• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuvahan vaarat,

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demsey
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaihteisto Öljyä SAE 80-90w
biggrin.gif
litra maksaa muutaman euron ja on sitten ainakin yhtähywää kun mikä tahansa muukin tökötti
smile_org.gif

Putsata woi waikka walopetroolilla ! tai sitten waan tolla samalla öljyllä! *hox*
Väinämöinen jo aikoinaan sano, että ketjuja ei saisi "pestä" millään muulla kun öljyllä. Se muu liuottaa, kuulemma, ketjujen sisälle valmistuksen yhteydessä laitetun vaseliinin/mömmön ketjuista pois. Ja sitte ei oo hyvä. Kuulemma.

Kai toi valopetrooli tekee saman?! Tekeekö?!

Seppä-Ilmarinen käytti muuten aikoinaan vinhasti pyörineiden Sammon ketjujen ja rattainen voiteluun 80-90w öljyä. Piti sitä tarkoitukseen hyvänä. Minä käytän samaa öljyä Kawassani. Lähinnä noiden ketjujen putsaus tarkoitukseen. Vuoron perään Belrayn chain lubea ja 80-90w:tä. Enste ketjuihin 80-90w:tä, sit joku 50 kilsan lenkki että öljy on varmasti siirtyny vanteeseen. Sitte lämpösiin ketjuihin Belray päälle.

Ketjut on mustakin kuluva osa, ei kiinnosta "pätkääkään" kauanko ne kestää. Nykii hiljasissa vauhdeissa ärsyttävästi vaan ku ketjut on kuivat.

Mullekkin mainittiin huollossa, kun edellinen oli käyttänyt vahaa... että älä käytä, täyttä p-jaskaa...
Suositteli että käyttäis vaikka spary-vaseliinia, joka tunkeutuu hyvin ketjuu ja sitten jähmettyy. Wrüthin sellasta on tulllut käytettyä ja tyytyväinen olen. O-rengas yhteensopiva lukee purkissa.

Mene ja tiedä.
nixweiss.gif

Ite oon putsannu ketjut n. 500 km välein Castrolin Chaincleanerilla ja ruiskutellu Castrolin ketjuvahan päälle. Ekana kesänä käytin jotain tavan ketjuöljyä, vitutti putsailla sitä litkua vanteelta. Kuivaltahan nuo ketjut nyt näyttää jatkuvasti, en tiedä miten vaha voitelee, ei varmaan kovinkaan hyvin. Eipäo tuolla ole kyllä mulle mitään väliä, ostan sitten uudet ketjut ja rattaat, kun aika koittaa.

Ite oon putsannu ketjut n. 500 km välein Castrolin Chaincleanerilla ja ruiskutellu Castrolin ketjuvahan päälle. Ekana kesänä käytin jotain tavan ketjuöljyä, vitutti putsailla sitä litkua vanteelta. Kuivaltahan nuo ketjut nyt näyttää jatkuvasti, en tiedä miten vaha voitelee, ei varmaan kovinkaan hyvin. Eipäo tuolla ole kyllä mulle mitään väliä, ostan sitten uudet ketjut ja rattaat, kun aika koittaa.
Missäs välissä ehdit ajaa kun peset ketjuja jatkuvasti (500 km välein?)? Enpä ole koskaan pessyt vielä ketjuja, enkä pese. Muistelen että ei ollut tuo ketjujen pesuun tarkoitettu värkki ainakaan kovin edullista. Voi olla että tulis halvemmaksi olla pesemättä ja ajaa niin pitkälle ku pääsee.

No siinä pesujen välissä...
smile_org.gif
Se purkki on n. 10 euroa, 1 - 2 purkkia menee kesässä minun ajoilla. Tänä kesänä tosin olen laittanut pyörää enemmän kuin ajanut sillä... Jokainen tyylillään. Kaikkein halvimmaksi tulisi ehkä kävely joka paikkaan, tai jos pysyis kotonaan... tai ryhtys munkiksi tai jotain
wink.gif

Muistelen että ei ollut tuo ketjujen pesuun tarkoitettu värkki ainakaan kovin edullista. Voi olla että tulis halvemmaksi olla pesemättä ja ajaa niin pitkälle ku pääsee.
Joo kalliita on värkit. Pari desiä purnukan pohjalle unohtunutta moottoriöljyä ja joku vanha hapettunut t-paita, josta saa revittyä jonkinlaista rätin tynkää. Hitto, kun ei tahdo perstasku kestää.
biggrin.gif

Jep, Vifferillä ajelin myös, en tiedä koska oli ketjut vaihdettu, mutta itte runnoin n. 50 tkm Castrolin vahalla, joten epäilen kyllä, että ketjun kireys tai joku muu tekijä on ollut kyseessä.

Nimim. 90 tkm. vahalla ja paska takavanteesta lähtee jarrujen puhdistus spraylla. Helposti.

Ketjut kiristivät ja mekaanikko huomautti että eturatas on saanut "vähän siipeensä".
Asiaa kun kyselin niin tuumas heti että oot ilmeisesti käyttänyt ketjuvahaa ja sen takia eturatas on nyt sitte soikee...
Mites on, onko sulla Vifferissä etu- ja takarattaassa parillinen/ tasajakoinen hammastus tyyliin 16/40? Voipi olla ketjuvahaa todellisempi syy tuohon eturattaan soikeuteen.

Castrolin ketjuvahalla on hyvin pärjätty, just vaihdettiin edelliset ketjut ja rattaat ja kesti ainakin 30 tkm. Eikä tarvii pelätä sotkemista!
062802moto_prv.gif

"Vaha" nimikkeenä yksin ei kerro tuotteesta juuri mitään ja se, että vaha tuhoaisi ketjut ja rattaat, on täyttä puppua.

Monet testit voittanut Castrol Chainwax on vaseliini, jonka lisäaineet reagoivat ilman kanssa ja pintaan muodostunut kalvo estää sotkemisen, jos voidetta ei ruiskuta kerralla liikaa.

Chainwax voitelee erittäin hyvin kaikki O-rengasketjut. Chainspray SPOR taas on viskositeetiltaan hienompaa ja soveltuu hyvin X- ja Z-rengasketjuille. SPOR ei kuivu pinnastaan, mutta ei kuitenkaan sotke. Aivan vastaavasti toimivat muidenkin valmistajien tuotteet.

Ketjut ja rattaat tuhoutuvat, jos niitä ei voitele riittävän usein tai jos niitä ei koskaan puhdista. Puhtaat ja voidellut ketjut ei takuulla vaurioidu "vahan" takia vaan siksi, että sitä "vahaa" ei ole ketjussa.

Puhdistus on kätevää Castrolin Chain Cleaner spraylla. Sanomalehti mopon alle ja sprayta ketjuun. Puhdistus strasselilla tai rätillä ja tuo pariin kertaan, niin on ketju siisti ja puhdas. Sitten voitelu ja pieni ajolenkki ja voitelu heti uudestaan, niin imeytyy hyvin ketjun niveliin.

Kannattaa muistaa, että MP-korjaamoilla ei ole töissä aina välttämättä mitään ruudin keksijöitä, vaikka itseoppineina viisaita kuvittelevat olevansakin. Kommentteja heitetään huolimattomasti ja harkintaa puuttuu, samoin kuin oikeat ohjeet asian korjaamiseksi.

Eli summa summarum:
Ketjut puhtaaksi ja rittävän usein voidetta peliin.
062802moto_prv.gif

t. Shoppilaiset

Missäs välissä ehdit ajaa kun peset ketjuja jatkuvasti (500 km välein?)? Enpä ole koskaan pessyt vielä ketjuja, enkä pese. Muistelen että ei ollut tuo ketjujen pesuun tarkoitettu värkki ainakaan kovin edullista. Voi olla että tulis halvemmaksi olla pesemättä ja ajaa niin pitkälle ku pääsee.
Tonkka lamppuöljyä tms. ei kovin paljon maksa. Ketjut pysyvät kiiltävinä, puhtaina ja hiljaisina, kaupanpäälle vielä pitkä käyttöikä.

tuskin se eturatas on soikeaksi mennyt vahan takia itse jo toista kautta castrolin vahaa laittanut ja tyytyväinen täytyy olla!

Pesu diesel-polttoaineella ja sen jälkeen höyryäväksi kuumennettu 140W-vaihteistoöljy pintaan siveltimellä (menee aivan litkuksi). Tuon oon nyt tehny 4 tkm välein.
Pesujen välillä Scott-oiler valuttelee 15w-40 moottoriöljyä ketjulle. Säiliöllinen menee 500 km:n välein. Roiskii vähän ympäriinsä, mutta sen saa kyllä pestyä pois. Pidän enemmän ajamisesta, kun jatkuvasta hinkkaamisesta.
Eipä tähän mennessä ole kulumaa vielä havaittavissa, eikä kertaakaan ole ketjut olleet kuivat.
Ketjuilla ajettu 8 tkm.

tuskin se eturatas on soikeaksi mennyt vahan takia itse jo toista kautta castrolin vahaa laittanut ja tyytyväinen täytyy olla!
Kokeillaas taas, jos ei muuten niin kiusalla
biggrin.gif

Eli samaa mieltä olen, ei se vika aina johdu käytetyistä aineista vaan ihan jo selvyyden saamiseksi kannattaa hiukan tutkia muitakin mahdollisuuksia. Ei semmoista prätkää ole tehtykään (edes japanissa) johonka ei vikaa voisi tulla ja nuo ketjuihin ja rattaisiin liittyvät vaivat kuitenkin on semmoisia jotka on sujuvan matkanteon turvaamiseksi syytä selvittää muutenkin kuin luottamalla mopon "laatuun" ja syyttämällä vahaa.

Mistäköhän te keskustelette ? Mä vaihdan joka syksy peräöljyt ja se on siinä
biggrin.gif
.

No toisaalta vanhassa museopyörässä käytän ketjurasvaa alla ja vaha päälle sitä paremmin sitomaan ja hyvin on toiminut.

Back