• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kenellä on FJR 1300 takapuolen alla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bmw cowboy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Enpä kuolaa enään. Kävin pari kertaa ajamassa ja oli pettymys. Ostin -03 mallisen Diversionin.
Uteliaana kyselen, että miksi petyit???
En ihan tarkkaan osaa sanoa, ehkä odotin jotain ihan liikoja. Olihan koneessa tehoja ja vääntöä, muttei nyt kuitenkaan olennaista eroa normaaliajossa. Jotenkin en löytänyt sopivaa ajoasentoa, olisin halunnut istua pari kolme senttiä taaempana, mutta sitten tuli se satulan pykälä vastaan.
Pleksi ala-asennossa riepotti jonkun verran ja sitten kun nosti yläasentoon niin humina kasvoi kypärässä. Pituuteni on 183.
Ajoin ihan uutta Yamaha Centerissä ja -03 mallista Takatalolla.
Molemmissa tuntui mielestäni pitkittäiset heitot tienpinnasta enemmän kuin XJ:ssä. Voihan olla että oli säädöistä kiinni, mutta uskoisin kuitenkin että Yamaha Center ainakin oli laittanut pyöränsä kuntoon.
Pitääkö sen takapään olla niin löysän tuntuinen paikallaan miltä se tuntuu ? Kun paikallaan ollessaan satulassa istuen pikkasen hyppyttää itseään niin takapää niiaa aika löysästi verrattuna moneen muuhun pyörään.
Sitten tuli vielä sellainen tunne että pleksi on ihan liian kaukana edessä ja tuli ainakin Takatalon pyörällä sellainen pyörre siihen väliin kun oli tuulinen ilma.

No kaiken kaikkiaan varmaan ihan hieno pyörä, muttei kuitenkaan ihan sitä mitä mä halusin tai odotin. Voihan olla että tyydyn vähempään tai sitten en oikein myöskään tiennyt mitä olin hakemassa. Ajaminen sillä oli oikeestaan ehkä liian helppoa toisaalta, ei tullut enään moottoripyörä tunnetta vaan liian neutraalia ajoa. Joka tapauksessa nyt viikonlopun jälkeen ajetaan ainakin juhannukseen asti Diversionilla.

Itselläni ei vielä ole FJR:ää vaan omistan tällähetkellä FJ:n ilman ärrää. Mielessäni on kuitenkin pyörinyt tuo uudempi FJR, mutta turkaset ovat kohtalaisen hinnakkaita. Toinen vaihtoehto olisi toki Hondan tuplaäksä  - pitäisi varmaan koeajaa molemmat ja kattoa kumpi sitten miellyttää enemmän. Noh, katellaan nyt ensin milloin sitä rahaa olisi laittaa noinkin kalliiseen pyörään ja ajellaan sillävälin tällä vanhalla ja vakaalla FJ:llä  
biggrin.gif

Onhan tuota FJR:llä tullut ajeltua vuodesta 2002 asti. Kovastihan tuota on tullut koeajeltua muitakin, mutta vielä en ole löytänyt toista johon vaihtaisin.

Talo, perhe jne harrastukset tahtoo kuluttaa tuon vapaa-ajan niin tehokkaasti, että melkein sääliksi pyörää käy kun pölyttyy enemmän kuin kuluu ajossa. Tarkoitan, että liian vähän tulee tuota matka-ajoa johon tuo pyörä on luotu. Lyhyeen kaupunkiajoon kelpaisi vähempikin. Onneksi työmatka on "sentään" 19km ja tarvittaessa vähän pidempi.
062802moto_prv.gif

Pari viikkoa olen nyt omalla FJR:llä ajellut ja päivä päivältä tuntuu, että valinta oli oikea.

Fjr on käytössä täälläkin ja ihan mukava pyörä noin ajoasennon kannalta. Eka pyörä, missä ei puudu kädet yhtään pidemmälläkään matkalla ja pyörä on myös todella helppo ja kevyt ajaa. Luulen kuitenkin, että tulevaisuudessa vaihtuu alle joko busa tai zx12r....voiman kaipuun takia..

Reilun viikon ikäisellä FJR:llä ajellaan. Ihan hyvältä vaikuttaa, pikkuisen tuntuu kahvoissa lievää tärinää. Ketterä peli ajaessa, mutta painoeron kyllä huomaa edelliseen 600:n paikallaan siirrellessä.

Täältä Sipoostakin löytyy yksi sininen. Kotiutui 10.6 ja nyt noin 1100 km mittarissa. Toistaiseksi vain nautittu työmatkalla  
biggrin.gif
biggrin.gif

sport05.gif

kirjoitusvirheet

FJR alla toista viikkoa kilsoja takana 1500km sisäänajot tehty ja säädöt laitettu kohdalleen.Eikä juuri valittamista kuin plexi.. yli190cm pätkälle taitaa olla hieman pieni..
Uskon että kyllä jousituksen saa säädettyä kohtalaiseen menoon FJR:n omillakin iskareilla.

Tarkkana täytyy olla että kaikki on oikeassa balansissa.
Minulla meni aikamoinnen tovi ennenkuin ymmärsin miten ne tehdään vieläkin on harjoittelemista ,mutta nuo kommentit jousituksesta voi johtua myös siitä että nuo esittelypyörät on kaiken tyyppisillä henkilöillä kokeiltavana ja ehkä joku on saattanut kokeilla omalle painolle sopivia säätöja tai muuten vaan rukannut...
Omassa esittely pyörässä oli ainakin minun painolle aivan pielessä.
Ns matkapyöränä tehot taitaa olla markkinoiden kärkipäästä
ellei nyt hajabusaa ja bläkkäreitä luokitella samaan kastiin...

Täriseekö FJR muilla? Minun pitää ainakin ajoittain irrottaa oikea käsi kahvasta ja voimistella sormia, että lakkaa surina sormissa. Kumma juttu, kun pitäisi olla tasapainotusakselit koneessa ja silti tärinä on suurempi kuin edellisessä pyörässä ilman niitä akseleita.

Vakiopleksi ei mielestäni ole hyvin suunniteltu, melkeinpä joka asennossa humisee liikaa kypärään. Muuten käypä peli, eikä ainakaan tehon puutteen vuoksi minun tarvitse vaihtaa.

FJR-05 toista viikkoa alla, 600km, tykkään
062802jumpie_prv.gif
Eipä kai tässä vaiheessa voi muuta sanoa. Ylivuotista lähdin katsomaan, mutta olivat loppu, joten ostin -05.
Olen 188/90+ kokoinen äijä ja tosiaan tuulen virtauksilta/pleksiltä odotin ehkä parempaa suojaa, mutta kyllä ajoasentoa ja pleksiä säätämällä saa virtaukset kohdilleen. Mikään ei ole täydellistä mopoissakaan. Soundeja voisi vähän kohentaa, ehkä listalla seuraavana huollon jälkeen.

Pitää kai nickikin vaihtaa, kun varadeero nyt vaihtui FJR:ään.
Kyytiläinenkin tykkäsi, vaikka Varadeerokin oli kuulemma tosi hyvä, vaikea oli eroa todeta ainakaan lyhyellä lenkillä.
sport05.gif

Vajaan kymmenen tuhatta uudella FJR:llä tänä kesänä ajelleena pieni yhteenveto:

Huonoa:
-Tärisee liikaa
-Munagrilli lämpimillä ilmoilla. Kuuma ilma tulee suoraan sisäreisille.
-Pleksi saisi olla parempi.
-Vaihteen näyttö ja ulkolämpömittari olisi hyvä lisä. (Voi tietysti itsekin lisätä).
-Vaihteensiirto on joskus melko kankea.

Osa noista on näköjään yritetty korjata -06-mallissa. Se voi ollakin jo aika hyvä.

Hyvää:
-Kardaani
-Keskituki
-Kone tärinöitä lukuunottamatta
-Hyvät laukut
-ABS
-Kokoisekseen ketterä ajossa
-Ei lastentauteja
-Ajo-ominaisuudet suunniteltuun käyttöön nähden
-Työn laatu
-Talous (esim venttiilinsäätöväli 40tkm)

Fyysinen ikäni olisi edellyttänyt moista pappamopoa jo pidempään, henkinen ikäni on laittanut vastaan.

Eipä tuo nyt vieläkään takapuolen allani ole, mutta Tuupakassa seisoo viimeinen "halpa" -05 (sini-harmaa) "myyty lappu" päällä odottamassa ensi kevättä.

Ensi kesän Alppireissu oli suurin päätökseeni vaikuttava tekijä.

Vastoin yleistä "suurempaa pleksiä kehiin" ajattelua, mä tilaan tuohon orkkista puolta pienemmän pleksin:

Matala pleksi

Fyysinen ikäni olisi edellyttänyt moista pappamopoa jo pidempään, henkinen ikäni on laittanut vastaan.

Eipä tuo nyt vieläkään takapuolen allani ole, mutta Tuupakassa seisoo viimeinen "halpa" -05 (sini-harmaa) "myyty lappu" päällä odottamassa ensi kevättä.
Tulin katumapäälle ja varaus on peruttu.

FJR:llä ajettu viime kesänä noin 8000km. Pelkkää hyvää ajamisesta. Pleksi on Jammun se korkeampi, joka suojaa sateelta ja suhinoilta hyvin, mutta aikas korkeassa asennossa. Tälle talvelle olen jo tilannut uuden pleksin California Scientific. Panen tänne infoa kokeilusta.

Back