• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen kunto ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fantti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
skuikka sanoi:
Uudet ketjut ja rattaat kun laittaa, saatan kerran joutua kiristämään heti uutuuttaan kun asettuvat. Sitten menee joku 90% elinkaaresta säätämättä. Loppupäässä niitä saa taas kiristellä vähän väliä, siitä itse päättelen että joutavat vaihtoon.

Aika samoilla mennään. Ketjun surma on ylikiristys joka venyttää ketjuja hyvinkin nopeasti, monessa kurapyörässä tuntuu tehtaan suositus olla sinä kireän rajalla ja jätän suosiolla löysemmälle.

Taitaa vanha vittumainen 20/80 sääntö toimia ketjujen ja rattaidenkin kanssa kuin se Tuf-Tuf hyyskä.

Ei överiksi vedetty hifistely muita haittaa, jos ei haittaa hifistelijääkään.

Rasvaa, rasvaa ja rasvaa..... ja taas rasvaa :thumbup:.
Ylikireys on no-no-nnnnouuu.
Samoin ihan holtiton löysyyskin.

Tuolla aiemmin esiin vedetty... 2 eturatasta / yksi takaratas on aikasen hyvä käytännön ohje.

Rasvari on toki viimeinen niitti pitkiin kilometreihin, mutta ihan vapaalla kädellä hoidettu
jatkuva ja riittävä rasvaaminen on aivan olennainen asia. Paljon merkittävämpi kuin
ketjujen jatkuva, usein tehtävä putsaus. Näin erityisesti katupyörässä.
Kura/hiekkahommat on sitten hieman eri tarina.

Toki... on kuskin ajotavallakin joku merkitys.
Jatkuva, rankka "runkkaaminen" kyllä syö vehkeet ihan eri tavalla kuin selkeästi pehmeämpi
vedon/moottorijarrun/kykän käyttö. Kyse ei ole niinkään todellisesta kyydistä, vaan
ajotavan repivyydestä.

Kuis usein porukka rasvailee ja puhdistelee ketjuja, itelle tää homma on vielä niin uutuuden kengissä että ei oo oikein mitään hajua näistä tai mistään hommista. ✌️

Keesy sanoi:
Kuis usein porukka rasvailee ja puhdistelee ketjuja, itelle tää homma on vielä niin uutuuden kengissä että ei oo oikein mitään hajua näistä tai mistään hommista. ✌️

Kadulla joka toisen tankkauksen kohdalla, radalla joka viikonlopun jälkeen.

Numeroina sama olisi että kadulla n. 600km, radalla n. 300km.

Keesy sanoi:

Joka pesun jälkeen, kerran päivässä tai joka 250km. Ketjuja en ole pessyt ehkä 7 vuoteen. Pesun tarve loppui kun siirtyi oileriin.

skuikka sanoi:
Uudet ketjut ja rattaat kun laittaa, saatan kerran joutua kiristämään heti uutuuttaan kun asettuvat. Sitten menee joku 90% elinkaaresta säätämättä. Loppupäässä niitä saa taas kiristellä vähän väliä, siitä itse päättelen että joutavat vaihtoon.

3 kertaa kiristetty ketju on loppu. Mä en ole koskaan huomannut tuota että uusi ketju venyis alkuun.

marko.fzs sanoi:
Joka pesun jälkeen, kerran päivässä tai joka 250km. Ketjuja en ole pessyt ehkä 7 vuoteen. Pesun tarve loppui kun siirtyi oileriin.

Itse käännän Cobbran kantta 90 astetta joka tankkauksen jälkeen. Pesun jälkeen ja sateessa ajaessa vähän tiheämmin, tarpeen mukaan.

Ja tarkasti ottaen toi pesutarpeen väheneminen ei suoraan johdu oilerista vaan siitä että on siirrytty ohuempaan ja pesevämpään öljyyn.

Samaahan vois käyttää muutenkin kuin oilerilla. Oileri vaan tekee elämästä helpompaa ja ketjuhuollosta lähes huomaamatonta ja helppoa, etenkin jos pyörässä ei ole keskitukea.

marko.fzs sanoi:
3 kertaa kiristetty ketju on loppu. Mä en ole koskaan huomannut tuota että uusi ketju venyis alkuun.

Tuskin se alussa tosiaan mihinkään venähtää.

Monella se ensimmäinen "asennuksen jälkeinen tiukkaus" taitaa tulla käteen enemmänkin siitä,
että jykevämpi ketju on pakasta vedettynä "ylen kankhia priha", rattaat uudet ja
asentajalla jää noiden takia "oikea" tiukkuus tuossa hieman ujoksi.
Tuossahan takoo helposti takaraivossa se ylikiristämisen riski:D.

Sitten ollaankin hetken ajon... ja vermeiden notkistumisen & asettumisen jälkeen
ihmettelemässä kui ne näin äkkiä venähti.

Tuon ensimmäisen kiristyskerran jälkeen sitten ihmetelläänkin, miten hyvin ne
nyt pitävät mittansa ja kuinka hyvin kestävät kilometrejä:D.

Toi puhtaus on kyllä näissä nykyaikaisissa o- tai x- rengas ketjuissa hirmu tärkeää. shaisse kuluttaa nää kumiset renkaat rikki ja sitten se lika pääsee just sinne mihin ei pitäisi päästä, lamppuöljy ja pensseli on hyvä yhdistelmä ketjujen putsaamiseen ja putsin jälkeen voitelu ja ylimääräsen rasvan poispyyhkiminen rätillä.
Mun henk.kohtanen mielipide noista automaatti voiteluista on vähän negatiivinen kun sillasta käytettäessä "unohdetaan" ketjut.....

Jammu-Pappa sanoi:
Toi puhtaus on kyllä näissä nykyaikaisissa o- tai x- rengas ketjuissa hirmu tärkeää. shaisse kuluttaa nää kumiset renkaat rikki ja sitten se lika pääsee just sinne mihin ei pitäisi päästä, lamppuöljy ja pensseli on hyvä yhdistelmä ketjujen putsaamiseen ja putsin jälkeen voitelu ja ylimääräsen rasvan poispyyhkiminen rätillä.
Mun henk.kohtanen mielipide noista automaatti voiteluista on vähän negatiivinen kun sillasta käytettäessä "unohdetaan" ketjut.....

Mulla kesti 1290 superdukessa ketjut 60 000km ennen kuin vaihdoin uusiin. Vaihteistoöljyä käytin oilerissa ja ikinä en pessyt ketjuja. Eli se pesun tarve tulee niistä spray "öljyistä".
Ennätys taitaa mulla olla 80 000km kolmen kiristyksen taktiikalla.

marko.fzs sanoi:
Mulla kesti 1290 superdukessa ketjut 60 000km ennen kuin vaihdoin uusiin. Vaihteistoöljyä käytin oilerissa ja ikinä en pessyt ketjuja. Eli se pesun tarve tulee niistä spray "öljyistä".
Ennätys taitaa mulla olla 80 000km kolmen kiristyksen taktiikalla.

On kyllä kaksimukiselle hyvä saavutus. Samaa mieltä öljystä, jos soralla käy niin sitkostetusta öljystä tulee hiomatahnaa.

marko.fzs sanoi:

Ei se veny uutena. Taisin kirjoittaakkin että asettuu. Käytännössä varmaan juuri niinkuin Bone viittasi, uudenjähmeät kun jättää säädön löysään päähän niin lenkit kun vähän herkistyy niin saa sitten kirrata.

Paljonkohan lisä km ketjujen putsaaminen/rasvari/litku öljy,
lisäsis ketjuen kestoa
verratuna tuohon nykseen useiden ketjujen keskkimääriseen kestoon ~50tkm
mikä muodostunut ilman putsausta ketjut sopivan kireinä pitämällä,
rasvaa purkista ruiskimalla siinä kohdin ajonjälkeen kun näytää kuivalta,
melko pysyvää ja sitekää nuo mitä useimin tulee ruiskitua satessakin pysyy kohtalaisesti,
hiekka tietäkin on ajettava,
niin saisikohan keskimäärin 10tkm 5tkm lisää ajomatkaa ?

Olen koittanut saada aikaisiksi tekaista rasvarin omaan mopoon. Parissa aiemmassa on ollut, napista painamalla vaihteistoöljyä ketjuille. Sillä kun voitelee, ei tarvitse pestä mutta kestää sopivasti ketjussa.

1340R86 sanoi:
Paljonkohan lisä km ketjujen putsaaminen/rasvari/litku öljy,
lisäsis ketjuen kestoa
verratuna tuohon nykseen useiden ketjujen keskkimääriseen kestoon ~50tkm
mikä muodostunut ilman putsausta ketjut sopivan kireinä pitämällä,
rasvaa purkista ruiskimalla siinä kohdin ajonjälkeen kun näytää kuivalta,
melko pysyvää ja sitekää nuo mitä useimin tulee ruiskitua satessakin pysyy kohtalaisesti,
hiekka tietäkin on ajettava,
niin saisikohan keskimäärin 10tkm 5tkm lisää ajomatkaa ?

Mulle ketjujen kestolla ei ole ensisijaista merkitystä. Sillä on ettei tarvi tankatessa kaivaa tahmaista purkkia esiin, sotkea käsiä, hanskoja, pyöritellä rapaista takista ja survoa rähmäpurkkia takaisin (puhtaiden) matkakamojen joukkoon.

Rasvarin kanssa riittää että 3000-4000 km välein kaataa desin öljyä säiliöön.

Jammu-Pappa sanoi:

Voisko kuitenkin olla niin, että ne o-ja x-tenkaat toimii parhaiten ja kestää kauimmin kun ei niitä liottele taikalamppuöljyiiä ja hinkkaa sitä moskaa väkisin sinne o-renkaisiin? Liika "puhtauskaan" ei ole aina hyvästä tai hirmutärkeää.

Eipä ainakaan minulta ole koskaan öljyvoidelluista kumirinkulat porsineet. Voi olla että sopivalla voitelulla voi halutessaan kehittää pesutarpeen.

Back