• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen niittaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tianyu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi,

tuntuu olevan noita niittaustyökaluja tosi harvassa ja vieläpä kaiken lisäksi 150-180e luokkaa. Siispä olisiko jollain kikkoja miten noi niitattavat ketjut sais niittattua kotikonstein ilman erikoisia työkaluja? Tuohan ei oo mikään kummallinen vehje, että luulis olevan joitakin keinoja
biggrin.gif

Itse olen niitannut pajavasaralla ja hyvin on pelittänyt. Laitoin ruuvipenkin vasteeksi ja naputtelin sitä vasten.

Itse en tuossa asiassa säästäisi. Menee helposti tuon työkalun hinta, jos ketjut napsahtaa poikki ja tekee tuhojaan eturattaan luona. Muutenkin ketjut ainakin itsellä kestää sen verran pitkään ettei viitsi niitä itse vaihdella. Mopoilun kokonaiskustannuksissa kuitenkin aika pieni osa, kun vaihdattaa liikkeessä. No, jokainen tyylillään..

Helppo homma, mittaa ensiksi ketjun väli, sen jälkeen purista pala vaikka putkitongeilla sopivaan välykseen (tarpeeksi kiinni) ja sitten esim painava leka ketjun taakse ja loivalla pistepuikolla levität akselien päät ja pari kertaa pyöreellä vasaralla perään, varmaan niittautuu ja pysyy kiinni jos oot vain huolellinen, ei oo ainkaan mulla auennut vaikka oon aika kovaakin päästänyt, yhtä vahva siitä tulee kun ketjusta muutenkin, ja akselit on aika pehmeetä tavaraa ja niittautuu hyvin...

No nyt käytin ylläolevia neuvoja ja niittasin ketjut. Käytin kuitenkin niittaukseen normaalia vasaraa, ketjunpoikkaisu työkalun tappia ja ristipää ruuvimeisseliä. Ainakin näin silmämääräisesti ne tapit levis vähäsen, mut kokoajan semmonen tunne et ne ei ois kunnolla kii. Mitenköhän helposti nuo irtoo vauhdissa... ja miltäköhän se tuntuu?
tounge.gif

Kuulin tutulta että on käyttänyt aikoinaan lukituslankaa + silikooniliimaa jousilukoissa. Voiskohan tota soveltaa tähän niittaukseenki, et varmasti pysyy kiinni.. onko joku vastaava kokeillut tämmöstä viritelmää?

Yleensä tuossa tulee ongelmia jos ne niittaa liian kireään, eli siten, että lyö pari kertaa vielä varmuudeksi ja lenkki alkaa hiertämään vastaan. Mittaa se pään deformaatio esim. tönärillä. Jos edes lähellä tehtaalla niitattua, se pysyy kiinni. Suurin osa voimasta kohdistuu kuitenkin menosuuntaan. Sivuttaisvoimat ovat pieniä.

Morjes,

Itse tilasin tuollasen DID ketjuniittaimen/irroittimen http://tinyurl.com/ll8m7 Louisilta samaan syssyyn kun tilasin ketju-ratassetin ynnä muuta heebeliä. Hinta 30e + postit.
Postikulut on aika isoon pakettiin asti 15e/lähetys ja noin viikossa tulee postissa Suomeen. Tiä häntä onko mitään virkaa, mutta "tulipa ostettua kun halvalla sain..." (Sulo Vilén viisaus)  
tounge.gif

Morjes,

Itse tilasin tuollasen DID ketjuniittaimen/irroittimen http://tinyurl.com/ll8m7 Louisilta samaan syssyyn kun tilasin ketju-ratassetin ynnä muuta heebeliä. Hinta 30e + postit.
Postikulut on aika isoon pakettiin asti 15e/lähetys ja noin viikossa tulee postissa Suomeen. Tiä häntä onko mitään virkaa, mutta "tulipa ostettua kun halvalla sain..." (Sulo Vilén viisaus)  
tounge.gif
Tuo Louisin DiD niittain ja katkaisulaite ajaa asiansa. Toimii! Suosittelen.

Moi,

tuntuu olevan noita niittaustyökaluja tosi harvassa ja vieläpä kaiken lisäksi 150-180e luokkaa. Siispä olisiko jollain kikkoja miten noi niitattavat ketjut sais niittattua kotikonstein ilman erikoisia työkaluja? Tuohan ei oo mikään kummallinen vehje, että luulis olevan joitakin keinoja
biggrin.gif
allrightissä osu kesällä silmään didin niitaustyökalu about 79e hintaan, ei paha..?

jos on semmoinen pistepuikolla levitettävä niitti niin kyllä onnistuu kun kerran onnistui jopa multakin. pitää vaan malttaa naputella vähän kerrallaan ja mittailla välillä.

niitä lukkoja voipi ostaa erikseenkin jos eka kerralla sattuu menee pieleen
smile_org.gif

Moi,

biggrin.gif
allrightissä osu kesällä silmään didin niitaustyökalu about 79e hintaan, ei paha..?
Sama kuin louisilla?

Helppo homma, mittaa ensiksi ketjun väli, sen jälkeen purista pala vaikka putkitongeilla sopivaan välykseen (tarpeeksi kiinni) ja sitten esim painava leka ketjun taakse ja loivalla pistepuikolla levität akselien päät ja pari kertaa pyöreellä vasaralla perään, varmaan niittautuu ja pysyy kiinni jos oot vain huolellinen, ei oo ainkaan mulla auennut vaikka oon aika kovaakin päästänyt, yhtä vahva siitä tulee kun ketjusta muutenkin, ja akselit on aika pehmeetä tavaraa ja niittautuu hyvin...
Juurikin näin, leka ketjun taakse, pistepuikolla levitystä "akselin"päähän ja kuulapää vasaralla perään. Aina vaan jännä kakka housussa, että eihän lyö liian jumiin, mutta eikait siinä vahinkoa käy, kun riittävän usein vaan kokeilee, ettei mee lenkki jumiin.

Jos se liitos vielä arveluttaa, niin laittaa siihen liitoslenkkiin maalipisteen, että löytää sen myöhemminkin. Voi katsoa, onko muutoksia tai kanitusta tullut.

sanoi:
Helppo homma, mittaa ensiksi ketjun väli, sen jälkeen purista pala vaikka putkitongeilla sopivaan välykseen (tarpeeksi kiinni) ja sitten esim painava leka  ketjun taakse ja  loivalla pistepuikolla  levität akselien päät ja pari kertaa pyöreellä vasaralla perään, varmaan niittautuu ja pysyy kiinni jos  oot vain huolellinen, ei oo ainkaan mulla auennut vaikka oon aika kovaakin päästänyt, yhtä vahva siitä tulee kun  ketjusta muutenkin, ja akselit on aika pehmeetä tavaraa ja niittautuu hyvin...
Juurikin näin, leka ketjun taakse, pistepuikolla levitystä "akselin"päähän ja kuulapää vasaralla perään. Aina vaan jännä kakka housussa, että eihän lyö liian jumiin, mutta eikait siinä vahinkoa käy, kun riittävän usein vaan kokeilee, ettei mee lenkki jumiin.

Senkun hakkaatte ketjujanne vasaralla. Minä puristan niitin kiinni DID:in työkalulla, ja tönärillä tsekkaan oikean leveyden
smile_org.gif

... niin ja voihan sen työkalun ostaa vaikka Allrightilta, jos haluaa tukea suomalaisia hintoja
tounge.gif

Ainakin näin silmämääräisesti ne tapit levis vähäsen, mut kokoajan semmonen tunne et ne ei ois kunnolla kii. Mitenköhän helposti nuo irtoo vauhdissa... ja miltäköhän se tuntuu?

:WAZAAP:ei muuten tunnu hyvältä, ei lompakossakaan.
Meillä on pajan nurkassa 97 sradi odottamassa vaihtomoottoria, sen seurauksena että itse tehty ketjun liitos aukesi vauhdissa.

Muistan myös tapauksen kun Kawasakista meni kaikki takapään katteet,takarunko ja kuskin jalka.

Eli jos tuntuu vähänkään epävarmalta niin ammattimiehelle, voi tulla kuitenkin halvemmaksi.

Joo, se voi tosiaan tuntua aika pahalta jos ne katkeaa ja tulevat päin. Veljeltä katkesi uusista ketjuista tehdasniitattu tappi. Vauhtia 220 ja kilogixussa veto nelosella täysillä. Moottorista ei mennyt kuin lohko, öljypumppu, vesipumppu ja vasemman puolen kopat+muuta pikkusälää. Lisäksi tietenkin rattaat ja ketjusuojat tms. Takakate meni puoliksi ja ketju pysähtyi noin 5cm päähän selästä. Onneksi ketjuvalmistaja maksaa vahingot.

Joo, se voi tosiaan tuntua aika pahalta jos ne katkeaa ja tulevat päin. Veljeltä katkesi uusista ketjuista tehdasniitattu tappi. Vauhtia 220 ja kilogixussa veto nelosella täysillä. Moottorista ei mennyt kuin lohko, öljypumppu, vesipumppu ja vasemman puolen kopat+muuta pikkusälää. Lisäksi tietenkin rattaat ja ketjusuojat tms. Takakate meni puoliksi ja ketju pysähtyi noin 5cm päähän selästä. Onneksi ketjuvalmistaja maksaa vahingot.
Monessa asiassa, kuten myös ja eritoten moottoripyörän huoltamisessa ja korjaamisessa pätee tosiasia: "Älä tee itse, jollet ole varma mitä olet tekemässä tai et osaa!"

Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn, miksi se ketju pitää niitata. Itse olen käyttänyt ns. päättymättömiä ketjuja aina kun on tarvinnut. Samalla vaihdon yhteydessä tulee tarkastettua takahaarukan laakerointi ja voitelu ja linkkujen laakerointi ja voitelu. Voivat mennä parissakin vuodessa pahaankin kuntoon.

Pajavasaralla, tuurnalla ja vasaralla on niitit hoidettu tähän asti, ja tästä eteenpäinkin. Lekaa vastaan ja tuurnalla niitinpää lysyyn.

Kunhan tekee samanlaisen niittausjäljen kuin ketjun muissakin tapeissa eikä lyö liitosta liian tiukkaan, niin kestää!

062802moto_prv.gif

Yks vaihtoehto (tosin ei isotehoisimpiin pyöriin) on Nakkilan myymä ketjulukko jossa on hylsyllä kiristettävät mutterit jotka
tyssäävät sen tapin pääs sopivaksi. Toimii tosi luotettavasti

Back