• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjun puhdistus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yamaha1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
itse kun crossia ajoin niin noita perus vahvistettuja ketjuja pesin aina niin että moottorinpesuainetta (kaupan hyllyllä nimellä liuotinpesu) ämpärin pohjalle ja hölskyttelyä ja hanan alla puhtaaksi, paineilmalla kuivaksi ja uudet öljyt. etuna tuossa liuottimessa että on vesiliukoista ja tehokasta. isompien nelkkujen kuskitkin tällä on x ja o-rengas ketjuja putsaillut joten en näkisi että katukäytössä sen kummemmin kärsisi?
smile_org.gif

Tästä on varmaan puhetta jo ollutki mut laiskana en jaksa selailla... Mites sais noi ketjut puhdistettua parhaiten tossa paikallaan? Ennen kevään tuloa vois nääs ne laittaa edes kuntoon kun ei rahaa muuhun ole.  
confused_orig.gif
Jos viittisitte jotain niksiä heittää... Kiitti!!!  
033102beer_1_prv.gif
Joo uusi kikka jota ainakin itse käytän ja hyväksi/helpoksi olen huomannut.Aja ketju kunnolla kuumaksi ja suorita ketjun perusteellinen rasvaus. Hmm... hyttys sieni elikkä tämmöinen karhea pesusieni. Ja sitten pesuaineena svartvega käsien pesuaine tai vastaava. liat ketjusta irtoavat kuin itsestään ihan kevyellä hankauksella ja huuhtelu vedellä, paine pesuria ei edes tarvi käyttää. Kannattaa kokeilla ! Toimii myös katteiden pesussa
kaboom.gif

suihkupullolla suihkin polttoöljyä ja virutan suurimmat p**kat pois ja sen jälkeen vielä lisää pö:tä ja sienellä puhtaaksi. ja tulee helevetin hyvä. ( ja pö. ei käy o-renkaiden päälle kuten liuottimet).

Question
7. What is the recommended solvent for cleaning my D.I.D X-Ring or O-Ring chain?

Answer
It is recommended that you wash your chain in kerosene. Never use steam, volatile solvents, gasoline, or benzine. After cleaning, you must lubricate your X-Ring or O-Ring chain with D.I.D special chain lube

Lähde: http://www.didchain.com/question.html

Ja kerosiini on yhtä kuin nafta, löpö, polttoöljy? rasvaukseen suosittelevat jotain omaa erikoista ketjuöljyä mutta d.i.d:n ketjulaatikon kyljessä on sanottu jotta rasvaksi käy 80w90 öljy

Miksi pitää puhdistaa? Olen rasvannut harvakseltaan ketjuvahalla (Castrol) puhdistamatta kertaakaan ja mittarissa 30200. Eivät ole vielä edes venyneet.

Mä laitoin keväällä pari kuukautta teollisuus johdeöljyä ketjuihin. Tais olla visko 220 tai jotain. Omasta mielestä voiteli tosi hyvin ja ei rahissu niin paljoa kun nyt kun käytän catsroilin sprayta. Ketjut on tosi aika lopussa mulla. Johdeöljyä en viiti enää käyttää kun sotki vanteen. Tuli aina hiukka liikaa laitettua sitä ja sit roisku.  
sad_orig.gif
Hammasharjalla sivelin sitä. Nyt siks tuota spreitä suihkin nykyään koska on helpompaa laitettava.

Meitsi laitto jotain jarrujenpuhdistus suihketta ketjuihin,
ja hankasin rätillä lähti hienosti puhtaaksi...sitten uusi öljy pintaan  
smile_org.gif

Paloöljy tai sitten dieselöljy, laakea vati (se emännän perinnöksi saama emalivati siellä tallin nurkassa), karkea pensseli, hammasharja, rätti.
Näillä perusvermeillä homma onnistuu ja helpoimmin vielä, kun irrottaa ketjut kokonaan, niin saa pestyä/ kaiveltua eturattaan kopankin kunnolla. Ketjut likoamaan 10-15 min. valittuun puhdistusnesteeseen (voi myös huljutella välillä), sen jälkeen pensselillä, ilman raivoa ja rannetta, normaali tiskaus. Hammasharjaa voi käyttää pinttyneimpiin kohtiin. Huuhtele puhtaalla pesuöljyllä huolellisesti ja kuivaa rätillä. Uutta öljyä pintaa ja ketjut takaisin päälle.

biltemasta muuten saa kivan ketjuharjan jolla saa 3 sivua harjailtua kerralla,

tuote nro: 82404 6.49€

vitsillä ostin kun kävin mutta se pirulainen toimii.

Nuitten o/x/z-renkaiden harjaaminen ei taida olla parasta mitä niille voi tehdä. Ainakin jos harjaksilla niitä tökkii siten että harjakset painuvat tiivistekumin ja metallin väliin ja onnistuu rikkomaan tiivistepinnat niin taitaa olla enempi pahasta ketjulle tuo putsaaminen.

Itse käytän rättiä ja jotain purkinpohjille jäänyttä vaihteistoöljyä.

Pro-oilerissa on seKIN hyvä puoli ett siin voi käyttää ohutta öljyä, joten suurin osa paskasta ei tartu ketjuun, ja se vähä mikä tarttuu lentää mäkeen sitten sen öljyn mukana.

Joten laiskoille suosittelen pro-oileria. Se pitää ketjut kondiksessa koko ketju&rataspaketin eliniän, eikä ketjut vaadi mitään huoltoa.
Tai no, ehkä sen normaalin kiristyksen(, ja kerran kesässä öljypullon öljyn määrän tarkistuksen/täytön).

itte käytän puhdistukseen motulin chain cleaner sprayta ja sit kun kuivahtanut niin päälle motulin chain spray. Hyvä on tullu eikä kitise ja natise. Cleaner 9,90€ ja chain spray 10,90€ motonetista. Suosittelen.  
062802moto_prv.gif

lisää tietoa tuolla :
http://www.motul.com

Lamppuöljy, valopetrooli, sytytysneste"kerosiiniä" kaikki,
ei vahingoita O,X- renkaita.
Öljy ja pensseli toimii myös, pehmeähkö pensseli.

Tuliskohan tällaisella mitään helpotusta ketjujen puhdistukseen??http://kettenmax-at.prossl.de/shop/index.php(Miten tän saa linkitettyä?)

Itse ajattelin tilata ja kokeilla tuollaista.

Back