• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ketjun pesu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suzuki03
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
vihti
milläs pesette ketjut?ite oon pessyt lamppuöljyllä 1000-2000km välein riippuen keleistä.en ole varma onko lamppuöljy ok mutta ainakin sillä lähteen kaikki paska pois eikä ole liian ketjuja kuivattava koska on hieman "öljyinen".yön yli kun on kuivanut niin bel-ray:t pintaan pariin kertaan niin on kuin uudet ainakin yhtä hiljaiset.eikä maksa ainakaan ketjujen huolto niin paljon kuin ostamalla puhdistus spray purkki joka menee yhdellä kerralla. TAITAA OLLA LOPPUUN KÄSITELTY AIHE KUN EI KUKAAN KOMMENTOI!itse oon vasta hetken ollut sivustolla joten jos saisi konkareilta neuvoja?KIITOS!

kiitos vaan!omat keinot on näemmä käytössä melkein 50%:lla
biggrin.gif

Tarviiko niitä pestä?
eek.gif

Mjoo no, vahan ja muiden siirappien kanssa on ehkä syytä. Tuntuu että ne kerää pelkkää paskaa ketjuun voitelun sijaan.

Joh. Olen ihan varma, ettei Castrol tee suurta rahaa vahan myynnillä verrattuna ketjunputsausaineeseen. Olen heittänyt vahat ketjuun 2 kertaa. Nyt ne on aivan liian möhnäiset. Noin 1/3 osaa ketjujen matkasta putsasin ja siihen kului lähes purkki Castrolin ketjunputsausmömmöä. Kaupan päälle takavanne likastui. Pitäis varmaan jotenkin ottaa ketjut irti ja lotrata jossain purkissa puhtaaksi, jotta onnistuisi nopeammin ja paremmin. Ei vaan ole vielä mitään hajua siitä, miten homma tehdään, mutta eiköhän se selviä, kun vanhoja viestejä tarpeeksi kahlailee.

Itse olen pessy kerran edellisen pyörän ketjut, nykyisen en, ajettu sillä n. 10tkm. Edellisesssä käytin vahaa, tässä en ja yhtä mömmössä ovat, eiköhän se suurin vika ole siinä, miten paljon sitä ruikitaan ketjuille, aineesta viis.

Tän kymppitonnin jälkeen voisi ajatella tuota putsausta, koska eturattaan uumenista "könttejä" tipahtelee.

Pesu tapahtui vaihteisto öljyllä, crc:llä ym. otti aikansa mutta puhdasta tuli, ei ollut mikään ihme homma.

Jos tonnin/kahden jälkeen täytyy putsailla, on jossain kyllä vika.

Voiko O-rengasketjuja pestä bensalla?

E: Itselleni vastaten samalta foorumilta lainattua:
"
Question
7. What is the recommended solvent for cleaning my D.I.D X-Ring or O-Ring chain?

Answer
It is recommended that you wash your chain in kerosene. Never use steam, volatile solvents, gasoline, or benzine. After cleaning, you must lubricate your X-Ring or O-Ring chain with D.I.D special chain lube

Lähde: http://www.didchain.com/question.html
"

On tosiaan tiukassa se vaha, jouduin sellaset kerran edellisen omistajan laittamana poistelemaan. Castrolin tai shellin ketjunputsausainetta (samaa kamaa, shellin vaan yli puolet halvempi) reilusti ja rätillä moskat irti, tämän jälkeen liuotinpesuainetta ja painepesurilla ketjut/rattaat kiiltäväks. Teflon öljyt pintaan niin avot! Puhtaana pysyy ja ei kerää moskaa.

Itse en ketjuja painepesurilla putsaisi. Menee O tai X -tiivistyksestä paineella vesi läpi. Saattaa voitelu lenkeissä heikentyä veden vaikutuksesta.

Mutta on se mullakin eturattaan seutu kovasti paskainen. Pitää varmaan tikulla raapia se puhtaaksi ja sitten noita Castroli/Shellin putsausaineita, rättiä ja letkusta vettä ketjuja varoen.

sanoi:
Tän kymppitonnin jälkeen voisi ajatella tuota putsausta, koska eturattaan uumenista "könttejä" tipahtelee.

ainoa mitä voi putsata on se eturattaan koppa. rasvaat vaan, sinne se lentää se roju, sitten kaavit sen välillä puhtaaksi niin ei lattialle tipu. esim ennen ratapäivää hyvä putsata se koppa.

Melko loppuun kaluttu aihe tämä, mutta vähän kommentoisin silti edellisiä:

Ketjun pesulla saavutettu hyöty on mielestäni lähinnä kosmeettista, mutta jos olet päättänyt ne "pestä", ei hommassa kannata käyttää mitään kovia liuottimia (kuten moottorinpesuainetta jne), koska se saattaa tunkeutua tiivisteiden ohi ketjun sisään -etenkin kuluneemmassa ketjussa näin voi tapahtua. Tämä saa aikaan ketjun sisäisen voitelun heikentymisen ja sitä kautta nopeamman kulumisen. Missään tapauksessa pesuun ei kannata käyttää bensaa (ei sitten minkään muunkaan pesuun, on meinaan vaarallinen aine siinä hommassa!!), eikä painepesuria kuten tuossa joku kirjoittikin. Ketjun kestävyyden kannalta paras pesuaine olisi öljy.

Itse olen pitänyt ketjut puhtaana pyyhkimällä niitä aika ajoin kuivalla rievulla. Sillä, käyttääkö voiteluun öljyä tai vahaa on makuasia (= ikuisen väännön aihe), kunhan käyttää sitä riittävän usein. Mulla on nyt alkuperäisillä 36.000 km ajettu, eikä ketjussa tai sen paremmin rattaissa ole vielä merkittävää kulumista havaittavissa.

Mulla on hyviä kokemuksia Motul off-road rasvasta, pysyy mukavasti kiinni, paremmin kuin öljy eikä silti kerää roskaa samanlailla kuin "katurasvat"...jos noin pysyy pidempään niin ei juuri tarvitse ketjua pestä..
smile_org.gif

Minä yleensä putsaan ketjun crc 5-56:sella ja rikkinäistä sukkaa käytttäen.
Tuli sitten kokeiltua biltsun ketjujen ja laakerien puhdistusainetta. Toimii ja ei tarvitse hinkata öljyisiä kohtia pois vaan pelkkä sumuttelu riittää yleensä. Tosin eturattaan suojakoppaan kerääntynyttä öljy ja hiekkamössöä puhdistaessa voi joutua hieman hinkkaamaan mutta useimmiten ei. Auttoi myös putkeen kiinni palaneen lian puhdistamisessa pehmentäen likaa hieman.
Biltsun ketjujen ja laakerien puhdistusaine on kooltaan 150ml ja maksaa 3,99e / purkki. Spray purkissa tietysti.

Yleensä olen pesassu öljyllä... Nyt viimeks käytin lamppuöljyä. Vannekin lähti tosi sutjakkaasti puhtoseks
smile_org.gif

Back