• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kesäloma alkoi ja kortti samana päivänä hyllylle

kiitos noista linkeistä, pitää alkaa kyseleen jos sitä kyytiä sinne radalle tosiaan sais...parempi sinne mennä tosiaan revitteleen sit ku siltä tuntuu nii ei ainakaan oo kortti hellässä enää...se vaan harmittaa ku tosiaan matkaa ajan suurimman osan koko kesästä ja porukassa, todella harvoin ees yksinäni ajan ja näin pääs käymään..no tuleepahan nyt noi rata-ajot tutuks sit samalla..
Laitappa viestiä miten käy jos/kun huomenna käyt pollareita jututtamassa?

Itselle kävi prikulleen samalla lailla kesäkuun lopulla. Eka kesälomapäivä ja kortti hyllylle 123@80. Pitäis huomenna varmaan itseä ottaa niskasta kiinni ja soitella kortin kuulumiset
biggrin.gif

Eipä sillä kiirettä ole, mut kuhan eivät 1kk pitempään pitäis.
Edit. kuivumaan => hyllylle
juu, mä laitan viestiä huomenna ku oon käyny poliisi-asemalla. Nehän sitä ei varsinaisesti ainakaan mun tapauksessa päätä et kauan kortti on pois vaan se on sit siellä käräjillä missä se päätetään, siellä varmaan samalla päätetään se sakkojen suuruus.

Luulen et 3kk min vaikka eka kerta onkin, oli sen verran ylitystä ja tuskin ne mitään lieventäviä asian haaroja ees miettii/ottaa mitenkään huomioon..mun epäilys et 4-6kk kortti pois ja sakkoo 1000€, mut katsotaan kuin käy..pahaa pelkään kyllä...ja tosiaan mulla ei oo yhtään sakkoa viimeiseen 10v millään ajoneuvolla..

mun epäilys et 4-6kk kortti pois ja sakkoo 1000€, mut katsotaan kuin käy..pahaa pelkään kyllä...ja tosiaan mulla ei oo yhtään sakkoa viimeiseen 10v millään ajoneuvolla.
Samaa epäilen minäkin että n. 5kk ja iso mätky.
Reilua? Joidenkin mielestä kyllä. Kohtahan, jos tuomiosi tästä julkaiset, alkaa nillitys/parku/vittuilu, että mitä tänne tulet itkemään sakoista: sinullahan oli etukäteen tiedossa seuraamukset joten niitä ei voi sanoa kohtuuttomiksi.

mun epäilys et 4-6kk kortti pois ja sakkoo 1000€, mut katsotaan kuin käy..pahaa pelkään kyllä...ja tosiaan mulla ei oo yhtään sakkoa viimeiseen 10v millään ajoneuvolla.
Reilua? Joidenkin mielestä kyllä. Kohtahan, jos tuomiosi tästä julkaiset, alkaa nillitys/parku/vittuilu, että mitä tänne tulet itkemään sakoista: sinullahan oli etukäteen tiedossa seuraamukset joten niitä ei voi sanoa kohtuuttomiksi.
totta, no siihen menee aikaa et sen tuomion sieltä yleensä ees saa...voi mennä siihen jo se 3kk ja sit se sanktio päälle. Riippuu kait vähän siitä miten niillä on ruuhkaa siellä käräjillä yleensä, varmaan menee jonon hännille tälläset jutut. Ja ei mua ne sakot vituta yhtään, kyl niitä maksaa 10€ kuussa vaikka viimeseen eläkkeeseen, ei haittaa ku sais kortin vaan takas!

Meillä on ollut Suomessakin vapaat nopeudet. Ja se homma lopetettiin siihen, kun onnettomuusluvuista tuli liikenteen lisääntyessä liian rumat. Paluuta sellaiseen ei varmaankaan ole.
Pecha on vähän väärässä tässä kohtaa;nopeusrajoitukset tulivat energiakriisin iskiessä ensimmäistä kertaa 1972,perusteena oli polttoaineen kulutuksen pienentäminen.Siinä ohessa tietenkin myös tilastot kaunistuivat kun nopeudet pudotettiin alas ja mp-verot kiskottiin taivaisiin.

Tosin täytyy muistaa että silloin ei yli kahdensadan nopeuksiin kykeneviä pyöriä kovin montaa mallia ollut.Ja ajettavuuskin oli hieman sitä sun tätä.

Hienoa, että aina välillä joillekin tulee mahdollisuus muistuttaa siitä, kuinka heitä yhteiskunnan asettamat rajoitukset eivät koske. Syvä kumarrus tällekin reippaalle etenijälle.    
bowdown.gif
Näin ne todelliset motoristit erottuvat amatööreistä.
tounge.gif

bowdown.gif

Mikähän siinä on, että näitä ns. Kehä 3-sankareita ei yleensä näy Alastaron radalla tms.?
Koska sinne on älyttömän pitkä matka.

Ehkä yhtenä syynä se että pitäisi etukäteen keväillä ruveta varailemaan esimerkiksi hitaan ryhmään pääsemistä. Sitten sateen sattuessa ei varausmaksuja saakaan takaisin jne.

Pitäis päästä mukaan ex-tempore jos sää sallii. Kiinnosta miettiä keväällä mahdollisia ratapäiviä muutaman kuukauden päähän...

Meillä on ollut Suomessakin vapaat nopeudet. Ja se homma lopetettiin siihen, kun onnettomuusluvuista tuli liikenteen lisääntyessä liian rumat. Paluuta sellaiseen ei varmaankaan ole.
Pecha on vähän väärässä tässä kohtaa;nopeusrajoitukset tulivat energiakriisin iskiessä ensimmäistä kertaa 1972,perusteena oli polttoaineen kulutuksen pienentäminen.Siinä ohessa tietenkin myös tilastot kaunistuivat kun nopeudet pudotettiin alas ja mp-verot kiskottiin taivaisiin.

Tosin täytyy muistaa että silloin ei yli kahdensadan nopeuksiin kykeneviä pyöriä kovin montaa mallia ollut.Ja ajettavuuskin oli hieman sitä sun tätä.
No ei aivan noinkaan. Energiakriisi oli kyllä yksi tekijä, mutta pahimmillaan yli 1100 liikennekuolemaa per vuosi (huom. aikana, jolloin liikennettä oli moninkertaisesti vähemmän kuin nyt) oli painavin syy siihen, miksi rajoituksista tuli pysyvät.

Mp-vero tosiaan saatiin kätevästi ja kaikkia koskevasti niskaan sen jälkeen, kun sen aikaiset vetomiehet pysyivät kehnonlaisesti tiellä ja/tai elävien kirjoissa sen aikaisilla sporttipyörillä.

Mielenkiintoinen on myös tämä usein kuultu perustelu, että oli ammattiautoilija. Ihan niinkuin se olisi lieventävä seikka.

sanoi:
Ammattiautoilijan töppäykset on poliisin mielestä enemminkin raskauttava asia, koska silloin pitäisi ymmärtää riskit.

Sitä saa mitä tilaa...
Kaksi erillaista näkökantaa..

toisessa osaksi kaunaa. miksi jotakin tielläliikkuja pitäis kohdella lievemmin.

toinen taas huomannut asian todellisen tilanteen.

tänä päivänä termi "ammattimies" koetaan raskauttavana tekijänä rikkomuksissa..mielestäni aivan yhtä suuri vääryys kohdella joitakin raskaammalla kädellä kuin katsoa läpi sormien..jos oikeudesta puhutaan.

en tiedä sitten kuinka vaaralliseksi tielläliikkujaksi katsotaan tuollaiset 3,5 miljoonaa kilometriä tietä tahkonnut,ilman ainuttakaan onnettomuutta,ilman vahoinkoilmoituskaavakketta..kolme rikesakkoa ja kortti pois.

saman kohtalon kokee 5-10 tkm kilometriä vuodessa ajava ehkä ensimmäistä vuottaan joka on onnistunut jo noihin kilometreihin hankkimaan vaadittavat rangaistukset?pari lunastettua ajoneuvoa yms..

kysyisinkin..kumman kyytiin menisitte?

ei muuta kuin rupee moottoripyörävarkaaksi, niin päätä silitellään, ei tuu sakkoja paljoa ja korttikaan ei lähde. ei tarvi ostaa pyörää, katsastaa sitä, huoltaa sitä näpit verillä pitkin talvea, maksella pyörän lyhennyksiä, ostaa renkaita, osia, ajovarusteita. odottaa helvetin pimeä talvi ja toivoa, että vielä pääsis ajamaan, että kyllä se kesä sieltä joskus vielä tulee. sitten sataa puolikesää ja ei pääse ajamaan, ja sen kerran kun sitten pääsee ja vetää neljänneskaasun pyörästään, niin 150 on taulussa jossain jumalanselän takana tyhjällä suoralla kahden sekunnin ajan, jossa vaarantaa korkeintaan tietä ylittävän siilin, niin eikö se polliisi ole virittänyt ne helvetin fööninsä sinne suoran päähän. Sitten armoton syyllistäminen ja nyt se rikollinen on saatu kiinni, kortti pois, työpaikka menee, vaimo jättää, vituttaa ja mies rupeaa ryyppäämään. eikö suomessa ole riittävästi juoppoja, työttömiä ja muuten vaan vittuuntuneita ihmisiä, että kuka nää säännöt tekee demokratiassa, jos kukaan ei niitä halua.?

Nythän on niin, että mopo ja muut pelit muijan, isän, veljen tai siskon nimiin ja ajot jatkuu niinku mitään ei ois tapahtunu. Availla ei tosin juuri kannata lisenssin ollessa viranomaisen hallussa.

Ts. jollain kilokyykyllä se 50 ylitys 80 -alueella lipsahtaa "vahingoissa" hieman eri tavalla kuin 0.9 koneella varustetulla Nissan Micralla, jolla tuohon 130km/h vauhtiin saa vakaasti harkiten kerätä vauhtia piiitkän aikaa ja on tällöin varmasti todennäköisesti paljon tahallisempaa ja enemmän harkittua ylinopeutta.

En tiedä mikä tämän jutun pointti oli, mutta tulipahan mieleen.
Omalla kohdallani tahallisuus alkoi kyllä jo ensimmäisen pyörän ostopäätöksestä ja sen jälkeen olen toistanut "rikoksen" yhä uudestaan ja uudestaan. Vakaankin harkinnan jälkeen moottoripyörän suorituskyky houkuttaa, "riskit" tietäenkin. En siis koe voivani väittää poliisille päin naamaa, että ihan vahingossa ostin tämmöisen laitteen ja vieläpä pääsi yllättämään tuo kiihtyvyys kun polkaisin kaasupoljinta.
tounge.gif

Jos moottoripyörä kiihtyisi kuin Nissan Micra 1.0 ilmastointilaitteella, niin kuinkahan suosittu harrastus moottoripyöräily olisi? Veikkaan, että tuskin pärjäisi vesipallolle.

Jos moottoripyörä kiihtyisi kuin Nissan Micra 1.0 ilmastointilaitteella, niin kuinkahan suosittu harrastus moottoripyöräily olisi? Veikkaan, että tuskin pärjäisi vesipallolle.
mjaa ite kylläkin harkitsin ihan vakavasti moposkootteria...

ja tohon kyläpyöritykseen/kauppareissuihin se riittäisikin vallan mainiosti
tounge.gif

ei sellaisella tietenkään saa "kiksejä" mutta "fiilistely" tuskin kärsisi
biggrin.gif

etm, puolivakavissani olen
wink.gif

Ehkä yhtenä syynä se että pitäisi etukäteen keväillä ruveta varailemaan esimerkiksi hitaan ryhmään pääsemistä. Sitten sateen sattuessa ei varausmaksuja saakaan takaisin jne.

Pitäis päästä mukaan ex-tempore jos sää sallii. Kiinnosta miettiä keväällä mahdollisia ratapäiviä muutaman kuukauden päähän...
Taitaapa kaikilla radoilla vapaita treenejä "ympäri vuoden" joten sinne vaan, jos erittäin halvat, ensivasteelliset, vapaaehtoisvoimin pyöritetyt ratapäivät ei kelpaa.

Tai ehkäpä vika onkin juuri siinä halpuudessa. Eli mitä halvempi päivä niin sitä enemmän aihetta kitinään?

Taitaapa kaikilla radoilla vapaita treenejä "ympäri vuoden" joten sinne vaan, jos erittäin halvat, ensivasteelliset, vapaaehtoisvoimin pyöritetyt ratapäivät ei kelpaa.

Tai ehkäpä vika onkin juuri siinä halpuudessa. Eli mitä halvempi päivä niin sitä enemmän aihetta kitinään?
Täh?
Luitko nyt ollenkaan GoA:n tekstiä vai onko ymmärtämisessä vikaa?

totta, no siihen menee aikaa et sen tuomion sieltä yleensä ees saa...voi mennä siihen jo se 3kk ja sit se sanktio päälle. Riippuu kait vähän siitä miten niillä on ruuhkaa siellä käräjillä yleensä, varmaan menee jonon hännille tälläset jutut. Ja ei mua ne sakot vituta yhtään, kyl niitä maksaa 10€ kuussa vaikka viimeseen eläkkeeseen, ei haittaa ku sais kortin vaan takas!
Ei ne välttämättä mene hännille. Kyseessä kuitenkin keskiraskas rikoslakirikos.

Syyttäjälle voi muuten soittaa ihan lain nojalla ja pyytää jutun kiirehtimistä esimerkiksi, jos kortille on pakottavaa tarvetta. Aika usein käräjäjono on kuitenkin sen verran pitkä, että tuomiona saattaa tulla kortin saaminen jo salissa takaisin (esim. 4 kk jonotus) (fyysisesti kortti tietty on poliisiasemalla ja saa vasta seuraavana päivänä, kun poliisi saa tiedon oikeudelta).

Kaikki mahdolliset keventävät seikat kannattaa mainita salissa, jos niitä ei muuten tule esille. Syyttäjä niitä tuskin painottaa
biggrin.gif
Vaikka että muuta liikennettä ei ollut, näkyvyys hyvä, keli kuiva jne. Tämän jälkeen sitten kannattaa myöntää syyllisyytensä (ellei nyt ole perusteltua uksomusta tutkahäiriöstä tms.).

Kyllä tuomari ja lautamiehet aika usein ottavat lieventäviäkin seikkoja huomioon. Ja tietysti mukaan mahdolliset todistukset ajokortin tarpeellisuudesta, jos vaikka asuu maalla ja olisi töitä tai opiskelua suoritettavana.

-hh-

Keneltä on pois jos joku törmää hirveen? Kärsitkö tunnontuskia sen elukan puolesta?
Äiditön, isätön, perheetön, lapseton ja työtön omassa lokerossaan majaileva...ei ole tosiaan keneltäkään pois eikä kaipaamaan jää kukaan.

Meille muille törmäys hirveen on aina myös lähipiiriltä pois. Vaikka toisten on sitä vaikea ehkä kuvitella. En minä ajellessani itseäni sure napsun sattuessa kohdalle, enkä hirveä. Tai muutenkaan. Enemmän ajattelen niitä, jotka sen napsun seurausten kanssa jäävät elämään. Enkä varmasti ole ainoa.

Tämä tätä nimenomaista tapausta moralisoimatta, p*ska nakki tällä kertaa.
Erittäin hyvin sanottu !!

Muistakaahan mainita lapsistakin jos niitä löytyypi sakotuksen yhteydessä, saa hyvät alennukset
biggrin.gif

itselle ois rävähtänyt ylinopeudesta 257€ sakkoa, yksi 2v poitsu => sakko 168€

Back