• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kertomus mp-onnettomuudesta toipumisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lauri12
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kehtas sentään tunnustaa, että seiskapätkä oli aloituslaitteeksi turhan iso, ja reissuun (ja ylinopeuteen) lähdettiin laihoin eväin. Ei se koko, vaan kaasukäsi ja järki...

ts18056 sanoi:
Kehtas sentään tunnustaa, että seiskapätkä oli aloituslaitteeksi turhan iso, ja reissuun (ja ylinopeuteen) lähdettiin laihoin eväin. Ei se koko, vaan kaasukäsi ja järki...

niimpä...henkilökohtaisesti oon jutellu jyrkin kans tapahtuneesta. sen mitä se ite muistaa ylinopeutta on ollu tyyliin +10km/h. ite jyrki sano että puhtaasti kokemattomuuden piikkiin meni. mäen jälkeen mutka vasemmalle ja ajanu tien oikeassa reunassa mutkaan tultaessa. keskittyminen herpaantunu jostaki syystä.

ja on muuten yks rauhallisimmista kavereista ketä tunnen. hyvä kypärä todennäköisesti pelasti paljon. tosin oli sekin menny ihan palasiksi.

mut ajellaan sievästi ja yritetään nauttia siitä että ollaan terveitä ja hengissä.

Lauri12 sanoi:
niimpä...henkilökohtaisesti oon jutellu jyrkin kans tapahtuneesta. sen mitä se ite muistaa ylinopeutta on ollu tyyliin +10km/h. ite jyrki sano että puhtaasti kokemattomuuden piikkiin meni. mäen jälkeen mutka vasemmalle ja ajanu tien oikeassa reunassa mutkaan tultaessa. keskittyminen herpaantunu jostaki syystä.

ja on muuten yks rauhallisimmista kavereista ketä tunnen. hyvä kypärä todennäköisesti pelasti paljon. tosin oli sekin menny ihan palasiksi.

mut ajellaan sievästi ja yritetään nauttia siitä että ollaan terveitä ja hengissä.

Onneks Jyrki selvis hengissä tuosta mällistä. Tuo tie oli varmaan aika paha paikka. Yks asia minkä mä oon havainnu aika hyväks jutuks on se, että kun ajelen tuntemattomia teitä niin mulla on yleensä navi mukana ja seuraan siitä edessä olevaa tietä, joten osaan siten varautua esim. mutkiin etukäteen.

jlik sanoi:
Onneks Jyrki selvis hengissä tuosta mällistä. Tuo tie oli varmaan aika paha paikka. Yks asia minkä mä oon havainnu aika hyväks jutuks on se, että kun ajelen tuntemattomia teitä niin mulla on yleensä navi mukana ja seuraan siitä edessä olevaa tietä, joten osaan siten varautua esim. mutkiin etukäteen.

tuo navi ois hyvinki voinu toimia tuossa tilanteessa. ja tuosta ajokokemuksesta niin kaverilla on useamman vuoden ajokokemus..että ei ihan aloittelija oo kuitenkaan. mut onneksi selvis hengissä.

hyvää joulua kaikille.

Yks asia minkä mä oon havainnu aika hyväks jutuks on se, että kun ajelen tuntemattomia teitä niin mulla on aina siihen sovitettu tilannenopeus, seuraan katseella edessä olevaa tietä ja osaan siten varautua esimerkiksi mutkiin etukäteen.
Yleensä navia en tuijottele lainkaan enkä siihen luota turhan sokeasti.

tonttuj sanoi:
Yks asia minkä mä oon havainnu aika hyväks jutuks on se, että kun ajelen tuntemattomia teitä niin mulla on aina siihen sovitettu tilannenopeus, seuraan katseella edessä olevaa tietä ja osaan siten varautua esimerkiksi mutkiin etukäteen.
Yleensä navia en tuijottele lainkaan enkä siihen luota turhan sokeasti.

Joo, oikea tilannenopeus on tietenkin ehkä kaikkein tärkein juttu. Samoin tien seuraaminen (puut, sähköpylväät jne) on erittäin tärkeää. En tietenkään luota naviin täysin sokeasti mutta siitä voi tutkia tietä melko pitkälle eteenpäin.

jlik sanoi:
Joo, oikea tilannenopeus on tietenkin ehkä kaikkein tärkein juttu. Samoin tien seuraaminen (puut, sähköpylväät jne) on erittäin tärkeää. En tietenkään luota naviin täysin sokeasti mutta siitä voi tutkia tietä melko pitkälle eteenpäin.

Juu, pakko oli kuitata pilke silmäkulmassa.
Välillä kyllä oikeastikin näkee joskus liikaa kesäaikana hämeessä ja keskisuomessa vierailevia mutkailijoita, jotka liikaa ajelevat navituntumalla mutkiin ja silloin tulee turhia vaaratilanteita.

tonttuj sanoi:
Juu, pakko oli kuitata pilke silmäkulmassa.
Välillä kyllä oikeastikin näkee joskus liikaa kesäaikana hämeessä ja keskisuomessa vierailevia mutkailijoita, jotka liikaa ajelevat navituntumalla mutkiin ja silloin tulee turhia vaaratilanteita.

Joo, huomasin kyllä sen. :D Jos navituntumalla mennään mutkaan niin voi tulla noita vaaratilanteita. Mä en tosiaankaan tuijota sokeasti naviin vaan teen pikavilkaisun siihen, jotta näen mitä on edessä odotettavissa.

jlik sanoi:
Mä en tosiaankaan tuijota sokeasti naviin vaan teen pikavilkaisun siihen, jotta näen mitä on edessä odotettavissa.

samaa konstia itsekin tulee käytettyä, etenkin jos oudompaa seutua missä menee. ja nopeutta maltilla.

XX-xenon sanoi:
samaa konstia itsekin tulee käytettyä, etenkin jos oudompaa seutua missä menee. ja nopeutta maltilla.

Ja kimppa/letka-ajelussa pitäisi muistaa se, että kokemattomin määrää vauhdin, eikä niin, että se yrittää epätoivoisesti pysyä osaavampien perässä. Tällaisessa tilanteessa itsekin aikoinaan elämäni ekat lipat otin.

Pyörä pitää pystyä pysäyttämään tien sillä hetkellä näkyvällä osalla.
Ajattele tätä kun seuraavan kerran tulet sokeaan kurviin polvi maassa.
Kaarteessa voi olla myös hiekkaa tai routamonttu sen hirven edessä.

Kylläpäs tämäkin aihe meni heti viisasteluksi, että mitä olisi pitänyt tehdä.

Ketjun aloittajan pointti oli varmaan jossain ihan muualla.

Toivotan Jyrkille tsemppiä paranemisen tielle ja hauskaa joulua itse kullekin.

peitsamo sanoi:
Kylläpäs tämäkin aihe meni heti viisasteluksi, että mitä olisi pitänyt tehdä.

Ketjun aloittajan pointti oli varmaan jossain ihan muualla.

Toivotan Jyrkille tsemppiä paranemisen tielle ja hauskaa joulua itse kullekin.

juu pointti oli se että pitäis muistaa olla onnellinen ku pystyy käveleen ja myös se että elämäntilanne voi muuttua nopeasti ja arvaamatta.....myös kokeneella mopoilijalla.

keskustelu turvallisuudesta ei lienee koskaan pahasta. ja ehkä jyrkin tarinassa on opetuksena meille kaikille se että pienikin keskittymisen herpaantuminen mopon sarvissa voi olla kohtalokas.

olen nähnyt kuvan tapahtuma paikalta (linkki jyrkin blogiin is jutussa) ja sanoisin että ei kovin vaaralliselta mutkalta näyttäny. mut keskittyminen mäen jälkeen ja vähäinen ajokokemus (muutamia vuosia) yhdistettynä lievään ylinopeuteen niin huonosti voi käydä. blogissa olevasta kuvasta näkee kallion mihin kaveri n.satasen vauhista lensi. ihme siis että on elossa.

Kyllä sitä vaan voi kaikkea älytöntä sattua. Tulee mieleen viimekesältä Alastaron reissu, kun pääsuoran jälkeisessä ykkösmutkassa (90 asteen kurvi) mikä ajetaan satasen kahtapuolta. No siitä kurvista ihan ok, mutta sitten sen reilusti apeksin jälkeen yksinkertaisesti UNOHDIN kääntää edelleen jotta saa nenän - eikun siis mopon, koska se katseenkäyttö - suoran suuntaisesti. Meni hiukan lähelle ulkokanttaria... Täysin käsittämätön tilanne, jolle ei oikein tiedä nauraako vai itkeä. Ihan puhdas laiskuus-huolimattomuus-tarkkaamattomuus ongelma. Sitten kyllä muistin että kannattaa ajaa mutka loppuun asti :blink: tollanen kun sattuu kadulla, niin tilanne voikin olla ihan eri luokkaa.

Muokkasin otsikkoa, enemmän asiaa kuvaavaks sekä siitä syystä et ääkköset jäis pois :smoking:

(ääkkölliset otsikot, ei näy etusiivulla...)

Mun mielestä alkuperäinen otsikko oli ihan jees. Nyt sitten vaan ihmetellään sitä, että koska se onnettomuus oikein on toipunut.

:grin:

Edit - Pupun muokkaamassa otsikossa siis luki "Onnettomuuden toipuminen". Joku nyt meni sitten salavaivihkaa muokkaamaan sen kieliopillisesti oikeammaksi :)

Ei sssaatana oikeesti, ajaako porukka navia katellen vieraita mutkapätkiä? :blink:
V*ttu tonne uskalla mennä kohta sekaan, riitä että autoilijat ajaa jo naama kiinni puhelimessa ja navissa.

Ennen taiettiin pärjätä ihan tietä ja omaa nopeutta seuraamalla? Nyt pittää jo naviki sotkea näemmä yhtälöön et uskaltaa lähtiä kotipihasta etiepäin :blink:

Todistin kuluneena kesänä aikalailla vastaavaa tilannetta heti perässä ajaen, tosin kaveri selvisi kipeällä polvella, rikkoutuneella kypärällä sekä parin voltin jälkeen tuhoutuneella tonnisella cebarilla. Oli aika hemmetin julmaa kateltavaa ja hetken näytti ettei tosta selvitä ilman pahoja vammoja mutta lopulta kaveri ajoi pyörän jämät meille. Alle metrillä sivuun niin tarina olisi ollut hipoen väistetyn kiven takia hyvin samanlainen. Meillä kans pääsi outo mutka yllättämään kun luultiin tulleemme jo sen mutkan läpi mistä varoitettiin, mutta sepä olikin vasta mäennyppylän jälkeen ja meni takajarrun lukkiuduttua leveäksi, ylinopeutta ei ollut, ainoastaan vaarallinen paikka ja kuljettajan arviointivirhe.

Tarttee jättää toi juttu toiseen välilehteen ja lukea myöhemmin läpi.

Back