Ton nyt kun tuli hifisteltyy noita aikoja myös 2010 osalta, niin 2007-2010 31 kuivaa lähtöö on ollu, ja muutoin ajat pysyny samoina, mut 1.8.2010 kemora, varsinkin b-lähtö on ihan sairrrrraan nopee verrattunaa kaikkii muihin lähtöihin.
Juuripa siksi päätin kohdistaa kuntohuippuni tuohon kisaan ja ajoin parhaan sijoitukseni (ensimmäisessä lähdössä 7.s, toisessa 5.s, kokonaistuloksena 6.s).
Mutta jos vakavasti horistaan, niin pitäisin Kemoran rataa helpoimpana suomalaisena ratana päästä lähimmäs absoluuttisia rataennätyksiä vakioalustaisella pyörällä. Röykkyisemmillä radoilla ainakin itselleni on paljon vaikeampaa päästä lähellekään noita sijoituksia mitä Kemoralla. Alastarolla pyörä velloo aikalailla muutamissa röykkypaikoissa kun taas Kemoralla mennään kuin sametilla enkä usko (ennen kuin kokeilen taas ja perun puheeni) että siellä hipohipoalustasta olisi minulle juurikaan hyötyä.
Tänä vuonna taso on ollut kahdessa viimeisimmässä kisassa aika kova, mutta tarkoittaako se sitä, että trendi pysyisi samana, en tiedä. 2008 Jyrki meni omassa ylhäisessä yksinäisyydessään, viime vuonna kärjen kamppailu oli kovaa ja kun suhteuttaa kalustoon, niin pitäisin Kyynäräisen Villen kusiaisella ajamaa voittoa ainakin yhtä kovana suorituksena kuin Jyrkin suoritusta. Ville valitettavasti teloi itsensä pois B600-luokan kamppailusta tänä vuonna. Itse olisin euroni lyönyt kyllä Villen voitosta ilman tuota ikävää solarin hajoamista.
Mutta YCC:n taso on tasan juuri se taso mikä on osallistujien taso. Meillä on ensikertalaisia varten tuo B-lähtö, mutta jos tarpeeksi sen tasoisia kuskeja mukaan tule, niin ei sitä lähtöä voida indeksi perusteella ajattaa. Ei ole mitään mieltä pistää 3-6 pyörän lähtöjä vain siitä ilosta, että taso pidettäisiin keinotekoisesti matalana. Olen itse väärillä lupauksilla, lahjonnalla ja kiristämisellä muutamia rauhallisempaa tahtia ajaneita värväillyt mukaan ja päätöskilpailuun heitä on tulossa taas muutama lisää. Sääntöjen sorvailuun aina riittää innokkaita, mutta kun pitäisi osallistua, sitten onkin intoa vähemmän. Loistavana esimerkkinä jo alusta saakka kitunut BoTT. Sinnikkäästi luokkaa on yrittänyt Penna senior ja Somero ajoittain vierailevan Kesselin kera pitää hengissä. YCC:n lähtöjen seassa se menee, mutta erillisistä omista lähdöistä on aivan turha haaveilla ja uskoni kyseisen luokan huomattavaan kasvuun on kyllä aika pieni.
Mukaan siis vain kaikki aihetta vielä arpovat ja arastelevat. Jos toiset tuijottavat vain kärkikuskien aikoja, niin pistetään nyt hitaimman aika Kemoran ja Alastaron kisasta tähän. Alastarolla se oli n. 1:50 ja Kemoralla 1:30. Noin hitaasti ei ole aikoihin menty, joten kehitys näyttää ihan hyvältä ja varsinaiset aloittelijat ja rauhallisemmin ajosta nautiskelevatkin ovat luokan löytäneet. Kyseiset kuskit parin muun rauhallisemmin kaartelevan lisäksi ovat Alastaron päätöskisaan tulossa. Tavoitteena on heterogeeninen joukko ja ruudut kummassakin lähdössä täyteen.
Henkilökohtaisia tavoitteita ei ole muita kuin pystyssä pysyminen ja pisteille pääsy, tavoitteet tältä vuodelta niin sijoitusten kuin kierrosaikojenkin osalta takataskussa ja uusia tavoitteita seuraavalle kaudelle keksimään.
Jukka