• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjun puhdistus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yamaha1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Turku
Tästä on varmaan puhetta jo ollutki mut laiskana en jaksa selailla... Mites sais noi ketjut puhdistettua parhaiten tossa paikallaan? Ennen kevään tuloa vois nääs ne laittaa edes kuntoon kun ei rahaa muuhun ole.
confused_orig.gif
Jos viittisitte jotain niksiä heittää... Kiitti!!!
033102beer_1_prv.gif

Jotain pesuainetta vaan niihin ja harjalla jynssäät ne? Ei kai ton kivuttomampaa keinoo ole?
lookaround_orig.gif

Tarvikeliikkeistä saa siihen tarkoitettua puhdistusainetta spraypullossa. Ruiskutus koko ketjun matkalle ja sitten rullaus rätin läpi. Tarvittaessa uusinta. Helppo homma (käytä kumihanskoja, muuten saat mustat kädet). Turvallista O/X-renkaiden kannalta. Sitten 10-15min. odottelua (kuivattelua) ja uusi öljy tai vaha tilalle. Se on siinä.

Jaahas...vai lamppuöljyllä? Mulla sitä sattuu tuolla kaapissa oleen jo valmiinakin... Sekös ei sitten tuhoo noita O-renkaita jne.? Varmaan pitäis aukoo toi etuhampikkaan koppakin ja kattoo paljoko on paskaa syöny... (hah, voi saasta mikä teksti tuli tohon avattaren alle... Ei vois vääremmälle miehelle tulla.)
biggrin.gif
Yks sormi tekniikalla olen noi 700 viestiä paukutellu...

Kyllä toi lamppuöljy ja pensseli ainakin mulla toimi hyvin siihen asti kun ketjurasvoja käytin. Nykyään ei tarvi pestä kun peseytyy samalla kun automaattivoitelija ruikkii vaihteistoöljyä. Ketjut puhtaat ja näyttävät, sekä bonuksena vaivattomuus.

Juu moottoriöljyllä ja pienehköllä maalipensselillä olen minä käljyjä putsaillut.Eräs kaveri kehui että hän pesee liuottimella ja painepesurilla.Tolla painepesurilla/liuottimilla käljyistä tulee kylläkin entiset nopeasti väitän minä.

tounge.gif
Ensin sipaiset pesten Diesel-öljyllä (harjaa peliin) ja lopuksi pyyhkäiset öljyä (SAE 90).
Kun teet sopivin väliajoin (seuraa tilannetta ja kun tarvetta teet uudelleen) ei paljon muuta tarvi tehdäkään!
062802moto_prv.gif

Toinen vaihtoehto on sitten kun tykkää seurata "Trendejä"; haet alan liikkeistä viimeisimmät uutuudet ja pistät euroja palamaan (ketju ehkä sitten kestää 1km enemmän he he he)
033102bebe_1_prv.gif

Juu moottoriöljyllä ja pienehköllä maalipensselillä olen minä käljyjä putsaillut.Eräs kaveri kehui että hän pesee liuottimella ja painepesurilla.Tolla painepesurilla/liuottimilla käljyistä tulee kylläkin entiset nopeasti väitän minä.
No voihan helv...toivottavasti kaverillas ei ole O eikä X-rengas ketjuja... Heh... Pilalla ovat.
crazy.gif

Huomasin että hyvin lähtee tavallisella CRC 5-56:lla. Vanteesta ja kateistakin lähti erittäin helposti. Olen käyttänyt tefloonipitoista ketjuvahaa joka tarttuu hyvin joka paikkaan ja sattumalla huomasin tuon kun olin putsaamassa jotain muuta...
062802jumpie_prv.gif

Bensalla ja pensselillä ja lähtee paskat.
Eikä ainakaan kaverilla oo (zrx1100) pilalle menny ku on ajanu samalla kledjulla 50tuhatta.

Itelläni on sellanen koktaili jossa on halpis öljyä ja tilkka bensaa. Pyörä pultinnavoista omatekemälle telineelle ja "ruiskupullolla" mössöt ketjulle. Harjalla/rievulla puhtaaks.

Muitan nähneeni polupyörän ketjun puhdistamiseen tarkoitetun härvelin, joka koostu halkaistusta sylinteristä, jossa oli harjat sisällä, ja jonka läpi ketjua pyöritettiin. Yläpuolelta valutettiin pesuneste, joka valui sylinterin alapuoleta ulos (vähän niinkuin auton harjapesu)  
wink.gif
Härveli oli simppeli ja tuntui yksinkertaiselta. Fillarin ketjuilla teen niin, että ketjut petroolipulloon 500 km jälkeen ja toiset pullosta päälle. Kaksi ketjua kuluu suunnilleen samaan tahtiin kuin rattaat. Yhdellä ketjulla täytyy ketjun loppuessa vaihtaa myös rattaat, koska uusi ketju ei pysy enää päällä. Vaihto ei ole ongelma jos käyttää pikaketjulukkoa.

Yritin epätoivoisesti etsiä ko. härveliä, mutta ei tullut kookkelilla vastaa. Onkohan vastaavanlaista mopottimille. Jos ei niin taidanpa väsätä prototyypin putkesta, tiskiharjoista ja pissapojan pumpusta  
idea3.gif
Vois vaikka 1000 km välein putsata ketjut.

Aika hyvin ketjut lähtevät puhtaaksi ajamalla, kunhan ensin öljyää ne runsaalla kädellä käyttäen jotain liukkaasti juoksevaa moottoriöljyä. Ajon jälkeen puhdistetaan ketjuista irronnut öljyinen töhkä takavanteelta, loka- ja ketjusuojasta ja lahkeista. Kätevää.

Edit: Sepe esittelikin jo edellä samaa menetelmää, hienostuneempaa automatisoitua versiota tosin.

Muitan nähneeni polupyörän ketjun puhdistamiseen tarkoitetun härvelin, joka koostu halkaistusta sylinteristä, jossa oli harjat sisällä, ja jonka läpi ketjua pyöritettiin. Yläpuolelta valutettiin pesuneste, joka valui sylinterin alapuoleta ulos (vähän niinkuin auton harjapesu)  
wink.gif
Louisilla olis tällainen: - Klik -

Liekö sitten samantyyppinen ?

Huomasin että hyvin lähtee tavallisella CRC 5-56:lla.
Mihin tarkoitukseen ensisijaisesti tuo kyseinen mömmö on tarkoitettu
Ihan yleistavaraa mikä voitelee mitä vaan, melkein kelpaa vaikka liukuvoiteeksi
biggrin.gif

Aivan tavallista vaihteistoöljyä pensselillä levitettynä ketjulle. Sopivasti ajelua ja uusintakäsittely. Lähtee ketjuvahat ym. epäpuhtaudet pois.
tounge.gif
. Joutuu siivoilemaan takavannetta ja muitakin osia, so what? Jatkossa pelkkää vaihteistoöljyä voiteluaineeksi ketjulle. Asiasta tietysti voidaan olla montaakin mieltä...
smile_org.gif

Back