• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keksikää nimi Uusmotoristin vastakohdalle.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TuuttiK1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hmmm....kun nyt on meille "vanhuksille" ehdotettu nickkejä niin
huomasin että naisveteraaneille ei ollut yhtään ehdotusta.

Miten olis Roiskeläppä?
idea3.gif
Juokse suolle  
tounge.gif
biggrin.gif
kaboom.gif
Hmm jos vaikka Lady sitten?
lookaround_orig.gif

Aiheen vierestä hiukan.
Kun nyt löytyy oikea nimi noilla vanhaparroille, niin olisko hyvä määritellä meille nykymotoristeille nimi myöskin.

Se voisi olla vaikkapa:
* Todelliset asiantuntijat
* Kaiken tietäjät
* ?
* ?
smile_org.gif
biggrin.gif

Uusmotoristi??
Onko se sellainen, joka aikaisemmassa elämässään, jota myös nuoruudeksi kutsutaan, on ajellut pidemmän ajanjakson(vuosia) mpyörällä. Syystä tai toisesta harrastus on ollut jäissä vuosi(kymmeniä)a. Syntyykö sen jälkeen uusmotoristi, kun aloittaa harrastuksen uudestaan.
Vai tarkoittaako se henkilöä, joka aloittaa mp-harrastuksen siinä elämän vaiheessa kun lapset on aikuisia ja muutenkin aikaa on. Voisi kokeilla moottoripyörää.
Eihän ne mitään uusmotoristeja ole, vaan samoja motoristeja, jotka 18, 23, 26, 36, 41, 49, 56, 67 vuotta täytettyään ajavat moottoripyöräkortin, niinkuin muutkin.
Mikä ikäluokka ym. on ns uusmotoristi?
Ootteko ikärasisteja vai kateellisia.
Monesti vanhemmalla iällä on varaa hankkia just sellaisen menopelin kun itse haluaa. Tarvii vaan valita.
Mä olen avuton näissä käsitteissä
tounge.gif
tounge.gif

Koska en halua olla lääketehtaan mainostaja, ehdoittaisin kerhoa nimelle Mc Vigaraa. Siisti nimi, ei tarkoita mitään.
Sana uusmotoristi vois kuolla pois, kun ei niitä ole olemassakaan.

semantiikka ei ole vahva lajini, mutta koska Earthend tänään täällä peräänkuulutti sen laajempaa viljelyä, sanoisin, että uusmotoristi, on sellainen moottoripyöräharrastaja (harrastelija?), joka on vast'ikään omaksunut tämän jalon elämänmuodon (eihän tämä ole pelkkä harrastus, eihän?!!?). Ja tähänhän ei vaikuta ikä/sukupuoli/asuinpaikka/pyörän merkki/moottoriteho jne. vaan lähin synonyymi lienee "noviisi", eli sellainen, joka ei ole ollut veljes/sisarkunnan jäsen aiemmin, eikös niin?

Sen sijaan tuo "uusiomotoristi" kuvaa niitä/meitä, joilla harrastus alkoi jo (melkein) vaippaiässä, mutta syystä tai toisesta, siihen tuli n-vuoden mittainen tauko, jona aikana olimme/olivat vain ns. hengessä mukana (edes toivottavasti, minimivaatimus!). Sitten, elämäntilanteen/perhesuhteiden/varallisuuden/iän jne. myötä avautui UUDELLEEN mahdollisuus (=lupa puolisolta, taloudellinen tilanne, jne/ tms.) palata tämän jalon elämänmuodon pariin, ja niinpä hankimme/hankkivat uudestaan kaksipyöräisen ajoneuvon. Silloin meistä/heistä tuli uusiomotoristeja, koska olimme jo kerran olleet sellaisia. (vrt. uusiokäyttö =kerran jo käytetty, uudellen käytössä vs. uuskäyttö = uusi käyttökohde, ei aiempaa käyttöhistoriaa).

Sitten vaikeampi tapaus on tosiaan jo tämä (harvalukuinen?) joukk(i)o, joka on jollain ihmeen konstilla kyennyt pitämään homman hanskassa katkoitta. Sille ryhmälle minä ainakin antaisin kyllä nimitykseksi "ikimotoristit" tai "veteraanit", sillä on se varmaan aikamoiset taistelut vaatinut pitää yllä tuo status.  
bowdown.gif

Mutta huolimatta siitä, mihin ryhmään motoristeja itse kukin kuulumme,  
062802moto_prv.gif
 on kivaa, eiks niin!!!!

toki, kun katsoo, keitä on on-line niitä lukemassa  
bowdown.gif

Sitäpaitsi, näin yösydännä ne viisaudet vasta kumpuavatkin!

No jos reikäpää motoristi on kerran Bomberii.... niin

Uusiomotoristi = Bampperi
Veteraanimotoristi = Olderi

Nykyään puhutaan paljon uusmotoristeista. Tiedättehän nuo uutta elämänsä kevättä elävät eronneet viisikymppiset nuorukaiset ja lapsensa maailmalle lähettäneet perheenemännät. Ne joilla on musta kypärä ja mustat Kuratexit. Ne jotka sammuttavat moottorin "tappo"kytkimestä ja jotka uskovat että "vastaohjaus" on joku nykytieteen kehittämä henkiinjääntikeino. Itse 60-luvulla isoja ja kovia poikia katselleena ja ajon alkeet oppineena haluaisin että meille useampia kesiä ja itsekorjattuja moottoripyöriä nähneille olisi joku oma nimitys joka erottaisi meidät yläasteen-Bombereista ja ravintolabaikkereista. Vanhamotoristi ei ole korvaansopiva nimi meille jotka olemme kokeneet vähintään kaksi moottoripyöräilyn nousu- ja laskukautta. Huomenaamuna lähden katsomaan  miltä Jäämeri näyttää, takaisintullessa on toivottavasti paljonkin luettavaa.
Jaa,a en kyllä ole vielä 50-kymppinen, lähenee kyllä uhkaavasti; Avaimesta aina olen pyörän sammuttanut, ellen ole missannut vaihteen kanssa, vastaohjaus-termin olen kuullut jo 70-luvulla ja itse käyttänyt sitä sieltä asti, tosin 2-vuosikymmentä ollut ilman pyörää.  Vaihtelevasti käytän nahkaa ja gorea, joskus jopa sekaisin.  
nixweiss.gif

Poika, älä yleistä kaikkia, ken on aloittanut uudestaan harrastuksensa; syystä tai toisesta se on ollut vain "jäissä"
buttrock.gif

Nää kuulostaa jonniinmoiselta ala-asteiselta erittelyltä nää uusio- ja vanhiomotoristijutut, ehkä siitä syystä että nuorempi puoli ei ole oppinut vielä mitä merkitsee, kun tulee ikää lisää...

Olkoon arvoitus, jokainen huomaa aikanaan.

Mutta, ehkä on toisille vaikea ymmärtää, että jollakin on saattanut olla elämäntilanne sellainen, ettei moottoripyörää ole saanut ennen hankittua. Outoa, jos se tekisi erilaiseksi. Alkaako olla motoristeja niin paljon että eriytymistä esiintyy. Harrasteautopuolella on samaa myös, toiset on tosiharrastajia, toiset eivät, siis niiden "tosiharrastajien" mielestä.

Mulla ei ole mikään harrastus muuta kuin harrastus. Saattaa ulkopuolisesta tuntua että olis elämäntapa, mutta itestä tuntuu että olis liika rajoittavaa ja kapea-katseista elää siten.

Kummiskin tätä elämää on vain yksi, aika pian menee sekin.

Nää kuulostaa jonniinmoiselta ala-asteiselta erittelyltä nää uusio- ja vanhiomotoristijutut, ehkä siitä syystä että nuorempi puoli ei ole oppinut vielä mitä merkitsee, kun tulee ikää lisää...

Olkoon arvoitus, jokainen huomaa aikanaan.

Mutta, ehkä on toisille vaikea ymmärtää, että jollakin on saattanut olla elämäntilanne sellainen, ettei moottoripyörää ole saanut ennen hankittua. Outoa, jos se tekisi erilaiseksi. Alkaako olla motoristeja niin paljon että eriytymistä esiintyy. Harrasteautopuolella on samaa myös, toiset on tosiharrastajia, toiset eivät, siis niiden "tosiharrastajien" mielestä.

Mulla ei ole mikään harrastus muuta kuin harrastus. Saattaa ulkopuolisesta tuntua että olis elämäntapa, mutta itestä tuntuu että olis liika rajoittavaa ja kapea-katseista elää siten.

Kummiskin tätä elämää on vain yksi, aika pian menee sekin.
80-luvulla ei vielä ollut kovin paljon jotka ymmärsivät pyöräilyn hienouden.Nykyään on jo moni löytänyt sen nautittavuuden.

Elämää emme voi pidentää mutta laventaa voimme.
Ehkä tässä on pyöräilyn idea kiteytettynä

Sama se on millä nimellä itseään kutsuu!

Kun ikää on tarpeeks, märkäkorvat (tyystin sivullisista puhumattakaan) kuitenkin kattoo sen näköisenä, että taas on joku setä saanut ekasta eläkkeestä lopultakin ostettua itselleen riittävän ison pyörän, että olis katu-uskottava ja nuorekas  
tounge.gif

bawling.gif
Mietin aivan sikanautana mutta mitään ei tullut mieleen, pe....e. Se on se semettia, vai mikä se oli kun ei muista.

Back