• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kemora 26.-27.7.2013 (pe-la) ja Botniaring 28.7.2013 (su)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hlin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
GuessWho sanoi:
Olikos siellä lauantaina joku muukin yli 1.20 ajanut nopeassa kuin allekirjoittanut (päivän parhaaksi jäi 1.20,7) ?
Se kun on vaan niin että kyllä minusta ainakin ryittiin upeasti ohi nopeampien toimesta ilman mitään vaaraa tahi ongelmaa. Ja se jos mikä oli hyvä koska samalla saa itselleen muutaman mutkan ajaksi vetoapuja ja linjavaihtoehtoja. Kehittymisen ja oppimisen kannalta sillä oli noin kolmen sekunnin vaikutus omaan ajoon.

Jos toisaalta haluaa vain ja ainoastaan ajella pelkkiä puhtaita kierroksia omineen, niin radan saa kyllä varattua itselleenkin, muistaakseni hintaan noin 200 euroa tunti. Itse tein sen taannoin parin tunnin ajaksi Alastarolla. Ei ollut ruuhkaa ei. Eli kättä taskuun vaan niin homma on taatusti kunnossa.

Käsittääkseni rata-ajo ei ole kuitenkaan pelkkää sooloajelua vaan ideana on osata myös tarvittaessa ohittaa hitaampia edessä ajavia ja olla myös ohitettavana ilman että koko ajo menee sen jälkeen hetken vatkaamiseksi josta sitten nillitellään kun niin pelottaa. Se tekee asiasta motorsporttia se.

Seikkailuista en saanut mitään pahaa palautetta vaikka olinkin nopeampia reilusti hitaampi. Pikemminkin päinvastoin, palaute oli opettavaista ja rohkaisevaa vailla mitään purnausta josta iso kiitos kaikille nopean ryhmän konkareille. Ihan yhtä turhauttavaa oman kehityksen kannalta on ajaa loputtomiin keskiryhmässä harjoittelemassa pelkkiä ohituksia.

Ei mua ainakaan haittaa vaikka siellä on hitaampaakin seassa. Nopeamman jäniksen perässä kun se oppi vaan menee helpoiten perille, joten rohkeasti sekaan vaan. Sama millanen ohitettava siellä on, niin jätän jonkinlaisen turvamarginaalin... Kun koskaan ei tosiaan tiedä jos toinen löytää vaikka välivapaan tai jotain muuta odottamatonta.
Neljällä ryhmällä saataisiin vaan lisää väljyyttä jokaiseen ryhmään.. Loppupäivästä oli mahtava ajella, kun nopeessa alko olemaan sellasta noin 10-15 mopoa kerralla radalla. Ja jos lasketaan päivän aikana saatuja laatukierroksia, niin tuskin ne täyteen myydyillä päivillä nelijaolla ainakaan huonompaan suuntaan menee. Ja olihan se perjantaina kiva seurata erään nopean R6-kuskin ajelua... Nelijaolla noita voitaisiin saada tapahtumaan hyvällä tuurilla vielä muutama lisää :)

Nitrous sanoi:
Tässä ryhmien vauhtierojen tasottelussa on meidän ratajärkkäreillä ja kouluttajilla kyllä edelleen opettelemista, mutta valitettavasti monesti tuolla on muutenkin ihan riittävän kiire, ettei kaikkea ehdi tekemään. Pyritään jatkossa olemaan tämänkin suhteen kuitenkin tarkempia.

Tuossa on kyllä mietittävää. Ymmärrän, ettei ryhmiä haluttaisi vaihtaa, koska osa porukasta ostelee lippuja väärään ryhmään. Mutta esimerkiksi botnialla ratakapasiteetti taitaa olla himpun enemmän kuin 30 pyörää ja nytkin tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa nopean ryhmän kuskia alkoi hirvittämään vauhtierot ja hän halusi vaihtaa keskiryhmään, eikä siihen ollut kuulemma mitään mahdollisuuksia.

Lisättäköön vielä tuohon ryhmien tasoitteluun, että ainakin aiempina vuosina nopean raja on ollut n. 1:23 mikäli vain linjat pysyvät loogisina. Eli jos joku ajaa 1:20 alkuisia, kuuluu selkeästi nopeaan ryhmään ellei sitten ole poikkeuksellisen nopea nopea ryhmä.

GuessWho sanoi:
Käsittääkseni rata-ajo ei ole kuitenkaan pelkkää sooloajelua vaan ideana on osata myös tarvittaessa ohittaa hitaampia edessä ajavia ja olla myös ohitettavana ilman että koko ajo menee sen jälkeen hetken vatkaamiseksi josta sitten nillitellään kun niin pelottaa. Se tekee asiasta motorsporttia se.

Seikkailuista en saanut mitään pahaa palautetta vaikka olinkin nopeampia reilusti hitaampi. Pikemminkin päinvastoin, palaute oli opettavaista ja rohkaisevaa vailla mitään purnausta josta iso kiitos kaikille nopean ryhmän konkareille. Ihan yhtä turhauttavaa oman kehityksen kannalta on ajaa loputtomiin keskiryhmässä harjoittelemassa pelkkiä ohituksia.

Tässä on kyllä hyvää asiaa. Itse tuskaillut siirtymistä nopeaan ryhmään, että uskaltaisiko? Mutta eilisen perusteella se voisi olla jopa itselle turvallisempaa. Keskiryhmässä kun sai ohitella jatkuvasti ja niinhän siinä sitten kävi, että viimeisessä setissä tuli kaato. Uuden lenkin alkupäässä pitkässä oikeassa saavutin kaverin joka ajoi reilusti hitaampaa ihan mutkan sisäreunassa. Ulkona oli yli puoli rataa tyhjänä. Ajattelin että sieltä sopii nätisti ohi, mutta keskellä mutkaa kaveri päättikin siirtää ajolinjansa jyrkästi ulkoreunaan ja minä siellä välissä. Varmaankaan sillä vauhdilla ajolinjan reippaaseen muutokseen ei todellista syytä olisi ollut..
No, jouduin väistämään, eturengas tippui radalta ja siinähän oli kymmenen sentin tiputus pehmeään hiekkaan eli heti nurin, kun ei ehtinyt edes pyörää suoristaa..
Tämähän oli yhteensattumien summa. Oma kärsimättömyys etten odottanut selkeämpää ohituspaikkaa, kaverin odottamaton ajolinjan muutos ja kanttareiden puuttuminen mutkassa nyt tulee ekana mieleen. Mutta näistähän opitaan..
Niin ja se pointti mitä hain takaa..eli nopeassa ryhmässä ei varmaankaan tuollaisia odottamattomia tilanteita tule niin paljon, jotka aiheuttavat vaaratilanteita. Ainakaan niiden muiden ajajien toimesta. Itsellä on kyllä vielä ajo aika hapuilua, eka vuosi rata-ajoa..Tuolla Botnialla ajat oli pääsääntöisesti tasoa 1.55. Yksi kierros osui kokonaisuutena paremmin ja aika oli 1.53..

paaton sanoi:
nopean ryhmän kuskia alkoi hirvittämään vauhtierot ja hän halusi vaihtaa keskiryhmään, eikä siihen ollut kuulemma mitään mahdollisuuksia.

Oliko siis keskiryhmän kuski ostanut nopean lipun ja halusi vaihtaa ryhmää kun vauhti ei piisannutkaan?

Vaikka onkin vasta ekat ratailut takana, niin mun mielestä tässä oli GW tosi hyvin kiteyttänyt asian.

GuessWho sanoi:
Jos toisaalta haluaa vain ja ainoastaan ajella pelkkiä puhtaita kierroksia omineen, niin radan saa kyllä varattua itselleenkin, muistaakseni hintaan noin 200 euroa tunti. Itse tein sen taannoin parin tunnin ajaksi Alastarolla. Ei ollut ruuhkaa ei. Eli kättä taskuun vaan niin homma on taatusti kunnossa.

Itse siirryin viime kesänä keskinopeasta nopeaan ja yleensä olen ollut sieltä nopean hitaammasta päästä. Alkuun (ja joskus vieläkin) sai kuulla, että jossain kohtaa rataa ajolinja ei ole ihan optimi ja olen sitten sen mukaan korjannut ne kohdilleen. Itse ainakin koen ihan positiiviseksi kun joku tulee neuvomaan ajolinjoja. Keskinopeassa näkee tosiaan niin monen kirjavaa suoritusta ettei siellä välttämättä muodostu kovin selkeää kuvaa miten tulisi ajaa. Myös ohittaminen on keskinopeassa mielenkiintoista kuten ylläkin kuultiin. Itse ajoin nyt botnialla keskinopeassa enkä uskaltanut ajaa ohi kuin pitkillä suorilla kun oli niin vaihtelevia ajolinjoja.

Mielestäni porukka voisi vaihtaa rohkeammin nopeaan ryhmään ja siellä ajavat voisivat rohkeammin antaa palautetta mahdollisille seikkalijoille heti varikolla eikä myöhemmin foorumilla, vastaavasti neuvottavat voisivat ottaa neuvot palveluksena eikä mitenkään negatiivisenä valittamisena.

Keskinopea taitaa olla kuitenkin kemorassa luokkaa 1:35 - 1:20 jolloin aikaero/kierros on se 15s kun taas nopeassa 1:22-1:1? jolloin aikaero on kuitenkin jo keskimäärin huomattavasti pienempi. Lisäksi keskinopea on yleensä huomattavasti ruuhkaisempi.

Nitrous sanoi:
Lisättäköön vielä tuohon ryhmien tasoitteluun, että ainakin aiempina vuosina nopean raja on ollut n. 1:23 mikäli vain linjat pysyvät loogisina. Eli jos joku ajaa 1:20 alkuisia, kuuluu selkeästi nopeaan ryhmään ellei sitten ole poikkeuksellisen nopea nopea ryhmä.

EDIT: Lainasin näköjään väärää viestiä...

Mulla kävi nopeassa samalla tavalla, mutta onneksi paikkana oli shikaanin jälkeinen suora joten vaikka ajoin ulos radalta oli asvalttia vieressä. Todettakoon vielä, että olin minäkin 2-3 ekaa settiä melko lailla tukkona kun vasta kolmannella setillä rupesi olemaan selkeää mikä mutka oli seuraavaksi ja millä ajolinjalla se suunnilleen pitäisi ajaa. Mielestäni eilen ei olisi ollut juuri em. tapausten vuoksi oikea ratkaisu siirtyä normaalia hitaampaan ryhmään opettelemaan rataa. Koska siinä ei tosiaankaan mennyt kuin muutama setti kun vauhti rupee olemaan lähellä normaalia tasoa --> ja homma olisi mennyt sitä myöten mustan lipun arvoiseksi.

Nitrous sanoi:
Oliko siis keskiryhmän kuski ostanut nopean lipun ja halusi vaihtaa ryhmää kun vauhti ei piisannutkaan?

Jos nyt on puhe samasta tapauksesta niin yleensä nopeassa ajava kuski oli ottanut normaalisti nopeanryhmän lipun mutta ei oppinut uutta rataa niin nopeasti kuin muut, tai jopa rataa jo aikaisemmin ajaneet jolloin nopeuserot alkoivat olemaan aika suuret.

vuohi sanoi:
Keskinopea taitaa olla kuitenkin kemorassa luokkaa 1:35 - 1:20 jolloin aikaero/kierros on se 15s kun taas nopeassa 1:22-1:1? jolloin aikaero on kuitenkin jo keskimäärin huomattavasti pienempi. Lisäksi keskinopea on yleensä huomattavasti ruuhkaisempi.

Kyllä, mutta ryhmäjakoja ei voi oikein tehdä tasasekuntein. Hitaassa on suurempi hajonta kierrosajoissa kuin keskiryhmässä, jossa on edelleen suurempi hajonta kuin nopeassa ryhmässä. Keskiryhmän suurempi kierrosaikahaitari ei välttämättä toimisi nopeassa, kun kovemmat vauhdit pienentävät myös marginaaleja.

GuessWho sanoi:
Olikos siellä lauantaina joku muukin yli 1.20 ajanut nopeassa kuin allekirjoittanut (päivän parhaaksi jäi 1.20,7) ?
Se kun on vaan niin että kyllä minusta ainakin ryittiin upeasti ohi nopeampien toimesta ilman mitään vaaraa tahi ongelmaa. Ja se jos mikä oli hyvä koska samalla saa itselleen muutaman mutkan ajaksi vetoapuja ja linjavaihtoehtoja. Kehittymisen ja oppimisen kannalta sillä oli noin kolmen sekunnin vaikutus omaan ajoon.

Olihan noita useampia, perjantaina enemmän ja lauantaina vähemmän. Asiasta tuli ratavastaavien kanssa keskusteltua.

Ei pelkkää sooloajoa, mutta jos edes yksi kierros setissä tai päivässä olis muutakin kuin ohittamista. No, tähän oli lauantaina lääkkeenä mennä portille odottamaan, että pääsee ensimmäisten joukossa radalle ja ajaa koko setin. Lauantaina loppupäivästä pääsi ihan ok ajamaan.

Isoin ongelma on suuret vauhtierot joissain paikoissa. Jos esim. paluusuoran ja kahvilan mutkan jarruissa saa yli 50m edellä ajavaa kiinni alkaa radalla helposti olla ahdasta ja riskit kasvaa aivan turhaan. Toki ohikin kyllä pääsee helposti, kunhan ajoitukset osuu edes vähän sinnepäin. Vauhtieroa voi miettiä katsomalla vaikka omaa paluusuoran nopeutta, mulla 215km/h ja olen vielä kaasu pohjassa, kun edellä menevä hyppää jarrulle. Enkä ole edes nopeimpia kuljettajia radalla, kyllä minutkin ohitetaan molemmissa paikoissa ihan heittämällä. Tilanteet tulee vaan niin nopeasti silmille että vauhti on otettava ajoissa pois ja katsottava missä ohitettava seilaa menemään. Esimerkin paikoissa kun ajolinjat vaihtelevat kuljettavien välillä koko radan leveydeltä. Kyllä tuo ainakin minulla vaikuttaa reilusti siihen omaan ajamiseen, siksi ehdotuksia vauhtierojen pienentämisestä ja turvallisuuden parantamisesta.

Keskiryhmän jakaminen kahteen osaan, johon voi sitten siinä nopean ryhmän ja keskiryhmän rajalla olevat kuskit ajamaan auttaisi tilannetta kummasti. Nopein ryhmä voisi olla vaikka tasaisesti rataennätys+10s ja nopeammin ajaville. Luulen että tähän ryhmään tulijoitakin alkaisi .orgin päivillä enemmän esiintymään. Porukka kuitenkin kokoajan kehittyy ja nopeutuu, joten ryhmienkin pitäisi nopeutua tai porukan poistua tapahtumista. Tuo Nitrouksen mainitsema 1:23 voisi olla päivittämisen arvoinen. Ratakurssit ja koulutukset sekä tiedon jakaminen tuntuu nostavan porukan nopeutta nopeammin kuin ennen.

Vuorela sanoi:
Olihan noita useampia, perjantaina enemmän ja lauantaina vähemmän. Asiasta tuli ratavastaavien kanssa keskusteltua.

Ei pelkkää sooloajoa, mutta jos edes yksi kierros setissä tai päivässä olis muutakin kuin ohittamista. No, tähän oli lauantaina lääkkeenä mennä portille odottamaan, että pääsee ensimmäisten joukossa radalle ja ajaa koko setin. Lauantaina loppupäivästä pääsi ihan ok ajamaan.

Isoin ongelma on suuret vauhtierot joissain paikoissa. Jos esim. paluusuoran ja kahvilan mutkan jarruissa saa yli 50m edellä ajavaa kiinni alkaa radalla helposti olla ahdasta ja riskit kasvaa aivan turhaan. Toki ohikin kyllä pääsee helposti, kunhan ajoitukset osuu edes vähän sinnepäin. Vauhtieroa voi miettiä katsomalla vaikka omaa paluusuoran nopeutta, mulla 215km/h ja olen vielä kaasu pohjassa, kun edellä menevä hyppää jarrulle. Enkä ole edes nopeimpia kuljettajia radalla, kyllä minutkin ohitetaan molemmissa paikoissa ihan heittämällä. Tilanteet tulee vaan niin nopeasti silmille että vauhti on otettava ajoissa pois ja katsottava missä ohitettava seilaa menemään. Esimerkin paikoissa kun ajolinjat vaihtelevat kuljettavien välillä koko radan leveydeltä. Kyllä tuo ainakin minulla vaikuttaa reilusti siihen omaan ajamiseen, siksi ehdotuksia vauhtierojen pienentämisestä ja turvallisuuden parantamisesta.

Keskiryhmän jakaminen kahteen osaan, johon voi sitten siinä nopean ryhmän ja keskiryhmän rajalla olevat kuskit ajamaan auttaisi tilannetta kummasti. Nopein ryhmä voisi olla vaikka tasaisesti rataennätys+10s ja nopeammin ajaville. Luulen että tähän ryhmään tulijoitakin alkaisi .orgin päivillä enemmän esiintymään. Porukka kuitenkin kokoajan kehittyy ja nopeutuu, joten ryhmienkin pitäisi nopeutua tai porukan poistua tapahtumista. Tuo Nitrouksen mainitsema 1:23 voisi olla päivittämisen arvoinen. Ratakurssit ja koulutukset sekä tiedon jakaminen tuntuu nostavan porukan nopeutta nopeammin kuin ennen.

Ihan hyvää juttua. Itse olen ajanut tämän kesän ekaa kertaa nopeassa ryhmässä. Kesän ensimmäisessä kemoran päivässä en keskiryhmässä päässyt millään alle 1:21 aikoja ruuhkan takia. Optimi ajoista näin kuitenkin että vauhti on nopean ryhmän luokkaa. Seuraavaksi päiväksi pyysin siirtyä nopeaan jossa ajoin pääsääntöisesti 1:17 alkuisia. Edellisenä viikonloppuna ajoin jo pääsääntöisesti matalaa 1:15 aikaa ja jo siinä vauhdissa rupesi olemaan "puhtaat" kierrokset harvinaisia. Olen samoilla linjoilla Guess whon kanssa, että jos haluaa tehä omia henk. koht. ennätyksiä voi olla parempi vuokrata kaveriporukalla tai omalla "tiimillä" rata omaan käyttöön. Orgin nopeassa voi kyllä ajamista varmasti hioa ongelmakohtiin keskittymällä tai vaikka ohittelua harjoittelemalla. Tämä ei ollut täysin eriävä mielipide vaan oma kokematon miete.

Neljässä ryhmässäkin on omat ongelmansa.

Vuorela sanoi:
Tuo Nitrouksen mainitsema 1:23 voisi olla päivittämisen arvoinen. Ratakurssit ja koulutukset sekä tiedon jakaminen tuntuu nostavan porukan nopeutta nopeammin kuin ennen.

Kiitos vinkistä. En tosiaan sattuneesta syystä ole itse paljon radalla tänä kesänä viihtynyt, joten ei ole käytännön kokemusta kuinka vauhdit ovat yleisesti kehittyneet. Netissä tosin näyttää nopea porukka lisääntyneen, mutta se kuinka se näkyy käytännössä onkin ihan eri juttu. Tuo 1:23 (piti olla kyllä 1:22, mutta tuli näppihärö) on perua tuosta rataenkka +15 sekuntia nyrkkisäännöstä ja on toiminut aiempina vuosina ihan kivasti. Toki jos alkaa löytymään järjestään 25 kuskia, jokta kiskoo reilusti alle 1:20 aikoja, on rajaa syytä päivittää.

Tuo nelijako voisi olla toimiva jos päivä olisi pidempi, mutta ainakin itse tahdon järjestävänä osapuolena päästä lähtemään Pohjanmaalta kotia kohti mieluummin kuuden kuin kahdeksan jälkeen.

Itse pyrin lauantaina ensikertaa nopeassa olleena aina katsomaan että lähden muiden perään välttääkseni tukkona olemisen. Tästä on hyötyä sen suhteen että saa rauhassa oman rytmin päälle ennenkuin ensimmäiset ohittajat tulevat konttiin, varsinkin kun rata oli vielä suht uusi itselle. Erona keskiryhmään on kuitenkin se että nopean kuskeilla ei ole niin tulenpalava kiire ryysiä setille vaan selvästi haetaan enemmän laatua kuin massiivista määrää kierroksia. Näin pelejä tulee ja menee setin aikana radalle ja radalta enemmän kuin muissa ryhmissä.

Nopeaan ensikertaa siirtyville voisin jakaa sellaisen neuvon että ero ryhmillä on kuin yöllä ja päivällä. Keskiryhmän hauska sporttinen ajelu muuttuu kuin taikaiskusta täydeksi työksi jossa ei keskittymisen parane herpaantua hetkeksikään ja laitteen sekä fysiikan tulisi olla kunnossa. Tämä viimeinen koitui omaksi tappiokseni ja helvetillisen helteen sekä huonon fysiikan uuvuttamana setit jäivät pari kierrosta vajaiksi mutta sitäkin antoisimmiksi.

Uusiksi meni vain jarrupaikat (itse asiassa löytyi paikkoja joissa ei jarrulla enää jarrutettu ollenkaan), mutkanopeudet, käytettävät vaihteet, ajolinjat, avaukset ja pari muuta "pikkujuttua", jos meinasi edes hitusen yrittää pysyä mukana että ehtii mahdollisimman pitkään saada vetoapuja.

Mitäs laitetaan eri ajoryhmien kierrosaikahaarukoiksi uudelle Botnialle?

Nitrous sanoi:
Yleensä nämä uudet kuskit ovat automaattisesti Ajotaito II koulutuksessa, ja täten tutustuvat rataan ns. possujunassa, jolloin jokainen on varmasti kartalla, että missä se lätäkkö on. Lisäksi ainakin itse pyrin kouluttajana vielä tarkistamaan, että jokainen ensikertalainen on ymmärtänyt ajajakokouksessa esille tulleet asiat.

Edit. Tuo ehdotus ratakartasta on kyllä hyvä ja lakanat eri radoista tullaan jossain vaiheessa varmasti ottamaan mukaan. Valitettavasti vain ratalakanoiden kuljetteluun liittyy pieni logistinen ongelma, mutta eiköhän siihenkin joku ratkaisu vielä keksitä.
LaMasqueraden kanssa samalla linjalla, mä olin ainakin koko ekan Alastaro/ajotaito 2 päiväni aika muurahaispesänä tuolta korvien välistä ja joskus neljän aikaan aloin hahmottaan mikä on se laspalmas. Mutkien nimet kartalle ja siihen lippumiesten paikat kans. Joku omatulostettava pdf kävis kans.

Nitrous sanoi:

Niinpä varmaan. Ei kai tuota kokeilematta voi tietää?
Eihän nuo ryhmäjaot ole kuitenkaan mitään seiniä. Nelijaossakin ideana on se, että jokainen löytää itselleen sopivan ryhmän, jolloin vauhtierot tasoittuvat.

Olipahan hauska viikonloppu ja olo nyt sen mukainen. Takana ensimmäinen monipäiväinen ratailureissu ja kotiin tultiin kyllä todella paljon parempana kuskina, mistä suuri kiitos Tanelille, Wehnälle sekä juniori-tiimin pilttuulle. :respect:

Punaisen lipun yhteydessä nostettavasta kädestä en ole omien ~10 ratapäivän aikana enne kuullut puhuttavan, mutta jotenkin reaktion omaisesti sitä olen useimmiten noudattanut. Ohjeisiin päivitys lienee paikallaan.

Mitä Botnian vauhtieroihin tulee, ni mielestäni on hieman aikaista tuomita järjestelmää noin uuden radan kohdalla. Vauhtierot myös keskiryhmässä olivat kyllä huimia, mutta ei se menoa haitannut kun sitä osasi odottaakkin.

Kiitos vielä kertaalleen ORG:in porukoille laatutapahtumien järkkäämisistä. Harvassa ovat paikat, joissa mielummin viikonloppua viettäisin. :thumbup:

GuessWho sanoi:
Itse pyrin lauantaina ensikertaa nopeassa olleena aina katsomaan että lähden muiden perään välttääkseni tukkona olemisen. Tästä on hyötyä sen suhteen että saa rauhassa oman rytmin päälle ennenkuin ensimmäiset ohittajat tulevat konttiin, varsinkin kun rata oli vielä suht uusi itselle. Erona keskiryhmään on kuitenkin se että nopean kuskeilla ei ole niin tulenpalava kiire ryysiä setille vaan selvästi haetaan enemmän laatua kuin massiivista määrää kierroksia. Näin pelejä tulee ja menee setin aikana radalle ja radalta enemmän kuin muissa ryhmissä.

Kyseinen taktiikka toimi kohtalaisen hyvin myös sunnuntaina. Päästää nopeammat edelleen ja lähtee niiden perään. Paljon mukavampi oli nopeessa ajella vaikka parhaaksi jäi.1.53.5xx. Ohi tultiin ihan reilusti eikä jossiteltavaa jäänyt. Jopa muutan kerran pääsin itsekin ohittelemaan. Ideana heitän ilmaan seuraavaa, Esim. nopean ryhmän kuskit voisivat pitää pienen palaverin ajajakokouksen jälkeen. Siinä voitaisiin kasata saman tasoisia kuskeja nippuun ja sovittaisiin missä järjestyksessä setille lähdetään. Silloin jokainen tietäisi missä seurassa ajelee eikä tulisi liian suuria nopeus eroja. Tietysti setistä myöhästyminen ja kierroksella ohitettavat ovat asia erikseen. Jos kierroksella ohitettavat alkavat lähestymään niin varikkosuoran kautta ajamalla saadaan lisää peli aikaa. Tämänkin ehdotuksen saa ampua alas :p

Back