• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuöljyt / Sprayt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ToKm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Motorex 622 strong:ia minäkin käyttänyt. Pysyy pitkään, ei pahasti sotke. Pysyy myös vesisateella.
Puhdistuksessa olen levittänyt lamppuöljyä pensselillä reilusti ketjuihin antanut vähän aikaa vaikuttaa ja pessyt painepesurilla pois. Tulee puhdasta.
En tiedä onko tuo painepesuri ketjuille hyväksi, en ainakaan vielä ole havainnut mitään ongelmaa.
Lienee aika laajalti hyväksytty käsitys se että painepesuri ei ole hyväksi moottoripyörän ketjuille. Vesi tunkeutuu läpi tiivisteistä ja pesee pois voiteluaineet eikä uutta öljyä ole helppo saada sisään.

Itse käytän ketjuvahaa. Silloin tällöin putsaan ketjut rätillä sekä runsaalla määrällä moottoriöljyä. Aika hyvään kilometritulokseen olen päässyt näillä keinoilla.

Moi. Olenko ainoa joka on huomannut eroa bilteman ketjurasvan toimivuudessa erilaisissa lämpötiloissa?

Viileämpinä päivinä bilteman ketjurasva näyttää pysyvän ketjussa paremmin kuin +21c lämpötiloissa. Toissapäivänä rasvasin ketjut ja kävin ajamassa noin 350km lenkin, eilen en ajanut yhtään. Tänään otin pyörän tallista pihalle ja kappas vaan ketju oli kuiva. Ketjuun ja takarattaaseen oli tullut hieman ruostetta  
mad.gif
. Voitelin tänään ketjun uudestaan ennen ajamaan lähtöä.

Seuraavaksi laitan ketjuun vaihteistoöljyä.
Sitten kun vaihteistoöljy loppuu niin aion käyn ostamassa teboilin teräketjuöljyä(ei bio) ja käyttää sitä pyörän ketjuun.
Alan kuljettamaan tuota bilteman ketjurasva purkkia mukana kaiken varalta.

Ite on tullu käyteltyä Bel Rayn vahaa,CRC:tä ,petrolia ja mootori öljyä ns.pesuun...Joku kertoili rasvailevansa O tahi X tiivisteisten ketjujensa tiivisteitä,ei kai se sentään ole ketjunrasvauksen tarkoitus?Itse ainakin pyrin voitelemaan ketjun niittirungon ja sen päällä pyörivän holkin välin,itse niittihän on kestovoideltu..ehjät tiivisteet pitävät siis alkuperäiset rasvat sisällä,muut rasvat ja paskat ulkona.Tavallinen moottori-ja peräoljykin on varmaan hyvää,mutta pysyminen varsinkin sateella kehnoa,ketju on kirkas ja siisti mutta ei siinä ole kyllä sitten mitään voitelevaa ainettakaan.
Ai niin nyt on jotain ELF spray vasukkaa.32k tuhatta on ketjuilla nyt ajettu ja hyvät on.

Motulin road-sprayta käytän. Ketjut pysyy märän näköisinä pitempään kuin itse uskaltaa olla rasvaamatta, sateessa ajokaan ei näytä huuhtovan pois. Hieman tiukassa on mustat täplät takavanteessa, tosin millään kunnon liuottimella en ole pessytkään.

Mites tuota vaihteistoöljyä kannattaisi takarenkaasta poistaa? Nim. Merk. meni vähän liikaa. Riittääkö isompien pois pyyhkiminen, haittaako pieni määrä pidon kannalta miten oleellisesti?

onko toi bräkleen tosiaan "ketjuystävällistä"?sehän on jarru yms. osille... crc:n tekemän ketjuöljyn ohjeissa vaan suositeltiin pesemään ennen rasvausta tolla bräkleenillä...
nixweiss.gif

Valkoinen vaseliini spray toimii myös hyvin ja pysyy aika hyvin kuumallakin kelillä ketjuissa...ei kerää kuitenkaan niin paljon pölyä kuin esim Motorex 622.

Merkki esim Motip, IKH ja työkaluässä liikkeistä...

Saman merkin varsinainen ketjuöljy spray on myös toimivaa ja hintaluokaltaan samaa luokkaa Bilteman kanssa.

Mulla on ollu ruohonleikkuria varten tota wurthin spray kamaa ja tuntuu pelaavan (ei ainakaan roiski vanteille ajaessa). Toki varmasti on niin ettei kaikki liemet sovi, ainakaan sellaiset jotka vahingoittaa noita o-renkaita.

Ite en vaan jaksa ruveta mitään tippakannujuttua harrastaa ja takavuosista muistuu mieleen ne öljyset vanteet.. joten ei nyt varmaan tuu laitettua ihan kovin notkeeta kamaa ketjuihin. Varmaan tuota ohuttaa ainetta pitäs laittaa niin vähän ja ajatuksella mutta..
lookaround_orig.gif

Meikä on kahden ex. fillarin kanssa säästynyt tältä ketju-showlta, mutta nyt Kawan myötä pakko osallistua. Laiskana spray-pullosta Motonetin Ketjusprayrasva 400ml (60-3073) 4.50;- kerran viikossa ja hyvin on toiminut. Tosin näillä ajo"määrillä" tuossa nyt toiminee allekirjoittaneella varmaan mikä tahansa joka vain ylipäätään voitelee
lookaround_orig.gif

Joku kertoili rasvailevansa O tahi X tiivisteisten ketjujensa tiivisteitä,ei kai se sentään ole ketjunrasvauksen tarkoitus?Itse ainakin pyrin voitelemaan ketjun niittirungon ja sen päällä pyörivän holkin välin,itse niittihän on kestovoideltu
Kummallakohan tavalla se o tai x rengas kestää kauemmin
1) voideltuna
2) kuivana?

Tulee keulittua aina "jonkin verran" ja pikkusen reviteltyä niin tuntuu olevan aivan sama kummalla rasvaa... Öljy tai spray... Ketjut venyy joka tapauksessa ja kuluu.... Kaveri pääsi 30 000 km samoilla ketjuilla ja rattailla... Ja öljyllä mentiin...

Kahlasinpa tän läpi. Bilteman ketjurasva toimii mulla. Mutta.. mitä rasvausvälejä (km) käytätte normaalissa ajossa?

Honda pro ja puhdistukseen WD 40.
Seuraavaksi kokeilen moottorisahan teräketjuöljyä->
levitys pensselillä. Jotain riittävän jäykkää ettei roisku niin..
Kuulemma kehuttu ja edullista!!!

rasvaan/öljyän/vahaan ketjut aina sateen jälkeen (jos olen ajanut) ja n.500km välein ja sitten jos näyttävät olevan öljyn tarpeessa.

Viime kesänä käytin castrolin ketjuvahaa. tänä kesänä jotain muuta lisäks...ehkäpä halpaa motonetin ketjuöljyä/rasvaa.

Englannista ketjurataspaketin mukana tilasin PJ1 Blue Label ketjurasvaa, Spray pullo.
Heti pullosta tavara on ihan ohutta öljyä, hetken kuluttua muuttuu paksummaksi, tahmeaksi, pysyy kuitenkin ihan kirkkaana eikä jää ketjuun sellaiseksi paksuksi töhnäksi kuten vahat.
Ketjuun siis jää ohut kirkas tahmea kerros.
062802jumpie_prv.gif

Parin käyttökerran vaikuttaa hyvältä
eek.gif

Talven jäljiltä vahat, jotka tuntuivat "niittaantuvan" ketjun ulkopintoihin. Sit vaihdoin takaisin vanhaan tuttuun Bel-rayn öljyyn ja voi että ku ihan naarattaa. On niissä vaan ero ku yöllä ja päivällä. Loppui öljyn myötä rahinat. Öljyn etuna on  myös sen puhdistava vaikutus, eikä kuten vaha tahtoo sitoa kaiken moskan itseensä lujasti kiinni. Tietysti nuo öljyn roiskuttamat moskat löytyy sit sieltä katteista ja vanteelta. Rasvaustarve lisääntyy myös, mut parempi niin, kuin että kävisi samoin kun mulle kerran on vahan kanssa käynyt. Vahasin ketjuja omasta mielestäni hyvinkin orjallisesti n.500km välein ja sateella useamminkin. Vaan eipä ketjut kestäneet kiristysvaran loppuun kun jo ketjut puskivat omat punertavan ruskeat öljynsä pellolle.

Bilteman sprayrasvaa olen käytellyt ja samalla kamalla sutaissut enimmät paskat pois. Lähtee se musta tahna ihan rätillä pyyhkimällä irti tai sitten avittaa puhtaalla rasvalla. 500 kilsan välein on tullut ketjuja katsastettua ja jos näyttävät kuivakalta, niin sitten olen ne rasvannut. Biliksen rasvaa ja rätillä ylimääräiset pois.

En ymmärrä tommosta tuntikaupalla hieromista kaljakorin kanssa, ei ne siitä kummene vaikka kuinka hinkkaa. Kunnon puhdistus tarkottaa mulle takapukille nostoa, rataskotelon ja ketjusuojien irroittamista ja ehkä hammasharjaa hieman paskasimmille osille, ja sitten rasvaa ja rättiä, lähtee irti se paska mitä on lähteäkseen. Menee ehkä tunteroinen kun siinä äheltää. Vaikka ne hieroo kuin timanttisormuksen niin ei käytön kannalta ole mitään eroa.

Ottasin toki irti ja liottelisin kerran vuodessa jos se ei ois niin 'älytön' homma, mutta hyvinpä ovat kestäneet. Talvella kertaalleen rasvasin biliksen tökötillä tekemisen puutteessa eikä noissa ole ruostetta näkynyt, koskaan.

Takavanne on tässä rotjakkeessa sen verran nätisti katseilta piilossa ja vielä musta, että sille en ole korvaani lotkauttanut. Varmaan jos läheltä katsoisi niin näyttäs paskaselta, mutta hei, sehän on elävä projekti kun uusi sonta työntää vanhan pois tieltä.

Itse ostin huutonetistä ison pullon tuota vanhaa Honda pro:n teflon/moly spray:ta, jos oikein ymmärsin niin pitäisi kunnollista tavaraa(?). ja vielä puhdistukseen WD 40:stä..

Back