• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

"Keuliminen on tappava harrastus"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikäs tässä nyt NOIN kummallista on?
Mitä ihmettä Te luulete poliisin viranpuolesta sanovan?
Tottakai nuo jutut ovat tuon kaltaisia. Mitä ihmettä Te oikein odotitte?
smile_org.gif
Aivan ja oikein. Ihan sama.

Periaatteessa tuossa kaikki oli aivan kohdallaan, kun lähes kaikki tuntemani (itseni mukaanlukien) ajelevat lähes 95% liikennesääntöjen mukaan ja aina välillä sarvet tupsahtavat päähän ja kahva kääntyy alaviistoon tai kaasupoljin lähenee lattiaa...

Nopeus saattaa ja nousee hetkellisesti reilusti yli yhteiskunnan laatimien säädöksien.. Itse nekin säädökset yhdessä on keksitty, tosin joku aina rukkaa niistä muutaman kympin toiveista veks.

Moottoritielle laitettiin esim. Italiassa 120kmh:n tilalle balttiarallaa vuosi sitten 150kmh rajoitus. Mitään havaintoa muista vaikutuksista ei minulla ole, mutta paikalliset kaverit kertoi, että lähes kaikki noudattaa nyt nopeusrajoitusta noilla teillä verraten entiseen. Sen verran joutuisammin sujuu, että riittää pulliaiselle hyvin. Riittäisi minullekin. 120kmh hyvällä kelillä autossakin ZZZzzzkroooh..

Suomessa on alle tuhat kilometriä yhteensä motaria, niin voisi edes ne olla järkevästi rajoitettuja. Kuten niin moni tuolla totesi, ei se vauhti ketään tapa, vaan äkkipyssäys.

Keuliminen on vaarallista liikenteen seassa, muuten liiemmin ei... ainaskaan jos on riittävästi harjoitellut. Powerikeula ykkösellä tai kakkosella tosin kasvattaa nopeasti vauhdit ja se pitää tajuta, mutta jos opettelee, niin oppii. Jopa itsellä hiukan kevenee välillä, mutta ei ruuhkan seassa.

Poliisin suusta odotettavissa useimmiten "poliisitalkia" se siitä.

Musiikin opiskelussakin sanotaan usein: Säännöthän on tehty rikottaviksi. Eiks vaan hyvin sovi tähän..
baaa.gif

40 km/h ylitystä on se raja, sen jälkeen menee kortti yleensä automaattisesti. 30 km/h:n ylityksestä voi hyvinkin viedä, riippuu paikalla olleesta poliisista. Siis 30 km/h:n ylityksestä EI mene kortti automaattisesti hyllylle. Ja ne pisteet voitte vaikka lähettää postissa Jurvan kunnan jäteosaston varapuheenjohtajalle.
Eikös tuo suhteellinen nopeus ole kuitenkin oleellisempaa...?

Jos 30kmh alueella ajaa 60kmh (100% eli tuplat) niin ei se mielestäni ole tippaakaan sama kuin että ajaa 120kmh alueella 150kmh. (25%)

Pitäisi olla %-tuaalinen laskentatapa, niin siinä olisi jotain tolkkua. Eikös vaan?

Pitäisi olla %-tuaalinen laskentatapa, niin siinä olisi jotain tolkkua. Eikös vaan?

Erittäin hyvin sanottu siellä takana.

Toki poliisin harkinnastahan tuo nytkin on kiinni että lähteekö kortti jos ajaa vaikkapa 60km/h 30-alueella mutta sääntöjen mukaan ei ole pakko ottaa pois. Ainahan siihen joku vaarantava tietysti saadaan että ajo-oikeus otetaan turvaamistoimenpiteenä pois.

151@120 ja 61@30-alueella ovat ns. samanarvoiset ja päiväsakoille päästään. Toisessa se nopeus on vaan tuplasti suurin sallittu ja todennäköisesti 30-alueella kevyttä liikennettä ja jalankulkijoita pyörii hieman enemmän renkaissa kuin siellä 120-alueella. Mielestäni 151@120 alueella voisi katsoa läpi sormien ja 61@30 kyllä ansaitsee jo selkeästi puuttumisen. Olettaen tietenkin että rajoitukset on järkevästi laitettu... Esimerkiksi tyhjien teollisuusalueiden suorien, pitkien teiden 40-rajoitukset ovat hanurista, ei siellä iltaisin ja viikonloppuisin pahemmin liikennettä ole. Muuttuvia nopeusrajoituksiakaan ei paljon kannata ajaa, tietäähän sen mitkä olisivat todennäköisesti arvot: 40 ja 30. Ylöspäin täällä ei mitään korjata ennenkuin viimeisetkin vanhat jäärät kuukahtaa hallinnosta, Suomalainen virkamieshän ei tunnetusti virheitä tee ja jos tekee niin ei niitä missään nimessä tunnusta julkisesti.

Vastineen lähetin tässä hetki sitten alkuperäiseen juttuun. Olisin kiitollinen jos joku vihjaa, mikäli kirjoitukseni menee sensuurista läpi.

No varmasti ei pidä paikkaansa tuo 80/20. Onkohan herralla 10000km ajavalla Setä Sinisellä jotain faktaa tuosta. Vaikkapa pk-meetingeissä 100% ajaa ainakin jotenkin liikennesääntöjen vastaisesti. Vale.
Eiks tossa ole kirjoitettuna, että motoristeista, ei pk-meetingeissä käyneistä motoristeista. Mäkään en oo käyny pk-meetingeissä. Aijuu, mutta mä en ookkaan motoristi, kun mä en keuli, eikä mun prätkällä pääse edes 200km/h.

Mopon jälkeen oli taukoa vuosi poikineen, tämän jälkeen jätin muutaman askeleen väliin ja ostin 600-kuutioisen enduron, jolla keulin kuolematta. Sittenpä ostin 9R:n jolla olen myös keulinut kuolematta. Mikä minussa on vikana?
Sä et ostanu ekaksi 1000-kuutioista. Simple as that.
Enskalla kuitenkin tuli keulittua enempi ja vauhtikin saattoi olla kovempi. Nuorempikin olin ja näytönhaluisempi (pyöräkin oli helpompi saada takarenkaalleen nousemaan), joten saatoin liikenteen seassa yhdellä renkaalla ajaa nykyistä enemmän...

Eiks sirkuksissa ole semmosii jotka ajaa yhdella pyörällä?En nyt muista miks niitä kutsuttiin,oliko ne trapetsitaiteilijoita ,taikureita,leijonankesyttäjiä akrobaatteja vai mitä,on kai siellä muitakin ESIINTYJII.
idea3.gif

No varmasti ei pidä paikkaansa tuo 80/20. Onkohan herralla 10000km ajavalla Setä Sinisellä jotain faktaa tuosta. Vaikkapa pk-meetingeissä 100% ajaa ainakin jotenkin liikennesääntöjen vastaisesti. Vale.
Eiks tossa ole kirjoitettuna, että motoristeista, ei pk-meetingeissä käyneistä motoristeista. Mäkään en oo käyny pk-meetingeissä. Aijuu, mutta mä en ookkaan motoristi, kun mä en keuli, eikä mun prätkällä pääse edes 200km/h.
VAIKKAPA pk-meetingeissä... Ja pk-meetingeissä on motoristeja ja moottoripyörällä ajavia henkilöitä laidasta laitaan, eli hyvän läpileikkauksen saa ainakin.

Ja ne kuulemma ei ole motoristeja, jotka keulivat, ajavat ylinopeutta ja kehtaavat teettää huollot huoltofirmoissa. Ne on moottoripyörillä ajavia kakkosluokan kansalaisia. Joskus joku näin informoinut täällä. Eli todennäköisesti olet motoristi.

Ei ainakaan eilisiltana tullut raatoja, kun parvekkeella tupakoidessa seurasin kun joku ääliö makasi jollain uudehkolla nissanilla vasemmanpuoleisella kaistalla suunilleen rajoituksen määrittelemää 70km/h nopeutta madellen. Kyseisestä kulkimesta sitten pamautti uudehko jammu R6 ohi oikealta, himmasi kohdalla ja vetäisi sitten moikkauksenomaisesti 50m keulat ja poistui paikalta
biggrin.gif

Esimerkiksi tyhjien teollisuusalueiden suorien, pitkien teiden 40-rajoitukset ovat hanurista, ei siellä iltaisin ja viikonloppuisin pahemmin liikennettä ole. Muuttuvia nopeusrajoituksiakaan ei paljon kannata ajaa, tietäähän sen mitkä olisivat todennäköisesti arvot: 40 ja 30. Ylöspäin täällä ei mitään korjata ennenkuin viimeisetkin vanhat jäärät kuukahtaa hallinnosta, Suomalainen virkamieshän ei tunnetusti virheitä tee ja jos tekee niin ei niitä missään nimessä tunnusta julkisesti.
Ruotsissa taisin nähdä 40 nopeusrajoitusmerkin ja sen alla voimassaoloa ilmaisevan lisäkilven. Rajoitus oli voimassa vaan päiväsaikaan, muulloin voimassa tais olla 80 yleisrajoitus. Harvinaisen fiksua, miksei Suomessa älytä moista.

Niinpä. Jeesuskin kerkes kualemaan, ja sitä ei sitte lasketa että heräs ja pääs viälä paratiisin pärtsäreitten klupiin ainaisjäseneks, ilman että tartti olla hängöraundina ja propationaarina. Ihmekös tua kun sen faija Jumala on siällä pressana, kuulemma.
biggrin.gif

Esimerkiksi tyhjien teollisuusalueiden suorien, pitkien teiden 40-rajoitukset ovat hanurista, ei siellä iltaisin ja viikonloppuisin pahemmin liikennettä ole. Muuttuvia nopeusrajoituksiakaan ei paljon kannata ajaa, tietäähän sen mitkä olisivat todennäköisesti arvot: 40 ja 30. Ylöspäin täällä ei mitään korjata ennenkuin viimeisetkin vanhat jäärät kuukahtaa hallinnosta, Suomalainen virkamieshän ei tunnetusti virheitä tee ja jos tekee niin ei niitä missään nimessä tunnusta julkisesti.
Ruotsissa taisin nähdä 40 nopeusrajoitusmerkin ja sen alla voimassaoloa ilmaisevan lisäkilven. Rajoitus oli voimassa vaan päiväsaikaan, muulloin voimassa tais olla 80 yleisrajoitus. Harvinaisen fiksua, miksei Suomessa älytä moista.
Eikö se näille maantiellä vouhkaaville asennevammaisille ole ihan sama, mikä lappu siellä tolpassa seisoo, oli se muuttuva, kiinteä tai vuorokauden mukaan vaihtuva?

Tärkeintähän heille on se, että mennään rankasti rajoitusten yli, oli se mikä tahansa, jotta sitten päästään haukkumaan poliisi, virkamiehet, tienpitäjä ja muut tielläliikkujat sitten kun jotain sattuu, saadaan sakot tai kortti otetaan hyllylle.

Olenko muuten väärässä, jos rohkenen väittää, että huomattavasti suurempi osa motoristeista, verrattuna autoilijoihin, on sitä mieltä, että nopeusrajoitukset ovat väärässä paikassa tai muuten turhia ja liikennekäyttäytymistä rajoitetaan muutenkin liikaa?
Vai onko tälle sivustolle vain valikoitunut sellainen väki?

Tuo otsikko meni todellakin metsään. Tämän kesän aikana olen keulinut satoja kilometrejä, enkä ole kertaakaan edes meinannut kuolla. Tiedän Suomen maan eniten keulivat ihmiset ja kaikki ovat edelleen hengissä ja vieläpä hyvässä kunnossa.

Tekstissä oli onneksi tarkennettu, että keuliminen liikenteessä on tappavaa. Sitä en itsekkään harrasta ja voin väittää että stuntharrastukseni antaa minulle paljon paremmat mahdollisuudet selvitä liikenteen yllättävistä tilanteista, kuin mitä monella 20tkm vuodessa ajavalla matkamotoristilla on.

Sanotaan että kun ei tee mitään ei satu mitää. Tämä ei pidä paikkaansa, koska liikenteessä riittää se, että joku muu tekee. Ainoat keinot tähän on tarkkaavaisuus ja pyörän hallinta.

Itse meinasin viimeksi kuolla, kun bussikuski päätti vaihtaa kaistaa keskellä risteystä. Tietenkin satuin olemaan kaistalla jolle se halusi. Siinä ei toki ollut pyörän hallinnalla juuri merkitystä, mutta jos allani olisi ollut 600:sen sijaan 1000 kuutioinen, olisin varmasti ehtinyt nopeammin alta pois.

...voin väittää että stuntharrastukseni antaa minulle paljon paremmat mahdollisuudet selvitä liikenteen yllättävistä tilanteista, kuin mitä monella 20tkm vuodessa ajavalla matkamotoristilla on.
Aijjaijjaijjai! Onpas pojalla ihan väärä asenne! Sehän on niin, että hyvä kuljettaja ei edes joudu tilanteisiin mistä taitava ehkä selviää!! Ja 20tkm vuodessa wingillä tuo sitä liikennesilmää ja ennakointia, mitkä ei missään nokittamisessa tai radalla kehity!!
Ja mitäs kaikkia fraaseja niitä nyt olikaan...? No lisäilen sitten myöhemmin jos muistuu mieleen.

...voin väittää että stuntharrastukseni antaa minulle paljon paremmat mahdollisuudet selvitä liikenteen yllättävistä tilanteista, kuin mitä monella 20tkm vuodessa ajavalla matkamotoristilla on.
Aijjaijjaijjai! Onpas pojalla ihan väärä asenne! Sehän on niin, että hyvä kuljettaja ei edes joudu tilanteisiin mistä taitava ehkä selviää!! Ja 20tkm vuodessa wingillä tuo sitä liikennesilmää ja ennakointia, mitkä ei missään nokittamisessa tai radalla kehity!!
Ja mitäs kaikkia fraaseja niitä nyt olikaan...? No lisäilen sitten myöhemmin jos muistuu mieleen.
Miten tekin kaksi voitte enää elää??!! Ei tajuu??!
withstupid.gif

Back