• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskustelupalstan moderoinnista

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Kylla tama on interaktiivisista viihdesivuista sielta parhaasta paasta. Yksi sopiva sana oikeaan topicciin vaikuttaa kuin heittaisi kourallisen hiekkaa muurahaisten kekoon.    
biggrin.gif
Näinhän se menee. Toisaalta aika monella foorumilla tuosta toistuvasta "hiekan heittelystä" napsahtaa ensin määräaikainen banaani ja sen jälkeen pysyvää banaanikakkua. Enpä pitäisi huonona toimintatapana täälläkään...

Kyllä ne poistot voidaan selvittää ihan jokainen, mutta kenellä riittää aikaa/halua moiseen? Ja miksi pitäisi?
Jos jollakin käyttäjällä on suuri tarve tietää, kuka poisti jonkun turhan viestin, laittakoon minun piikkiini, niin ei tarvi joutavia pähkäillä.

Se ehdotus, että modet äänestäisivät poistettavista viesteistä, ei ole valitettavasti oikein tästä todellisuudesta.

Jos poistan jostakin vääntöketjusta 10 turhinta viestiä, kestäisi aika kauan että raportoisin niistä ensin muille (kenelle? kaikki eivät ole yhtä aktiivisia), odottaisin että he lukevat ko. viestit, odottaisin heidän kommenttejaan ja sitten laskisimme mitkä viestit noista kymmenestä poistetaan. Siinä ajassa olisi tullut jo kymmenen joutavaa vastausta lisää noihin mainittuihin viesteihin.
biggrin.gif

Siis ihan oikeasti, parhaana päivänä poistan helposti 50-100 viestiä tai ketjua. Kuka siinä ehtisi äänestelemään?

Selvennys ennenkuin joku tukehtuu meloniinsa; poistamissani on paljon myös vanhoja viestiketjuja, ei pelkästään asiattomia postauksia.
cool.gif

Jahas. Rico oma-aloitteisesti kirjoittaa historiaa uudelleen. Siis tarkoitan, että puututaan vanhoihin viestiketjuihin, jotka välttämättä eivät ole aktiivisia millään tavoilla. Muistuttaisin, että historian uudelleenkirjoittamisella ja epähenkilöiden pyyhkimisellä on pitkät perinteet historiassa.

Jatkaisin vielä yleisellä kysymyksellä, että pitääkö tai voiko moderaattori olla asenteellinen JA yliaktiivinen?

Jos noin todetaan, että "muut eivät ole niin aktiivisia moderoijia" niin eikö se toisaalta ole hyvä asia? Ehkä se on tarkoituksellinen asenne tietyn vapaamielisyyden ja huumorintajun säilyttämiseksi? Kuka haluaa sääntöpedantteja "johtamaan"? Pitäisikö moderaattorilla olla joku huumorintaju? (Myönnän, että abstraktisen huumorin ymmärtäminen voi olla vaikeaa).

Selvyyden vuoksi, en pidä mitään äänestysmenettelyitä kovin järkevinä.

Ricolle vielä erityisesti. Puutuit ensimmäisen viestini pieneen yksityiskohtaan. Loppuiko anti kun piti keskustella arvoista, säännöistä, avoimuudesta jne? Jäikö ajatus tasolle laiton vs. laillinen, laki = moraali?

Jahas. Rico oma-aloitteisesti kirjoittaa historiaa uudelleen. Siis tarkoitan, että puututaan vanhoihin viestiketjuihin, jotka välttämättä eivät ole aktiivisia millään tavoilla. Muistuttaisin, että historian uudelleenkirjoittamisella ja epähenkilöiden pyyhkimisellä on pitkät perinteet historiassa.
Tarkennetaan sen verran, että moderaattoriohjeistukseemme kuuluu poistaa tietyistä osioista vanhat ketjut pois. Esim. paskanjauhannasta poistetaan ketjut sen jälkeen kun ne eivät ole olleet aktiivisia yli kuukauteen, yksityisten ja yritysten kaupalliset ilmoitukset-osiosta samoin kuin talvisäilytys-osiosta poistetaan vanhat ilmoitukset.
Uskon Ricon tarkoittaneen vanhoilla viestiketjuilla nimenomaan edellämainittuja.

moderaattoriohjeistukseemme kuuluu poistaa tietyistä osioista vanhat ketjut pois. Esim. paskanjauhannasta poistetaan ketjut sen jälkeen kun ne eivät ole olleet aktiivisia yli kuukauteen, yksityisten ja yritysten kaupalliset ilmoitukset-osiosta samoin kuin talvisäilytys-osiosta poistetaan vanhat ilmoitukset.
Tässä olisi helppo paikka pikku parannukselle.

Säännöissä ja ohjeissa voisi täsmentää, että ketjun aloittajan tulisi poistaa tarpeettomat ja vanhentuneet ketjut. Ei varmasti toimi paskanjauhannassa, mutta ehkä ilmoituspuolen siivoaminen helpottuisi.

Kovinkaan moni ei ole tainnut edes huomata, että ketjun aloittaja voi poistaa ketjun. Usein noissa ilmoituksissa näkee aloittajan toimesta kirjoitetun "myyty - ketjun saa poistaa" tms.

Anatooli; helpommalla saat mieluisen boardin kun paat itse sellaisen pystyyn, pääset itse jopa päämodeksi. Varmasti tuhansia tyytymättömiä liittyy mukaasi, ei muuta kuin onnea!
thumbs-up.gif

Asiaan: Ehkäpä ignorelist voisi olla paikallaan jos tähän lautaan moinen löytyy?

Ei millään pahalla Tsaka, mutta keskustelutyylisi ja perustelusi ovat tänään taas parhaimmillaan.

Yrittäisit vaikka pohtia asioita ihan itseksesi ja tule sitten viestisi kanssa julkisuuteen kun se ei ole pelkkää henkilökohtaista panettelua.

Mutta voisihan noista modeoijista laittaa äänestyslistan,jokainen antaa plussan sille modelle joka miellyttää,ja miinuksen sille joka ei osaa esim. tasapuolista ja puolueetonta moderointia. ?  Siinähän toteutuu temokratia,se joka hallitsee meidän pienten kansalaisten käyttäytymis -ja arvomaailman malleja.
Vähän samaa asiaa ku Kriisillä..

Kuten joskus aiemmin ollaan jo keskusteltu.. Ei kukaan tiiä kuka poistaa ja mitä.

Monesti tunnutaan oletettavan, että jos minä osallistun johonkin keskusteluu, MINÄ poistelen sieltä mun kanssa eriävät mielipiteet.
Näin se ei kuitenkaan ole.
Minä en poista viestejä keskustelusta, johon olen osallistunut. Sen tekee joku muu. Mutta kuka? Sitä en minäkään tiedä.

Kuitenkin noista taitaa juontaa juurensa nuo väitteet, että mielipide-erojen takia poisteltaisiin viestejä.
Sinuna en alentuisi selittelemään miksi minkä takia jne.Sama koskee
mielestäni yleensäkin moderointia,ainoa hyvä tapa vois olla kun
poistaa jonkun ylilyönnin viestitetjusta niin pistää privaa ko.henkilölle perään.
Näitä "vedätyksiä" on tämäkin keskustelu täynnä,kun katsoo tämän ketjun (suosittelen)lävitse saa jo jonkinlaisen läpileikkauksen siitä
mikä on homman nimi.Jää vaan toisille vaihde päälle,eikä ole muuta tapaa tuuletella "koppaa".

Minua näin sivustakatsojana kiinnostaa poistiko harmaahukka itse tällä sivulla olevan asiallisen viestinsä vai poistiko sen joku mode ?

Minua näin sivustakatsojana kiinnostaa poistiko harmaahukka itse tällä sivulla olevan asiallisen viestinsä vai poistiko sen joku mode ?
Minua näin myöhässä lukijana kiinnostaa mikä se asiallinen viesti oli, vai oliko vain sinusta ja/tai kirjoittajasta asiallinen kirjoitus hetkellä.
Ja jos jotain kiinnostaa miksi minua kiinnostaa niin sen takia että kokonaisuus kärsii kun viestejä poistetaan.

Ps. olen itse poistanut omia viestejäni arviolta noin 500 kappaletta 7 vuoden aikana (lukumäärä on arvio koska en pidä kirjaa poistoistani), koska olen jälkeenpäin huomannut että mieleni on muuttunut tai kommenttini ei liity asiaan tai joku ymmärtää asian väärin.

Minua kiinnostaisi tietää kuinka monelle .org on koko elämä.

Pidän itseäni keskimääräistä fiksumpana kuten myös yli puolet .org:in porukasta
smile_org.gif

Asiaan: Ehkäpä ignorelist voisi olla paikallaan jos tähän lautaan moinen löytyy?
Jos sellainen tälle sivustolle taipuu, niin olisin ainakin henkilökohtaisesti sen ensimmäiseksi käyttöön ottavassa joukossa. Muutaman nimimerkin sinne heittäisin välittömästi.
Ne ei vaan tuppaa toimimaan
sad_orig.gif

Provoavaan / asiattomaan tyyliin kirjoittavaa kuitenkin joku lainaa, ja softat näyttävät sitten sen ei ignoroidun lainaajan tekstin ja samalla sen alkuperäisen myös. Ainakaan itse en ole törmännyt vielä semmoiseen softaan, joka ei näytä sitten näitä lainauksiakaan.

- P

Säännöissä ja ohjeissa voisi täsmentää, että ketjun aloittajan tulisi poistaa tarpeettomat ja vanhentuneet ketjut. Ei varmasti toimi paskanjauhannassa, mutta ehkä ilmoituspuolen siivoaminen helpottuisi.

Kovinkaan moni ei ole tainnut edes huomata, että ketjun aloittaja voi poistaa ketjun. Usein noissa ilmoituksissa näkee aloittajan toimesta kirjoitetun "myyty - ketjun saa poistaa" tms.
Totta.
smile_org.gif

Välillä ketjun aloittaja myös raportoi omasta viestiketjustaan meille ja pyytää poistoa. Toisinaan jos oikein viitseliäällä päällä olen, kirjoittelen takaisin, että tsekkaahan, sen voi poistaa itsekin.

Mutta toinen juttu on se, että kuinka moni viitsii vaivautua.. Mutta vähänkin toki olisi jo aina parempi kuin ei mitään.

Sinuna en alentuisi selittelemään miksi minkä takia jne.Sama koskee
mielestäni yleensäkin moderointia,ainoa hyvä tapa vois olla kun
poistaa jonkun ylilyönnin viestitetjusta niin pistää privaa ko.henkilölle perään.
Jos viestejä tarttis poistella vain se muutama, tuo ois ihan ok tapa toimia.
Olen aiemminkin tässä samaisessa keskustelussa maininnut, että joskus kun vaikka jostain turvallisuuspuolelta avaa jonkun topicin, jonne on ahkerasti jauhettu ihan sitä itseään, väännetty ja vängätty, haukuttu puolin ja toisin yms, yhdestä ainoasta topicista pääsee poistelemaan samaan syssyyn kymmeniä (toisinaan 50+) viestejä, joten.. Tohon privaviestittelyyn menisi aika ja terveys.
Eikä nämä tällaiset tapaukset ole ollenkaan harvinaisia.

Ne ei vaan tuppaa toimimaan
sad_orig.gif

Provoavaan / asiattomaan tyyliin kirjoittavaa kuitenkin joku lainaa, ja softat näyttävät sitten sen ei ignoroidun lainaajan tekstin ja samalla sen alkuperäisen myös. Ainakaan itse en ole törmännyt vielä semmoiseen softaan, joka ei näytä sitten näitä lainauksiakaan.

- P
Henkilökohtaisesti olisin jo iloinen siitäkin jos itse viestit jäisi pois. Noissa vastauslainauksissahan niiden on ihan hyväkin olla, jotta tietää mihin vastataan. Olen vain huomannut itsestäni sen, että monta kertaa olisin jäänyt provosoitumatta jos muutaman kirjoittelijan voisi ns .killfileen laittaa. Yleensä näiltä järjenjättiläisiltä ei ole juurikaan ole ollut annettavaa itse aiheeseen, joten siltäosin ei menetys olisi kovinkaan suuri.

Olisi hienoa jos ignorelista olisi myös julkinen!

Siinä sitä olisi motivaatiota kirjoitttaa kun olisi listan kärjessä...

132 kpl "en halua lukea viestejäsi"-motivointia!

Ps. Täsmennän vielä, että sitä toista päätä ei tietenkään pitäisi kertoa.

Useammalla boardilla mukana olevana täytyy vaan antaa iso käsi modeille. Ilman modejen aktiivista toimintaa ei tätä toimintaa voisi pitää lapasessa. .Orgin touhuhan keskittyy täällä netissä sovittuihin tapaamisiin, ratailuun, kimppa-ajeluun ja tietysti myös ajatusten ja mielipiteiden vaihtoon.

Joskus homma vaan lähtee käsistä ja silloin luudan pitääkin lakaista. Trollit sitten erikseen.

Hauskahan näitä juttuja on lukea ja kohtuullinen editoripolitiikka tuntuu toimivan. Ei tämä ole mikään provo niiden suuntaan joiden viestit on päätyneet roskiin, joitain omiakin olisi(n) voinut kyllä heivata sinne ihan perustellusti.

Aina pitää muistaa että harrastuspohjaltahan tätä tehdään ja aina voi äänestää siirtymällä muualle kirjoittamaan tuubaa.

Jos viestejä tarttis poistella vain se muutama, tuo ois ihan ok tapa toimia.
Olen aiemminkin tässä samaisessa keskustelussa maininnut, että joskus kun vaikka jostain turvallisuuspuolelta avaa jonkun topicin, jonne on ahkerasti jauhettu ihan sitä itseään, väännetty ja vängätty, haukuttu puolin ja toisin yms, yhdestä ainoasta topicista pääsee poistelemaan samaan syssyyn kymmeniä (toisinaan 50+) viestejä, joten.. Tohon privaviestittelyyn menisi aika ja terveys.
Eikä nämä tällaiset tapaukset ole ollenkaan harvinaisia.
Kun ei tuu palautetta, niin ei kehitytä.
Jos kehityttäis, niin ei teilläkään olis niin paljon poistettavaa.

Siis
033102beer_1_prv.gif

PS aina ei muista mitä tuli skrivattua...varsinkaan myöhemmin kun ei ota liian vakavasti

Minua näin myöhässä lukijana kiinnostaa mikä se asiallinen viesti oli, vai oliko vain sinusta ja/tai kirjoittajasta asiallinen kirjoitus hetkellä.
Ja jos jotain kiinnostaa miksi minua kiinnostaa niin sen takia että kokonaisuus kärsii kun viestejä poistetaan.

Ps. olen itse poistanut omia viestejäni arviolta noin 500 kappaletta 7 vuoden aikana (lukumäärä on arvio koska en pidä kirjaa poistoistani), koska olen jälkeenpäin huomannut että mieleni on muuttunut tai kommenttini ei liity asiaan tai joku ymmärtää asian väärin.

Minua kiinnostaisi tietää kuinka monelle .org on koko elämä.

Pidän itseäni keskimääräistä fiksumpana kuten myös yli puolet .org:in porukasta  
smile_org.gif
Oot liittynyt syyskuu 2003 ja puhut 7. vuoden kokemuksesta hmm.
biggrin.gif

Asia kirjoituksesi on vuoden edellä aikaa

062802moto_prv.gif

Kylla tama on interaktiivisista viihdesivuista sielta parhaasta paasta. Yksi sopiva sana oikeaan topicciin vaikuttaa kuin heittaisi kourallisen hiekkaa muurahaisten kekoon.    
biggrin.gif
Näinhän se menee. Toisaalta aika monella foorumilla tuosta toistuvasta "hiekan heittelystä" napsahtaa ensin määräaikainen banaani ja sen jälkeen pysyvää banaanikakkua. Enpä pitäisi huonona toimintatapana täälläkään...
Usein sita ei (ainakaan minun taholtani) ole edes sellaiseksi tarkoitettu, mutta joillakin on kypara niin kirea, etta kaikki muu paitsi hyvaksyva nyokyttely katsotaan avoimeksi v°°tuiluksi.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back