• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuöljyt / Sprayt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ToKm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
motorexin strong (tai mitä se nyt oli) road use,
062802moto_prv.gif
mun mielestä pysyy aika hyvin

Ostin kokeeksi Castrolin ketjuöljyä, mutta vaikuttaa samalta lian kerääjältä kuin ketjuvaha. Siirryn takaisin vaihteistoöljyn käyttöön, sekä välillä moottoröljyä niin puhdistuu ketjut kunnolla.

Hayabusassa mulla oli Pro-Oiler ja säiliössä normaalia moottoriöljyä. Ketjut pysyi puhtaana ja kunnossa. Nyt Gikkserin ketjuja suihkuttelen Motulin ja Castrolin öljyspraylla. Hyvin toimii...
blush.gif

Täällä on käytetty mm:

-Belray ketjuspray: ihan ok. Ei sotke paljoa, mutta joutuu käyttää melko tiheästi.

-Castrol ketjuspray: voitelee hyvin, mutta sotkee.

-Panolin ketjuvaha: Voitelee ehkä pysyy ketjuissa tekee ketjuista todella jäykät!! Ei voi suositella...

Seuraava kokeilu tulee olemaan hondan pro vaimikäsenytoli
tounge.gif

Noita purkkikamoja on vuosien saatossa kokeiltu varmaankin kaikkia mahdollisia. Ainoa joka toimi, oli Hondan punainen. Sekin on sitten vaihtanut koostumustaan, myyntikieltoon pitäis asettaa. Ihan kauheeta lientä nykyään... Pysyy kaikkialla muualla, paitsi ketjussa...  
shaun.gif

Palasin vanhaan hyväksi koettuun tapaan, joka on vähän työläämpi. Vaihteistoöljyllä pesu ja voitelu....

05062009275.jpg

Siinä 8th ajettu ketju.

Seuraavaksi kokeilen moottorisahan teräketjuöljyä->
levitys pensselillä. Jotain riittävän jäykkää ettei roisku niin..
Kuulemma kehuttu ja edullista!!!
Pysy sitten erossa teboilin mineraalipohjaisesta teräketjuöljystä eli siitä jossa on vihreä etiketti ja saatavilla 4l kannussa. Parin minun kaverin pyörien ketjut lähes kokonaan ruostuivat tuolla öljyllä alle 100km lenkillä, ilmeisesti 80kmh+ vauhti on tuolle öljylle jo liikaa.
Onneksi minulla oli mukana bilteman mp ketjurasva spray hätätilanteiden varalta niin päästiin jatkamaan matkaa ilman suurempia ongelmia.

Nyt on pelkkää moottoriöljyä ketjuissa ja ne ovat paremmassa kunnossa kuin koskaan. Huomenna heitän ketjuihin vaihteistoöljyä, se on hivenen paksumpaa ja pysyy siten paremmin. Tuo moottoriöljy oli hyvä ketjujen puhdistuksessa, prätkästä tuli kevyt työnnellä  
biggrin.gif
ja ajaminen oli nautintoa kun ketjut toimi. Täytyy huoltaa useammin ketjuja, olin aikaisemmin hieman liian laiska ja väärällä mömmöllä rasvailin.
Moottoriöljy (ja vaihteistoöljy) on helppo puhdistaa pois pyörästä ja lisäksi halpaa kuin näkkileipä
smile_org.gif
 Tarpeeksi usein laitettuna hoitaa voitelun erinomaisesti. Waxit ym. muka ketjutökötit on tietenkin hyvä bisnes niiden valmistajille.
Loota öljyä itsellä ketjuihin.
Mutta jos joku haluaa noista kallista ns.erikois öljyistä
maksaa niin mikäs siinä
tounge.gif

Tähän asti oon käyttäny sprayna ketjuihin Motul Chain Lube Roadia. Pro-Oiler oli kyllä niin helppohoitoinen juttu. Laitoin sellasen edelliseen Busaani. Gixxeriin en ole viitsinyt alkaa asentamaan sellasta eikä tuo oo matkapyörä kuten Busa oli...
wink.gif
Nyt paikallisessa tarvikeliikkeessä ei ollut Motulia. Tilalle tarjosi Valvoline White Synthetic Chain Lubea. Onko kellään kokemusta tekeekö tuolla mitään?
nixweiss.gif

Miten huono idea on laittaa tarpeettomat keulaöljypurnukan pohjat ketjurasvariin? Ei kai se sen huonompaa taida olla kun muukaan tavallinen moottoriöljy, ohuempaa vaan ehkä? Turhaa mä joka tapauksessa sitä purkkia hyllyllä pidän.

shyhander sanoi:
Miten huono idea on laittaa tarpeettomat keulaöljypurnukan pohjat ketjurasvariin? Ei kai se sen huonompaa taida olla kun muukaan tavallinen moottoriöljy, ohuempaa vaan ehkä? Turhaa mä joka tapauksessa sitä purkkia hyllyllä pidän.
Samalla lailla tuo taitaa sopia oileriin kuin cola kossuun ja kossu colaan ;D
Taitaa olla ainakin viskoltaan aika lailla samaa kuin orkkis scottioileriöljykin.

Biltema/Motonet ketjuöljyä olen laittanut, ei ketjut/rattaat niin paljoa maksa että niitä jaksaisi puunailla ja hinkata.

Ihan yleishuomiona voisi sanoa, että ihan helvetin "kuivilla ketjuilla" vetelee suurin osa porukasta.
Yksi lysti loppupeleissä ketjun & rattaiden kestoiän suhteen on mikään muu kuin että ovat aina
riittävässä rasvassa.

Isossa pyörässä hyvälaatuiset vermeet pyörivät 40-50tkm väliin "normiajoissa" pääosin päälyttetyillä teillä
ja kunnon rasvassa pidettynä.
.......Mikä ihmeellisintä, jopa ilman ensimmäistäkään ketjun "pesua".

Itse olen iän kaiken käyttänyt aikaani katuhommissa ihan muuhun kuin ketjun nuolemiseen.
Käytän sen ajan ajelun lomassa rasvailuun (kuivalla kelillä käytännössä tankin välein).
Jos joutuu johonkin monsuuniin.... joskun sitten tiheämminkin. Tosin... hyvä spray kestää hyvin vettäkin.

Ketjun surma on sen lämpeneminen.... joka tuhoaa "tiivisterenkaat"... ja sen on sitä myöten adjöö.

Ps. mopoa voi "pussata" hullun lailla muutenkin.... ilman jatkuvaa ketjujen pesua..... ja kuulla:
Onpa siisti peli..... onko minkä ihänen??? Ai jaa.... onpa siisti :thumbup:

Rasvatkaa niitä ketjuja.! Muu on triviaa.

Alla alkuperäiset Ceebbarin R.K.-ketjut. 43tkm ajettu sateessa, paisteessa, asfaltilla ja hiekkatiellä. Rasvattu Motulin Roadilla, Würthin High Performance Chan Lubella ja viime aikoina 80W-90 lootaöljyllä. Ketjunkiristimet on siinä vihreen alueen puolessa välissä. Kyllähän tuolla jokunen lenkki alkaa jo jäykistyä, mutta meinasin tämän kesän vielä päästellä. Ajo on ollut sellasta välillä hmm. joutuvaa matka-ajoa. Motulia en meinaa enää käyttää. Ei sovellu hiekkateille. Ketjut voideltu huolellisesti 500-1000km:n välein.

Mikä olis hyvä mahdollisimman vähän ruostuva ketju/rataspaketti? Vois olla ehkä joku piristävän värinenkin. R.K. :thumbup: ei ole missään nimessä pois suljettu vaihtoehto.

Zuhnu99 sanoi:
Mikä olis hyvä mahdollisimman vähän ruostuva ketju/rataspaketti? Vois olla ehkä joku piristävän värinenkin. R.K. :thumbup: ei ole missään nimessä pois suljettu vaihtoehto.

Ite oon about joka toisen rasvailukerran yhteydessä ihan moottoriöljyllä sutinut nuo ketjut puhtaaksi (myös kyljistä) ja ei ole kyllä näin 7 vuoden pyöräilykokemuksella ketjut ruostuneet.

Oman kokemuksen mukaan sitä paremmin voitelee mitä notkeampi rasva, mutta tietysti tällöin joutuu useammin lisäämään. Ite keskimäärin joka toisen tankillisen (400-500km) välein rasvaillut tai silloin kun ketju alkaa näyttämään törkyiseltä tai kuivahkolta.

Vieläkö olisi konsensus sellainen, että keulaöljy ei sisällä mitään sellaista ominaisuutta tai lisäainetta mikä olisi ketjukäytössä huonoksi?

Oman kokemuksen perusteella paras öljy ketjulle itse levitettynä on tavallinen vaihteistoöljy (levitys harjalla ja kuivaus imevällä kankaalla), moottoriöljy taas, jäykkäkin sellainen, tuppaa roiskumaan ympäriinsä...

Back