• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kesän 2008 paras MP-ajotilannekuva?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei o vielä kuvia kun telineviritys on kesken. Kuitenkin ajokuvia pohtiville: useisiin kameroihin, varsinkin järkkäreihin saa kaukosäätimen. Ainakin Olympuksen superpokkareissa taisi tulla jossain vaiheessa mukanakin. Resepti siis näin: Rammount tai joku muu oikeasti tukeva viritelmä tankoon, kamera kiinni jalustakierteestään sopivaan kohtaan ja kaukosäädin jeesusteipillä ymv. kiinni peukalon ulottuville. Jos kamera ei ole pleksin takana tai olet jalo nakuilija, niin linssin eteen uv-suodin ihan vaan varmuuden vuoksi eli suojaksi. Sitten vaan kamera päälle (ja virransäästötila pois), mutkatie alle ja aina kun kumin reuna kuluu tai muuten on kivaa niin peukku painelee. Isolla muistikortilla mahtuu satoja otoksia, ja kun niistä perkaa niin...

Järkkäreissä kuten mulla on usein myös langallinen kaukosäädin, joka on kertaluokkaa helpompi viritellä tulivalmiiksi. Itse kamera onkin sitten hankalampi saada vakaaksi, oma vakaajaputkella on melkein pari kiloa.

Eräs Kytäjän tien kurveista.

kytaja.jpg

062802moto_prv.gif

smile_org.gif

Älä Zetori laita näitä kuvia enää mihinkään. Mä ajan vielä metsään kun yritän päästä edes lähelle...
wink.gif

Itse olen kuvissa mutta en ole ottanut näitä. Mielestäni "poseeraus" on teknisesti melko onnistunut otos (etupyörän eteen pitäisi saada lisää tilaa ja oikealta vois hieman rajata) mutta "pitkäuinti" kertoo paremmin reissun luonteesta. Reissukuvissa ei jaksa / kykene aina tekniseen puhtauteen vaan usein kyse on vain dokumentoinnista.

Poseeraus

Pitkäuinti

Tällaisella yksinkertaisella laitoksella kokeillut ihan huvin vuoksi (lomalla kun olen), millaista olisi kuvata ajaessa. Yksinkertainen levy, kiinnitettynä suoraan ohjaustankoon kahdella tavallisella ohjaustangonkiinnikkeen puolikkaalla. Linssin eteen olen taivuttanut plexistä suojan hyönteisiä vastaan.

kamera1.jpg

Ja jälki on tällaista (kutistettuna):

horisonttivinossa.jpg

Ajossa.jpg

Vanha kamera, mutta ihan ok kuvanlaatu. Viimeisessä kuvassa jotain möhnää suojaplexissä, muuntajan kohdalla.

Olenkin tuossa huomioinut sen, että dominoiva käteni, eli oikea käsi on koko ajan tangossa, joten "nopeuspotentiometrin" hallinta on jatkuvasti hallussa ja voin vasurilla painella kuvausnappulaa. Onneksi motoriikkani sallii jotenkin ajaa myös yhdellä kädellä.
sport05.gif

ps. kokeilun vuoksi kuvaamaani videomateriaalia (siis pyörällä ajosta
eek.gif
) ei kehtaa seuraamuksien vuoksi tarjota yleiseen katseluun.. Siis enhän minä mutta ne muut.. Mitkä videot?.. En ollu siellä päinkään..
Vauhdin tuntu muuten välittyy liikkuvasta kuvasta hienosti
buttrock.gif

Romaniasta 2.7 otettu kuva. Kuvan otin itse liikennevaloista kännykällä.

normal_02072008%28008%29.jpg

Samaiselta reissulta jostain päin Romaniaa..Naureskeltiin tuolla, että yhdellä näkymällä näkee enemmän peltoa kuin mitä suomessa on yhteensä, koska samalta näytti joka suunnasta.
normal_28062008%28020%29.jpg

niin joo, kuvia löytyy lisää täältä , jos jotakuta kiinnostaa.

tässä kaverin nappaama kuva musta Ranskan merialpeilla
87514584.jpg

ja St Tropezissa
img1385114.jpg

viime kesältä Grossglocknerilta

img1385113.jpg

Back