• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kevyempi enska

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja parkkila
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
skuikka sanoi:
Siis ihan koko mopoja? En tiennyt. Minäkin välillä haaveilen vara-Superista, sitten haaveilen jostain uudemmasta sen hommiin ja siksi luen aina tälläisiä ketjuja. Ja lopuksi menen syyllisyydentunteen saattelemana pyytämään rakkaalta ratsultani anteeksi ajatuksiani. Saatan jopa lepytellä sitä liimaamalla jonkun kivan tarran jonkun kolhun päälle.

Tottakai kokonainen toimiva Gen1 Mille R. Siinä tosin vain portatut Gen1 kannet, mutta onhan mulla yksi ylimääräinen portatuilla gen2 kansilla oleva isolohko kone, jos oikein alkaa urheilla.

Ääni varasuperille. Osta heti, kun tulee hyvä tarjous vastaan.

Ahh... Kaikkien Ikuisuuskysymyksien Äiti! "Mulla on iso ja painava pyörä, pitäis saada kevyempi. Mutta tehosta ja ajoasennosta en ole valmis tinkimään!"
Vastaukset oikeastaan tuli jo: Kotarin SuperEnduro ja Bemarin HP2 Enduro. Varsinkin jälkimmäinen lähes mahdoton löydettävä! Mutta sitten jos oikeasti kuitenkin tinkisi jostain niin kyllä vaan hyvää pyörää alkaa löytymään!
Tenere 700, KTM 690, Husqvarna 701 (Käytännössä sama kuin KTM 690), APrilia Tuareg, Ducati Desert-X, Triumph Tiger 900 Rally Pro (tai 800), jne jne.
Jos nyt vaikka esimerkiksi ottaa Kotarin 690:n niin ainakin itse nautin tuolla ajamisesta ihan älyttömästi! Valitettavasti asfaltilla se vaan on niin hankala ajettava että matka-ajo on lähes mahdotonta.
Omaan tämän hetkiseen pyörääni olen aika tyytyväinen koska se on asfaltillakin melko hyvä ajettava, valitettavasti tämäkin kuuluu sarjaan "vaikeasti löydettävä!" (BMW G650XChallenge)
Ei muuta kuin kauppoihin tutustumaan eri pyörämalleihin jua ihmettelemään mikä voisi olla vaihtoehto. Suosittelen aloittamaan Tenere 700:sta!

Onko joku muuten joskus nähnyt tämän JMH:n ajavan Apriliaa?

Sivusilmällä kun olen seurannut, niin on jäänyt vaikutelma että hän ropaa pyörää ja vie sen dynoon, minkä jälkeen purkaa taas ja viilaa, ja vie dynoon. Ja sykli jatkuu...

Ei video mutta valokuva matkaenskapeleistä kilpahommissa. Tämä taisi olla joku nimimies oikein.

Liitetiedostot

• IMG-20190531-WA0000.jpg
    IMG-20190531-WA0000.jpg
    105,3 KB · Katselut: 95
Viimeksi muokattu:
Go-Za sanoi:
Jos nyt vaikka esimerkiksi ottaa Kotarin 690:n niin ainakin itse nautin tuolla ajamisesta ihan älyttömästi! Valitettavasti asfaltilla se vaan on niin hankala ajettava että matka-ajo on lähes mahdotonta.

25000km kahdella eri 690:llä ja suurin osa asfalttia enkä kokenut sitä millään tavalla mahdottomaksi, ei ole sen ihmeellisempi ajettava asfaltilla kun mikä muu tahansa katteeton enduropyörä. Ekassa oli suurin miinus moottorin julma tärinä mihin huolto/maahantuoja ei reagoinut millään tavalla, tokan pyörän moottori oli lähes tärinätön joka lisäsi mukavuutta asfaltilla huristellessa. Renkaina oli kaikkea supermoton ja motocrossi renkaiden välistä eikä niistäkään mikään ollut sen mahdottomampi ajaa kun vaikkapa samat renkaat Tenere 700 alla.

Jotain vikaa on täytynyt olla jos oli lähes mahdoton ajaa asfaltilla.

Oon samaa mieltä. Olen ajanut melkein pelkästään nappularenkailla, yleensä rengaslukkojen kanssa. Eihän se nyt mitään hirmu kivaa isoa tietä ole ajaa, mutta ei siinä ongelmiakaan ole. Aiemmin mulla oli 640 Adv ja se oli kyllä sellainen vibraattori, että mieluummin 690:llä ajaa.

Eihän se 690 mikään mahdoton ole asfaltilla. Kyllä sillä siirtymät menee, mutta jos pääpaino on asfaltilla, niin siihen on paljon parempiakin olemassa. Se on dual sport. Liian maasturi isolle tielle ja liian möhkö mihinkään oikeaan metsäenskaan. Hippeimmillään ehkä leveältä polulta metsäautotien kautta pienelle sorakylätielle. Vähän kun on vauhtia, niin alkaa alusta ja välitykset toimimaan siten kuten tarkoitettu. Mikään trialpyörä tai matkapyörä se ei ole.

Ajelin isolla gessulla melko samoja teitä Norjaan kuin vuotta myöhemmin 690:illä, en koe että kumpikaan laite olisi kummassakaan tapauksessa ollut millään alustalla suoranaisesti epämiellyttävä tai mahdoton. Kotarilla oli toki sitä kivempaa mitä pienempi tie oli alla, gessulla tuntui menevän välillä vähän liiankin pieniksi. Eli tuosta matkapyörästäkin pitää olla vähän eri linjoilla, toki '19 tuli toi uudempi kone ja vanhemmista ei oo kokemusta.

Miten muistelen että joku mainosti kurafoorumilla käyneensä 690:illä Italiassa...

Se on niin subjektiivistä. Joskus nuorena tuli 620 Kotarilla käytyä Itävallassa, nykyisin kuskaan 990:iä pakulla mestoille kun tympii tieajo. Isoa Gessua kun olen saanut lainaan, on tullut ajettua pitempiä siivuja. 690:llä tuli aika paljon parin sadan kilsan mökkimatkoja ajettua aikanaan, hvinhän se laukkaa tietä mutta ainakin minulla ärsytti se etuosan kapeus kun tuuli pääsi polvien väliin ja painoi jalkoja levälleen.

Mikä siitä matka ajosta teki lähes mahdotonta ja miten tämä mahdottomuus eroaa muista vastaavista katteettomista enskoista?

Koheltaja sanoi:
Mikä siitä matka ajosta teki lähes mahdotonta
Nakupyöriin olin jo tottunut ennen enskailuun siirtymistä joten se viima ei ollut ongelma.
Suurin ongelma 690:ssa oli On-Off kaasu, eli mahdoton ajaa tasaista nopeutta. Moottorin värinät tuntuivat myös stongassa, penkissä ja jalkatapeissa joten mulla oli kroppa ihan turta parinsadan kilsan jälkeen.
Vertailuna nykyinen Bemari jolla olen ajanut yli 500km päivässä!

Ite olen myös allerginen tärinöille ja tuntuu olevan 690 yksilöstä kiinni miten mooottori tärisee, tuoreemmat kehitysversiot on aika tärinättömiä. Vanhemmissa 2008-2013 pyörissä pääsi säätämään ecusta kaasun progression käytännössä ihan millaiseksi tahansa ja pystyi tekemään kolme erilaista karttaa joita pystyi vaihtamaan valintakytkimestä penkin alta tai tuomalla kytkin ohjaustankoon. 2014 uudemmissa ei näitä mahdollisuuksia ole. 690 on kyllä vttumainen ajaa jos kone räjähtää liikkeelle pienestäkin kaasun liikkeestä, voimaa ja reagointia on.

Tuoreempaa 701 Hussea olen ajanut, taisi olla 2019 tai 2020 malinen, siinä kaasu oli hyvinkin sivistynyt käyttää ja kone hurisi lähes yhtä värinättömästi kun japsikoneet, poislukien Yamaha 660 kone joka tutisee ja vatkaa jokaisella männänlyönnillä mutta on tärinöiltään ihan erilainen ja siedettävämpi kun vanhemmat 690 poravasarat.

Minusta 690 ei tärise mitenkään paljoa. Yllättävänkin siististi käy isoksi yksipyttyiseksi.

Ajoasento maantielläkin ihan ok, mutta tuuli alkaa painaa rintaa satasen jälkeen ja meno on tangossa roikkumista. 90 on sopivin matkavauhti. Kone käy silloin n. 4000 kierrosta vakiovälityksillä. Isoin haitta mielestäni on crossisatula, joka on kapea ja kova. Perse kestää n. 100km ja sen jälkeen pitää ruveta välillä seisomaan tapeilla. Kaverilla oli aikoinaan Suomen ensimmäinen 620 adventure ja lähti kylmiltään lappiin kun sai pyörän. Oli kuulemma ollut kerrassaan tuskallinen reissu. Lopulta istui makuupussi perseen alla.

Koheltaja sanoi:
690 on kyllä vttumainen ajaa jos kone räjähtää liikkeelle pienestäkin kaasun liikkeestä, voimaa ja reagointia on.
.

-14->17 malleissa saa kyllä erilaisia kaasuvasteita valittua kytkimestä satulan alla. Itse ajan sillä kaikkein herkimmällä. Muut tuntuvat vaan lussuilta. Tykkään ärhäkästä kaasusta.

Tuosta Go-Zan pointista tulee kyllä se mieleen mikä esim omassa pyörässä vähän häiritsee köröttelyajossa. Etenkin motoilla, se muuttaa suuntaa kun vähänkin päätä kääntää ja onhan moottorikin, etenkin tuon isomman koneen vaihdon jälkeen semmoinen että aika pienet liikkeet muuttaa nopeutta suuntaan tai toiseen. Aktiivisessa ajossa pelkkää rakkautta mutta vähän raskas maisemia katsellessa kun se on aina menossa sinne maisemaan jos pidempään katselet jonnekkin.
Jos se G650X:n Rotaxi on se sama mitä niissä vanhemmissa oli ja geometria Kotaria rauhallisempi niin olen aika varma että se voi olla aika paljonkin mukavampi rauhallisemmassa menossa.

Back