Otanpa pikku kannanoton tähän. Mielestäni on hienoa että ORG.in sivut toimivat hyvänä keräävänä foorumina, jonka kautta kukin voi katsastella erilaisia vetäjiä, reittejä, vauhteja ja vaikkapa mopotyylejä, ja hakea sieltä itselleen se mikä tuntuu kotoisimmalta.
Pahinta mitä voi tapahtua, on se että samassa kaukalossa olevat eri rotuiset koirat alkavat purra toisiaan. Uskokaa minua, tiedän koirista yhtä sun toista...
Moottoripyöräily kuuluu ns. turhuuksien markkinoille ja tuskin kukaan meistä saa ilta-ajeluista leipäänsä. Annetaan siis turhuuden kukkia, koska tässä on kyse hauskanpidosta. Joillekin meistä adrenaliinin hausta ja joillekin vain tavasta saada sosiaalisia kontakteja.
Itse olen kokeillut kimppakivaa, ja se ei vaan kertakaikkiaan ollut minun juttuni. Mutta aloinko täällä hiekkalaatikolla potkimaan kenenkään hiekkakakkuja paskaksi ? En alkanut, vaan etsin ja hakeuduin minun luonteelleni ja ajotyylilleni sopivamman joukon. Aloinko halveksia ääneen preussilaisia jonoajo-ohjeita kaikelle kansalle ? En alkanut vaan totesin että "not my cup of tea".
Mielestäni on valtaisan hienoa että joku jaksaa raahata perässään letkaa jossa vetäjän takana laahustaa letkan hitain kuski, ja yhtä hienoa on se että ne nopeamman menon hallitsevat jaksavat maalailla vesiväreillä aikansa kuluksi maisematauluja siellä jossain takana. Kaikki kunnia sille, ja Jolandan tekemä työ näiden reissujen onnistumiseksi ansaitsee arvonannon kaikilta niiltä, jotka haluavat turhuuksien turnajaisensa tällä tavoin käyttää.
Mutta vähintään yhtä suuren, ellei suuremman, hatunnoston ansaitsevat PK ja keskari-ajojen veturit, tai muualla suomessa mutkapätkiä etsivät, ja muiden iloksi niitä esittelevät.
"Meillä" pk tai vaikkapa keskari-letkoissa on joka jumalan kerta ollut osaava, luotettava ja hyvä peränpitäjä. Tätä parempaa turvatekijää ei eksymisen kannalta ole olemassakaan. Eli tästä ei turvaongelmaa löydy. Pitäiskö laittaa hitaammat veturin perään ? Ei pidä, koskapa se riistää väkivalloin takanatulevilta nopeammilta kuskeilta heidän ilonsa tyystin pois. Onko hitaammin ajaminen synti ? Ei ole, koska sellaista letkaa ei olekkaan jossa kaikkien vauhti olisi sama. Siksi asia onkin ratkaistu sillä että yli-iso letka jaetaan kahtia, ja kakkosletkan matkavauhti on selvästi pystympi kuin edelläajavan. Silti kaikki ovat tauoilla yhtäpataa ja samaa porukkaa, eikä ketään koskaan jätetä. Saati että kukaan olisi koskaan kuullut arvostelua liian hitaasta ajosta.
Oppikaa jo tajuamaan se seikka, ettei tässä ole kyse ohjatusta kaupallisesta safari-toiminnasta, vaan siitä että joku tuntee ne maukkaat pätkät, ja suostuu ottamaan vedettäväkseen ne jotka haluavat niin ikään nauttia näistä kurveista. Yhdessä, kivassa jengissä ja jokaiselle maistuvassa hurmoksessa. Yksikään veturi, oli se sitten kimppakiva- PK tai keskari tai T-ajo tai ihan mikä vaan, ei saa siitä mitään korvausta. Älkää siis sälyttäkö mitään turhaa höpöhöpö-vastuuta veturin niskaan, se on pelkkää puppua, eli paskanjauhantaa. Jokainen vastaa ihan itse omasta vauhdistaan, ajotavastaan tai hölmöilyistään.
Jos PK-ajon vauhti on liikaa, älä tule sinne. Jos Kimppakivassa pelkää kaatuvansa sisämutkaan, älä mene sinne. Jos et löydä sellaista porukkaa jossa viihtyisit, aja perkele yksiksesi.
Tämä touhu perustuu kaikiltaosin vapaaehtoisuuteen. ketään ei pakoteta letkaan mukaan. Ei veturin taakse, ei perään eikä keskelle.
Mutta lakatkaa taivas varjele sontimasta omaan pesäänne ruikuttamalla täällä muka kokemistanne vääryyksistä. Jos mopoilu ahdistaa, myykää se säkättimenne huis hemmettiin, ostakaa rumpetti ja alkakaa soittamaan apuraha-jazzia.
Jos jonoajo ei luonnistu, tai vaarannat minun turvallisuuteni letkassa, osaan sanoa sen sinulle tauolla ihan itsekkin. Näin toivon sinunkin tekevän, jos tunnet että minun leveät linjani jollain tapaa höyläävät sinun nautintoasi. En omaa tarvetta yskiä virheistäsi täällä, halaamalla yhtä ja tarjoilemalla toiselle kakkosta porattavaksi, vain saadakseni mukaystäviä kaikista porukoista.
Moottoripyöräily on hauska harrastus, eikä mikään pätemisfoorumi niille joiden elämän high light on vuokralaistoimikunnan hiekkalaatikko- ja ulkoiluvälinevastaavan virka omassa taloyhtiössä.