• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen rasvauslaite

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja keny
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Loobmanin laitoin tilaukseen. Vastauksena tulikin yllättäen, että heillä on uusi, parempi malli jonka saa halutessaan tuon vanhan mallin tilalle.

Huomioita:
Selkeästi siistimmän näköinen, läpinäkyvästä kovasta muovista tehty tuokkonen jonka alareunassa on pienempi öljysäiliö johon annostellaan öljyä painamalla laitteen päällä olevasta napista. Muuten kutakuinkin sama design kuin aikaisemmin.

Tuo painonappi vaikutti aika fiksulta, yliannostelun vaara vähenee radikaalisti, koska napin pidempään painaminen ei lisää öljyn määrää kovinkaan nopeasti, koska tuo erillinen öljytila on jo täynnä. Yhden reissun sateessa ehdin vasta ajaa tuo asennettuna, joten mitään pidempää kokemusta en osaa vielä antaa. Ketju oli kyllä reissun jälkeen puhtaampi kuin aikoihin ja lattialle saakka ei öljyä ainakaan vielä päässyt. Asennukseen meni tasan 30 minuuttia, tuokkoseen mahtuu n. 60ml öljyä, joten sitä ei ihan koko  ajan tarvitse olla täyttämässä ja tuo kaksipuolinen öljyn syötin näytti varsin toimivalta. Minulle tuntuisi olevan sopiva ratkaisu, ajon aikanakin voi napista paukuttaa lisää öljyä ketjuun tarpeen vaatiessa, tosin tämä on ohjeistuksessa turvallisuussyistä kielletty.

Yritänpä napata kuvan jossain vaiheessa.
Mulla on myös tuo uudemman mallinen Loobman.  Säiliö kannattaa asentaa sellaiseen paikkaan, johon kura ym. paska  ei roisku.  Painonappi ei likaantuessaan enää palauta, vaan jää painamisen jälkeen ala-asentoon.
Edit: Uuden mallisen Loobmanin kuva lisätty. Kuvassa hyvä esimerkki huonosta asennuksesta.  
withstupid.gif
 Takapyörä heittää kuraa ketjun voitelijaan ja painonappi jumittuu. Vasemman puoleisessa kuvassa säiliön kannessa oleva isompi pyöreä "lätkä" on täyttöaukon korkki ja pienempi pumpun painike.

Loobman.jpg

edit2:kirotusvihre

Mulla Osco oileri on käytössä nyt kolmatta kautta ja toimii kun junan vessa. Oljynä 90 autom.vaihde öljy. Nokan vaihdoin T-malliseen, muovi liikkeessä maksoi muistaakseni 30 senttiä. Ketjut ja takapyörä aina siistissä kunnossa.

No ei nyt tehdä kärpäsestä härkästä. Ei nuo ProOilerit ja sähköiset laitteet nyt mitään monimutkaisia ole. Päinvastoin. Niiden hyvä puoli nyt on se, että öljyn määrä säätyy ajomatkan, nopeuden, olosuhteiden ymv. mukaan. Itsellä ei ole kuin a) erinomaisia ja b) loistavia muistoja toisaalta simppelin mekaanisesta ScotOilerista ja sähkö-vempeleestä (ProOiler). Tietty jos mitään ei halua pyörään asentaa ja/tai kaikki sähköasennukset pelottavat, niin spray saattaa olla turvallisin. Jokainen tyylillään ja mukavuusalueensa mukaisesti....
joo tänään oli postilaatikossa tilaamani pro-oiler
tounge.gif

mutta mutta,onko kukaan asennellut ominpäin,oli jokin pikkulappunen mukan jossa oli jotain arvoja hirmunen määrä ja ohjevihkosessa ohjelmoinnista sivutolkulla asiaa,vinkkejä vinkkejä tänne,tarviiko itse säädellä asetuksia
confused_orig.gif

tounge.gif

mutta mutta,onko kukaan asennellut ominpäin,oli jokin pikkulappunen mukan jossa oli jotain arvoja hirmunen määrä ja ohjevihkosessa ohjelmoinnista sivutolkulla asiaa,vinkkejä vinkkejä tänne,tarviiko itse säädellä asetuksia
confused_orig.gif
Viisi asentanut ja yksi jonossa...

Tottakai pitää asettaa korjauskerroin joka on pyöräkohtainen ja sitten ko pyörään soveltuva kartta. Sitten hienosäätöä ensimmäinen tonni.

Lue ne ohjeet, ne on selkeät ja perusteelliset.
Asiasta löytyy täältä jo niin monta ketjua että kaikkiin kysymyksiin on vastattu...

Juuh itse on asenneltu ja toimiikin vielä  
biggrin.gif
kunnon sähköliitokset kannattaa tehdä "itsestäänselvyys" ja ainakin omassa proilerissa joutui hakemaan arvoja kohdilleen kun sattui olemaan hayabusan arvoille säädetty..kieltämättä aluksi sai olla hetken monttu auki noiden lappujen kanssa,mutta loppujen lopuksi todella yksinkertainen säädettävä ja asennettava..ja kiirehän ei kunnon asennuksessa saa olla  
wink.gif

Kunhan saa arvot kohdilleen niin sen jälkeen ei tarvisekkaan muuta kuin säädellä etäyksiköstä annostelua kelien mukaan
062802moto_prv.gif

tounge.gif

confused_orig.gif
Äskettäin homman tehneenä voin sanoa ettei ole ollenkaan paha homma.
Ohjeet kannattaa lukea parikin kertaa ajatuksen kanssa läpi ja miettiä huolella pumpun/säiliön ja kytkentälaatikon paikat(siinä se haastavin työ sitten olikin). Käyttösähköt itse otin takavalolta mukana tulleilla liittimillä ja nopeustieto tulee reed-anturilla. Kuumaliima on hyvä ystäväsi  
biggrin.gif

Kale

tounge.gif

confused_orig.gif
Äskettäin homman tehneenä voin sanoa ettei ole ollenkaan paha homma.
Ohjeet kannattaa lukea parikin kertaa ajatuksen kanssa läpi ja miettiä huolella pumpun/säiliön ja kytkentälaatikon paikat(siinä se haastavin työ sitten olikin). Käyttösähköt itse otin takavalolta mukana tulleilla liittimillä ja nopeustieto tulee reed-anturilla. Kuumaliima on hyvä ystäväsi  
biggrin.gif

Kale
Sama juttu. Takavalon johto on usein sen verran näkyvillä ettei tarvitse purkaa paikkoja. Joistakin pyöristä löytyy nopeusmittarin signaali (kuten kotarissa) ellei löydy niin reed-putki magneetti vaan kehiin. Duksuun porasin magneetille reiän takajarrulevyyn, hieman sivuun kiinnityspulttien linjasta.

Annostelupumppu on hieman hankala kiinnitettävä, tosta kuumaliimasta saa hyvän "pedin". Mieti miten joustoliike vaikuttaa öljyletkuun ja piuhoihin. Itse vedin ne jarruletkun kupeeseen.

Tärinä ja siitä johtuva hankaus ja putken tai johdon katkeaminen on todennäköisin vikalähde jatkossa ellei tässä kohdin ole huolellinen.

Tuossa Osco:ssa pisti heti silmään tuo voitelijan nokka joka oli asennettu kuvassa tiputtamaan öljy keskelle ketjua ja rattaan päälle..itse kuvittelin tuosta öljyn sinkoavan enimmäkseen ketjusuojaan tai eturattaan koteloon kuin ketjuille,mutta se olikin oma näkemys..saapi korjata jos jollain tuo rasvain.
Itsellani oli joskus aikoinaan -72 Kawa 750H2 triple jossa oli tehdasvakiona manuaalinen oileri. Oljysäiliö oli muistaakseni vasemman sivukopan alla (sen jossa lukee kuutiotilavuus). Mekaaninen jousitoiminen (sulkeutuu jousella) venttiili heti melkein säiliön vieressä reiden kohdalla johon pääsi helposti ajaessa käsiksi. Ja siitä letku suoraan eturataskopan läpi hieman eturattaan takapuolelle ketjun yläpuolelle.

Ja hyvin toimi... ketjut rasvautuivat hyvin.. ei mitään valittamista

tounge.gif

confused_orig.gif
Viisi asentanut ja yksi jonossa...

Tottakai pitää asettaa korjauskerroin joka on pyöräkohtainen ja sitten ko pyörään soveltuva kartta. Sitten hienosäätöä ensimmäinen tonni.

Lue ne ohjeet, ne on selkeät ja perusteelliset.
Asiasta löytyy täältä jo niin monta ketjua että kaikkiin kysymyksiin on vastattu...
joo aion käyttää speedsensoria,en reed anturia,paketin mukana ei ollut liitintä vaihteistokopan kylkeen eli saako nopeustiedon ottaa rosvoliittimellä tai vastaavalla vaihteiston kyljestä lähtevästä johdosta ??

Eturattaan luota löytyy TDK merkkinen anturi, seuraa sen kaapelia tankin alle liittimelle.
Liittimessä on kaikkiaan kolme johdinta, musta vihreä ja pinkki.

Nappaa haara pinkistä johdosta vaikka oilerin mukana tulevalla positap liittimellä.

tänks,olisko muuten kuvia miten öljyletku kannattaa asentaa takastongalla,perkele pakoputki bläkkärisä todella lähellä,ajattelin vetää letkun ketjun yläsuojaa pitkin ja tiputtaa stongan ja pakoputken välistä alas,ainut vaan jos letku irtoo nii on justiinsa pakarissa ja poikkihan se palaa
crazy.gif

Tiedä miten birdissä menee mutta omassa veturissa laitoin isoilla nippusiteillä haarukkaan kiinni heti haarukan alusta,kun kuitenkin tuo "nokka" tuolla alapuolella rattaan edessä...
Tuolla pro-oiler:in sivuilla bläkärin asennuskuvia jos siitä jotain selviäis.

eiköhän tuo pumppu jaksa painaa öljyä vaikka pikkasen mutkia tekisikin..ainakin omassa toiminut  
biggrin.gif
viimeksi tänää koitettu..hyvin jaksoi talven jäljiltä painaa öljyä ketjulle

tänks,olisko muuten kuvia miten öljyletku kannattaa asentaa takastongalla,perkele pakoputki bläkkärisä todella lähellä,ajattelin vetää letkun ketjun yläsuojaa pitkin ja tiputtaa stongan ja pakoputken välistä alas,ainut vaan jos letku irtoo nii on justiinsa pakarissa ja poikkihan se palaa  
crazy.gif

Minä vein alakautta ketjusuojan ja swingin välissä.
Kuvan kohdassa jalkatapin takana kiinnitin putken runkoon ettei pääse ylempämpänä koskemaan ketjuun.

Öljysäiliö, pumppu, ja sähköboksin sijoittelut tässä kuvassa.

Tottunu vissiin liian hyvälle (ykkös busassa pro-oiler melkein koko pyörän iän), kun kakkosbusan takaboksissa ollut ketjurasvapurkki alko olemassa olollaan häiritsemään sen verran että piti tilata siihenkin pro-oiler.. Ihanaa swingin porailua taas tiedossa.

tänks vinkeistä sain oilerin pelittämään tänään vaikka emergency tilaan meni alkuun muutaman kerran,ongelma vissiin oli ohjelman tallennuksessa
nyt viimosella koeajulla toimi hyvin,tai sillointällöin paloi piste näytössä numeron vasemmalla puolella,silloin kai pumppu syöttää oilia rattaalle..
tartteeko olla muuten jotain siinä korjausasetuksessa vai kannaattaako laittaa offille
confused_orig.gif

Tarkoitat korjauskerrointa?

Se pitää tottakai asettaa ihan ohjeen mukaan, muuten tulee liukkaat kelit.
Eli countteri päälle ja rengasta pyöritellen saat näyttöön pyöräkohtaisen kertoimen, joka tallennetaan asetuksiin.

XX:ssä taisi olla luokkaa 73 pulssia/ takarenkaan kierros.
En jaksa muistaa varmaksi kun tuosta on jo yli kolme vuotta...  
nixweiss.gif

Back