• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kesäloma alkoi ja kortti samana päivänä hyllylle

Muistakaahan mainita lapsistakin jos niitä löytyypi sakotuksen yhteydessä, saa hyvät alennukset
biggrin.gif

itselle ois rävähtänyt ylinopeudesta 257€ sakkoa, yksi 2v poitsu => sakko 168€
juu, täytyy muistaa mainita kaikki asiat mitä mieleen tulee...jos vaikka euron kaks sais sakoista pois..
smile_org.gif

mun epäilys et 4-6kk kortti pois ja sakkoo 1000€, mut katsotaan kuin käy..pahaa pelkään kyllä...ja tosiaan mulla ei oo yhtään sakkoa viimeiseen 10v millään ajoneuvolla.
Samaa epäilen minäkin että n. 5kk ja iso mätky.
Reilua? Joidenkin mielestä kyllä. Kohtahan, jos tuomiosi tästä julkaiset, alkaa nillitys/parku/vittuilu, että mitä tänne tulet itkemään sakoista: sinullahan oli etukäteen tiedossa seuraamukset joten niitä ei voi sanoa kohtuuttomiksi.
totta, no siihen menee aikaa et sen tuomion sieltä yleensä ees saa...voi mennä siihen jo se 3kk ja sit se sanktio päälle. Riippuu kait vähän siitä miten niillä on ruuhkaa siellä käräjillä yleensä, varmaan menee jonon hännille tälläset jutut. Ja ei mua ne sakot vituta yhtään, kyl niitä maksaa 10€ kuussa vaikka viimeseen eläkkeeseen, ei haittaa ku sais kortin vaan takas!
Ei ne välttämättä mene hännille. Kyseessä kuitenkin keskiraskas rikoslakirikos.

Syyttäjälle voi muuten soittaa ihan lain nojalla ja pyytää jutun kiirehtimistä esimerkiksi, jos kortille on pakottavaa tarvetta. Aika usein käräjäjono on kuitenkin sen verran pitkä, että tuomiona saattaa tulla kortin saaminen jo salissa takaisin (esim. 4 kk jonotus) (fyysisesti kortti tietty on poliisiasemalla ja saa vasta seuraavana päivänä, kun poliisi saa tiedon oikeudelta).

Kaikki mahdolliset keventävät seikat kannattaa mainita salissa, jos niitä ei muuten tule esille. Syyttäjä niitä tuskin painottaa
biggrin.gif
Vaikka että muuta liikennettä ei ollut, näkyvyys hyvä, keli kuiva jne. Tämän jälkeen sitten kannattaa myöntää syyllisyytensä (ellei nyt ole perusteltua uksomusta tutkahäiriöstä tms.).

Kyllä tuomari ja lautamiehet aika usein ottavat lieventäviäkin seikkoja huomioon. Ja tietysti mukaan mahdolliset todistukset ajokortin tarpeellisuudesta, jos vaikka asuu maalla ja olisi töitä tai opiskelua suoritettavana.

-hh-
Nopeiten tuo menisi kirjallisessa. Kun tekevät pöytäkirjaa, pyydä sellaiseen. Sitten, kun tulee haaste, kuittaat ja tunnustat ja laitat oman puolustuksesi paperilla käräjäoikeuteen. Nopeuttaa käsittelyä huomattavasti = lyhentää väliaikaista ajokieltoa. Aika paljon tuollaiset menee ihan vakiintuneen kaavan mukaan eli on ihan sama käykö itse siellä käräjillä höpäjämässä tai ei (ja niitä lautamiehiäkään ei siellä enää näissä jutuissa ole).

Se 3 kuukautta nyt kuitenkin on minimi törkeissä, että sen alle ajokielto ei jääne ellet saa puhuttua/kirjoitettua ajokieltoa ehdolliseksi. Esim. Tampereella käyttävät jonkinverran ehdollista ajokieltoa, jos on hyvät selitykset.

. Aika paljon tuollaiset menee ihan vakiintuneen kaavan mukaan eli on ihan sama käykö itse siellä käräjillä höpäjämässä tai ei (ja niitä lautamiehiäkään ei siellä enää näissä jutuissa ole).

Se 3 kuukautta nyt kuitenkin on minimi törkeissä, että sen alle ajokielto ei jääne ellet saa puhuttua/kirjoitettua ajokieltoa ehdolliseksi. Esim. Tampereella käyttävät jonkinverran ehdollista ajokieltoa, jos on hyvät selitykset.
Joo, onpi muuttunut tosiaan hurjasti muutamassa vuodessa. Yhden tuomarin istuntoa voidaan juuri ja juuri käyttää törkeässä liikenteen vaarantamisessa, kun sen maksimituomio sattumoisin on juuri kyseisen minikokoonpanon maksimituomio-oikeus.

Ihan välttämättä eri mene aina kaavan mukaan. Eräs varsin tuttu henkilö sai hyvä asianajajan avustuksella fiksun tuomarin ja lautamiehistön tulkitsemaan törkeän vaarantamisen tavalliseksi vaarantamiseksi, ja kortti tipahti käteen samoin tein. Kyseessä oli vauhtia 150/80, mutta oikeus ei mennyt siihen halpaan, että olisi uskonut teleporttaantuviin päiväkotilapsiin yms. klassikoihin. Kun kaikki tiesivät hyvin, ettei ketään vaarannettu oikeasti (joskaan sitä kukaan ei voi mainita ääneen), päädyttiin kompromissina tavalliseen liikenteen vaarantamiseen. Syyttäjäkään ei valittanut.

Eli aika paljon riippuu siitäkin, kenelle juttu sattuu päätymään. Mutta nöyrää poikaa siellä kannatata olla ihan oman edun takia, oli sitten oikeuden jaon formaatti mikä tahansa. Suuri Isoveli ja koko valtio versus yksi pieni ihminen - syytä muistaa asetelman todellinen luonne.

-hh-

mun epäilys et 4-6kk kortti pois ja sakkoo 1000€, mut katsotaan kuin käy..pahaa pelkään kyllä...ja tosiaan mulla ei oo yhtään sakkoa viimeiseen 10v millään ajoneuvolla.
Samaa epäilen minäkin että n. 5kk ja iso mätky.
Reilua? Joidenkin mielestä kyllä. Kohtahan, jos tuomiosi tästä julkaiset, alkaa nillitys/parku/vittuilu, että mitä tänne tulet itkemään sakoista: sinullahan oli etukäteen tiedossa seuraamukset joten niitä ei voi sanoa kohtuuttomiksi.
totta, no siihen menee aikaa et sen tuomion sieltä yleensä ees saa...voi mennä siihen jo se 3kk ja sit se sanktio päälle. Riippuu kait vähän siitä miten niillä on ruuhkaa siellä käräjillä yleensä, varmaan menee jonon hännille tälläset jutut. Ja ei mua ne sakot vituta yhtään, kyl niitä maksaa 10€ kuussa vaikka viimeseen eläkkeeseen, ei haittaa ku sais kortin vaan takas!
Ei ne välttämättä mene hännille. Kyseessä kuitenkin keskiraskas rikoslakirikos.

Syyttäjälle voi muuten soittaa ihan lain nojalla ja pyytää jutun kiirehtimistä esimerkiksi, jos kortille on pakottavaa tarvetta. Aika usein käräjäjono on kuitenkin sen verran pitkä, että tuomiona saattaa tulla kortin saaminen jo salissa takaisin (esim. 4 kk jonotus) (fyysisesti kortti tietty on poliisiasemalla ja saa vasta seuraavana päivänä, kun poliisi saa tiedon oikeudelta).

Kaikki mahdolliset keventävät seikat kannattaa mainita salissa, jos niitä ei muuten tule esille. Syyttäjä niitä tuskin painottaa
biggrin.gif
Vaikka että muuta liikennettä ei ollut, näkyvyys hyvä, keli kuiva jne. Tämän jälkeen sitten kannattaa myöntää syyllisyytensä (ellei nyt ole perusteltua uksomusta tutkahäiriöstä tms.).

Kyllä tuomari ja lautamiehet aika usein ottavat lieventäviäkin seikkoja huomioon. Ja tietysti mukaan mahdolliset todistukset ajokortin tarpeellisuudesta, jos vaikka asuu maalla ja olisi töitä tai opiskelua suoritettavana.

-hh-
Nopeiten tuo menisi kirjallisessa. Kun tekevät pöytäkirjaa, pyydä sellaiseen. Sitten, kun tulee haaste, kuittaat ja tunnustat ja laitat oman puolustuksesi paperilla käräjäoikeuteen. Nopeuttaa käsittelyä huomattavasti = lyhentää väliaikaista ajokieltoa. Aika paljon tuollaiset menee ihan vakiintuneen kaavan mukaan eli on ihan sama käykö itse siellä käräjillä höpäjämässä tai ei (ja niitä lautamiehiäkään ei siellä enää näissä jutuissa ole).

No tuli käytyä ja kirjallisena otin sen homman, eli ei tarvii itte mennä sinne käräjille ollenkaan, en usko et siitä sen enempää olis ollu apua. Kerroin et korttia tarviin töihin menoon jokapäivä ja luulen et sillä on jotain vaikutusta asiaan ja myös sen että en oo mikään kaahari pohjimmiltani. Myönsin kyl tapahtuneen ja kerroin et en uskonu vauhtia olleen ihan niin paljon ku sitä oikeesti oli..mikä on kyl ihan totta. Nyt jään jännityksellä oottaan et mitä sieltä käräjiltä sanotaan...voi olla et pääsee suht nopeesti käsittelyynkin.

Muistakaahan mainita lapsistakin jos niitä löytyypi sakotuksen yhteydessä, saa hyvät alennukset
biggrin.gif

Tätä mää en ole ikänä ymmärtänyt,että miten se vaikuttaa onko lapsia tai ei.
Samalla tavalla rike on tehty,niin miksi joku sinappikoneen ylpeä mamma/pappa saa siitä vähemmän sakkoja kuin jolla ei ole kyseistä velvoitetta !
Eikös esim ylinopeudesta pitäis antaa yh-äipälle isompi sakko, koska ei ole ajatellut vastuuntuntoisesti lastaan kohtaan?

biggrin.gif

Samalla tavalla rike on tehty,niin miksi joku sinappikoneen ylpeä mamma/pappa saa siitä vähemmän sakkoja kuin jolla ei ole kyseistä velvoitetta !
Eikös esim ylinopeudesta pitäis antaa yh-äipälle isompi sakko, koska ei ole ajatellut vastuuntuntoisesti lastaan kohtaan?
Ei oo tullu mieleen että "lapsellisilla" on isommat menot? Kannattaa jatkaa vaan vemputusta sulla...

biggrin.gif

Kun mukuloiden määrä vähentää sakkoja,niin lestadiolaisilla on tosi halpaa,jos vertaa henkilöön,jolla ei ole jälkikasvua  
crazy.gif

7 mukulaa ja ylinopeus puoleen hintaan  
nixweiss.gif

nixweiss.gif
,voi kettu,miten oikeudenmukaista......

biggrin.gif

Ei oo tullu mieleen että "lapsellisilla" on isommat menot? Kannattaa jatkaa vaan vemputusta sulla...
Niin varmaan, ja harva minun tietääkseni on pakotettu hankkimaan lapsia joten sehän tietoinen valinta.Tästä syystä en ymmärrä tota vähennystä.
On toki paljon muitakin asioita joita en ymmärrä,mutta se onkin jo ihan toinen juttu...
withstupid.gif

:orgmp:ei sitä kortilla ajeta
wink.gif
Olen niin hatarapää ja huonomuistinen. Että ei mikään ihmekkään jos mulla ei joskus olisi ajokorttia mukana. Mutta epäilen sitä, että jos mä joskus unohdan ajokortin kotiin. Niin mitenköhän mahtaa käydä. Tulisiko poliisi pysäyttämään mut muuten vaan ja sitten se kysyisi missä on ajokortti. Mitä nyt menis tuohon sanomaan? Eikös se ole tämä mörffin laki? Jos jotain unohtuu tai tapahtuu niin sitten se on niin.

Voisin vaikka kokeilla sitä, että mulla ei olisikaan ajokorttia joskus mukana kun lähden ajamaan. Tuleeko siitä sakkoja vai huomautus?

blush.gif

biggrin.gif

juu, täytyy muistaa mainita kaikki asiat mitä mieleen tulee...jos vaikka euron kaks sais sakoista pois..
smile_org.gif
Säästääkö siinä mitään jos alkaa tunnustelemaan. Tulee vaan ruokot maksuun...
tounge.gif

Voiha paska, pitiki tähä asiaan saada sitte virkaveli
sad_orig.gif

Sulla just tasan yhtä paska mäihä ku itellä. Sen yhen ainoon kerran ku pari sekuntia luukutti rajummin ni mutkan takana koppalakki valvomassa tyhjän motarin turvallisuutta ja eiku kortti hyllylle... itellä tosin kortti hyllyllä enää elokuun loppuun asti. Kandee sunki varautua siihe 4kk ajokieltoon... mulleki veikkasivat 3kk mutta niin se vaa pamahti 4kk.

Noo... kyllähän mäkin kuivattelin 4 viikkoa tossa alkukesästä, 3 päivää ennekuin piti lähteä mopoilemaan euroopan läpi epsanjaan.. hups.

sad_orig.gif

Sulla just tasan yhtä paska mäihä ku itellä. Sen yhen ainoon kerran ku pari sekuntia luukutti rajummin ni mutkan takana koppalakki valvomassa tyhjän motarin turvallisuutta ja eiku kortti hyllylle... itellä tosin kortti hyllyllä enää elokuun loppuun asti. Kandee sunki varautua siihe 4kk ajokieltoon... mulleki veikkasivat 3kk mutta niin se vaa pamahti 4kk.
olen mielessäni asennoitunut tuohon 4kk jo valmiiks...jännittää vähän et mitä sieltä tulee... Kuinkahan kauan tuollaiseen kirjalliseen käsittelyyn menee verrattuna tuohon et menis oikein käräjille?? Sitä vaan meinasin et koska kannattaa alkaa kurkkiin postiluukkuun et onko tullu paperit yms?

:orgmp:ei sitä kortilla ajeta
wink.gif
Olen niin hatarapää ja huonomuistinen. Että ei mikään ihmekkään jos mulla ei joskus olisi ajokorttia mukana. Mutta epäilen sitä, että jos mä joskus unohdan ajokortin kotiin. Niin mitenköhän mahtaa käydä. Tulisiko poliisi pysäyttämään mut muuten vaan ja sitten se kysyisi missä on ajokortti. Mitä nyt menis tuohon sanomaan? Eikös se ole tämä mörffin laki? Jos jotain unohtuu tai tapahtuu niin sitten se on niin.

Voisin vaikka kokeilla sitä, että mulla ei olisikaan ajokorttia joskus mukana kun lähden ajamaan. Tuleeko siitä sakkoja vai huomautus?

blush.gif
Jaa-a. Mä en oo ees vielä saanu mun korttia. Piikki kortti taitaa löytyy lompakosta mutta muita kortteja ei oo. Väliaikanen lappu on mut menny vanhaks aikapäiviä sitte, mut jos miliisi kysyy nii näytetää sit sitä piikkikorttia
baaa.gif

sad_orig.gif

olen mielessäni asennoitunut tuohon 4kk jo valmiiks...jännittää vähän et mitä sieltä tulee... Kuinkahan kauan tuollaiseen kirjalliseen käsittelyyn menee verrattuna tuohon et menis oikein käräjille?? Sitä vaan meinasin et koska kannattaa alkaa kurkkiin postiluukkuun et onko tullu paperit yms?
Menee siinä aikansa. Pari kuukautta ainakin.

Ensin poliisi pakertaa esitutkinnasta pöytäkirjan ja lähettää sen syyttäjälle.

Sitten syyttäjä punnertaa aikaiseksi syytteen/haastehakemuksen ja toimittaa sen käräjäoikeuteen. Loma-aika jne...

Sitten käräjäoikeus vääntää siitä haasteen ja lähettää sen sulle tiedoksi ja kuultavaksi (tässä kohtaa postiluukku räpsähtää 1. kerran). Samassa lapussa muistaakseni on ilmoitus siitä, minä päivänä kirjallisen menettelyn tuomio annetaan mikäli olet annetussa määräajassa tunnustanut ja pannut nimesi tiedoksiantotodistukseen ja palauttanut laput oman vastineesi kanssa käräjille. Kirjekuoressa on paksu tukko menettelyohjeita mukana.

Istuntoon menevässä asiassa tulee tuon edellä kuvatun kirjallisen valmistelun päälle vielä se istuntokäsittely, joka haastetaan sille päivälle, kun oikeudelle ja syyttäjälle sopii eli kesäkuun tekoset menee yleensä istuntokäsittelyyn aikaisintaan myöhään syksyllä.

Joka tapauksessa nyt päällä oleva väliaikainen ajokielto otetaan huomioon siinä 3 kuukauden minimissä eli kärsit jo parhaillaan sitä tulevaa ajokieltoa. Mitä todennäköisimmin ehdit saada tuomion tuossa ounastelemassasi 4 kuukaudessa.

Edellä kerrottu on vahvaa mutua. Jos haluat asian selväksi, kysy syyttäjältä ja oikeudelta. Ei ne pure.

Juups, noin luulen kans et se menee...oli ne kyl tuolla konttorilla toiveikkaita asian nopeuden suhteen kun sitä kyselin, kuulemma vaikka on loma-aika jne niin ruuhkaa ei ole, tämä on tietenkin hyvä asia. No nyt vaan odotellaan josko sitä postia tulisi vaikka ei mistään hyvästä postista olekkaan kyse
smile_org.gif

Mutta ei kannata lopettaa ajokautta. Tielle vaa. Ei siellä sitä korttia kovin usein kysytä, iteltä ei oo koskaa kysytty. *kop kop*

Miksi te ette mene Venäjälle ajamaan? Ylinopeutta voi ajaa melko vapaasti ja jos nyt sattuu tutkaan ajamaan niin sakot on suomalaisen mittapuun mukaan inhimilliset. Toki todella suurista nopeuksista voidaan uhkailla kortin pois-ottamisella mutta sitä varten kannattaa olla kansainvälinen ajokortti jonka voi antaa miliisille ja jatkaa matkaa.

Miliisillä ei ole juuri liikkuvaa tutkaus välineistöä jonka vuoksi vastaantulijat pystyvät valoilla vilkuttelemalla varoittamaan tutkasta hyvissä ajoin. Jännä että moottoripyöräilijöitä varoitellaan erityisen innokkaasti.

Tuli vaan mieleen että esim. Viipuri-Pietari tiellä on rekkaliikennettä kohtuullisesti ja mikäpä onkaan mukavampaa kuin ohitella rekkoja hyödyntäen kunnolla pyörän kiihtyvyyden. Pienemmillä teillä taas ajamiseen tulee lisäjännitettä kun tiessä on niitä reikiä joten pitää etsiä jo kauempaa sopiva ajolinja tai jos ei muuta ehdi tehdä niin lisää hanaa.

Kavereilla on ollut ties minkälaista semikyykkyä ja niillä pärjää Venäjän asfalttiteillä siinä missä jollain matkaendurollakin.

Vai meneekö hommasta jännitys jos ei uhkana ole usean kuukauden ajokielto ja parhaimmillaaan usean tuhannen sakot.

Back