ajeluiden järjestäjille. Todella hienoa ja kivaa kun viitsitte pyyteettömästi moista tehdä.

Ilmeisesti kirjoitan jotenkin omituisesti, sillä ajatukseni olivat ihan jotain muuta kuin se, miten ne tulkittiin. Tulkintojen vuoksi taisi mennä hieman hernekin nenään jossain vaiheessa. Ehkä minun ei pitäisi kirjoitella lainkaan, koska en osaa pysyä ruodussa ja tyytyä pelkästään - kiitos seurasta, olipa mahtavan kivaa - kirjoitteluun.

Mutta on se sillain jännää, että vaikka jupinoita KK-porukassakin löytyy, niin harva uskaltaa avata sanaista arkkuaan. Mikä estää, jos sanoo vetäjälle sen saman, mitä sanoo tauolla vierustoverilleen. Ja miksei toisi omia, eriävätkin ajatuksia julki täällä - eikö foorumit ole juuri sitä varten.

No hätä J@ck, luulenpa, että tämä on vielä pientä pitkäaikaisten avioparien yhteenottoihin:) Suorat puheet ovat aina paikallaan.

Mä tuun ainaskin kaffelle kessalle kattomaan kuinka monta viimevuodesta tuttua naamaa on mukana.
sport05.gif
jää väliin kun on kaikenmaailman valmistujaiskekkereitä järjestettävä.

Ryhmässä ajo on juuri niin nopeaa, kuin ryhmän hitain kuski (joukkueurheilussa, joukkue on juuri niin vahva, kuin sen heikoin lenkki), jonka on viisasta aja veturin takana, jolloin veturi voi helposti mukauttaa oman vauhtinsa hitaimman mukaan..kokeneet kuskit voivat luonnollisesti ajaa peräpäässä, jolloin heillä lisääntynyt vauhti ei kuitenkaan koidu taidoille liian suureksi.
Joo, mutta jos ja kun siellä keulalla mennään kuuttakymppiä, niin takana tuleville tällainen matkanteko ei ole enää nautiskelua. Miten ja millä perusteella vauhti lisääntyisi peräpäässä? Tai mitä tuolla viimeisellä lauseellasi meinaat?
Siellä peräpäässä meinaa oikeasti nukahtaa, jos keulalla mennään liian varovasti ja näin on muutaman kerran ollutkin - ei toki aina.

Edelleen.. Ryhmissä taajamissa ja siirtymataipaleilla, mutta ajatus ryhmäajosta mutkapätkillä pitäisi unohtaa. Minusta nautiskelu mutkista on mielekkäämpää, kuin väkinäinen köröttely. Ja köröttelyksi se vaan tahtoo mennä, jos noviisit ja muut ylivarovaiset on keulalla, onhan tuo nähty.  Lienenkö sitten ihan yksin ajatuksineni  
nixweiss.gif
On sitä tullut ajeltua veturina ja peräpäässä.  Viimeksi veturina oli perässäni pari noviisia ja vauhti oli 80-90 kilsaa tunnissa, eikä noviiseilla ollut mitään vaikeuksia pysyä perässä, kun heivaa vauhdin vaarallisissa mutkissa kohdalleen.  Tuolla kerralla peräpäästä tuli valituksia, että vauhti oli liian suuri. Välillä tuli ajettua todella edessä 60:kin kymppiä, että sain letkan kokoon.
Jos tykkäät vauhdista painele letkan viimeisenä niin huomaat, ettei tarvi puskea 60:ä ja piste.
Mahdollisesti lähden/tulen mukaan. Vanhalla motoristilla "pari" kysymystä Veli Tapolle?
Millainen reittisuunnitelma,ym,ym.
Siis lähtö kotikaupungista,se on ok.  ABC-Hyvinkää=toinen koti,hyvä.
smile_org.gif
   Mutta,mutta katsotaan huomenna,mikä on Customimies Tapon "esitys"/kertomus/suunnitelma?

Back