• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen kunto ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fantti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Useamalla busalla ajellut ~50tkm did 530 ketjuilla, huoltoan sen verran pesua mitä vettä roiskuu kun muutaa pyörää pesee, varsinaisena ketju huoltona sopiva kireys ja rasvaus suihkimalla useimiten purkista
missä lukee chain wax, ajona kaikenlaista kakenlaissa olissa joskus tuuma loskaa
ketjua ostessa kannttaa laitta se muutam kymppi enemään niin pitkälä välillä säästää eikä tarvitse olla kokoajan vaihtelmassa

Omastakin mielestä on pelkästään hyvä asia, jos ketjussa lukee DID. Ei veny eikä pauku normirevittelyssä. RK ja Regina olleet huonoja. Muista ei juurikaan kokemusta.

Öljynnyt olen varmaan yli 10 vuotta työstökoneen jäykällä johdeöljyllä, joka sitkostettua. En ajele sateessa, joka sekin lisää roimasti kestoa. 50tkm ei ole utopiaa. Trumpalla meni 54tkm alkuperäisillä ja olivat hyvässä kunnossa myydessä. Takarenkaita meni muistaakseni 12kpl.

Birdissä kesti 15000km josta puolet ajettu piikkiä pienemmällä eturattaalla. Venahtivat lopulta siten, ettei kiristysvarat riittäny. Ajotapa saatoi vaikuttaa :jpstyle: Vähän tuntuu siltä, että sitten kun saa olla usein kiristelemässä, niin se on lopun alkua ketjulle.

B12 sanoi:
Öljynnyt olen varmaan yli 10 vuotta työstökoneen jäykällä johdeöljyllä, joka sitkostettua.

Vactra kakkosta käytin jonkin aikaa ja ihan ok, mutta palasin takaisin GL 4:een koska tuntuisi pysyvän paremmin ketjuissa. Vactra oli parempi pölyssä koska pesi paremmin ketjua mutta viime kesänä lopetin ketjun öljyämisen silloin kun on soraa-pölyä tiedossa, voitelut Oscolla pelkästään pikitiellä.

Vactra 2 on aika ohutta luirua, jota vastaa Shell Tonna 68. Minä käytän Tonna 220, mitä vastaa vactra 4. Ollut erinomaista ketjuöljyä.

Juu se ei haise ja on paljon jäykempää kuin autojen vaihteisto- tai hypoidiöljy.ISO 220 johdeöljyt on tarkoitettu pystyjohteisiin, joten ei valu ja kestää sitkostettuna suht hyvin ketjussa.

Miten suhtaudutte jos manuaali sanoo, esim. että 18 lenkin väli saa olla 272mm ja jos on enempi ketjut vaihtoon.

273mm ja vaihtoon?

Vaikkei olisi jäykkiä lenkkejä, ketjut ja rattaat näyttää hyvältä.

Vai ajaa vielä 10tkm.

rantave sanoi:
Miten suhtaudutte jos manuaali sanoo, esim. että 18 lenkin väli saa olla 272mm ja jos on enempi ketjut vaihtoon.

273mm ja vaihtoon?

Vai ajaa vielä 10tkm.

Hifistelijät ovat varmasti eri mieltä mutta anna mennä vaan, vaikka 20tkm. Sitten kun eturatas on loppuun kulunut, vaihda.

rantave sanoi:

273mm ja vaihtoon?

Vai ajaa vielä 10tkm.

Epäilemättä tuossa suositellussa maksimivenymässä on turvamarginaalia, mutta sen määrä on arvoitus ja varmaan ketjutyyppikohtainenkin. Hankalaksi asian tekee se, että ketjun pituuden kasvuhan useimmiten johtuu niveltappien ja holkkien kulumisesta voitelun petettyä, eikä materiaalin venymisestä. On vaikeaa ulkoisesti päätellä, että onko ketju kulunut tasaisesti, vai onko siellä vain muutama tappi mistä on lähtenyt puolet vahvuudesta. Toki tätä voi osittain päätellä mittaustuloksen vaihtelusta eri kohdissa ketjua. Ketjun katkeamiseen liittyy niin paljon riskejä kaatumisen, moottorilohkon rikkoutumisen yms vahinkojen suhteen, että itse tykkään siinä ottaa varman päälle.

sami1024 sanoi:
Epäilemättä tuossa suositellussa maksimivenymässä on turvamarginaalia, mutta sen määrä on arvoitus ja varmaan ketjutyyppikohtainenkin. Hankalaksi asian tekee se, että ketjun pituuden kasvuhan useimmiten johtuu niveltappien ja holkkien kulumisesta voitelun petettyä, eikä materiaalin venymisestä. On vaikeaa ulkoisesti päätellä, että onko ketju kulunut tasaisesti, vai onko siellä vain muutama tappi mistä on lähtenyt puolet vahvuudesta. Toki tätä voi osittain päätellä mittaustuloksen vaihtelusta eri kohdissa ketjua. Ketjun katkeamiseen liittyy niin paljon riskejä kaatumisen, moottorilohkon rikkoutumisen yms vahinkojen suhteen, että itse tykkään siinä ottaa varman päälle.
Kiitos oikein selventävästä vastauksesta! Vielä on mulla justiinsa toleransseissa, vaan vaihdanpas piankin kun raja ylittyy.

Patukka sanoi:
Hifistelijät ovat varmasti eri mieltä mutta anna mennä vaan, vaikka 20tkm. Sitten kun eturatas on loppuun kulunut, vaihda.
Tämä vastaus meinasi jäädä huomaamatta.

Minä en hifistelyistä ymmärrä, joku perustelu lienee max. venymälle ja kun en tiedä mikä, niin toisaalta joku perustelu tarvitaan sillekin, että onko turvallista jatkaa kuinka paljon pidemmällä "venymällä" ketjun katkeamatta.

Rattaat saa kulua, ne joutaa vaihtaa tietenkin samalla kun ketjun uusii.

rantave sanoi:
Tämä vastaus meinasi jäädä huomaamatta.

Minä en hifistelyistä ymmärrä, joku perustelu lienee max. venymälle ja kun en tiedä mikä, niin toisaalta joku perustelu tarvitaan sillekin, että onko turvallista jatkaa kuinka paljon pidemmällä "venymällä" ketjun katkeamatta.

Rattaat saa kulua, ne joutaa vaihtaa tietenkin samalla kun ketjun uusii.

No, minun kohdallani perusteena on kokemus. Ketjuvetoisia pyöriä on ollut alla vuodesta -69 ja on kilometrejä niillä takana noin 300 - 350tkm. Ainuttakaan ketjua en ole saanut katkeamaan ja wanhaan hyvään aikaan katsottiin vetoelementtien kuluminen pääsääntöisesti rattaista. Kun kaksi eturatasta oli / on ajettu loppuun niin ketjut ja rattaat ovat vaihtokunnossa.

Tämä tietenkin sillä edellytyksellä että ketjuja myös rasvataan. Itse suosin nykyään automaattirasvareita, ovat aivan verrattomia vehkeitä.

Näin on menty ja mennään edelleeen. Ilman työntömittaa, vaikka selllainen ja kohtuullisen tasokas korjaamovarususkin löytyy.

Näissä valmistajien antamissa toleransseissa on yksi tekijä, nimittäin jälkimarkkinointi. Tarkoitushan on myydä mahdollisimman paljon varaosia. Tietämyksen ja kokemuksen puuttuessa ei tietenkään ole muuta vaihtoehtoa kuin uskoa valmistajaa. Kokemuksen karttuessa voi sitten luottaa omaankin arvostelukykyyn.

Viimeksi muokattu:
Patukka sanoi:
No, minun kohdallani perusteena on kokemus. Ketjuvetoisia pyöriä on ollut alla vuodesta -69 ja sellaisilla on kilometrejä niillä takana noin 300 - 350tkm. Ainuttakaan ketjua en ole saanut katkeamaan ja wanhaan hyvään aikaan katsottiin vetoelementtien kuluminen pääsääntöisesti rattaista. Kun kaksi eturatasta oli / on ajettu loppuun niin ketjut ja rattaat ovat vaihtokunnossa.

Tämä tietenkin sillä edellytyksellä että ketjuja myös rasvataan. Itse suosin nykyään automaattirasvareita, ovat aivan verrattomia vehkeitä.

Näin on menty ja mennään edelleeen. Ilman työntömittaa, vaikka selllainen ja kohtuullisen tasokas korjaamovarususkin löytyy.

Näissä valmistajien antamissa toleransseissa on yksi tekijä, nimittäin jälkimarkkinointi. Tarkoitushan on myydä mahdollisimman paljon varaosia. Tietämyksen ja kokemuksen puuttuessa ei tietenkään ole muuta vaihtoehtoa kuin uskoa valmistajaa. Kokemuksen karttuessa voi sitten luottaa omaankin arvostelukykyyn.
Kiitos perusteluista[emoji106]

rantave sanoi:

273mm ja vaihtoon?

Vai ajaa vielä 10tkm.

Jos takaratas on ok niin vaihda uusi eturatas, joka on varmaankin kulunut toispuoleiseksi, ja jatka ajamista seuraten tilannetta. Jos pinkka on kunnossa eikä kaikki rahat mene ketjuun ja rattaisiin niin vaihda uudet.

Patukan kaksi eturatasta on hyvä mittari. Aika usein ketju kuluu epätasaisesti. Silloin sen kireys vaihtelee pyöritettäessä. Silloin se myös hakkaa ajettaessa, ja vaihteet toimivat huonommin. Jäykkiä niveliä alkaa löytyä.

Multissa ensimmäinen ketju kesti 39000. Toisen vaihdoin edellä mainitusta syystä jo 20000 kohdalla. Epäilen että syynä oli huollossa tehty eturattaan ympäristön pesu, oli kuulemma jotain tehokasta pesuainetta. Tosin ecuun ajettu Rexxer epäilemättä aiheutti lisärasitusta. Itse en ole ketjua juurikaan pessyt, oilerista syötettty vaihteistoöljy aika hyvin siirtää pskan takavanteelle. Joskus olen soratiepölyt putsannut ulkopinnoista pensselillä ja öljyllä. Tosin ne häipyisivät sadekelireissulla, mutta jos pyörä on muuten pesty niin onhan se siistimpi katella.

Viimeksi muokattu:
Silloin kun oli vielä ketjupyörä niin ketjut vaihtoon kun säädön jälkeen kireimmän kohdan välys valmistajan ohjeen minini esim 25 mm ja samaan aikaan löysimmän kohdan meni yli maksimin esim 35 mm.

Uudet ketjut ja rattaat kun laittaa, saatan kerran joutua kiristämään heti uutuuttaan kun asettuvat. Sitten menee joku 90% elinkaaresta säätämättä. Loppupäässä niitä saa taas kiristellä vähän väliä, siitä itse päättelen että joutavat vaihtoon.

Kunto voi tutkilla niinkin että
Jos pyöritellessä ketjun kireys muttuu on joko jäykkiälenkejä tai vänymä"tappien" kuluma epä tasinen,
toisenlainen nopea konsti oikealla kireydellä olevasta ketjusta kiinni takarattaan takareunalla ja siteen vetää siitätaakse päin jos tulee paljon irtirattalta on ketjuissa kulumaa/venymää tai rataassa tai molemmissa,

sitten on selainekin juttu että kulunut voimalinja hukaa thoa enemän kuin hyvä kuntoinen
eli jos ajelee hunolla voima linjalla ei voi olla väliä suoritys kyllä jos sitä kerran tahallan hukaa

vuosien varrella
2 kertaa on ketjut kateneet kummalkin kerralla kunnolinen ketjusuoja pelasti jalan,
pois pältä pompannet luksia kertoja, mikä sekään ei ole kivaa

joskus 80luvulla kävi niinkin että paluu matkalla keskemältä euroopa ketjuista loppui
kiristys vara vaikka vielä muutamaa päivää ennen sitä oli hyvinkin
(tietysti kun silloin olisi ollut paikat auki mistä niitä olisi saanut) ja sitten puolessa
välin ruotsia 2päällä mäkeä ylös
menessä löikin jo rattalta yli
mistä seurasi pakolinnen ketjuen katkaisu huoltiksen parkkipaikalla millä lie työkaluja etäisesti muistuavilla
että yllätävänkin nopeasti voivat mennä tuokin reissu ei ollutkuin ~4000km ja lähtiessä kaikki kunnossa,
mitään tietoa ei ole paljonko niillä oli ajettu eikä merkistä(tuon perustella ne halevamat)

hyvät oikeen(eli jos kullu 530 niin vähintään semmoiset)
mitoitut ketjut/rattaat ~250€ ja kun niihin vähänkään ruiskii jotain niin että eivät ole kuivat
pitää sopivan kireällä eikä kaikki ajo ole lähtöjä kuuselta niin nillä ajelee helposti sen 40-60tkm

Back