• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskustelupalstan moderoinnista

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Ricolla on varsin epäkypsä asenne syyttelyineen. Lisäksi on moderaattorilta melko heikkoa tilannetajua väittää käyttäjiä "paskiksi", "lapsellisiksi" ja "paimennettaviksi ekaluokkalaisiksi". Jotenkin tuntuu, että Tupperilla on varsin todennäköisesti enemmän elämänkokemusta.

Hannula on oikeassa valittajien prosentista. Bomber on erittäin oikeassa todetessaan, että ihmiset eivät vastusta ajoissa ja (hiljaa) valittajia voi olla enemmänkin.

En näe, että "hyvä mielipide" vs. "huono mielipide" olisi äänestettävissä. Ehkä niitä mielipiteitä tulisi tarkastella asiayhteyden, aloitetun retoriikan ja jopa henkilöiden tyylin perusteella. Olen vahvasti sitä mieltä, että jos joku on aloittanut sarkastisella ja/tai jopa parodioivalla tyylillä hänelle tulee se sallia mutta myös hänen itsensä olisi ymmärrettävä, että tyylilaji tulee toimimaan useamman suuntaisesti. On myös varmaa, että ns. typerät aloitukset ruokkivat vielä typerämpiä vastauksia.

Taustasta hivenen ja miten tähän keskusteluun on päädytty. Noin asenneilmastosta vielä sen verran, että yli 90% ajaa ylinopeutta päivittäin. Valtaosa pitää rajoituksia alimitoitettuna. Useimmat pitävät liikennerikoksista saatuja rangaistuksia liian kovina suhteessa muihin rangaistuksiin. Yli puolet pitää liikenneturvan "tutkimuksia" typerinä. Vielä useammat pitävät iltapäivälehtien sensaatiojournalismia (joiden kohteena me motoristit myös olemme) vähintään vastenmielisenä.

Jos siis tähän harrastukseen ei liity arvokeskustelussa edellisten epäkohtien esilletuominen niin on vallan kummallista, että aihe on kielletty joidenkin moderaattorien toimesta?

Kokemuksen perusteella näen ns. linjakysymyksissä mm. seuraavilla sektoreilla parannettavaa:
a. Arvot. Haluammeko, että motoristiyhteisö on ahdasmielinen vai moniarvoinen? Yhteisö on jo nyt melko avoin, koska jäsenyys ei edellytä jäsenmaksua.
b. Avoimuus. Onko moderoinnissa selkeät ja kaikkien ymmärtämät säännöt? Perustuuko moderointi sääntöihin vai erilaisten mielipiteiden poistamiseen? Onko tehdyt poistot perusteltavissa? Onko perustelu niin hyvä, että se voi olla julkinen?

(Huomauttaisin vielä ricolle erityisesti, että kun seuraavan kerran annat varoituksen, allekirjoita edes se viestisi).

Mielestäni eniten ärsyttäviä asioita yksityiskohtaisella tasolla ovat:
a. Kuolleiden panettelu. Kiitokset erityiseseti Sampsalle ja Terhille tämän aiheen keskustelujen leikkaamisesta).
b. Turvallisuuskeskusteluun jokaisen linkin pasteaminen.
c. Turvallisuuskeskustelun aloittaminen tyylillä: ”Mä olen hyvä, mutta sillä ja sillä on parannettavaa”. Liikenne on yhteispeliä, moottoripyörällä kannattaa ennakoida ja väistää aina.
d. Turvallisuuskeskustelun venyttäminen jeesustelulla. Moni onnettomuus on asiapohjalta ammennettu melko nopeasti tyhjiin. Jäljelle jäävät vain loputon spekulointi ja arvokeskustelu. Miksi arvokeskustelu? Ei ole asiaperustetta, on vain enemmän tai vähemmän huonosti perusteltuja mielipiteitä.
e. Pitäisikö turvallisuuskeskustelusta siirtää valtaosa ARVO-keskustelu-otsikon alle?
f. Moderoinnin asenteellisuus. Jostain kumman syystä, jotkut mielipiteet häviävät ja toiset eivät.
g. Varoitusten, poissulkemisten ja niiden perustelujen tulisi olla julkisia.

Ihan rakentavasti, siis syyttämättä toisia lapsellisiksi jne.

Tässähän taas kolme edellistä viestiä ovat sitä turhaa aiheeseen liittymätöntä päänaukomista pelkästään sen takia, että tiettyjä mielipiteitä aiemmin esille tuonut henkilö nimimerkin anatooli takana kirjoitti keskusteluun liittyvän viestin perusteluineen.

Uskoisin että myös tämä viesti aiheuttaa vastauksia joista kenellekään ei ole mitään hyötyä.

Ricolla on varsin epäkypsä asenne syyttelyineen. Lisäksi on moderaattorilta melko heikkoa tilannetajua väittää käyttäjiä "paskiksi", "lapsellisiksi" ja "paimennettaviksi ekaluokkalaisiksi". Jotenkin tuntuu, että Tupperilla on varsin todennäköisesti enemmän elämänkokemusta.

huomauttaisin vielä ricolle erityisesti, että kun seuraavan kerran annat varoituksen, allekirjoita edes se viestisi).
Kiitos analyysista. Moni kokee nykyään pienenkin krittikin itseään kohtaan 'syyttelyksi'. Asenne on se, että minä saan tehdä mitä vaan mutta minulle ei saa mistään huomauttaa.

Pysytään Anatooli asiassa, eikä lueta rivien välistä, paitsi jos tarkoituksesi on vain provoilla.

En ketään henkilökohtaisesti ole haukkunut paskaksi, paskoittajaksi tai ekaluokkalaiseksi. Sitä en silti kiellä, etteivätkö mielestäni jotkut henkilöt täällä käyttäydy 'paskoittaen' keskusteluja tai 'ekaluokkalaisen tavoin' yliaktiivisina hääräten.

Varoitusta annettaessa olen antanut sen aina omalla nimelläni, mutta ilmeisesti moden nimi ei näy saajalla. En tiedä, kun en ole itse varoitusta saanut. Vastaan kyllä tekemisistäni, usko pois. Olen jopa ylläpidolla tarjoutunut aikanaan 'vastuumodeksi', joka vastaa kaikista varoituksista, banneista ja ottaa myös haukut vastaan. En saanut moista virkaa, ainakaan vielä.
cool.gif

Moderoinnissa ei ole normikäyttäjällä minkäänlaista ongelmaa. Ongelma on niillä alle kymmenellä päänaukojalla (anteeksi, että sanon suoraan) joiden pitää saada sotkea haluamansa ketjut paskanjauhamisella, mutta joihin ei saa kohdistaa mitään toimenpiteitä.

Tässähän taas kolme edellistä viestiä ovat sitä turhaa aiheeseen liittymätöntä päänaukomista pelkästään sen takia, että tiettyjä mielipiteitä aiemmin esille tuonut henkilö nimimerkin anatooli takana kirjoitti keskusteluun liittyvän viestin perusteluineen.

Uskoisin että myös tämä viesti aiheuttaa vastauksia joista kenellekään ei ole mitään hyötyä.
^^ Siksi poistinkin mainitsemasi viestit. Kiitos huomiosta.    
cool.gif

Kokemuksen perusteella näen ns. linjakysymyksissä mm. seuraavilla sektoreilla parannettavaa:
a. Arvot. Haluammeko, että motoristiyhteisö on ahdasmielinen vai moniarvoinen?
Koetko että moniarvoinen motoristiyhteisö tarkoittaa sitä, että törkeitä ylinopeuksia ajavia ja muita tielläliikkujia vaarantavia pitäisi ymmärtää?
Kuullostaa mun korvaan aika lailla samalta kuin joku kaipaisi ymmärtämystä varasteluilleen tai vaimonsa hakkaamiselle.

Anatooli hyvä; ei moniarvoisuus tarkoita sitä että katsottaisiin lakien törkeä rikkominen ja toisten tielläliikkujien vaarantaminen hyväksyttäväksi asiaksi, ehkä haluaisit muotoilla kysymyksesi uudelleen?

Moderointiin tyytymättömiä on varmaankin enemmän kuin se 10, useimmat eivät vaan viitsi valittaa kun vakiovastaukset ja niiden ylimielisyys on jo tiedossa.

Anatooli hyvä; ei moniarvoisuus tarkoita sitä että katsottaisiin lakien törkeä rikkominen ja toisten tielläliikkujien vaarantaminen hyväksyttäväksi asiaksi, ehkä haluaisit muotoilla kysymyksesi uudelleen?
Tähän myös tahtoisin lisätä, että yhtä lailla vastakkaisia mielipiteitä (eli ns. "kukkahattuviestejä") on poisteltu, jos niiden sisältö on ollut provoavaa, henkilökohtaisuuksiin menemistä, aiheeseen kuulumatonta, tai jos sisältöä ei ole ollut jne.

Ja tämä ketju ei ole sitten oikea paikka noille liikenteenvaarantamisille tai vaarantamattajättämisille. Kiitos.

Nykymallissa sen tekee yksi mode.
Anteeksi..? Kukahan se yksi mahtaa olla..?
Älä sinä huoli Terhi,sinulla on ihan hyvä ja asiallinen linja ollut,jopa minun kanssani
smile_org.gif
tuskinpa sinun moderointisi ketään häiritsee.

Mutta voisihan noista modeoijista laittaa äänestyslistan,jokainen antaa plussan sille modelle joka miellyttää,ja miinuksen sille joka ei osaa esim. tasapuolista ja puolueetonta moderointia. ? Siinähän toteutuu temokratia,se joka hallitsee meidän pienten kansalaisten käyttäytymis -ja arvomaailman malleja.

Moderoinnissa ei ole normikäyttäjällä minkäänlaista ongelmaa. Ongelma on niillä alle kymmenellä päänaukojalla (anteeksi, että sanon suoraan) joiden pitää saada sotkea haluamansa ketjut paskanjauhamisella, mutta joihin ei saa kohdistaa mitään toimenpiteitä.
En nyt ihan noin pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetäisi. Todennäköisesti vaikka täällä tehtäisiin mitä, niin valituksia ei tule kuin sen 20 nickiltä. Suurin osa vain hiljaisesti hyväksyy asiat tai pakkaavat kimpsunsa ja kampsunsa muualle. Ihan niinkuin oikeassakin elämässä. Se että esim. allekirjoittaneen viestejä ei ole poistettu tai modattu pitkiin aikoihin ei poista sitä faktaa, että toimintaa voisi aina kehittää ja parantaa.

Tuppaa vaan olemaan, että kehitysehdotuksiin tulee vastauksena hiljaisuutta, valitusta paskastajista tai valitusta siitä kuinka moden työkuorma on niin iso. Siitä miten homma on jo muuttunut/sitä on viety eteenpäin ei näy mitään ulkopuolisille. Foorumin linjauksen/"fiiliksen" muuttaminen vie kuitenkin helposti sen pari kuukautta joten linjamuutosten huomaaminen on todella vaikeaa, etenkin kun ei jää jälkeä viesteistä joita on moderoitu ja mistä syistä.

Edelleenkin haluan painottaa sitä, että modet tekee tärkeää hommaa ja jokainen foorumin käyttäjä on varmaankin siitä samaa mieltä. Tästä palstasta tulisi aika nopeasti lukematon mesta jos modet lopettaisivat hommansa.

kehitysehdotus.
Jokaiseen foorumilla olevaan viestiin voisi jokainen käyttäjä antaa peukun.joko ylös tai alespäin.ja kun peukku ales ylittäs esim.viidellä viesti poistuis automaattisesti.
Tätä jos kehittäis niin, että modet keskenään äänestäisivät ja jos esim 3 on sitä mieltä että viesti poistetaan, joutaa viesti poistettavaksi. Näin ei pitäisi tulla valituksia mielivaltaisista tai ylimielisistä viestien poistoista.

Miksi kukaan yleensä lukee sellaista mitä ei halua lukea ja sitten närkästyy?
Ehkä joku toivoo, että otsikon alta löytyisi kerrankin jotain asiallista ja fiksua keskustelua aiheesta sen ainaisen väännön sijaan.
Tai jos jotakuta joku tapaus koskettaa jollain tavalla, ja tahtoisi siitä oikeasti keskustella.
Niin just, hyvin sanottu. Lukukertojen määrä ei kerro sitä että toi provoilu on just sitä mitä porukka haluaa. Jos aihe kiinnostaa, niin ainakaan minä en ole niin viisas kuin muutamat muut, että etukäteen tiedän mitä siellä on, lukematta. MattiR ilmeisesti tietää.
ehkä kaikis meis asustaa pieni tirkistelijä?
Ei jaksa ymmärtää.kuinja ahdasta on ihmisen elämä kun kirjotetetusta tekstistä päivä menee piloille.

Hiukan huono peruste,"jospa otsikon alta löytyisi asiallista keskustelua".tuskin roskalehdistön suuret levikit perustuvat ihmisten optinismiin kunnon uutisista.

Toinen ihmetyksen aihe.kuinka moni haluaa liikenteeseen oman vapauden,mutta nettifoorumille tiukaa asiapitoista kuria.tänne ei haluta yksilösuorituksia?

Hyvää täs on jotta muutkin modet o jo heränneet keskusteluun mukaan,ettei moderointilinjan puolustelu jää aivan kahden harteille.
Pienellä vikaisulla huomaa, että asiaa ei ole .. joten se siitä.
Kokemus on osoittanut, että on aivan turhaa lukea etiäppäin..
Joten itse asiassa tiedän lukemattakin ,,,

Vai, että pieni tirkistelijä .. jaa-a, nyt ymmärrän miksi seiska menee kaupaksi ..
Olenkin ihmetellyt, että kuka niitä ostaa ... HYI ..
tounge.gif
.. Rock ..

a. Arvot. Haluammeko, että motoristiyhteisö on ahdasmielinen vai moniarvoinen?
Koetko että moniarvoinen motoristiyhteisö tarkoittaa sitä, että törkeitä ylinopeuksia ajavia ja muita tielläliikkujia vaarantavia pitäisi ymmärtää?
Kuullostaa mun korvaan aika lailla samalta kuin joku kaipaisi ymmärtämystä varasteluilleen tai vaimonsa hakkaamiselle.
Eivätpä ne asiat noin mustavalkoisia ole... Tosin juurikin tuon kaltaisen putkinäön takiahan sitä väännetään eipäs/juupasta aivan naurettavista asioista. Turvallisuus puolella vielä jotku ihan tosissaan... Moderointi onkin siellä tarpeen, puolen jos toisin.
thumbs-up.gif

Mutta voisihan noista modeoijista laittaa äänestyslistan,jokainen antaa plussan sille modelle joka miellyttää,ja miinuksen sille joka ei osaa esim. tasapuolista ja puolueetonta moderointia. ?  Siinähän toteutuu temokratia,se joka hallitsee meidän pienten kansalaisten käyttäytymis -ja arvomaailman malleja.
Ihmettelen vaan mistä tiedetään mitä kukakin moderaattori on moderoinut? Me moderaattorikaan emme tiedä kuka meistä on mitäkin poistanut, miten siis muut käyttäjät sen tietäisivät?

Moderointiin tyytymättömiä on varmaankin enemmän kuin se 10, useimmat eivät vaan viitsi valittaa kun vakiovastaukset ja niiden ylimielisyys on jo tiedossa.
Moderointiin tyytyvaisia taitaa silti olla enemmisto. Tai ainakin myos yli se 10.

Minulta on lahtenyt viesteja kasapain nettivalhallaan, so what? En koe sita kovinkaan pahaksi henkilokohtaiseksi loukkaukseksi, jos joku tosikonvedatysviestini vaihtaa seurakuntaa. Ja myonnan kirjoittaneeni monta, jotka tarkoitettu liian tiukan kyparan omaaville pieneksi piikiksi ja/tai heratykseksi todellisuuteen.

Tama on nettifoorumi eika mikaan sotatanner, jossa miesta kuolee ja vammautuu. Heratkaa, henkilot. Ei voi olla noin vakavaa, vai onko niin etta ainoa elama ruikuttajilla on bittimaailmassa, todellisuus puuttuu tai se ahdistaa pahasti.

Mutta voisihan noista modeoijista laittaa äänestyslistan,jokainen antaa plussan sille modelle joka miellyttää,ja miinuksen sille joka ei osaa esim. tasapuolista ja puolueetonta moderointia. ?  Siinähän toteutuu temokratia,se joka hallitsee meidän pienten kansalaisten käyttäytymis -ja arvomaailman malleja.
Vähän samaa asiaa ku Kriisillä..

Kuten joskus aiemmin ollaan jo keskusteltu.. Ei kukaan tiiä kuka poistaa ja mitä.

Monesti tunnutaan oletettavan, että jos minä osallistun johonkin keskusteluu, MINÄ poistelen sieltä mun kanssa eriävät mielipiteet.
Näin se ei kuitenkaan ole.
Minä en poista viestejä keskustelusta, johon olen osallistunut. Sen tekee joku muu. Mutta kuka? Sitä en minäkään tiedä.

Kuitenkin noista taitaa juontaa juurensa nuo väitteet, että mielipide-erojen takia poisteltaisiin viestejä.

Moderointiin tyytyvaisia taitaa silti olla enemmisto. Tai ainakin myos yli se 10.

Minulta on lahtenyt viesteja kasapain nettivalhallaan, so what? En koe sita kovinkaan pahaksi henkilokohtaiseksi loukkaukseksi, jos joku tosikonvedatysviestini vaihtaa seurakuntaa. Ja myonnan kirjoittaneeni monta, jotka  tarkoitettu liian tiukan kyparan omaaville pieneksi piikiksi ja/tai heratykseksi todellisuuteen.

Tama on nettifoorumi eika mikaan sotatanner, jossa miesta kuolee ja vammautuu. Heratkaa, henkilot. Ei voi olla noin vakavaa, vai onko niin etta ainoa elama ruikuttajilla on bittimaailmassa, todellisuus puuttuu tai se ahdistaa pahasti.
Häpeä. Jos itseään haluaa vaan viihdyttää niin sitten osoitteeksi vaikka redtube.com. Toisten kustannuksella tosin sielläkin itseään viihdytetään... Moottoripyöräily on kuitenkin vakava asia.
biggrin.gif

kehitysehdotus.
Jokaiseen foorumilla olevaan viestiin voisi jokainen käyttäjä antaa peukun.joko ylös tai alespäin.ja kun peukku ales ylittäs esim.viidellä viesti poistuis automaattisesti.
Tätä jos kehittäis niin, että modet keskenään äänestäisivät ja jos esim 3 on sitä mieltä että viesti poistetaan, joutaa viesti poistettavaksi. Näin ei pitäisi tulla valituksia mielivaltaisista tai ylimielisistä viestien poistoista.
Ja modeilla menis kaikki aika siihen luetaan mitä toiset on laittanut poistettavaksi.... hidasta. Valitettavasti johtaa vain siihen ettei viestejä juuri ehditä poistaa.

Itseltäkin on vissiin jokunen viesti "kadonnut" bitti taivaaseen. So what. Olen kuitenkin tyytyväinen nykyiseen käytäntöön, kiitos modeille siivoamisesta.

Minulta on lahtenyt viesteja kasapain nettivalhallaan, so what? En koe sita kovinkaan pahaksi henkilokohtaiseksi loukkaukseksi, jos joku tosikonvedatysviestini vaihtaa seurakuntaa. Ja myonnan kirjoittaneeni monta, jotka  tarkoitettu liian tiukan kyparan omaaville pieneksi piikiksi ja/tai heratykseksi todellisuuteen.

Häpeä. Jos itseään haluaa vaan viihdyttää niin sitten osoitteeksi vaikka redtube.com. Toisten kustannuksella tosin sielläkin itseään viihdytetään... Moottoripyöräily on kuitenkin vakava asia.
biggrin.gif
Kylla tama on interaktiivisista viihdesivuista sielta parhaasta paasta. Yksi sopiva sana oikeaan topicciin vaikuttaa kuin heittaisi kourallisen hiekkaa muurahaisten kekoon.
biggrin.gif

Nooh, foorumin taso paranee talveksi ihan automaagisesti

Tämä siksi kun turvallisuusosion ja sieltä paskanjauhantaan siirtyvät uutislinkit ja niistä poikkeuksetta alkavat vetiskukkis ketjut tulevat olemaan tauolla sen ajan mitä kukkahatut ja vetomiehetkin pitävät pitävät taukoa ajamisestaan, eikä asiaa koskevia uutisia tarvitse lukea ja linkittää tänne...

Itse näin yhdistyksen ulkopuolisena, mutta foorumia muutavan vuoden seurailleena pitää todeta että mennyt kesäkausi toi ainakin itselle muutamia parannusehdotuksia mieleen...

- Nämä täysin saman aihepiirin keskustelut yhteen ketjuun. Esimerkkinä: oli hetkiä jolloin kolmea-neljääkin eri onnettomuutta "puitiin" saman tyylisellä juupas/eipäs vänkäämisellä omissa ketjuissaan ja kaikki tietty taukoamatta etusivulla viikkotolkulla. Kun yksi kuihtui tai meni lukkoon, toinen aukesi.
- Ylläoleva koskemaan tietty muitakin aihealueita.

- Jotain yhdenmukaisuutta lisää modeille, siis ihan kiveenkirjoitettuja ohjeita tms.

sanoi:
Monesti tunnutaan oletettavan, että jos minä osallistun johonkin keskusteluu, MINÄ poistelen sieltä mun kanssa eriävät mielipiteet.
Näin se ei kuitenkaan ole.
Minä en poista viestejä keskustelusta, johon olen osallistunut. Sen tekee joku muu. Mutta kuka? Sitä en minäkään tiedä.

- Noin yleisellä tasolla tämä "minä en poista viestejä, sen tekee joku muu, mutta kuka, sitä minäkään en tiedä" -kuulostaa jotenkin leväperäiseltä ja hämärältä, päivittäkää foorumisofta uudempaan jos mistään ei jää mitään statistiikkaa.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back