• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kertomusta kesän kuolonkolarista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iama
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tästä valitettavasta tapahtumasta on ollut jo heinäkuun lopusta lähtien oma kynttiläketjunsa TÄÄLLÄ.

Liitän tähän alle kuitenkin kertomuksen onnettomuuden kulusta. Jospa tämäkin osaltaan auttaisi jotakuta meistä muistamaan, että mutkan takana saattaa odottaa yllätys.

Lainaus on suoraan tuttavani minulle lähettämästä sähköpostista. Nimet olen muuttanut:

Jeren kaveri Henkka kuoli Sahalahden kirkolla heinäkuun lopulla keskellä päivää mennessään piikkisellään Saarioisiin
töihin -ihan tehtaan aidan vieressä. Linja-auto tuli loivassa
kaarteessa keskellä tietä vastaan ja Henkka oli väistänyt, ajanut oikealle ulos ja törmännyt pieneen koivuun. Jere oli ollut paikalla, kun Henkka oli vielä soittanut äidilleen kännykällä; ja kertonut kaatuneensa pyörälällä. Sitten oli taju mennyt ja poikaa oli elvytetty kauan paikan päällä- ruumisautolla viety kuitenkin pois. Elämän realiteetteja, jotka koskettavat jo nuoriakin. Hyvä niin, vaikka tapa onkin ikävä.

Keskustelin Jeren kanssa järkevästi kaksipyöräilyn riskeistä, enkä ainakaan millään tavalla hysterisoinut taikka pyytänyt jättämään haaveita. Totesimme vain, että "huolellisellekin" kuskille voi käydä vahinko, kun autot ei näe - ne kun on suurempia ja voittavat massallaan aina, oli oikeassa kuka hyvänsä. Eikä Henkka palaa henkiin, vaikkei kukaan kavereista koskaan koskekaan mopoon taikka mp:iin.

Onnettomuustutkintalautakuntako on laatinut jo raportin?

Oliko kyseessä suistumisonnettomuus?

Näkyykö siinä linja-auto aiheuttajana?

"Lainaus on suoraan tuttavani minulle lähettämästä sähköpostista."
Niinpä.

Josko se "tuttava" onkin lukenut omaisten saaman raportin. Tunnettu tapaus/tutkinta on aina faktaa, ei fiktiota.
Eihän tässä toki mistään lautakuntaraportista ole kyse. Yllä olevan on kirjoittanut tuttuni, joka on tämän "Jeren" äiti. "Jere" ajoi itse tapahtumahetkellä uhrin perässä mopollaan.

Kyseessä on siis silminnäkijän tarinaa, toisen käden kautta tosin.

Postasin tämän tänne, koska aikoinaan lehtiuutisessa puhuttiin ainoastaan suistumisesta.

Ymmärsin jalon tarkoituksesi. Vastauksestasi selviää, että "suistuminen" on jälleen pääosin väärä diagnoosi. Se taitaa olla valitettavan yleinen vääryys. Siksi sitä kysyin. Tämä tragedia on tietysti yksi juttu. Kipua on omaiselle turha lisätä.

Mutta:
Tää suistumisonnettomuuksien dokumentointi taittaa isolta osalta olla jutun osoittamaa fiktiota -jota esitellään faktana.

Ei päästä helposti käsitykseen kuinka iso osa on disinformaatiota. On kuitenkin esitetty vakavaa kritiikkiä onnettomuussyyn tutkintaa kohtaan.

Hieman samantyyppinen tapaus kuin mullakin heinäkuussa. Minulla vain kävi tuuri kun en lentänyt lepikkoon pyörän perässä. Minullakin siis tuli auto vastaan keskellä mutkaa minun kaistalla.

LINKKI onnettomuuskertomukseen. Selvisin suoliluun murtumalla ja aivotärähdyksellä. Pyörä ja kaikki kamppeet meni tosin lunariin.

Back