• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen niittaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tianyu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn, miksi se ketju pitää niitata. Itse olen käyttänyt ns. päättymättömiä ketjuja aina kun on tarvinnut. Samalla vaihdon yhteydessä tulee tarkastettua takahaarukan laakerointi ja voitelu ja linkkujen laakerointi ja voitelu. Voivat mennä parissakin vuodessa pahaankin kuntoon.
Monessa uudessa pyörässä ei päättymättömän ketjun asentaminen onnistu ilman TIGiä. Helpompaa on niitata ketju kuin rälläköidä ja hitsata takaswingiä.

Jos ei ole taitoa ja työkaluja tehdä niin mielummin maksaa 50€ Prätkäliikkeeseen joka vaihtaa ketjut ja rattaat. Eikä jää ainakaan kalvamaan oma tekemän liitoksen kestävyys. Mutta tietysti jos tietää mitä tekee niin sit eiku vaihtotöihin.

Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn, miksi se ketju pitää niitata. Itse olen käyttänyt ns. päättymättömiä ketjuja aina kun on tarvinnut. Samalla vaihdon yhteydessä tulee tarkastettua takahaarukan laakerointi ja voitelu ja linkkujen laakerointi ja voitelu. Voivat mennä parissakin vuodessa pahaankin kuntoon.
Monessa uudessa pyörässä ei päättymättömän ketjun asentaminen onnistu ilman TIGiä. Helpompaa on niitata ketju kuin rälläköidä ja hitsata takaswingiä.
Kerrotko missä pyörissä näin on?

Kerrotko missä pyörissä näin on?
Rykköset, kilogikserit, busa, ruiskubleidit näin nopeasti hatusta. Monessa muussakin pyörässä svingin rakene on samanlainen, mutta tässä nyt kuva ykköskopparykkösestä.
yzf-r1-6.jpg

Eiköhän tosta näe riittävän selkeästi tuon svingin rakenteen, joka estää päättymättömän ketjun asentamisen ilman leikkaa/liimaa -operaatiota svingille.

Joo, se voi tosiaan tuntua aika pahalta jos ne katkeaa ja tulevat päin. Veljeltä katkesi uusista ketjuista tehdasniitattu tappi. Vauhtia 220 ja kilogixussa veto nelosella täysillä. Moottorista ei mennyt kuin lohko, öljypumppu, vesipumppu ja vasemman puolen kopat+muuta pikkusälää. Lisäksi tietenkin rattaat ja ketjusuojat tms. Takakate meni puoliksi ja ketju pysähtyi noin 5cm päähän selästä. Onneksi ketjuvalmistaja maksaa vahingot.
Monessa asiassa, kuten myös ja eritoten moottoripyörän huoltamisessa ja korjaamisessa pätee tosiasia: "Älä tee itse, jollet ole varma mitä olet tekemässä tai et osaa!"
Ööh, en ymmärrä asiayhteyttä. Edit: Ah, tarkoittanet tietenkin, että kyseisen ketjuvalmistajan ei tulisi tehdä ketjuja lainkaan.
idea3.gif

Kunhan tekee samanlaisen niittausjäljen kuin ketjun muissakin tapeissa eikä lyö liitosta liian tiukkaan, niin kestää!
Ei ihan noinkaan. DID-ketjuja olen niitannut pistepuikolla, kun niissä on sitä varten kolokin. Lyttyyn lyöminen ei tosiaan ole kätevin tapa näissä. Menisi liian vaikeaksi tehdä samanlainen 90 asteen välein tehty niittaus kuin muissa lenkeissä.

Juurikin näin, leka ketjun taakse, pistepuikolla levitystä "akselin"päähän ja kuulapää vasaralla perään. Aina vaan jännä kakka housussa, että eihän lyö liian jumiin, mutta eikait siinä vahinkoa käy, kun riittävän usein vaan kokeilee, ettei mee lenkki jumiin.
Moi. Eikös noissa niitattavissa o-rengasketjuissa tulekkaan enää mukana niitä rautalankalenksuja mitä, asennetaan ketjulukon levyjen väliin niittaamisen ajaksi?

Helppo homma, mittaa ensiksi ketjun väli, sen jälkeen purista pala vaikka putkitongeilla sopivaan välykseen (tarpeeksi kiinni) ja sitten esim painava leka ketjun taakse ja loivalla pistepuikolla levität akselien päät ja pari kertaa pyöreellä vasaralla perään, varmaan niittautuu ja pysyy kiinni jos oot vain huolellinen, ei oo ainkaan mulla auennut vaikka oon aika kovaakin päästänyt, yhtä vahva siitä tulee kun ketjusta muutenkin, ja akselit on aika pehmeetä tavaraa ja niittautuu hyvin...
Juurikin näin, leka ketjun taakse, pistepuikolla levitystä "akselin"päähän ja kuulapää vasaralla perään. Aina vaan jännä kakka housussa, että eihän lyö liian jumiin, mutta eikait siinä vahinkoa käy, kun riittävän usein vaan kokeilee, ettei mee lenkki jumiin.
Ajelen kardaanipyörällä joten en ole toisiovedon ketjua niitannut, mutta nokkaketjun kylläkin. Siinä hommassa tuli todettua että se vaste niitatessa ei voi olla leka kun iskun voimasta viereiset niitit löystyvät. Ja vielä selvennykseksi: kun yritin lyödä ketjua poikki niin että irroitettavan niitin ja lekan välissä oli ohut prikka kävikin niin että se ketju katkesi helpommin viereisen niitin kohdalta joka painui iskun voimasta sisään, miten tän onnistuinkin tekemään en tiedä. No tästä tietenkin päättelin että kiinni laitettaessa vaste pitää olla vain niitattavan niitin kohdalla, jotta isku ei kohdistu viereisiin niitteihin.
Noissä järeemmissä ketjuissa tuskin on näin tarkkaa, mutta tiedoksi kuitenkin.

Moi. Eikös noissa niitattavissa o-rengasketjuissa tulekkaan enää mukana niitä rautalankalenksuja mitä, asennetaan ketjulukon levyjen väliin niittaamisen ajaksi?
Eikai niitä kaikissa merkeissä ole ollut ja AINA. Ilmankin pärjää niin ei ongelmaa.

niitä lukkoja voipi ostaa erikseenkin jos eka kerralla sattuu menee pieleen
smile_org.gif

Saa ainakin yrittää.

Tositarina viime kesältä: Bladeen piti laittaa uuden ketjut kesken kesälomareissun. Kävin ostaa DID:in ketjurataspaketin Raision BikeWorldista. Laittelin niitä itse kii mutta kämmäsin pituuden kanssa eli Urho Matti. No, tassuttelin takas liikkeeseen että mites ois uuden lukon kanssa. Vanhan jämät oli matkassa ja ne siellä pyörittelivät silmiään että mikähän tää oikein on....
lookaround_orig.gif

Tulivat siihen tulokseen että tällaista ei pitäis olla? No olivat kuitenkin myyneet sellaisen kertjurataspakan mukana puoli tuntia sitten. Viereisestä PowerBikestakaan ei löytyny helpotusta pulmaan. Soitto maahantuojalle(muistaaseni?) toi sen tiedon että moinen ketjun+lukon merkintä viittaa Hondalle "omistettuihin" ketjurataspaketteihin ja niihin ei saa lukkoa irrallaan. BW:n kaveri arpoi aikansa ja antoi lukon joka hänen mielestään oli lähimpänä oikeata. No sen kans sitten tassuttelin mopon luo ja totesin että ei sovi. Tapit vähä liika paksuja. Perkele.

Koska oli kiire jatkaa matkaa niin oli pakko ostaa toiset saman jaon ketjut PowerBikesta. Rattaathan olivat ne DID:n paketista otetut ja jo paikallaan. Tais olla RK:n ketjut ja kiitokset Pertulle tästä..
smile_org.gif
Ne sit paikalleen enemmän huolellisuuden kanssa ja matkaan. Nyt miulla sit on ylimääräiset DID:n ketjut käyttämättömänä muttei lukkoa niihin. Itse asiassa nyt vasta muistin koko asian kun tätä ketjua tavasin. Pitänee ruveta kitisemään johonkin suuntaan..

Yks vaihtoehto (tosin ei isotehoisimpiin pyöriin) on Nakkilan myymä ketjulukko jossa on hylsyllä kiristettävät mutterit jotka
tyssäävät sen tapin pääs sopivaksi. Toimii tosi luotettavasti

Edellisessä viestissä kuvailemani ketjunvaihto"operaation" hoidin tuollaisella vehkeellä ja hyvin pelittää vaikka olen vetäny kiihdytystäkin.

Ai nii..954:n Bleidi on vain keskitason pyörä tehoiltaan..
tounge.gif

No joo. Kyl miekin olin vaihdon jälkeen alussa vähän varpaillani kestävyyden suhteen mutta ainakin tähän saakka (muutama tuhat kilsaa) on menty.

Itse olen aina niitannut ketjut lekalla ja kuulapäävasaralla, hyvin on kestäneet. Eli rälläkällä entinen ketju poikki, (ei saa nauraa) uuden pujottelu ja isoin leka mitä löytyy ketjun taakse ja kuulapäävasaralla toiselta puolelta paukuttanut. Pistepuikkoa en ole jaksanut käyttää
tounge.gif
(laiskuuttani). Ajeltu n.25tkm ja hyvin kestävät edelleen.

Jos ei ole taitoa ja työkaluja tehdä niin mielummin maksaa 50€ Prätkäliikkeeseen joka vaihtaa ketjut ja rattaat. Eikä jää ainakaan kalvamaan oma tekemän liitoksen kestävyys.
Juuri näin, ja vielä kun maksoikin vain 20€ niin en edes harkinnut itse laittamista.

Vasaralla ja puikolla laittoivat RK:n ketjut ihan pajallakin. Toinen sälli piteli toiselta puolelta vastaan ja itse mestari tuli lyömään.

Jos ei ole taitoa ja työkaluja tehdä niin mielummin maksaa 50€ Prätkäliikkeeseen joka vaihtaa ketjut ja rattaat. Eikä jää ainakaan kalvamaan oma tekemän liitoksen kestävyys.
Juuri näin, ja vielä kun maksoikin vain 20€ niin en edes harkinnut itse laittamista.

Vasaralla ja puikolla laittoivat RK:n ketjut ihan pajallakin. Toinen sälli piteli toiselta puolelta vastaan ja itse mestari tuli lyömään.
Suattaahan se tok sielläpäennii noenkii tok sujuva. Ukkoloit olkii joutilaeta iha parittaen tuhonkii hommoon. Vuan etelämmässä tae muuvalla ruuhkommassa paekassa häätyy aekoja varrailla että ihtensä kippeeks maksoo. Niin suattaa tuon tok ihtekkii tehä, ja viel paremp, jos iha kaveri kans.
wink.gif

biggrin.gif
Oli aika työn takana tuon savontapasen lukeminen, mutta mainittakoon että ylimääräistä aikaa ei varmasti tuolla ole, kun kyseessä on niin suosittu mesta että etelästä asti tuovat pyöriä huoltoon. Aina tuntuu olevan ihan mieletön kiire, vaikka työntekijöitä on reilusti. Ei siinä muuten minuuttiakaan mennyt itse lyömisessä. Ja hintataso täällä tuskin on ainakaan halvempi missään asiassa, tällä kertaa yllätyinkin tosin osien ostaminen samasta paikasta laskee hintaa. Toinen liike heitti hinta-arvioksi 60-70 e.

Myönnän kielioppivirheet kyllä.
tounge.gif
Tiedostan, että savon- ja karjalankielet eroavat toisistaan, mutta kun en ossaa-ossoo
nixweiss.gif
033102beer_1_prv.gif
kumpaakaan. Tuossa vaan kannatin itseasennuksen kyseenalaista ihanuutta kykeneville, harrastuksen sekä laajentamis- että syventämismielessä.

Mulla kesti ketjujen asennus ensi kertaa vähän helevetin paljon kauemmin kuin asioimassasi liikkeessä, ja p*rkeleetkin puissa soi..
biggrin.gif
. Olit siis ihan viisas!
thumbs-up.gif
Ei siinä mitään.

Back