• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keulimisen välttäminen seiskapuolikkaalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mammutti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
no en tiedä onko oikea foorumi  mutta heitänpä tänne tän tyhmän kysymyksen.
alla katupyörä ja 110hv. päällä kuski 80kg ja aivan istuimen etureunassa, munat tankissa, ja ylävartalo tankin päällä maaten. lähteekö jollain vaihteella ja kaasun käännöllä etypyörä maasta, muuten normaalisti kiihdyttäen, ei kytkinkikkailua tms. tohon oon hakenu tuntumaa mutta en oo vielä rohjennu kääntää kokonaan urkuja auki. pelkästään tien suuntainen kiihtyvyys tuntuu liian kovalta hallita, ainakaan tieliikenteessä ei voiman käyttö onnistu kun kaikki huomio menee pyörän päällä pysymiseen ja eteenpäin tuijottamiseen.

tarkoitus olisi siis löytää tieliikenteen vaatimiin  tilanteisiin kyky rajuihin kiihdytyksiin, ei bomber-ajo. siis kumi tiukasti maassa ja silleen. JOS se keula todella voi nousta niin sitten pitää olla tarkempana se oikean ranteen kaa, muuten voi opetella hakemaan täyden kaasun avausta, I reckon.

ja joo, tien epätasaisuus voi yllättää kiihdyttävän motoristin...

thnx,
t.m.
sport05.gif

mikä pyörä sul on???
mulla ainaski nousee keula suht vahingossa jos väännän raanat auki
1 tai kakkos vaihteella ni 6000 kierroksen jälkeen on etutassu ilmassa

Voi herranen aika.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Malta nyt vähän aikaa, kyllä se siitä selviää aivan varmasti.

Rippuu hieman teho-painosta ja akselivälistä ja sadasta muusta asiasta, mutta karkeasti ottaen 110 hp "katupyörän" kyllä saa selälleen ainakin pikku vaihteilla.

Pikku hiljaa hyvä mies. Ettei mene hieno harrastus heti ketuille.

-hh-

ainakin oma 100hp pyörä menisi ykkösellä ympäri ja kakkosellakin nostaa muutaman tuuman ihan vaan kiihdyttäessä täyskaasulla. mutta itsellä ei ainakaan mitään ongelmaa asian kanssa ykköselläkin kerkiää ihan hyvin sulkemaan vähän kaasua ennen kuin eturengas on korkealla yläilmoissa. edellisellä pyörällä (ccm:än supermoto) oli vielä vaikeampi pitää eturengas maassa ja kerran poliisit pysäyttivätkin kun oli valoista tullut lähdettyä pikku powerkeulojen kera mutta sain seliteltyä että hutera pyörä niin voi vahingossa vähän nousta ja selvisin ilman rangaistusta
thumbs-up.gif

Höh, ilmeisesti mun kaasukädessä on jotain vikaa kun ei mopo keuli (105 hp). Ei sillä, että olisin edes yrittänyt
biggrin.gif
.

Kyllä sillä maltillisella ranteen liikkeellä saa aika hyvin sen mopon etupuolen pidettyä maassa. Oppia ikä kaikki, harjoittelu tekee mestarin ym. kliseitä tähän perään. Ei kait se nyt maata kaada jos vaikka sattuu joskus pyörä sammumaankin ?
biggrin.gif

Perin mielenkiintoisia ongelmia ihmisillä tulee vastaan,
oma 92 hp suitsa ei kyllä nokkaa nostele vaikka takalaukkuun laittas lyijyakun
lookaround_orig.gif

Ei se mulla ainakaa nosta, tosin painan muutaman kilon enempi.. Tehot on samat ja kuutiot myös
033102beer_1_prv.gif

Seiskapuolikkaasta on itsellä kokemuksia k4 Gixxeristä.Täys Yoshimura, pc ,vaparifilsu ja 136 hp muistaakseni takaselle.Kyllä sellainen ainakin kahdella ensimmäisellä veti suht pitkät powerwheeliet,kun vaan väänsi kaffaa.Tokkopa se nyt ympäri asti menee,jos refleksit edes jotenkin kunnossa
biggrin.gif

Mun katumagnassa on sama moottoritilavuus ja heppoja 106. Painoa on mulla kevyet 100 kg, Magnassa vähän enemmän.

Eikä keuli ei...
nixweiss.gif

Ei vaikka oon joskus ihan oikeasti yrittänyt, tosin pelkällä kaasulla kytkimellä kikkailematta. Muniani en tankkiin työntänyt ku ne toistaiseksi on työkuntoiset enkä uskalla riskeerata. Työkalurullan poisto etulampun alta olis ehkä helpottanut keulimista
cool.gif

Ei se keuliminen käsistä karkaa ainakaan ite en saanut 98 6r keulimaan muuten kun repimällä ja takana istumalla joten eteen nojaten ei varmaan keuli "vahingossa". Painan kyllä sen 90kg mutta kuitenkin.

Riippuu pyörästä, mut eiks ekaks kannata ottaa ihan iisisti ja sit hissukseen lisäilet vauhtia ku ei enää hirvitä suoraa ajaminen. Reenaa ekaks kolmosella kiihdyttelyä ja kun se sujuu nii sit kakkosella jne. Hiljaa hyvä tulee
062802moto_prv.gif

no en tiedä onko oikea foorumi  mutta heitänpä tänne tän tyhmän kysymyksen.
alla katupyörä ja 110hv. päällä kuski 80kg ja aivan istuimen etureunassa, munat tankissa, ja ylävartalo tankin päällä maaten. lähteekö jollain vaihteella ja kaasun käännöllä etypyörä maasta, muuten normaalisti kiihdyttäen, ei kytkinkikkailua tms. tohon oon hakenu tuntumaa mutta en oo vielä rohjennu kääntää kokonaan urkuja auki. pelkästään tien suuntainen kiihtyvyys tuntuu liian kovalta hallita, ainakaan tieliikenteessä ei voiman käyttö onnistu kun kaikki huomio menee pyörän päällä pysymiseen ja eteenpäin tuijottamiseen.

tarkoitus olisi siis löytää tieliikenteen vaatimiin  tilanteisiin kyky rajuihin kiihdytyksiin, ei bomber-ajo. siis kumi tiukasti maassa ja silleen. JOS se keula todella voi nousta niin sitten pitää olla tarkempana se oikean ranteen kaa, muuten voi opetella hakemaan täyden kaasun avausta, I reckon.

ja joo, tien epätasaisuus voi yllättää kiihdyttävän motoristin...

thnx,
t.m.
sport05.gif
Tuota kannattaistakohan se ihan niiden tieliikenteen vaatimien rajujen kiihdytysten (ainakaan itse en vielä ole rajuja kiihdytyksiä normaalin liikenteen seassa tieliikenteen vaatimuksista joutunut tekemään) sijaan ihan ajalla normaalia nopeutta ja tosiaan keskittyä siihen ajamiseen.

Tietysti herää myös kysymys että onkohan pyörävalinta ihan oikea jos kaikki huomio liikenteessä menee pyörän päällä pysymiseen ja eteenpäin tuijottamiseen.

talktohand.gif
Tiedän kyllä että ei minun taidoilla ketään olla neuvossa mutta tuli vaan mieleen tuosta kirjoituksesta. Voi tuo tietysti olla kyllä trollikin mutta mistäs näistä tietää kun on kaikenlaisia kysyjiä.

munat tankissa, ja ylävartalo tankin päällä maaten.
Jaa, no enpä osaa sanoa. Riippuu niin painoista ja akseliväleistä yms.

Älä nyt kuitenkaan mene ja nyppää etusesta harkitsemattomasti kesken kiihdytyksen. Siirryt vauhdilla koko 80 kg elopainollasi eteenpäin, loksahtaa tankin korkki kiinni ja sen jälkeen ne munat on ja pysyy siellä tankissa.
bawling.gif

munat tankissa, ja ylävartalo tankin päällä maaten.
Jaa, no enpä osaa sanoa. Riippuu niin painoista ja akseliväleistä yms.

Älä nyt kuitenkaan mene ja nyppää etusesta harkitsemattomasti kesken kiihdytyksen. Siirryt vauhdilla koko 80 kg elopainollasi eteenpäin, loksahtaa tankin korkki kiinni ja sen jälkeen ne munat on ja pysyy siellä tankissa.
bawling.gif
Tuskinpa kukaan nyt etusesta nappais kiinni kesken ajon
omg.gif
Toki RR:n ajoasennon tietäen se olis periaatteessa mahdollista
biggrin.gif

no en tiedä onko oikea foorumi mutta heitänpä tänne tän tyhmän kysymyksen.
alla katupyörä ja 110hv. päällä kuski 80kg ja aivan istuimen etureunassa, munat tankissa, ja ylävartalo tankin päällä maaten. lähteekö jollain vaihteella ja kaasun käännöllä etypyörä maasta, muuten normaalisti kiihdyttäen, ei kytkinkikkailua tms.
Lieneekö sulla Kawa Z750?? Ainakin noi teholukemat puoltaisi sitä samoin kuin Zetan suosio aloittelevien motoristien ja toki myös kokeneempien keskuudessa (oma lehmä oli ojassa vielä viime kaudella
lookaround_orig.gif
). Jos vastaus on juu, niin kahvaa saa kääntää aivan rauhassa heti kun taidot sillä tasolla. Ei keuli vahingossa normivälityksillä ellei nyt sitten jotain mainitsemaasi pomppua pukkaa kesken kaiken. Malttia vaan menoon, sillä ajokautta piisaa vielä pitkälti...
baaa.gif
thumbs-up.gif

Mulla oli 600 fasu, teho 95 heppaa, keuli kaasulla JOS hiukan rykäisi tangosta sopivilla kiekoilla.
Nyt alla 600 gsr, teho 98 heppaa, keula kohoaa kaasulla ilman mitään kikkailua normaali asennossa istuen. Sen se tekee rauhallisesti, joten aikaa riittää se huomioida ja höllätä, no panic.
Painan hiukan yli 60 kiloo, joka lienee selittää tuon keulan nousun helposti, luultavasti jos heittäydyn tankille makaa, niin keula ei nouse.

Painopisteen nousu (painavempi kuski) saa aikaan ihmeitä, ihan pienillä hepoilla ( ponilta katkee selkä)...
Eli mitä painavempi kuski sen herkempää on tuo keulan nousu, siis pyörän ja ihan vahingossa...
033102beer_1_prv.gif

tuskin kannattaa opetella kuitenkaa ajamaan siten, että vääntää tupin nurin ja odottaa.

tulee sitten isommilla ongelmia.

Back