• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskiryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miki sanoi:
Muistaakseni parin minuutin viive on kaksi kertaa ollut ja kerran ruutulippu tuli reilusti liian aikaisin.

Oliko nämä siis kaatojen takia? Normaalist ruutulippu heilahtaa vähän ryhmän nopeuden/radan/ajajamäärän mukaan kahdesta neljään minuuttia ennen ryhmän vaihtoa jotta sadaan kuskit pois radalta ja parin tunnin välein vielä aikaisemmin, jotta keritään käydä vaihtamassa lippumiehet.

shyhander sanoi:
Oliko nämä siis kaatojen takia? Normaalist ruutulippu heilahtaa vähän ryhmän nopeuden/radan/ajajamäärän mukaan kahdesta neljään minuuttia ennen ryhmän vaihtoa jotta sadaan kuskit pois radalta ja parin tunnin välein vielä aikaisemmin, jotta keritään käydä vaihtamassa lippumiehet.

Niin kaatojen takia nämä parin minuutin viiveet. Ruutulippu saattoi tulla lippumiesten vaihdon vuoksi, pari kierrosta olisi hyvin ehtinyt vetasta.

Wanico kirjoittaa 1.7

Kiitos omastakin puolesta.

Pitäisi aina muistaa kehua kun on kehujen paikka.
30.6 taisi olla minun eka orgin päivä kun raatoauto ja lanssi oli käytännöllisesti katsoen työttömiä.

Hienoa ja rauhallisen eleetöntä toimintaa järjestävän tahon osalta.

Ja jatkaa 4.7

Joo, järjestelyt on huippuluokaa ja koulutus on huippuluokkaa.

Nitrous sanoi:
Olen pahoillani jos koet edellisen kommenttini jotenkin asiattomana. Pyrin kirjoittamaan sen ilman sarvia ja hampaita, mutta nähtävästi en onnistunut, joten yritän jatkossa miettiä kommenttejani tarkemmin.

Loppuun on todettava, että on ikävää, että et MotOrg Ry:n jäsenenä ole tyytyväinen järjestämiimme ratapäiviin. Toivottavasti pystymme jatkossa nostamaan päiviemme tasoa vastaamaan odotuksiasi.

Onkohan nyt vastaanotin säädetty liian herkälle, kun kaikki mun kommentointi nähdään jonkinasteisena hyökkäyksenä?

Mulla on mielstäni oikeasti pari ideaa, siihen suuntaan miten katkoihin käytetty aika voidaan puolittaa.
Mutta jos minä olen ainoa jonka mielestä katkot sekoittaa liikaa päivää, ni sittenhän mitään ongelmaa ei ole.

Ehkä mä olen liian golffariasenteella liikkeellä. Siinäkin lajissa kierretään rataa ja tehdään tietty sarja suorituksia että päästään toivottuun lopputulokseen. Toisten oma peli menee helpommin sekaisin jos ulkoisia ärsykkeitä on liikaa(paarmat, sade, aurinko, edessä hidasteleva ryhmä, jne jne) joku toinen taas hallitsee hermonsa paremmin ja osaa eliminoida häiriötekijät.

wanico sanoi:
Mulla on mielstäni oikeasti pari ideaa, siihen suuntaan miten katkoihin käytetty aika voidaan puolittaa. Mutta jos minä olen ainoa jonka mielestä katkot sekoittaa liikaa päivää, ni sittenhän mitään ongelmaa ei ole.

Katkot toki sekoittavat päivää, ja jos noi saataisiin sormia napsauttamalla poistettua niin jokainen varmasti tekisi niin. Mutta kun kyse on yksilön toiminnasta on tämä mahdoton tehtävä siivota täysin.

Keskiryhmä tippuu hieman väliinputoajaksi hitaan ja nopean väliin, hitaasta pääsee keskiryhmään "oikeuttavaan" aikaan vaikka koko paketti olisi suht sekaisin linjoista lähtien, sitten kun koitetaan edelleen vielä kiristää taitojen yli vauhtia niin mitä tapahtuu? Tulee romua. Nopeassa ryhmässä sitten mennään jo monesti oikeasti limitillä, jolloin pienikin virhe voi kostautua - se on motorsporttia.

Se että onko meno mennyt "promaiseksi" vai ei, on ehkä katsojasta kiinni. Moni pro-meiningiltä näyttävä juttu on ihan turvatekijä, tai sitten asia joka esim kaadon sattuessa vähentää kustannuksia.

T: Itsekin keskiryhmässä kilvettömällä koheltava...

wanico sanoi:
Onkohan nyt vastaanotin säädetty liian herkälle, kun kaikki mun kommentointi nähdään jonkinasteisena hyökkäyksenä?

En tiedä kuinka herkällä mun vastaanottimet on, mutta aloitit edellisen viestisi kommentilla: "Ja tämän jälkeen on sitten helppo oikein pääkouluttajan&hallituksen PJ:n auktoriteetilla aloittaa pienimuotoiset maassamaakaavan päähäpotkijaiset."

Mielestäni tuo on aika suora viittaus siihen, että olet kokenut tulleesi loukatuksi ja sitä tässä pahoittelin.

Nitrous sanoi:
En tiedä kuinka herkällä mun vastaanottimet on, mutta aloitit edellisen viestisi kommentilla: "Ja tämän jälkeen on sitten helppo oikein pääkouluttajan&hallituksen PJ:n auktoriteetilla aloittaa pienimuotoiset maassamaakaavan päähäpotkijaiset."

Mielestäni tuo on aika suora viittaus siihen, että olet kokenut tulleesi loukatuksi ja sitä tässä pahoittelin.

Täytyy kyllä sanoa että olet mestari copypastaamaan näitä sisältöjä aina niin että valkoinen muuttuu mustaksi ja taas kohta päinvastoin.

Otetaan huumorilla ja pilke silmäkulmassa pari esimerkkiä:

Kun minä Degeilen se vaarantaa kaikkien radalla olijoiden turvallisuutta ja se on ehdottoman tuomittavaa.

Kun kouluttaja Degeilee on hän väsynyt ja haluaa pitää hauskaa.
Se ei ole tuomittavaa, koska hänelläkin pitää olla mahdollisuus rentoutua.

Kun minä nostan pyörän pystyyn kellin päätteeksi, se on hanurista ja tyhmä temppu.
A nyt kukaan ei voi enää analysoida kaatumajälkiä ja tehdä tapahtumasta diagnoosia
B sullahan olisi voinut olla molemmat koivet poikki, etkä sä sitä itse tajua.

Kun kouluttaja nostaa pyörän pystyyn kellin jälkeen.
A se on sankariteko koska näin lisättiin rataturvallisuutta
B pelastettiin ajovuoron jatkuvuus.

Voisiko olla niin että toiset vaan on homogeenisempia ku toiset.
Animal farm rules!

wanico sanoi:
Täytyy kyllä sanoa että olet mestari copypastaamaan näitä sisältöjä aina niin että valkoinen muuttuu mustaksi ja taas kohta päinvastoin.

Ok, pahoittelut jälleen, meillä on ilmeisesti hieman erilainen huumorintaju jos sinusta henkisestä pahoinpitelystä syyttäminen on hyvä läppä.

wanico sanoi:
Kun minä Degeilen se vaarantaa kaikkien radalla olijoiden turvallisuutta ja se on ehdottoman tuomittavaa.

Oletan degeilyn tarkoittavan hölmöilyä. En tiedä mihin tapaukseen tuolla kouluttajien hölmöilyllä viittaat, mutta yleisesti hölmöily radalla on aina tuomittavaa varsinkin jos siihen syyllistyy järjestävän tahon edustaja. Jos hölmöilyä ratajärkkäreiltä tai kouluttajilta on huomattu, on myös palaute ollut pykälän verran tiukempi sävyistä kuin normiratailijoille vastaavassa tilanteessa. Oletuksena kun on, että ratajärkkärit ja kouluttajat toimivat muille esimerkkinä omalla käyttäytymisellään.

wanico sanoi:
Kun minä nostan pyörän pystyyn kellin päätteeksi, se on hanurista ja tyhmä temppu.
A nyt kukaan ei voi enää analysoida kaatumajälkiä ja tehdä tapahtumasta diagnoosia

Jatketaan siis huumorilla:
Kiva, että pidät kouluttajan suorittamaa itsensä ja kaluston siirtämistä turvallisempaan paikkaan sankaritekona. Olisin tietysti voinut odotella siinä varikon kulmalla, että raatoauto tulee paikalle ja kuskaa minua 50 metriä, mutta totesin tällä kertaa paremmaksi ratkaisuksi siirtää pyörän ajamalla teltalle asti kun se ei vuotanut mitään nesteitä. Hieman yllättynyt tosin olen siitä, että osoitat noin kovaa itsekriittisyyttä toimintaasi kohtaan kaatosi jälkeen.
wanico sanoi:
Animal farm rules!

Aika heterogeeninen tuo porukka tuolla ratapäivillä tuppaa olemaan ja isoin ero varmasti tulee järjestävän tahon edustajien ja asiakkaan välillä.

wanico sanoi:
Lässynlää ja nyyhnyyh
Eikö olis helpompaa itselleskin lähteä jonnekin toiselle hiekkalaatikolle ihan eri leikkeihin, jos täällä kaikki niin paljon vituttaa?

wanico sanoi:

Animal farm rules!

Mä nään sussa hiukan itseäni, kun haksahdin ratailuun. Ideoita ja parannusajatuksia tulvi päästä enemmän kuin oli tietoa ja ymmärrystä ratapäivän ja koulutuksen lopullisesta dynamiikasta. Enkä sano tätä lainkaan arvostellen vaan lähinnä siksi että aika pian itsekin opin havaitsemaan miten monta muuttuvaa tekijää hommassa lopulta on. Tekijää joita ei itse välttämättä ihan vielä näe mutta jokunen kymmentä kokeneempaa on ne läpikäynyt jo paljon ennen meitä.

Orgin ratapäiviä pidetään varsin laajalti maamme ehdottomasti parhaiten organisoituina ja erityisesti turvallisimpina tapahtumina. Siis pidetään ihan kovallakin tasolla, ei yksin satunnaisten ratailijoiden toimesta. Lisäksi päivien loistava yhteishenki on erityisen mahtava.
Koulutuksen osalta ainoa "ongelma" lienee siinä että sitä vetää pääosin kokeneet harrastajat, ei oppineet pedagogit. Tämäkin seikka on varsin ymmärrettävä ja suhteellisen pieni ongelma, jos ongelma ollenkaan. Eihän ne koulutettavatkaan ole oppimassa ammattiin, vaan kartuttamassa tietojaan ja taitojaan, kokeneempien tarjotessa lähes vapaaehtoistyönä oikopolkuja oppimiselle.

Rata- ja koulutustoimikunta hallituksessa sekä ratavastaavat miettivät näitä asioita kokoajan aktiivisesti ja pyrkivät korjaamaan havaittuja ongelmia. Jokainen hyvä idea ja ajatus laitetaan vaakakuppiin ja jos vaaka painuu enemmän hyvää kuin huonompaa kohti, ei muutoksiakaan pelätä tehdä, tai ainakaan kokeilla.

Nitrous sanoi:
Oletan degeilyn tarkoittavan hölmöilyä. En tiedä mihin tapaukseen tuolla kouluttajien hölmöilyllä viittaat, mutta yleisesti hölmöily radalla on aina tuomittavaa varsinkin jos siihen syyllistyy järjestävän tahon edustaja. Jos

A) Degeily ei minun slangissani liity mitenkään hölmöilyyn, vaan on aitoa hauskanpitoa radalla ja joskus harvoin sen ulkopuolella. Ajaminen on rentoa ja siitä nautitaan 110%

Siinä ei tuijoteta kelloon eikä optimi ajolinjaan vaan pidetään reilusti hauskaa ja kierretään kulloinkin eteen tuleva este siltä puolelta kun itsestä tuntuu turvalliselta.

B) Eikö 29.6 Alastarossa tapahtunut mitään mainitsemisen arvoista? Sitten sinun kannattaa äkkiä katkoa huhuilta siivet, ettei valheet leviä tänään Tebarilla kulovalkean tavoin.

wanico sanoi:
B) Eikö 29.6 Alastarossa tapahtunut mitään mainitsemisen arvoista? Sitten sinun kannattaa äkkiä katkoa huhuilta siivet, ettei valheet leviä tänään Tebarilla kulovalkean tavoin.

Itse jouduin poistumaan paikalta hieman ennen viimeistä settiä, mutta ainakin siihen asti päivä oli sujunut ihan mukavasti.

Piti ihan käydä ko. päivän ketju lukemassa ja jonkun pahoitteluviestin Bandit-R oli näköjään tuonne ko. päivän topiciin laittanut, mutta sen tarkempaa tietoa mulla ei ole. Luulisin, että asia on jo asianosaisten kesken käsitelty jos jotain ylilyöntejä on tapahtunut. Selvittelen kuitenkin asiaa vielä.

wanico sanoi:
A) Degeily ei minun slangissani liity mitenkään hölmöilyyn, vaan on aitoa hauskanpitoa radalla ja joskus harvoin sen ulkopuolella. Ajaminen on rentoa ja siitä nautitaan 110%

Siinä ei tuijoteta kelloon eikä optimi ajolinjaan vaan pidetään reilusti hauskaa ja kierretään kulloinkin eteen tuleva este siltä puolelta kun itsestä tuntuu turvalliselta.

Eli käytännössä siis täsmälleen tuota mitä tossa linkittämässäni RM Heinon ratapäivillä tehtiin! Radalle vaan keskariin ajetaan miten ajetaan sieltä täältä ohi milloin ohitettavan ajolinjalle leikaten milloin reppuselässä ja milloin vaappuen busalla rataa oikealta vasemmalle kunens sitten pyörät porukalla parkkiin nopeen mutkan ulostuloon hiekalle. Siinä sitä 110 prosenttista hauskanpitoa, se kymmenen prosenttia vaan on siellä radan ulkopuolella. Hyvin osaat provota kyllä.

GuessWho sanoi:
Mä nään sussa hiukan itseäni, kun haksahdin ratailuun. Ideoita ja parannusajatuksia tulvi päästä enemmän kuin oli tietoa ja ymmärrystä ratapäivän ja koulutuksen lopullisesta dynamiikasta. Enkä sano tätä lainkaan arvostellen vaan lähinnä siksi että aika pian itsekin opin havaitsemaan miten monta muuttuvaa tekijää hommassa lopulta on. Tekijää joita ei itse välttämättä ihan vielä näe mutta jokunen kymmentä kokeneempaa on ne läpikäynyt jo paljon

Rata- ja koulutustoimikunta hallituksessa sekä ratavastaavat miettivät näitä asioita kokoajan aktiivisesti ja pyrkivät korjaamaan havaittuja ongelmia. Jokainen hyvä idea ja ajatus laitetaan vaakakuppiin ja jos vaaka painuu enemmän hyvää kuin huonompaa kohti, ei muutoksiakaan pelätä tehdä, tai ainakaan kokeilla.

Joo, tiedän työelämästä että muutosvastrinta on ihmislle täysin luonnollinen olotila.

Nyt vaan on päässyt juurtumaan liian syvään ajatus siitä että koska me ollaan tätä hommaa X vuotta tehty ja näitä asioita Y kertaa mietitty. Ni älä sinä vatun nyyh nyyh mies tule tänne huutelemaan vaan etsi itsellesi uus hiekkalaatikko.

Josta tuleekin mieleeni lempivitsini neljä apinaa häkissä ja banaani katossa...

Animal Farm...

Nitrous sanoi:
Itse jouduin poistumaan paikalta hieman ennen viimeistä settiä, mutta ainakin siihen asti päivä oli sujunut ihan mukavasti.

Piti ihan käydä ko. päivän ketju lukemassa ja jonkun pahoitteluviestin Bandit-R oli näköjään tuonne ko. päivän topiciin laittanut, mutta sen tarkempaa tietoa mulla ei ole. Luulisin, että asia on jo asianosaisten kesken käsitelty jos jotain ylilyöntejä on tapahtunut. Selvittelen kuitenkin asiaa vielä.
Ensinnäkin pahoittelen että lainaan meidän Äijän tunnuksia, mutta omiakaan mulla ei ole enkä tämän takia niitä ala luomaan. Mutta koska lienen se asianosainen, niin katson tarpeelliseksi kertoa tapahtumien kulun. Alastaron AT II:n viimeisessä setissä kouluttajat hieman innostuivat näyttämään ajamista meille aloittelijoille ja hienon näköistä se olikin. Ja nyt tarkkana: ainakaan minun tietääkseni yksikään kouluttaja ei aiheuttanut vaaraa tai edes mielipahaa kenellekään, vaan iloittelu tapahtui taiten ja turvallisesti. Minä itse säikähdin pahanpäiväisesti kun ruutulipun jo heiluessa kahvilan mutkassa eräs punainen **** painoi jarrutuksessa rinnalle ja yritti täysin älytöntä ohitusta juuri ennen apexia, sillä seurauksella että olimme molemmat pyörät pystyssä ilman vauhtia keskellä mutkaa. Eli täysin älytön temppu TOISELTA KURSSILAISELTA. Olen pahoillani että säikähdys aiheutti mussa pienen primitiivireaktion ja avauduin asiasta kouluttajille, en suinkaan suoraan kyseiselle ohittajalle. Käytökseni ja kielenkäyttöni ei ollut sillä hetkellä harkittua tai asiallista ja haluan tässä yhteydessä pyytää anteeksi käytöstäni kaikilta kolmelta paikalla olleelta kouluttajalta, eli Tiialta, Mikolta ja Villeltä. Ja samalla haluan kiittää todella antoisasta ja hyvin vedetystä kurssista.
Omalta osaltani tämä asia on loppuunkäsitelty ja samaa toivon muiltakin, kiitos. Ja sen punaisen **** kuski voi katsoa peiliin ja miettiä omaa tekemistään.

terveisin, Minna K. (BMW R1200R)

wanico sanoi:
Joo, tiedän työelämästä että muutosvastrinta on ihmislle täysin luonnollinen olotila.

Nyt vaan on päässyt juurtumaan liian syvään ajatus siitä että koska me ollaan tätä hommaa X vuotta tehty ja näitä asioita Y kertaa mietitty. Ni älä sinä vatun nyyh nyyh mies tule tänne huutelemaan vaan etsi itsellesi uus hiekkalaatikko.

Josta tuleekin mieleeni lempivitsini neljä apinaa häkissä ja banaani katossa...

Animal Farm...

Yritin poimia tuolta viesteistäsi asiat, joita olet ratapäivien kehittämiseksi ehdottanut:

1) Ajotaito III -kursseja pitäisi olla enemmän.
2) Kouluttajia pitäisi ottaa lisää ulkopuolelta.

Ja nämä on asiat, joita olet ymmärtääkseni kritisoinut:

1) Orgin päivillä, etenkin keskiryhmässä, tapahtuu liikaa kaatoja. Maksava asiakas ei tykkää kun päivä keskeytyy liian usein.
2) Ratapäiviä järjestävää henkilökuntaa kohdellaan eri tavalla kuin asiakasta.

Mielestäni olen jo vastannut noihin ylläoleviin. Voisitko ystävällisesti kertoa jos minulta meni jotain ohi tai en mielestäsi perustellut kantaani riittävän selvästi.

Lopeta jo toi Eläinten vallankumouksesta jauhaminen. Et ole ainoa lukutaitoinen, ja en käsitä, miten Neuvostoliiton kommunistista vallankumousta kritisoiva kirja sotkeutuu Orgin ratapäiviin.

Jos viittaat fraasiin: "Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset", niin noin sen pitääkin olla ratapäivien järjestämisen suhteen. Järjestämisessä ei mennä huutoäänestykseen ja musta tuntuu periaatteen mukaan. Mitä tulee ratapäivien yleisiin sääntöihin, niin nuo koskevat kaikkia samalla tavalla. Järkkärit tämän tietävät.

Nokittelu on hauskaa foorumiviihdettä, mutta asia katoaa nopeasti. Siis mikä oli alkuperäinen pointti?

Sekö, että Orgin pitäisi järjestää lisää koulutusta ajotaito kolmosen muodossa osin siksi, että keskiryhmän touhusta saataisiin riskejä pienennettyä?

Jos se on toi, niin ihan hyvä idea. Tällä hetkellä resurssit eivät riitä kertoman mukaan, enkä tuota kykene kiistämään, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa asia on toinen resurssien suhteen.

Sitten vinkki muille: Jos sitä koulutustarvetta on, niin Org ei ole ainoa, joka järjestää. On joitakin "vanhoja" kisakuskeja, jotka koulutusta järkkäävät. Se ei sitten vain ole enää ilmaista.

Tätä ja muita foorumeita voi käyttää vaikka hyväkseen, jos tekee mieli alkaa räätälöidä tuollaista omaa koulutuspäivää. Tietty aluksi pitää varmistaa, että ratapäivää järjestävä taho on OK asian kanssa.

J-PS sanoi:
Ensinnäkin pahoittelen että lainaan meidän Äijän tunnuksia, mutta omiakaan mulla ei ole enkä tämän takia niitä ala luomaan. Mutta koska lienen se asianosainen, niin katson tarpeelliseksi kertoa tapahtumien kulun. Alastaron AT II:n viimeisessä setissä kouluttajat hieman innostuivat näyttämään ajamista meille aloittelijoille ja hienon näköistä se olikin. Ja nyt tarkkana: ainakaan minun tietääkseni yksikään kouluttaja ei aiheuttanut vaaraa tai edes mielipahaa kenellekään, vaan iloittelu tapahtui taiten ja turvallisesti. Minä itse säikähdin pahanpäiväisesti kun ruutulipun jo heiluessa kahvilan mutkassa eräs punainen **** painoi jarrutuksessa rinnalle ja yritti täysin älytöntä ohitusta juuri ennen apexia, sillä seurauksella että olimme molemmat pyörät pystyssä ilman vauhtia keskellä mutkaa. Eli täysin älytön temppu TOISELTA KURSSILAISELTA. Olen pahoillani että säikähdys aiheutti mussa pienen primitiivireaktion ja avauduin asiasta kouluttajille, en suinkaan suoraan kyseiselle ohittajalle. Käytökseni ja kielenkäyttöni ei ollut sillä hetkellä harkittua tai asiallista ja haluan tässä yhteydessä pyytää anteeksi käytöstäni kaikilta kolmelta paikalla olleelta kouluttajalta, eli Tiialta, Mikolta ja Villeltä. Ja samalla haluan kiittää todella antoisasta ja hyvin vedetystä kurssista.
Omalta osaltani tämä asia on loppuunkäsitelty ja samaa toivon muiltakin, kiitos. Ja sen punaisen **** kuski voi katsoa peiliin ja miettiä omaa tekemistään.

terveisin, Minna K. (BMW R1200R)

Kiitokset Minna asian selventämisestä. Harmittavaa, että viimeisellä setillä sattui vielä tuollainen ikävä tilanne. Toivottavasti kuitenkin näemme sinut vielä meidän tapahtumissamme myös jatkossa.

T: Se neljäs kouluttaja, joka joutui karkaamaan paikalta hieman etuajassa.

shyhander sanoi:
Hyvin osaat provota kyllä.

Niinpä, asiat siis eivät ole niin kuin ne kirjoitetaan, vaan niin kuin ne luetaan.

Toiselle ulkopuolella tarkoittaa hiekalla ja toiselle kadulla, eli rata-alueen ulkopuolella.

Mutta eikös ole kiva että popparit voidaan laittaa tulille ja saatiin tähänkin lähes kuolleeseen thriidiin taas aitoa vipinää?

Meitsistä on näköjään tullut klikkausmagneetti jonka viestejä paikasta toiseen mielivaltaisesti siirtelemällä saadaan puhinaa ja puhetta aikaan. Ja näin hyvä, siitä mainostajat tykkää ja saadaan jäsenmaksut pysymään aisoissa.

Nitrous sanoi:
Ja nämä on asiat, joita olet ymmärtääkseni kritisoinut:

1) Orgin päivillä, etenkin keskiryhmässä, tapahtuu liikaa kaatoja. Maksava asiakas ei tykkää kun päivä keskeytyy liian usein.

Ratapäivien järjestäjä kun ei saa kaatajilta eikä säiden valtiaalta rahaa takaisin, niin ei muuta kuin kaadon suorittajalta pyytämään laskennallisia menetettyjä kierroksia vastaavaa rahamäärää takaisin.

Printtailee vaikka tilinumeroita valmiiksi ja käy sitten heti antamassa maksuvaateen raatoauton tai ambulanssin kyydissä palaavalle kuskille ettei pääse unohtumaan.

Back