*TOTALREPS*
Itse olen aikanani (jokunen vuosi sitten) lueskellut samasta asiasta b-foorumilla, nähnyt käytännössä tätä touhua, kuullut huhuja ja seurannut tilannetta. Se ei ole muuttunut miksikään. Tämä on niitä ns. ikuisuusaiheita, mistä voidaan kirjoittaa foorumeilla miljoonat aa neloset, mutta silti jokainen jatkaa omalla tyylillään. Joku on pomperi, joku toinen ei.
Itse olen nähnyt tapauksen, missä jaettiin 2 ehdollista tuomiota nimenomaan keulimisesta. Hölökohtaisesti pidän niitä kohtuullisen rajuina, ottaen huomioon, että raiskaajat, murhaajat, yms. populaatio saa päänsilitystä ja sanallisesti samalta kuulostavan kakun (vankeustuomion), ainoana erona, että heillä TODELLA oli uhrit... Noissa kahdessa tapauksessa ei kenellekään sattunut mitään, joskin myönnän, että vaara oli olemassa - kuten on olemassa aina, kun hyppäät pyörän päälle tai auton rattiin tai kävelet suojatiellä. Omalla toiminnallaan voi pitkälti vaikuttaa omaan turvallisuuteen. Jokaisen oma valinta on myös se, että jääkö katsomaan ajoradan varteen kikkailua. Siellä on parhaimmillaan ollut toista tuhatta hölöä ja 800+ mopoakin on nähty...
En ala kirjoittamaan samaa litaniaa, mikä on luettavissa mm. b-foorumissa ja jos jonkunlaisilla saunalahti-palstoilla. Silti näitä laillisia harjoittelupaikkoja on kysytty ja sellaista jopa tarjottiinkin... Tosin en näe syytä hyväksyä sellaista suoraa tähän toimintaan, mikä on kyllästetty öljyllä, valaistuksesta puhumattakaan (katuvaloja ei ollut). Turvallista aluetta, vai mitä? Tietty se raha voisi ratkaista paljonkin alueen hyväksi, mutta kuinka moni maksaisi esim. 5 euroa siitä, että pääsisi katsomaan/kikkailemaan jollekin alueelle, kun sitä voi tehdä HYVÄLLÄ TUURILLA ilmaiseksikin. Jos huono tuuri käy, niin se voipi maksaa vähän enemmänkin...
En kannata päiväkodin/koulun lähistöllä kikkailua, mutta syrjäisellä, muusta liikenteestä vapaalla tienpätkällä tapahtuvaa kepan nostoa en kyllä lukisi ihan raiskauksen tai murhan tasolle luettavaksi rikokseksi.
Tämä on siis oma mielipide.
Allekirjoittaisin myös tuon Peten kommentin, että ensin pitäisi tarjota KUNNOLLISET puitteet harrastaa kikkailua yms. räppäämistä ennenkuin aletaan mesota tiukoista rangaistuksista. Jokainenhan tietää, mitä tapahtui, kun kieltolaki oli voimassa - paikka vaihtui ja laulu jatkui...
Moralisteille tiedoksi, olen joskus aikoinani itsekin ollut kikkailemassa suoralla pariin otteeseen. Mitä yltiöpäiseen kikkailuun tulee, niin sitä en pahemmin harrasta, kun taito ei riitä vetämään keula pystyssä 170 km/h. En koe siihen tarvettakaan. Pikkukikkailu kyllä joskus piristää ajoa.