• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen rasvauslaite

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja keny
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen hatkinut ostaa ketjujen rasvauslaite että ei aina tarvii olla se spray purkki mukana pidemällä reisulla.
Niitähän löytyy useampi valmistaja. Minua kiinostaa lähinnä Stormin myymä OSCA (one second chain olier) jolloin itse määrät milloin voitelet.
Kokemuksia siitä kellä?
Saa toki kertoa mietteitä/kokomuksia muista rasvauslaitteesta
smile_org.gif

Ite olen hiukan harkinnu Tutoron ostamista. Lähinnä siksi että sitä sprayputelia ei tarttis pitää mukana jossain. Tollaset sähköset automaattivehkeet varmaan on hienoja, mutta kyllä mulle on sille rahalle muutakin käyttöä.

Ajatuksena voisi olla vaikka sellainen, että on se kotiinpäin jos se sinne ketjuun aina joskus hiukan tipauttaa öljyä, kattelee sitten ite 500-1000 kilsojen kohdilla miltä siellä näyttää ja antaa vaikka siitä manuaaliruuvista hiukan annosta ketjulle. Varmaan tilanne olisi paljon tasaisempi kuin pelkällä ruiskuttelulla. Se on se sähkövehkeittenkanssa hiukan semmoista, että sitten kerran kun se oikea sade tulee, niin sitten sitä kyylää sitä ohjainyksikköä ja hehkuttaa jotta NYT SE TEKEE SITÄ ja sit se oli sen satojen eurojen arvoista.

Laitoin edelliseen pyörääni (Hayabusa) Pro Oilerin ja laite oli todella hyvä. Gixxerillä en ajele enää niin pitkiä reissuja niin spray-pullolla rasvaus kotioloissa riittää...
smile_org.gif

OSCO:ssa plussaa:
+ helppo asentaa, eikä vaadi kajoamista sähköjärjestelmään, imukurkkuihin jne
+ yksinkertainen ja kestävä

OSCO:ssa miinusta:
- ei "täysautomaattinen" (tämä tosin ei ole iso miinus, sillä käyttö on kyllä hyvin simppeliä
- hinta vähän pitkänpuoleinen kapistukselle, jonka voisi periaatteessa tehdä vaikka itse

Vikaa voi hyvin olla myös allekirjoittaneessa, mutta kaikki aikaisemmat Scottoilerit, Pro-oilerit, CLS200u:t ja Loobmanit on tavalla tai toisella aina levinneet alta puolessa vuodessa. Itselläni ei ole riittänyt mielenkiintoa alkaa niitä korjailemaan. Tämä OSCO vaikuttaa riittävän "low-tech" ratkaisulta, että se saattaa jopa kestää (niin tosin oli Loobmannikin, joka melko ällistyttävästi keksi silti alkaa reistailemaan - OSCO tuntuisi olevan sopivasti tukevampaa tekoa). Kokemusta siitä on minulla tosin vasta noin puolen ajokauden ajalta, joten täytynee odotella ensi juhannukseen, ennenkuin tiedän, kestääkö tämä yli puoli vuotta...

Olen hatkinut ostaa ketjujen rasvauslaite että ei aina tarvii olla se spray purkki mukana pidemällä reisulla.
Niitähän löytyy useampi valmistaja. Minua kiinostaa lähinnä Stormin myymä OSCA (one second chain olier) jolloin itse määrät milloin voitelet.
Kokemuksia siitä kellä?
Saa toki kertoa mietteitä/kokomuksia muista rasvauslaitteesta  
smile_org.gif
Itsekkin tuota Osco:a katselin kyseisessä kaupassa,mutta se ei vaan vakuuttanut ainakaan,kun hintakin kuitenkin lähellä scottoiler/pro-oileria joista jälkimmäisen hankin enkä ole sen jälkeen katunut päivääkään..

Tuossa Osco:ssa pisti heti silmään tuo voitelijan nokka joka oli asennettu kuvassa tiputtamaan öljy keskelle ketjua ja rattaan päälle..itse kuvittelin tuosta öljyn sinkoavan enimmäkseen ketjusuojaan tai eturattaan koteloon kuin ketjuille,mutta se olikin oma näkemys..saapi korjata jos jollain tuo rasvain.

Toisekseen juuti tuo,että etsimisenkin jälkeen en tuosta rasvaimesta paljoakaan löytänyt kokemuksia/tietoa.

Hintahan näissä automaattisissa/sähköisissä rasvaimissa on toki korkea,mutta jälkikäteen ajateltuna ei tule vahingossakaan laiminlyötyä öljyämistä ja ketjujen puhdistaminenkin onnistuu rätillä pyyhkäisemälle toisin kuin vahoilla/tervoilla joita tuli kokeiltua useampaakin merkkiä kunnes kyllästyin koko puuhaan.

Ja pakko tuohon toiseen viestiin sanoa,että ei sitä säädintä ole pakko tuijottaa jos sade yllättää..senkun naputtaa asetukset 10:iin ja jatkaa ajamista
biggrin.gif

ja ei se toki haittaa vaikka unohtaisikin säätimen 10.iin sateen jälkeenkään..tosin huomaa äkkiä että öljyä on riittävästi vanteellakin kyllä  
tounge.gif

OSCO:ssa plussaa:
+ helppo asentaa, eikä vaadi kajoamista sähköjärjestelmään, imukurkkuihin jne
+ yksinkertainen ja kestävä

OSCO:ssa miinusta:
- ei "täysautomaattinen" (tämä tosin ei ole iso miinus, sillä käyttö on kyllä hyvin simppeliä
- hinta vähän pitkänpuoleinen kapistukselle, jonka voisi periaatteessa tehdä vaikka itse

Vikaa voi hyvin olla myös allekirjoittaneessa, mutta kaikki aikaisemmat Scottoilerit, Pro-oilerit, CLS200u:t ja Loobmanit on tavalla tai toisella aina levinneet alta puolessa vuodessa. Itselläni ei ole riittänyt mielenkiintoa alkaa niitä korjailemaan. Tämä OSCO vaikuttaa riittävän "low-tech" ratkaisulta, että se saattaa jopa kestää (niin tosin oli Loobmannikin, joka melko ällistyttävästi keksi silti alkaa reistailemaan - OSCO tuntuisi olevan sopivasti tukevampaa tekoa). Kokemusta siitä on minulla tosin vasta noin puolen ajokauden ajalta, joten täytynee odotella ensi juhannukseen, ennenkuin tiedän, kestääkö tämä yli puoli vuotta...
Olisi kannattanut informoida laitteen valmistajia/myyjiä jos noin nopeasti hajoavat.. oma pro-oiler jo 3 kesää kiinni ja ei muuta vikaa kuin,että öljyä lisää
tounge.gif

Takuu ei tosin kata itseaiheutettua vikaa

Juu en minä sitä sano, etteikö nuo voisi paremmalla tuurilla kestääkin. Omaan makuuni ne nyt vaan oli silti vähän turhan teknisiä ratkaisuja, en yksinkertaisesti pidä siitä, että (ketjun rasvauksen takia) on yhtään mitään ylimääräistä kytkettynä sähköihin, tai joku alipaineen otto imusarjassa, vaan hoidan tuon mieluummin ihan itse.

Se jo silti tekee ketjun voitelusta verrattomasti helpompaa kuin "perinteisellä tyylillä", kun ainoa mitä tarvitsee tehdä on, että sopivalla hetkellä nykäisee vipstaakista, jolloin sopiva määrä öljyä valuu alas kettingille, ja ketjut jää ajon jälkeen juuri voidelluiksi, kuten pitääkin.

Miten noi parinkympin voitelijat, voiko niitä käyttää sillälailla että huoltiksella ruuvaa hanan auki ja pyöräyttää takarenkaasta o-renkaat kosteiksi? Jos käyttää ohultta öljyä niin sako sitä valumaan niin paljoa?

Toi olis mulle ihan optimaalista, kun ongelma on lähinnä vaan se perhanan ketju-crc-purkki jossain könöttämässä tai kolisemassa. Jos pitempää päivää ajaa niin vois sitten laittaa hiukan valuttamaankin sinne ketjuun.

Alkuperäinen kysymys koski käyttökokemuksia OSCO-voitelijasta. Minua vistoo kaikki ne "elekrooniset, ditikaaliset, higheikit" y.m.s. hiluvitkuttimet, joilla mukamas parannetaan jo valmiiksi tehtyjä moottoripyöriä. Niimpä laitoin aina niin rakkaan vaimoni matkaenduroon viime keväänä tämän OSCOn, se kun oli ainut jossa öljyn pummppaus tehdään lihasvoimalla ja aivoja hyödyntäen. Yhden kesän ja noin 10 000 km kokemus on myönteinen. Kannatti laittaa, vaikka itse laite olikin muiden rasvareiden tapaan keskentekoinen. Eihän sitä kiinnitysliparetta voi nauramatta tarkastella, mutta viisi vahvaa Wurthin nippusidettä pitää säiliön nyt tukevasti paikallaan. Öljyä syötetään aina bensa-asemalla käynnin yhteydessä hitaasti ajaen. Sateella hiekkatiellä ajettaessa ryyppy siinä väliläkin on paikallaan. Viime kesänä käytössä oli teräketjuöljy, joka tahmasi ketjut samalla tavalla kuin ne spraypullotkin, joten ensi kaudella pumpataan moottoriöljyä, joka voitelee mutta myös lentää paremmin ketjuista ja pitää ne puhtaampana.

laitoin aina niin rakkaan vaimoni matkaenduroon viime keväänä tämän OSCOn, se kun oli ainut jossa öljyn pummppaus tehdään lihasvoimalla ja aivoja hyödyntäen.
Loobman on myös täysin manuaalisesti käytettävä.

Tosiaan ne "haitekkiin" perustuvat voitelijat tuntuu toimivan jonkin aikaa. Ja sitten ne ei enää toimi. Mutta tuo vain oma kokemukseni, varmasti on parempiakin.

Ei varsinaisesti liity OSC... mut itellä oli pyörässä ostettaessa kiinni scotoiler ja hyvinhän tuo on pelannut nyt pari vuotta. Eri asia sijoittasinko itse tommoseen rahaa. Pitemmällä reissulla kuitenkin kamaa sen verran ettei pikku puteli öljyä paljon takalaukussa paina

Jos haluat säästää 140 egeä niin pensseli ja
pikku pullo öljyä ajaa saman asian.

Tosin kuljettaminen on hankalaa ja kun alkaa
laskea voiteluun menevän ajan niin silloin huomaa
että OSCO maksaa itsensä takasi.

Myynti pakkauksessa olevat muovi kilkuttimet ostautu mulla
huuhaaksi, MTS-620 väbää silla tavoin että nippu siteistä
ei oo säliön pitjiksi,... letkupitimien tarrat pysyvät muutaman kuukauden kiinni,..

Ihan vihjeenä etteis tarviste tavaraa etsiä ketjun ja rattaiden välistä!

http://sites.google.com/site/jpsreviewsosco/

tossa kokemuksia lisää. Strom:in palvelu ei mulla toiminu
takuu asioissa ja sain uutta sälää suoraan valmistajalta/suunnitelijalta
hajoineiden tilalle,...

Kyllä tuo on yksinkertaisuudessaan fiksuin rasvain ja
OSCO.n omalla öljyllä viellä siistimpi kuin purkki rasvat.

Automaattiöljyllä sottusampi mutta öljy saatavissa lähimmältä
huoltamolta,...

laitoin aina niin rakkaan vaimoni matkaenduroon viime keväänä tämän OSCOn, se kun oli ainut jossa öljyn pummppaus tehdään lihasvoimalla ja aivoja hyödyntäen.
Loobman on myös täysin manuaalisesti käytettävä.

Tosiaan ne "haitekkiin" perustuvat voitelijat tuntuu toimivan jonkin aikaa. Ja sitten ne ei enää toimi. Mutta tuo vain oma kokemukseni, varmasti on parempiakin.
Mikä on proilerista antautunut?

Nokka?

Omassakin mopossa näytti olevan joku rasvari jo valmiina. Pitääkin katsoa mikä se on ja miten toimii jahka pääsee ajamaan

Oscon idea on hyvä. Mutta jos sekin on keskentekoinen niin ehkä hintaa on vielä liikaa. Tavallinen tippakannu maksaa biltsikassa 3,50. Siinähän on palautusjousella oleva pumppumekanismi valmiina, siitä voisi pienellä virittämisellä saada käyttökelpoisen systeemin.

Omiin fillareihini asensin pari kesää sitten Pro-oilerit. Sai niissäkin letkun- ja sähköjohdonvetoja miettiä tarkasti, jos haluaa pitempiaikaista toimintaa.
Nyt 20tkm jälkeen voin todeta että asennus kannatti. 1 desi näyttäisi riittävän kadulla ainakin 6000 km.
Automatiikalla voi vähentää yliannostusta (joka päätyy takavanteelle).

Mikä tahansa (toimiva) rasvari hakkaa kyllä spraypullon, etenkin jos pyörässä ei ole keskitukea. On tylsää lykkiä pyörää metri-pari kerrallaan ja ruikkia rasvaa pitkin takaratasta.

Saattaapa olla että tulee kokeiltua tuota tippakannu+letku+jousi+suutinyhdistelmää tytön kevariin.

sanoi:
Shyhander: Appropoo... noin vitosella saa valmiin kakspuoleisen nokan täältä. Hmm...  
smile_org.gif

Mulla tökkäs Bit defender ilmoituksen tuosta sun linkistä:

BitDefender 2011

This web page has been blocked by BitDefender Antivirus Real-time Protection!

The web page blocked by BitDefender included objects that were either infected or likely to be infected with a virus. Your system has NOT been infected.

-kekke-

No ei nyt tehdä kärpäsestä härkästä. Ei nuo ProOilerit ja sähköiset laitteet nyt mitään monimutkaisia ole. Päinvastoin. Niiden hyvä puoli nyt on se, että öljyn määrä säätyy ajomatkan, nopeuden, olosuhteiden ymv. mukaan. Itsellä ei ole kuin a) erinomaisia ja b) loistavia muistoja toisaalta simppelin mekaanisesta ScotOilerista ja sähkö-vempeleestä (ProOiler). Tietty jos mitään ei halua pyörään asentaa ja/tai kaikki sähköasennukset pelottavat, niin spray saattaa olla turvallisin. Jokainen tyylillään ja mukavuusalueensa mukaisesti....

Loobmanin laitoin tilaukseen. Vastauksena tulikin yllättäen, että heillä on uusi, parempi malli jonka saa halutessaan tuon vanhan mallin tilalle.

Huomioita:
Selkeästi siistimmän näköinen, läpinäkyvästä kovasta muovista tehty tuokkonen jonka alareunassa on pienempi öljysäiliö johon annostellaan öljyä painamalla laitteen päällä olevasta napista. Muuten kutakuinkin sama design kuin aikaisemmin.

Tuo painonappi vaikutti aika fiksulta, yliannostelun vaara vähenee radikaalisti, koska napin pidempään painaminen ei lisää öljyn määrää kovinkaan nopeasti, koska tuo erillinen öljytila on jo täynnä. Yhden reissun sateessa ehdin vasta ajaa tuo asennettuna, joten mitään pidempää kokemusta en osaa vielä antaa. Ketju oli kyllä reissun jälkeen puhtaampi kuin aikoihin ja lattialle saakka ei öljyä ainakaan vielä päässyt. Asennukseen meni tasan 30 minuuttia, tuokkoseen mahtuu n. 60ml öljyä, joten sitä ei ihan koko ajan tarvitse olla täyttämässä ja tuo kaksipuolinen öljyn syötin näytti varsin toimivalta. Minulle tuntuisi olevan sopiva ratkaisu, ajon aikanakin voi napista paukuttaa lisää öljyä ketjuun tarpeen vaatiessa, tosin tämä on ohjeistuksessa turvallisuussyistä kielletty.

Yritänpä napata kuvan jossain vaiheessa.

Back