• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuen kiinnittämisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jleino
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Sotkamo
Ketjujen niittaamisesta on ollut keskustelua täällä, tiedän.

Mutta itse ongelmaan. Ketjut lyhensin sopivan mittaiseksi, ja ostin Stormilta sen 9,00 euroa maksavan ketjujen puristus työkalun. Luulin ainakin silloin vielä että se myös levittää tapin päät että se liitin kappale pysyisi paikalleen.

No, sillähän saikin kätevästi liittimen puristettua yhteen MUTTA:

Täytyykö ne tappien päät vielä erikseen jollakin lyödä leveäksi että pysyy paikalleen?

Millä?

Kuinka onnistuisi helpoiten ilman mainittavia lisävaurioita tuloksen silti ollessa kestävä?

Kaipaisin pikaisesti simppeliä vastausta tähän koska tuolla se mopotin pihalla odottelee vielä paria muutakin fiksausta mutta hommaa seisoo tämän takia. Toivottavasti joku viitsis vastata vielä näin kauniina perantainakin
buttrock.gif

Kiitoksia ja mukavaa viikonloppua
062802moto_prv.gif

painava vastakappale ja pallopäävasara jolla naputtelet.
varo ettei mene väli liian tiukaksi=vertaa viereiseen.

Iso vasara tai muu painava kappale toiselle puolelle ja sitten antaa vasaran paukkua.. tosin kannattaa tarkistaa millä tavalla ketjusi on suositeltu niitattavan.. ja tuohon oikeaan "välykseen" muihin lenkkeihin nähden on ainakin reginan ketjuissa mukana pienet "rautalanka" palat jotka laitetaan niittauksen ajaksi levyjen väliin ettei tosiaankaa saa niitattua liian kireäksi tuota väliä

Toki noihin on olemassa työkalujakin jos haluaa pelata varman päälle,mutta hinta onkin sitten enemmän kuin ketjujen hinta..siis ainakin reginan omassa sarjassa

ja ainakin omassa veturissa nuo itse niittaamat ketjut kestäneet jo 3 kesää
062802moto_prv.gif

Vasara + pistepuikolla paukutin, toisellapuolella ketjua joku pitää tarpeeks suurta metallipötikkää, ei sitä tarvi saada kuin pikkasen levenemään päästä niin pysyy.

Se Stormin PURISTUStyökalu on oikeinkin hyvä kapistus, itse käytän sitä. Sillä saa tarkasti puristettua järeänkin niittilukon, mutta se ei siis niittaa. Kaverin tarvitset pitämään esim. pikku lekaa vastaan, ja sitten tuurnalla niitin päätä levittämään ja pallopäävasaralla viimeistelyä. Aikoinaan sain yksin niitattua XX:n lukon, kun kirves sopi mukavasti renkaan ja kettingin väliin.. Taltalla voi myös paukuttaa ristiin niitin päätä. Riippuu vähän minkä merkin lukko eli minkä mallinen, mutta kaikki keinot ovat sallittuja mukaanlukien kampitus..
smile_org.gif

Ketjutyökalulla homma onnistuu yksinkin.

Kiitoksia vaan tuhannesti vastanneille
bowdown.gif

Tuli illalla laitettua ihan tuurnalla lyömällä itse opiskeluaikana tehdyn puntin ollessa "alasimena
tounge.gif

Ainut asia mikä itseä jäi hieman askarruttamaan oli se, että kuin paljon tuon tapin tarvii leventyä?

Reikä näkyi olevan halkaisijaltaan 5mm, kun tuurnalla hakkasin niin 5,5-6mm tuli sen tapin pään halkaisijaksi.

Kuvittelisin sen riittävän, vähän kuulavasaralla viimeistelin mutta alkoi mennä jo hieman rosoiseksi tapin pää niin ajattelin antaa olla etten niinsanotusti "yliniittaa sitä pilalle
tounge.gif

Mitäpä arvon raati tuumaa tästä.

Mukavaa mopoviikonloppua kaikille.

Kiitoksia vaan tuhannesti vastanneille
bowdown.gif

Tuli illalla laitettua ihan tuurnalla lyömällä itse opiskeluaikana tehdyn puntin ollessa "alasimena
tounge.gif

Ainut asia mikä itseä jäi hieman askarruttamaan oli se, että kuin paljon tuon tapin tarvii leventyä?

Reikä näkyi olevan halkaisijaltaan 5mm, kun tuurnalla hakkasin niin 5,5-6mm tuli sen tapin pään halkaisijaksi.

Kuvittelisin sen riittävän, vähän kuulavasaralla viimeistelin mutta alkoi mennä jo hieman rosoiseksi tapin pää niin ajattelin antaa olla etten niinsanotusti "yliniittaa sitä pilalle
tounge.gif

Mitäpä arvon raati tuumaa tästä.

Mukavaa mopoviikonloppua kaikille.
Mielestäni riittää hienosti, itse levensin ehkä puolimilliä.
Kokeileppa itse laittaa liian iso tappi reikään. Ei muuten mene.

Nuo on niin kovaa kamaa, että varmaan riittäisi ihan kerta napautus pistepuikolla..

Itse olen kuitenkin niitannut niin, että ensin terävähköllä pistepuikolla ja sen perään vähän tylsemmällä..
Vastakappaleena mulla on ollut 50mm akselia reilu puolenmetrin pätkä.. Kaveri on kyllä hyvä olemassa tuossa hommassa, pitämässä vastinta kohdallaan..

Työntömitalla olen seuraillut välystä niitatessa..

Edellinen kirjoittaja, tosi ammattitaitoinen ketjun niittaaja, pääsee varmaan ketjuillaan MAX kilometrit! Näin minäkin tein ennen Bemua!

Sen verran niittaat että ne tapit päästään ovat saman kokoiset kuin muut ketjunlinkkien tappien päät.

Back