• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuöljyt / Sprayt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ToKm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen käyttänyt vain ja ainoastaan mobilin jotain vaihteistoöljyä, tarkkaa merkkiä nyt ei pysty muistamaan. sitä tippakannuun, mopo pukille, istuu persiilleen maahan mopon viereen ja koppa kaljaa viereen. Siinä sitten tippakannulla joka ikinen lenkki ja tiivistepinta yks kerrallaan läpi, aikaa menee mutta hyvä tulee
062802jumpie_prv.gif
ja tuo mössö on ainakin mun käytössä pysynyt hyvin vauhdissa mukana, vähän tietty nyt aina lentelee ympäriinsä, mutta ei kyllä silti mopo oo koskaan pahan näkönen ollut. Vahoja ei ikinä!
veryangry.gif
tämän päätin kun ekan omistajan jäljiltä putsailin, korjaan vuoleskelin ketjuja puhtaaksi, oli kyllä niin järkkyä kamaa, se p**kan määrä oli jotain sanoin kuvaamatonta
veryangry.gif
eikä siinä kurassa ollu pelkästään ketjut, sitä oli rattaissa, vanteessa, takaiskari hyvässä kuorrutuksessa, katteet sisäpuolelta ym. siinä kun kädet kyynärpäitä myöten savessa epätoivon vallassa kaivelin ketjuja esiin jostain sieltä saven alta, päätin että mun ketjuille ei ikinä vahaa tule, ei edes hätätapauksessa. Ajetaan sitte ennemmi vaikka kuivana....

Peräöljyä käyttänyt nyt 3-kautta,enkä muuta enää pistäkkään,
Niin mitäs merkkiä jne.?

Tippakannu ja moottoriöljy kokeilun tulos = koko persiis öljyssä
biggrin.gif

- vaikkakin hyvin puhdisti ketjut.
Merkillä ei väliä, mutta viskositeetti on 80W/90 (sillä halvalla).
+1, MobilLube 80w-90 on hjuva. Motonet, 4,90EUR / litra ...

Mä olen joko laiskuudesta tai viisaudesta (katsantokannasta riippuen) käyttänyt sprayöljyjä. Vahaa en ikinä. Takavannehan tuppaa aina likaantumaan, käytät mitä tahansa. Ketjusuoja on hyvä apu ettei joka paikka pyörän perästä sotkeennu. Takavanteet saa kyllä helposti putsattua stydimmästäkin tökötistä CRC 5-56+rätti -yhdistelmällä jonka jälkeen vanteen voi vaikkapa pestä ja vahata. Pelkällä vahallakin lähtee. Motorexiä, Valvolinea ja Castrolia oon käyttänyt. Aika liimamaisia kaikki kolme.

Olen käyttänyt vain ja ainoastaan mobilin jotain vaihteistoöljyä, tarkkaa merkkiä nyt ei pysty muistamaan. sitä tippakannuun, mopo pukille, istuu persiilleen maahan mopon viereen ja koppa kaljaa viereen.
Tarvitsee itsekin kokeilla tuota metodia, varsinkin kun tuo kaljakoppa luo lisää fiilistä koko hommaan.. Ai että, kiva aurinkoinen kesäpäivä ja koppakaljaa, niin kyllä rupeaa ketjutkin luistamaan/rasvautumaan.
bowdown.gif

Taannoin, kun sen ainoan kerran ketjut edellisestä pyörästäni perusteellisesti putsasin ja tuollaisella 80/90 vaihteistoöljyllä öljysin, ekan sateessa ajon jälkeisenä aamuna ketjut olivat pinta ruosteessa. Tätä ei muuten ole tapahtunu ikinä vahoilla tai öljyillä, jotka on tarkoitettu ketjuille. Aamen.

Peräöljyä käyttänyt nyt 3-kautta,enkä muuta enää pistäkkään,
Niin mitäs merkkiä jne.?

Tippakannu ja moottoriöljy kokeilun tulos = koko persiis öljyssä  
biggrin.gif

- vaikkakin hyvin puhdisti ketjut.
Merkillä ei väliä, mutta viskositeetti on 80W/90 (sillä halvalla).
+1, MobilLube 80w-90 on hjuva. Motonet, 4,90EUR / litra ...
Täytyypä koklata...

kiitoksia  
smile_org.gif

Taannoin, kun sen ainoan kerran ketjut edellisestä pyörästäni perusteellisesti putsasin ja tuollaisella 80/90 vaihteistoöljyllä öljysin, ekan sateessa ajon jälkeisenä aamuna ketjut olivat pinta ruosteessa. Tätä ei muuten ole tapahtunu ikinä vahoilla tai öljyillä, jotka on tarkoitettu ketjuille. Aamen.
isot pojat on mulle opettaneet että sateessa ajamisen jälkeen öljytään ketjut
wink.gif
Öljy leviää lämpimään ketjuun mukavasti.

Mulla on ollut Motulia, hyvin pysyy ketjuissa. Tosin oli vissiin epäyhteensopivaa ketjuissa olleen alkuperäisen rasvan kans, kun uusina ketjuista lähti kaikki mäkeen. Sen jälkeen uusintakäsittely ja hyvin pysyy. Motorexiakin on purkki jonka sain pyörän mukana, sitä en oo vielä edes kokeillu.

Hondan Pro on ollut yksi parhaista mitä olen kokeillut. Tällä hetkellä Castrolin vaha käytössä, joka tahmeana mössönä kerää todella paljon tavaraa ketjuihin, ei hyvä.
Toinen kesä Hondan Pro teflonilla. Enää en laita rasvaa ketjuun pölyä keräämään ja paikkoja sotkemaan. Alkuun epäilin, mutta kun ei ole ollut mitään ongelmia, ei ruostumista, ketjun tai rattaiden kulumista tai mitään muutakaan, niin tällä jatkan.

Ensimmäisenä käytin elffiä: njäh, liian nestemäisenä pysyi ja roiski joka paikan mustia täpliä täyteen.

Sitten castrol chain spray o-r: hyvää kamaa, koko puteli meni eikä muuta pahetta kuin se, että vähän se tuppasi likaa keräämään. Valkoinen väri kertoi kuitenkin kivasti koska tarvitsi lisäillä

sit alkaa muistikuvat hapertua, mutta ainakin moottoriöljyä olen käyttänyt tossa viime kesänä ja se oli ihan ok, paitsi että roiski. Piti ketjun kuitenkin puhtaana ja hyvinvoivana.

Nyt uusien o-rengasketjujen kanssa pro hondaa ja voi kyllä sanoa että iha täydellistä kamaa. Roiskuu erittäin vähän ja tuntuu tekevän järeän voitelukalvon ketjulle. Ketju on todella hiljainen ja aine kestää sen joku 300-400km hyvänä ketjussa ja sit uusiks rasvaus. Ainoa ongelma on värittömyys, eli vaikea katsoa koska on koko ketju rasvattu, tosin itse käytän ketjulukkoa merkkinä, mutta jos sitä ei olisi niin vaikea homa olisi...
buttrock.gif

Castrolin vahaa käytttänyt. Niinkuin aiemmin mainittiinkin, sotkee ketjut pahasti kun on niin tahmeeta. Mutta pyörä pysyy siistinä. Nyt on kyllä pakko huuhdella öljyllä ketjut, alkaa olla niin tahmaset.

rasvaillut millä millonkin. vahaa kokeillut pari purkillista ja en voi suositella, pysyy, kerää paskaa, kuivuu, ei lähde pois helposti, lopulta tuhoaa ketjun.

arkiajossa laitan siivun vaseliinia, peräprutkurasvaa tai vast. myös moottoriöljyä kaadellut välillä, delvac käy tähänkin hyvin ja vaihteistoöljyä, sekin voitelee erittäin hyvin ja jos välittää pyörän siisteydestä, niin kannattaa pyyhkäistä rätillä ketjut ympäri.

pesuun käyttänyt crc 556 tjn ja wd-40 tai vastaavaa. ne myös voitelevat samalla ja niidenkin kanssa voi ajaa ja pitääkin ajaa jonkin verran ennen kuin kannattaa mitään muuta öljyä ketjulle laittaa - siinä ei pysy muut aineet hetkeen.

bilteman ketjuöjyspray on hintalaatusuhteeltaan ihan hyvää kamaa. voittaa monet kalliimmat ketjurasvat.

Muutama vuosi sitten siirryin käyttämään pelkästään auton vaihteisto/peräöljyä...litran purkki riittää täältä ikuisuuteen.

Ensikokeilussa tosin kiroilin sen alimpaan helvettiin, kun koko renkaan kylki ui öljyssä...ei ymmärtänyt kuinka vähäsen sitä kuuluu laittaa.

Hyväksi todettu tekniikka:
-Hammasharja upotetaan öljyyn, annetaan valua ylimääräiset pois, tällä määrällä hangataan ketjun sisäpuoli n.1/4 ketjun pituudesta, eli 4 kertaa.
-Takapää pukilla motti käyntiin, kutosta silmään ja hiukka jengaa koneeseen; keskipakovoima heittää öljyn ketjun "läpi"
-Rätillä kuivaten ketju läpi.
Ei sotke ja onpi notkea ketju.

Muutama vuosi sitten siirryin käyttämään pelkästään auton vaihteisto/peräöljyä...litran purkki riittää täältä ikuisuuteen.

Ensikokeilussa tosin kiroilin sen alimpaan helvettiin, kun koko renkaan kylki ui öljyssä...ei ymmärtänyt kuinka vähäsen sitä kuuluu laittaa.

Hyväksi todettu tekniikka:
-Hammasharja upotetaan öljyyn, annetaan valua ylimääräiset pois, tällä määrällä hangataan ketjun sisäpuoli n.1/4 ketjun pituudesta, eli 4 kertaa.
-Takapää pukilla motti käyntiin, kutosta silmään ja hiukka jengaa koneeseen; keskipakovoima heittää öljyn ketjun "läpi"
-Rätillä kuivaten ketju läpi.
Ei sotke ja onpi notkea ketju.
Juuri näin! Ja kuumaan ketjuun kun levittää niin öljy levähtää ympäri ketjua kuin itsestään. Määrä on pieni mitä kerralla tarvitaan.

Siirryn ainakin kokeeksi vaihteistoöljyyn, käyttäen yllämainittuja konsteja. Tähän saakka maksanut aerosolista
withstupid.gif

Ostin ihan jokerina Shellin omaa ketjuöljyä, harmaa kilikali pullo. Rasva on valkoista pastamaista kökköä, toimii omasta mielestä yllättävän hyvin, ei roisku paljoa ja pysyy hyvin ketjuissa...

Vaihteistoöljyä sutinut pensselillä vuosia ja ainahan toi vanne on hiukan öljyssä, mutta ketjut kestää ja on puhtaat.

Tosiaan kuumiin ketjuihin ja pyyhkii liiat pois. Jos hifistelemään alkaa tai esim. radalle menossa, niin päräytän myös sen 100-150kmh pukilla takarenkaaseen, että lentää ylimääräiset pois ja sen jälkeen siistii jäljet..
tounge.gif

Back