• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskustelupalstan moderoinnista

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
antakaa mulle ne koodi avaimet ni mä koodaan tän mestan niin solmuun ettei tarvi enää kenenkään kirjottaa tänne mitään. Loppuu ainakin toi jatkuva kitinä kun mikään ei ole koskaan hyvin.

Suuri kiitos sille kirjoittajien valtaisalle asialliselle enemmistölle, joka tekee tästä edelleen alan ykkösforumin.  
cool.gif
Miten on? (Modet varmaan osaa ehkä kommentoida) MUTUna mielestäni kuitenkin tämä foorumi on muuttunut aika paljon. Naapureiden typerä leimaaminen on mielestäni yleistynyt alkuajoista. Samaten henkilökohtaisuuksiin meno. Keskustelusta kuin keskustelusta tahtoo tulla viimeistään toisella sivulla "vetomies vs kukkahatut".

Hommaan kuuluu kuinka kaikki (itse)kriittinen keskustelu päättyy siihen kuinka "kukkahatut" asetetaan omalle paikalleen saunan taa. Arvomaailma on selvästi kaventunut ja erilaisten mielipiteiden sieto laskenut. Noh - tiedä häntä - kai se on vaan omien korvien välissä. Jotenkin vaan tympeys näitä typeriä, jatkuvasti lisääntyviä vääntöjä lukiessa lisääntyy....

Hommaan kuuluu kuinka kaikki (itse)kriittinen keskustelu päättyy siihen kuinka "kukkahatut" asetetaan omalle paikalleen saunan taa. Arvomaailma on selvästi kaventunut ja erilaisten mielipiteiden sieto laskenut. Noh - tiedä häntä - kai se on vaan omien korvien välissä. Jotenkin vaan tympeys näitä typeriä, jatkuvasti lisääntyviä  vääntöjä lukiessa lisääntyy....
Tai sama toisin päin (ei aloteta nyt
smile_org.gif
)

Turhaa poikapainia. Taitaa kertoa siitä että mitään motoristeja ei olekkaan, suurin osa on vaan prätkällä ajavia taviksia. Ei prätkäily mikään monoliittinen harratus ole, ihmiset saa kiksinsä ihan eri asioista. Joillekin se on vaikea tajuta.

Hommaan kuuluu kuinka kaikki (itse)kriittinen keskustelu päättyy siihen kuinka "kukkahatut" asetetaan omalle paikalleen saunan taa. Arvomaailma on selvästi kaventunut ja erilaisten mielipiteiden sieto laskenut. Noh - tiedä häntä - kai se on vaan omien korvien välissä. Jotenkin vaan tympeys näitä typeriä, jatkuvasti lisääntyviä  vääntöjä lukiessa lisääntyy....
Tai sama toisin päin (ei aloteta nyt
smile_org.gif
 )

Turhaa poikapainia. Taitaa kertoa siitä että mitään motoristeja ei olekkaan, suurin osa on vaan prätkällä ajavia taviksia. Ei prätkäily mikään monoliittinen harratus ole, ihmiset saa kiksinsä ihan eri asioista. Joillekin se on vaikea tajuta.
tossa on kyllä vinha perä.

Voitaisiinko sopia että pas*anjauhantaan ei modet koske, ellei kyseessä ole selkeä "rikos"? Jotain hauskaa sentään pitää olla....

En välty mielleyhtymältä tämän aiheen parissa, että keskustelu
velloo samoin kuin Asem-kahakoiden yhteydessä siitä käyttikö
poliisi liioitellusti voimaa. Nyt graffitijupakan kohdalla sama
aihe tulee näköjään taas esille. Tässä mode-hommassa ilmeisesti
myös kovin herkästi käytetään liikaa "voimaa" siivottaessa joitain
kirjoituksia pois. Kun avoimuutta asian suhteen ei ole, niin ainakin
on suuri epäilys, että voimankäyttö on reippaasti ylimitoitettua.

Miten avoimuuta saataisiin lisättyä?

Ei mitenkään niin kauan, kun valitetaan, että moderaattoreilla ei
ole aikaa selitellä tekojaan. Tuostapa ilman muuta tulee
kysymys, että aivan väärät henkilöt ovat modeina, jos aikaa
kerran ei ole. Taatusti jostain löytyy sellaisiakin henkilöitä, joilla
aikaa ja haluakin olisi. Ongelmaksi muodostuu - kuten minulle
eräs mode selitti - että on makeeta olla Suomen suurimman
mopopalstan mode. Voi herran jestas ja tuollaisia lapsia siis
näitä hommia hoitelee - ajattelen edelleenkin. Itse en moiseen
koiran virkaan tulisi vaikka maksettaisiin. Näistä jutuista on
väännetty niin kauan kuin koko palsta on ollut olemassa.

Ihan oikeasti kyllä minäkin edelleen ihmettelen avoimuuden
puuttumista. Alkuunkaan en ymmärrä, että todellakin jotkut
valittavat ajan puutetta. Miksi he siis ovat modeja? Kannattaisi
kurkata peiliin, että onko sitä rispektiä ihan todella tullut
homman myötä vai ainoastaan haukkumista.
smile_org.gif

Haluan myös muistuttaa, että kirjoittajalla itsellään on mahdollisuus poistaa oma viestinsä. Joskus käy niin, että kirjoittaja itse tulee toisiin aatoksiin, ettei tainnut omassa kirjoituksessa olla päätä eikä häntää ja poistaa postauksensa. Ja kun näin tapahtuu, ei moderaattorit voi asialle mitään ja ketju alkaa näyttämään varsin eriskummalliselta, varsinkin jos viesti on poistettu heti ensimmäisestä postauksesta ja jäljelle jää vain kommentit ekaan postaukseen. Että tällaista.
Tuohon voisi toimia sellainen, että käyttäjän poistamasta viestistä jäisi jonkinlainen tieto tai viite ketjuun alkuperäisen viestin paikalle. Esim. "käyttäjä on poistanut viestin, syy xxx". Heti näkisi, että nyt on jotain lähtenyt ja syykin olisi tiedossa mikäli käyttäjä sellaisen haluaaa/jaksaa laittaa.

thumbs-up.gif
Tervetuloa koodaamaan.  
biggrin.gif
En ainakaan minä ... vaikka tiedänkin mikä tuota vaivaa ...
Tämmöistä shittiä tulee silloin tällöin ..

Can't call method "query_count" without a package or object reference
This error was reported at: Sources/Lib/FUNC.pm line 874.

Kannattaisi kirjoittaa oikeaoppista koodia eikä oikoa vaikka
joissain tapauksissa oikominen tietenkin hieman nopeuttaa
mutta kun ympäristöä paikkaillaan ja uusia versioita tulee niin
vanha koodi ei sitten enää toimikkaan. Kerralla kunnon koodia
niin ei tarvitse sitten yhtenään ruuvailla.

Löytyikö niitä itsesuojeluvaiston puutteisia koodareita noihin talkoohommiin?

Itse en moiseen koiran virkaan tulisi vaikka maksettaisiin. Näistä jutuista on väännetty niin kauan kuin koko palsta on ollut olemassa.

Mielenkiintoista. Kritisoit modeja, ja et kuitenkaan suin surminkaan lähtisi moiseen koiran virkaan?

Ihan oikeasti kyllä minäkin edelleen ihmettelen avoimuuden puuttumista. Alkuunkaan en ymmärrä, että todellakin jotkut valittavat ajan puutetta. Miksi he siis ovat modeja?
Oma kokemukseni vapaaehtoistyöstä on:
jos samalla ihmisellä on sekä tervettä järkeä että vapaata aikaa, niin kyseessä on:
a) eläkeläinen
b) muuten fiksu, jota ei palkata töihin esim. pyörätuolin takia
c) idealisti
d) taruolento

Oma kokemukseni vapaaehtoistyöstä on:
jos samalla ihmisellä on sekä tervettä järkeä että vapaata aikaa, niin kyseessä on:
a) eläkeläinen
b) muuten fiksu, jota ei palkata töihin esim. pyörätuolin takia
c) idealisti
d) taruolento
Tanakka tiivistys!  
tounge.gif

Siksipä sitä suurempi kunnia heille jotka hommaa viitsivät - palkatta - pyöritellä.

bowdown.gif

Jos siinä nyt sitten moterointioikeudet joskus harvoin lipsahtavat ehkä ikään katsomatta epäkypsälle henkilölle niin sehän on mittatappiota vaan.
smile_org.gif

Aina tulee semmoista  
wink.gif

Noin yleisesti ottaen moderaattoreita pidetään aina mulkkuina ja heitä arvostellaan ankarasti, kunnes sattuu erehtymään itse moiseen puuhaan jollekin foorumille.

Hyvä moderaattori on ehdoton diktaattori, sillä demokraattista toimivaa keskustelufoormia ei ole olemassakaan.

Olen itse toiminut paljon suuremman foorumin modena enkä näe siinä duunissa sen paremmin gloriaa kuin valtavaa maailman tuskaakaan. Jonkun vaan on hoidettava homma. Vähän niinkuin jonkun on se kesämökin huuskan alunenkin tyhjennettävä.

Jos ja kun pelisäännöt ovat selvät ja yleisesti tiedossa, on moderointi aika simppeliä. Jos taas mitään sääntöjä ei ole, on se melkoista tervassa tarpomista. Silloin kun homma pelaa ja saa välillä oikeasti auttaa keltanokkia, on moden hommakin ihan kiitollista. Ja vielä jos isäntä kerran vuodessa vaikka vähän muistaa modejen illanvieton ja pikku lahjan muodossa.

Kyllähän täälläkin voisi olla hieman selvempiä sääntöjä, se auttaisi juttua pysymään enemmän kuosissaan. Esimerkiksi jos tuo teemojen osioiminen eri paikkoihin pitäisi paremmin, olisi tekstimassa jäntevämmin paketissa. Isommista osioista vain Varusteet ja Talli näyttävät toimivan lähes automaattisen säntillisesti. Tosin poistojen ja bannien määristä minulla ei ole aavistustakaan.

Ns. demokratia (mitä se nyt sitten onkaan) ei tosiaan toimi moderoinnissa, mutta eipä verinen diktaruurikaan. Kyllähän monissa isoissa mestoissa modet kuitenkin valitaan virkaan (joko bisnesmaailman autoritarialla tai käyttäjien äänillä) ja he käyttävät valtaansa vain niin kauan kuin vakkareiden enemmistö sen hyväksyy.  

-hh-

...Miten avoimuuta saataisiin lisättyä?

Ei mitenkään niin kauan, kun valitetaan, että moderaattoreilla ei
ole aikaa selitellä tekojaan. Tuostapa ilman muuta tulee
kysymys, että aivan väärät henkilöt ovat modeina, jos aikaa
aikaa ja haluakin olisi...
Tota joo... Älä nyt Matti viitsi. Sori että hulluja väitän, mutta et kyllä millään voi oikeasti noin miettiä.

Jos mode alkaisi selittämään jokaiselle joutavan viestin kirjoittaneelle miksi hänen tuotoksensa on poistettu, kyllä siihen aikaa ja tupakkaakin kuluisi! Kuinkahan monta hedelmällistä vääntöä niistä syntyisi? Mikä olisi asiasta tullut hyöty ja kenelle?
Sekö, että joutava räksyttäjä saisi viikottain pari kertaa tiedoksi: "poistin turhan/provoilevan/nimittelevän/jotakin muuta viestisi"?

Jos vaikka ylinopeuskeskustelussa joku kirjoittaa viestin informatiiviseen tyyliin "audikuskit on perseestä!", mitä helkkarin järkeä minun olisi viestin poistettuani ottaa yhteys kirjoittajaan tai selitellä julkisesti miksi tuon viestin poistin?!?

Joskus ammoisina aikoina kerroin mielipiteitäni viesteistä ja poistoista forumilla. Mitä siitä muuta seurasi kuin kauhea natsimodevääntö, jossa suurin osa kirjoittajista meuhkasi pelkästä tekemisen ilosta. Kuitenkaan suoraan minuun ei yhtä lukuunottamatta kukaan ole ottanut yhteyttä, vaikka usein tuota mahdollisuutta ehdotan (tuo yksikin sitten lopulta kielsi minua kirjoittamasta hänelle yksäreitä!)
tounge.gif

Jotta kiitos vaan tuesta tässä 'arvostetussa ja rispektiä kahmaloittain keräävässä hommassa'.
cool.gif

Moderointi taitaa aika pitkälle olla yhteen suuntaan kumartamista ja toisaalle
033102ass_1_prv.gif

aivan väärät henkilöt ovat modeina, jos aikaa
aikaa ja haluakin olisi...
Tota joo...   Älä nyt Matti viitsi. Sori että hulluja väitän, mutta et kyllä millään voi oikeasti noin miettiä.

Jos mode alkaisi selittämään jokaiselle joutavan viestin kirjoittaneelle miksi hänen tuotoksensa on poistettu, kyllä siihen aikaa ja tupakkaakin kuluisi!
Niinpä. Kun niitä "haista sinä kuule vittu" -viestejä nakkelee pois, niin ei siinä perusteluja enää tarvita. Muutaman kerran olen viimeisen muutaman vuoden aikana perustellut poistamisia, jos taustalla on ollut joku juttu, jonka tietäminen on tarpeen viestin poistamisen syyn ymmärtämiseksi. Yli 95 % tapauksista näin ei kuitenkaan ole.

Moderaattorit on se porukka, joka pitää tämä "linjan" yllä. He tekevät oikeasti hyvää työtä, mutta lisääkin näköjään tarvitaan. He vaan eivät ilmeisesti ole kuitenkaan se porukka, jonka niskaan voi kaataa kaiken tämän sivuston ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvät asiat.

Mun mielestäni ylilyöntejä ei poisteta riittävän tehokkaasti.
On ilmeisen mahdotonta pitää sellaista yhtenäistä linjaa, mutta ylilyönnit pitää kyllä poistaa heti, jos ne loukkaa esim;

a) jotain henkilöä henkilökohtaisesti
b) jotain henkilöryhmää, esim. rasistisesti tms.

Yhtä asiaa minä ihmettelen oikein suuresti, joka juontaa mun omasta ammatistani. Ihmetteleni, miksi täällä ei missään ilmene sellaista keskustelua suunnitelmallisesta toiminnasta. Monetkaan kehitysideoita-osastolla olevista säikeistä ei sisällä ylläpidon kommentteja, joilla voisi viestittää tämän järjestelmän olevan kiinostunut kehitysideoista. Ei näköjään ole sellaista sisäistä kehitysjärjestelmää, jolla parannettaisiin avain-toimintoja.

On lisäksi surkeaa kuulla monen kirjoittajan luopuneen palstalta, kun ovat saaneet kakkelberiä niskaan liikaa. Ihan on esimerkkejä kavereista, jotka on olleet aktiivisia, ja jotka ei enää kirjoita ollenkaan. Onko tällä foorumilla olemassakaan sellaista instanssia, joka miettii sitä, miksi jotkut luovuttaa kirjoittelemasta ja miten tämän asian takasinkytkentä toimii...?

Olenko ymmärtänyt oikein? Tämän nettisaitin pitäisi olla ilmentymä Mopo.org -kerhosta, joka on yksi toiminna työkaluista.

Ehdotan tässä nyt sitä, että tälle sivustolle ja toiminnalle pitäisi tehdä oikeasti tilanne kartoitus ja suunnitelma kehittymisen suhteen. Kehityssuunnitelma, joka askel kerrallaan parantaa avaintekijöitä, joilla tämä toiminta vähäisillä resursseilla saadaan toimimaan aina vaan paremin.

-M

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back