• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuvahan vaarat,

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demsey
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On se vaan luojan lykky, että on tuo kardaaniveto keksitty.

Voi käyttää säästyneen ajan johonkin muuhun rassaamiseen, ajamiseen tai vaikka pyörän puunailuun
biggrin.gif

aikoinaan käytin Castrol chain wax 37tkm, mielestäni hyvä suoritus. Nykyiset menee Hondan teflon chain lube, en tiedä onko öljyä vai vahaa vai mitä enkä piittaa, en muuten ole ikinä pessyt ketjuja (27 vuotta takana) enkä takavannetta kiilloittanut. En meinaa ymmärtää mistä on kysymys.

'Muistakaa että ketjut pitäisi vahata/öljytä AINA lämpiminä eli ajon jälkeen. Ei ole mitään hyötyä öljytä ketjuja ja lähteä sen jälkeen ajamaan, koska silloin tulee voideltua sitä vannetta ja muita osia. Öljyn pitää antaa "imeytyä" '
Nii tämä on ensiluokkaisen tärkeätä, tärkeämpää kuin itse voiteluaine oli se mitä hyvänsä t. nimim. mää mitään tiärä.

Mulla on kans ilmeisesti jompikumpi ratas kiero tai sitten ketjut on venyneet jotenkin epäsymmetrisesti. Huomaa kun mopoo siirtää puolmetriä vaikkapa eteenpäin. Ketjujen välys ei pysy samana vaan toisessa kohdassa on liian kireä toisessa taas liian löysä.

Ketjuvahaa olen käyttänyt, mutta syy ei kyllä varmasti ole siinä vaan mun ajotavassa. Kovasti kun lähettelee niin kyllähän se voimaa kohdistuu tiettyyn kohtaan ratasta. Näin ainakin olen pähkäillyt, että noissa lähdöissä syy mun vehkeen kierouteen. Ketjut ja rattaat ovat lisäksi aikas vanhat. Kyllähän toki se ketju "väsyy" vanhetessa.

Nykyisin olen käyttänyt spray-vaseliiniä kun sitä monet ovat kehuneet. Mun mielestä ainakin toistaiseksi toiminut hyvin.

Lainaa, Asiaa kun kyselin niin tuumas heti että oot ilmeisesti käyttänyt ketjuvahaa ja sen takia eturatas on nyt sitte soikee...lainaus loppu

Ja kun paat hampaan yöksi cokislasiin, niin aamulla se on sulanut
062802jumpie_prv.gif

Mulla on kans ilmeisesti jompikumpi ratas kiero tai sitten ketjut on venyneet jotenkin epäsymmetrisesti. Huomaa kun mopoo siirtää puolmetriä vaikkapa eteenpäin. Ketjujen välys ei pysy samana vaan toisessa kohdassa on liian kireä toisessa taas liian löysä.

Ketjuvahaa olen käyttänyt, mutta syy ei kyllä varmasti ole siinä vaan mun ajotavassa. Kovasti kun lähettelee niin kyllähän se voimaa kohdistuu tiettyyn kohtaan ratasta. Näin ainakin olen pähkäillyt, että noissa lähdöissä syy mun vehkeen kierouteen. Ketjut ja rattaat ovat lisäksi aikas vanhat. Kyllähän toki se ketju "väsyy" vanhetessa.

Nykyisin olen käyttänyt spray-vaseliiniä kun sitä monet ovat kehuneet. Mun mielestä ainakin toistaiseksi toiminut hyvin.
Mulla sellanen kutina tosta ketjun kiristymisestä/löystymisestä eri kohdissa on sellanen että ehkä ne on päässy "palamaan" (vähän rasvaa ja kuumunut liikaa).... Tuntuis äkkinäiseltään et miten ratas vois soikeeksi mennä vaik kuin revittelee..
confused_orig.gif
withstupid.gif

Veikkaisinpa että sulla jumittaa jokin lenkki ketjussa.

Kannattaa tarkistaa ja yrittää herätellä jumia lenkkiä eloon, itse en kauan ehtinyt sellaisella ajaa kun jo oli murtuma lenkissä. Onneksi ei ehtinyt katketa ajossa...

Mulla sellanen kutina tosta ketjun kiristymisestä/löystymisestä eri kohdissa on sellanen että ehkä ne on päässy "palamaan" (vähän rasvaa ja kuumunut liikaa).... Tuntuis äkkinäiseltään et miten ratas vois soikeeksi mennä vaik kuin revittelee..  
confused_orig.gif

withstupid.gif
Kaverilla oli joskus vuosia sitten samanlaiset ketjut, jostain kohtaa kireät kuin viulun kielet ja jostain löysät. Syyksi veikkailtiin vuotavaa kytkimen työsylinteriä, kun mitään muuta järkevää selitystä ei keksitty. Neste pääsi jonkin aikaa valumaan ketjun päälle, rikkomaan o-renkaat ja tuhoamaan ketjut.
nixweiss.gif

Veikkaisinpa että sulla jumittaa jokin lenkki ketjussa.
Ymmärtääkseni tämä on se yleisin syy ketjujen vaihtoon, jos siis ajaa ketjut ihan loppuun: jostain kohtaa menee lenkki juntturaan.
Jep ja useimmiten ketjut on piukattu liikaa. Eli kun kiristelette vitjoja, lukekaa huoltomanuaalista kuinka paljon pitäisi olla löysää siinä ketjussa. Silmämääräisesti katseltuna on hiukan noin ja nuin.
Liian tiukat kuluttaa--eli polttaa nuo lenkit kiinni.

Toisinaan kannattaa katsoa kaverin ketjuja, eli kun mopon päällä on kuormaa (matkakamat+2 hlö:ä) että paljoko ne ketjut silloin roikkuu.

Ja vahaillaan/öljyillään sadekelillä vähän tiuhempaan.

Eturatas on yleensä pintakarkaistua kamaa. Entäpä jos tämä karkasu pettää joltainkohtaa hammaskehää? Veikkaisin, että silloin alkaa reipas epätasainen kuluminen.

Eiköhän ne vahat ole myös rasvoja, eli tehty voitelemaan. Ihan sama voiteletko vahalla vai jollain tietyllä öljytyypillä, kuluu ne kuitenkin.
Pääasiahan on, että voitelee säännöllisesti.

Jos vahalla ajaa yli 50tkm ni kuulostaa kaika ihmeelliseltä väitteeltä.
omg.gif
Myydessäni pyöräni 29.6. sillä oli ajettu 51 000 km. Pyörä oli minulla uudesta ja olen rasvannut ketjun 1000 km välein vain ketjuvahaa käyttäen. Ketjut olivat alkuperäiset ja kiristysvaraa oli vielä paljon jäljellä.

Honukka sanoi:
Myydessäni pyöräni 29.6. sillä oli ajettu 51 000 km. Pyörä oli minulla uudesta ja olen rasvannut ketjun 1000 km välein vain ketjuvahaa käyttäen. Ketjut olivat alkuperäiset ja kiristysvaraa oli vielä paljon jäljellä.

Mitä vahaa käytit ketjuissa? Itsellä sekä hyvää että huonoa kokemuksia vahoista. Motoxin valkoinen crossivaha pysy ketjuissa hyvin, mutta bilteman racing vaha taas ei pysynyt ketjuissa vaan roiski itsensä takavanteeseen vaikka kuivasin suihkimisen jälkeen suurimmat pois ja ketjut kuivuivat yön yli.

rodder sanoi:
Mitä vahaa käytit ketjuissa? Itsellä sekä hyvää että huonoa kokemuksia vahoista. Motoxin valkoinen crossivaha pysy ketjuissa hyvin, mutta bilteman racing vaha taas ei pysynyt ketjuissa vaan roiski itsensä takavanteeseen vaikka kuivasin suihkimisen jälkeen suurimmat pois ja ketjut kuivuivat yön yli.
Bel Ray sininen 400 ml ja joskus Castrol vihreä pullo. Nyt ostaessani uuden moton siirryin ketjurasvaan. Vahaan siirtyessäni joskus 2007 pariin pyörään tuli jumeja lenkkeihin. Tiedä sitten oliko vahan syy. Niin nuo "viisaat" väittivät.
Rasvaan aina kuumat ketjut illalla kotiin tullessani 1000 välein. Ei ainakaan vanne sotkeennu. Tuo rasva kyllä lentää jatkuvasti. Tosin tärkeämpää on pitää ketjut kunnossa kuin että on siisti takavanne.

Honukka sanoi:

Hyvin kaivoit esiin yli kymmenen vuotta vanhan keskusteluun. :smoking:

Back