• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen voiteluöljyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pennzoilia kokeilin pysyi ketjuissa tosi hyvin... Sekunnin! Jonka jälkeen siirtyi vanteeseen
biggrin.gif

Motulia motonetistä! Varmaan 2tonnia ajanu ja vielä on ketjut märät..

Lorottelee niitä mitävaan öljjyjä vaan ketjuihin. Sitten sataa vähän niin ketjunpuolelle ei ainakaan uskalla kallistaa, On sitten tosi v-mäisen liukas takarengas! Näin särkyi yks Yamaha!

Castrolit saa multa huonoimman mahdollisen arvosanan.

Tällä hetkellä kokeilussa Motorex'in teflonia sisältävä Racing mömmö. Vaikuttaa ainakin paremmalta. Luulen, että seuraavaksi kokeilen tavallistten fillarien ketjumömmöjä.

Laitetaanpa tähän ketjuun kysymys.

Minkäs verran on sopivasti sitä vaihteistoöljyä? Jotenkin vaikka sitä laittaa reilusti, niin aika nopeasti se öljy sieltä ketjusta katoaa, jättäen vain ohuen samettimaisen pinnan rullien pintaan. Onko tuo samettipinta se normi vai ajelenko minä liian kuivilla ketjuilla

Moottoriöljyä vaan... Delvakkia koneen sisä- ja ulkopuolelle...
Lukkosulapullossa on mukavan ohut kärki, josta voi tippa kerrallaan joka rullan öljytä. (Nuukan isäpapan ohje...:D )
Hiukan pyörittelee ja rätillä ylimääräiset pois/keskituella pykälä päällä huudattaa hetken.

Eräälläkin meinasin mennä ympyrässä nurin, kun hiukan reilusti tuli jotain ketjusprayta laitettua... Siinä varmaan kotilokuskit ihmetteli, kun yritti luistella...
eek.gif

Motorex Chain Lube 'Racing', teflonpitoinen ketjuöljy on ollut tähän asti parasta, kun sitä laittaa ohjeen mukaan eli hintsusti. Ei roisku, eikä sotke. Puhdistukseen Motorex Chain Cleaner.

Ei ne muutkaan sen kummemmin roisku, jos käyttää oikein. Sitä öljyä ei todellakaan tarvitse lotrata siihen ketjuun, laittaa sen verran, ettei ruoste iske. Yhdellä tommosella Motorex-putelilla ajelee todella pitkään, itse olen ehkä liiankin usein ketjuja huoltanut, kun muutenkin tulee hinkattua tuota vielä uutuudenkarheaa pyörää, eikä purkista ole kulunut tavaraa paljon mitään.

Moottoriöljy taitaa lentää ketingistä huitsin nevadaan heti kun pääsee hieman lämpöseks, siinä ei taida mitään sitkosteita olla mukana.

Vanhempiin ketjuihin menee halpa Bilteman Ketjuöljykin ongelmitta, sitä on vain vaikeahko annostella siitä putelista, tulee miltei aina roiskittua liikaa ja sitten sitä on joka paikassa.

Mainostavat noita Motorexeja saatavan jossain pienemmissä matkaputeleissakin, mutten sellaisia ole missään nähnyt.

Ohjekirjan mukaan mennään (SAE80/90 tippakannusta 1tkm välein). Kai nuo ketjut kestäisivät mitä vaan, kunhan ei mitään O-tiivisteitä rikkovaa liotinta suihkuttele.  
062802moto_prv.gif

edit: niin ja en ole huomannut roiskumista enää sen jälkeen kun oppi annostelemaan oikein

Laitetaanpa tähän ketjuun kysymys.

Minkäs verran on sopivasti sitä vaihteistoöljyä? Jotenkin vaikka sitä laittaa reilusti, niin aika nopeasti se öljy sieltä ketjusta katoaa, jättäen vain ohuen samettimaisen pinnan rullien pintaan. Onko tuo samettipinta se normi vai ajelenko minä liian kuivilla ketjuilla
Riippuu hieman siitä että minkä kokoista pensseliä käytät.
Minä käytän vanhaa hammasharjaa ja voitelen ketjun yleensä kaikilta puolïlta:

Ketjun sisemmälle puolelle sen verran että sinun tarvitsee kastaa pensseli öljyssä pensselistä riippuen 1-2kertaa(ellei käyttämäsi pensseli ole sieltä kaikista ohuimmasta päästä).
Ulommalle puolelle suunnilleen saman verran. ei ole pakko koska keskipakoisvoima siirtää öljyä ulommalle puolelle.
Sivuille enintään kerran.
Lopuksi pyyhi paperilla tai liinalla ylimääräiset öljyt pois kaikilta puolilta (tärkein asia ketjun rasvaamisen jälkeen koska muuten öljy sotkee kokonaan takarenkaan ainakin sivuilta).

Vaihteistoöljyn viskositeetista sen verran että alle 80w90 viskositeettia minä en suosittele koska se on niin löysää. Voit myös käyttää halutessasi tiukempaakin öljyä esim. 85w140.

Paineilmapullossa CRC:n Sitkostettu voiteluöljy. Lahdesta ainakin bondaa Kärkkäiseltä. Monia aineita kokeilleena pysyy ketjussa parhaiten, likaamatta vannetta. Ketjujen putsaukseen moottoriöljyä.
Itsellä juuri päinvastainen kokemus tuosta tökötistä, näyttää ettei siitä enää 50 km ajon jälkeen näy merkkiäkään, kaiken pölyn ja hiekan se kyllä ketjuun kerää.

Nyt sitten ois hakusessa jotai muuta...kauanko nuo peräöljyt ketjussa pysyy? Kymmenen minuutin ajo vai vartinko peräti?

Ketjujen hoito ei voi olla niin vaikeaa mitä eri aihealueilta käy ilmi  
omg.gif

Pesu tärpätillä ja pensselillä, voitelu Castrol spray o-r jota ei ruskita niin että koko maailma + takarengas on voideltu
062802moto_prv.gif
Keskustelu jatkukoon...

motorex

olen käyttänyt tota motorexiä. sinänsä en juuri ketjua puhdistele, mutta suihkutan tota sisäpinnalle heiluttaen, että menee o renkaille ja joka paikkaan, sitten putsaan ketjun sivut(koska ne näkyy) rätillä. tällä metodilla on multa kysytty 30 t ajetusta ketjusta, että miten sä pidät ketjun noin puhtaana. ei se puhdas ole, se vaan näyttää siltä, kun reunalenkin kulta väri näkyy.

tuo motorexin pikkupullo on kätevä, sen voi täyttää isosta pullosta ja ottaa reissuun mukaan.  eli yksi pikkupullo kestää lähes ikuisesti.

JT

PS nyttemmin olen kyllä taipumassa siihen, että ketjun hoito on ihan järjetöntä puuhaa, kun voisi pyörän kardaanillakin rakentaa. esim jos joku tekis speed triplen kardaanivedolla, niin se olis hieno. eikä se edes painas mitään extraa, kun muutenkin triplessä on tommonen toispuoleinen raskas takahaarukka.

PS nyttemmin olen kyllä taipumassa siihen, että ketjun hoito on ihan järjetöntä puuhaa, kun voisi pyörän kardaanillakin rakentaa. esim jos joku tekis speed triplen kardaanivedolla, niin se olis hieno. eikä se edes painas mitään extraa, kun muutenkin triplessä on tommonen toispuoleinen raskas takahaarukka.
Minä olen ihan samaa mieltä.
Joka pyörään kardaani niin ei voi kukaan valittaa ja kaikilla on samanlainen.  
biggrin.gif

Seuraava pyörä on kyllä 100% varmasti kardaanivetoinen.

Toi Motorexin Chainlube 622 Strong on toistaiseksi ollut ainoa mitä on tullu käytettyä (eka purkki menossa), eikä oo ilmennyt mitään syytä etteikö sitä voisi jatkossakin ostaa. Rasvaan ketjut n. 500 km välein ja pyrin ajoittamaan rasvaamisen siten ettei enää tuu samana päivänä ajeltua, saa öljyn liuottimet haihtua rauhassa ja hyvin on ketjuissa pysyny... ja vanne puhtaana.
Tätä myös itte käyttäny monessa mopossa, samanlainen kokemus kyseisestä aineesta, ihan eri planeetalta kuin joku castrolin vastaava.

tuo 622 strong onkin ihan mielenkiintoista tavaraa ku pesee ketjuja.. ainaki itellä oli pirun tiukassa, öljylinjalla mennään nyt toistaiseksi, rasvarin voimalla.
smile_org.gif

Sellaista ketjurasvaa ei ole vielä keksitty, joka pysyis vain ja ainoastaan ketjussa.  Useita tullut kokeiltua: vahoista: Shell ja Castrol, en suosittele kumpaakaan. Näillä ketjut on soratiepätkän jälkeen rutikuivat ja tiivisterenkaat aivan tönköt. Ts. ketjut rullaa jäykästi ja asfaltille päästyä on aivan pakko rasvata ketjut heti kun hiekka narskuu kuin panssarivaunun  teloissa.

Sprayt: Shell, Castrol, Motul, Mobil, Valvoline, Bel Ray, Pennzoil, Biltema, Wurth,  teräketjuöljy Hakki ja vaihteistoöljy. Sama juttu kaikkien kanssa. Suuria eroja ei noissakaan ole. Teräketjuöljy 10 litran kannussa on edullista, mutta on turhan litkua. Delvacit on tosin koneessa, mutta ketjuihin sitä ei kannata uhrata.

En ole koskaan pessyt ketjuja,uutta vaan kun tulee reissusta ja ketjut on lämpimät.Vaha on ollut vaikein poisotettava vanteesta ja kerää törkyä tuhottomasti,sen käyttämisen olen lopettanut.Tällä kertaa Motulin salvaa,muutakin on käytetty.Pidempi ajo sateesa kyllä putsaa ketjut ..

Wurth: HHS drylube (synteettinen kuivavoiteluaine).
Kun vaihdoin uudet renkaat pyörään, pesin ketjut/rattaat liuottimella, puhdistin ja vahasin vanteet, muutenkin yleis puhdistus moottorille ym, niin tuumin millä saisi pyörän pysymään siistinä eikä kiinnosta rengastakaan rasvata joten "lankesin" edustajan kehumaan ko tuotteeseen (pesuainekin löytyi pesuspray HD).
No niin puhdas pyörä kuiviksi puhalletuilla ketjuilla takapukille käymään ja vaihde päälle, ainetta reippaasti sumutellen ketjun laippojen väliin ja rulliin sisältä päin, aine väritöntä joten ruuttasin sen verran että näytti märältä, ketjujen ääni vaimeni ja liike tasaantui sitten vähän reilummin kaasua ja kas ei ainakaan vielä roiskeita.
Ajettu toista tuhatta km ei minkäänlaisia oireitakaan roiskeista ketjut liikkuvat juoheasti tuntuu käteen aavistuksen tahmeilta mutta ei ole kerännyt pölyä näyttävät kuin uusilta.
Nyt voisi varmaankin ruiskuttaa lisää ainetta ja ehkä talviteloille laittaessa pestä tuolla sprayllä kuivata ja sitten voitelut päälle.

Back