• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kikkoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
shyhander sanoi:
Mulla kävi tollai, tutkin rekisteriotteen elämäntilannetta satulan alla ja löysin sieltä homeisesta minigrip.pussista kakskymppiä! :WAZAAP:

Mut sitten, mulla on ajotakin hihassa kyynärpääsuojan vetskarin kautta tallennettu parikymppiä kolikoina. Tuorekelmuun kiedottuna, niin ei kilise. Ja kolikoita siks että ei lahoa vedessä.

Syksyllä kun kauden päättäjäispyykkiä varten irroittelin ajotakista suojia, niin löytyipä yhdestä suojan pussista 300 euron hätävarajemma, joka oli sinne unohtunut jonkin vuoden euroturneen jälkeen. Hieman hieraantuneen näköisiä viisikymppisiä, mutta oikein mukava yllätys.

Motoliikkeistä ostettuja semmosia ihme visiiripyyhkeitä oon käytelly mutta sitten löyty paras yhdestä krossikamaliikkeestä raumalta ja siin on kaks pussia yhdessä, toisessa on alkoholipyyhe jolla liuotetaan ja toisessa kuiva mikrokuitunen,, ei menny peilikään miksikään, mutta sitten kärpäsiin on toiminut kun hesasta on varustelekasta hakenyt sitä ihme waterrepellent wahaa niin ei pysy vesi eikä itikatkaan kun ohjeen mukaan laittaa.

Muistakaa ottaa se ...tun vilkku pois päältä - kiitos!

On se kumma että niitä kiilaavia mulkkukotiloita on niin paljon - ei me pyöräilijätkään syyttömiä olla (tai ollaanhan me)

Tästähän vois tehdä uuden "olitko se sinä?" triidin ko. Kilpi ylös ja palstalle... Josko tulis tulevalle kesälle edes yksi mälli vähemmän..

Ppaukkulaakeri sanoi:
Muistakaa ottaa se ...tun vilkku pois päältä - kiitos!

On se kumma että niitä kiilaavia mulkkukotiloita on niin paljon - ei me pyöräilijätkään syyttömiä olla (tai ollaanhan me)

Tästähän vois tehdä uuden "olitko se sinä?" triidin ko. Kilpi ylös ja palstalle... Josko tulis tulevalle kesälle edes yksi mälli vähemmän..

Tuo on jännä. Itse pelkäsin, että unohdan vilkun uutena kuskina ja autokoulussa (vai pitääkö sanoa mp-koulussa?) jatkuvasti päälle, kun tarinoita luki. Ehkä sitten juuri tämän pelon takia ei ole tainnut kertaakaan jäädä päälle. Ajotunneilla oli kyllä välillä vaan niin kiire, että se jonkun aikaa jäi vilkkumaan, mutta heti kun oli aikaa, sen kyllä muisti ottaa pois. Eikö näillä unohtelijoilla sitten näy se vilkkuminen kojetaulussa? Kyllähän sen siitä huomaa.

Itselläni uutena mp-kuljettajana meni ainakin keskittyminen liikenteeseen ja itse ajamiseen niin ei tullut paljon vilkuiltua alas mittaristoon.. Varsinkin keskusta alueilla.. Muutaman kerran saattoi hetkeksi jäädä mutta autokoulussa opettaja sanoi että painelee sitä vilkun katkaisijaa muuten vaan vähän väliä niin näin ainakin varmistaa ettei se ole jäänyt päälle :thumbup:

Siitä vilkun napin painelusta tulee helposti tapa jota ei edes itse huomaa tekevänsä kun on muutaman ajokerran aikana tietoisesti rämpytellyt sitä.

Hidasajoa kannattaa treenata punaisiin lähestyessä, mut tämän kaikki varmaa jo tiesikin ;)

Yleensä vilkku jää päälle ihmisillä jos on istunut pitkään esim valoissa vilkku päällä, unohtuu koko juttu.

Onneksi on itselle iskostunut tapa naputella vilkkua jokaisen risteyksen jälkeen ja vähän muutenkin :p

J@ck sanoi:
Pitkistä valoista..
Kyllähän se niin on, ettei mp-kouluttajat ym. asiaan oikeasti perehtyneet pitkien valojen käyttöä päivällä suosittele, sillä..
- ***uttaa muita tiellä liikkujia vähintään saman verran kuin turhaan päällä olevat sumuvalot

Paitsi että vituttaa paljon enemmän kuin jonkun amis-pojun somiste-sumuvalot. Sumarit kuitenkin harvemmin on niin päin vittua säädetty että häikäisisivät yhtä paljon kuin vajaataitoisten kuskien polttamat pitkät.

Vinkki meille jotka ovat opetelleet hallitsemaan pyöräänsä siinä määrin, että uskaltavat ajaa päivällä lyhyillä valoilla:

Kun vajaataitoinen kuski tulee pitkät päällä vastaan, vaihda itsekin pitkät kohtaamisen ajaksi. Älä moikkaa.

Kikka kolmonen keittiöön (ehkä tällä verukkeella saa myös uudet ajohanskat hankittua?): Jossei meinaa purnukat aueta millään ja ote vaan luistaa ni ajohanskoista saa lisäapua, sen jälkeen se on vaan omista voimista kiinni :grin:

Aloittaessani sain kultaisen vinkin kokeneelta kuskilta: AJA AINA NIINKUIN OLISIT NÄKYMÄTÖN...ts.lähde olettamuksesta, että sinua ei huomata, varo kaikkia liikenteessä!

Ambra sanoi:
Aloittaessani sain kultaisen vinkin kokeneelta kuskilta: AJA AINA NIINKUIN OLISIT NÄKYMÄTÖN...ts.lähde olettamuksesta, että sinua ei huomata, varo kaikkia liikenteessä!

Juu ja mää itse "jatkokehittelin" tuota edelleen eli: AJA AINA NIINKUIN KOTILOT YRITTÄS AJAA SUN PÄÄLLE ....:D

Itse olen kehittänyt tuota vielä eteenpäin: Varaudu kaikkeen mahdolliseen yllättävään, myös siihen taivaalta syöksyvään sateelliitti-romuun.

Mjoo, sillon ku moottoripyöräilyä alotteli niin oli takana jo 10 000km mopolla, niin tuli toi vilkku ihan itsekseen. Viimekesänä tilanne oli yli 100 000km takana autoilua ja vuoden tauko moottoripyöräilystä niin tilanne oli aivan toinen. Meinaa unohtua vilkku kokonaan tai jäädä ainakin päälle. Oon siirtyny tohon ajoittaiseen vilkun naksutteluun, niin muistaa edes kiinnittää huomiota asiaan.

NinjaSamu sanoi:
Mjoo, sillon ku moottoripyöräilyä alotteli niin oli takana jo 10 000km mopolla, niin tuli toi vilkku ihan itsekseen.

Hehee, mun mopoiluaikana ei mitään vilkkuja ollu mopoissa.

tonttuj sanoi:
Hehee, mun mopoiluaikana ei mitään vilkkuja ollu mopoissa.

Olihan ne vilkut molemmissa käsissä. Itsellä oli mankeli, jalalla oli näppärämpää ku kädellä, tiiä sitte kuinka viisaalta sekin touhu näytti.:grin:

Miten muuten kannattaa toimia jos tien päällä vaikkapa puhkeaa rengas? Soittoa hinausfirmaan vaan vai? Itsellä ei ole kaluja eikä taitoa paikkailla tien päällä.

Paikkaus sinällään ei ole vaikeata (tubeless renkaalla), mutta harva kantaa pumppua mukana millä renkaan saisi taas täyteen, paikatulla renkaalla vois sitten varovasti nilkuttaa liikkeeseen. Mut melkeen pakosta menee hinurihommiksi jos katupyörästä puhutaan.

^Ei mene pakosta hinausauto hommeleiksi katupyörälläkään. Itse olen selvinnyt eteenpäin paikkauspullon voimilla sekä Alpeilla että kotonurkilla. Pysyvä ratkaisu paikkapullo ei tietenkään ole, mutta sen avulla matka yleensä jatkuu (ellei reikä ole tolkuttoman kokoinen).

Ei tuo renkaan paikkaus reissussa ole mikään turha taito.

Jos ei muuten halua paikatulla ajaa niin pääseepähän parhaimmillaan ehjän renkaan luo tai mukavampaan paikkaan uutta kyytiä odottelemaan.
Tai jos paikkaus ei aiheuta sen suurempia henkisiä ongelmia niin reissu voi taas jatkua.

Jo tuollaisella muutaman euron pumpulla saa renkaaseen ilmaa riittävästi.
Eikä mittari sen kaveriksi maksa sekään montaa ropoa, ja tuostahan voi olla muutakin hyötyä.

Paikkasarja renkaan tyypin mukaan tai vaahtopullo, sisärenkaalliselle vielä lyhyet raudat, eikä liukastusta sovi unohtaa.

Tubeless rengas nousee takaisin vanteelle vaikka kuormaliinalla kiristämällä, useammmankin kerran toimivaksi nähty konsti.

Karkeampi kumi pysyy vanteella isoilla nippusiteillä vaikka ilman sisäkumia... :p

Jostain syystä rengasjumppaa on tullut niin kesällä kuin talvellakin, lähellä ja kauempana...

Viimeksi muokattu:
Back