• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kehuja / haukkuja mahtienduroista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja intinaz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen vähän miettinyt multienduron ostoa...vai onko noissa nyt paljoa "enduroa" olleskaan.

Jotenkin ajoasento viehättää ja sen mitä olen koittanut niin mukaviahan nuo ovat. Miten toi yläpainoisuus tuntuu kovassa kurvittelussa? Maastoon noilla on turha mennä, se nyt on selvää. Mutta jokapäiväiseen mopoiluun tollanen vois olla jees.

Mutta jos ulkopuolisen apua kysyisi vielä...eli huonoja ja hyviä puolia tästä pyörätyypistä saisi. Olen katsellut ja osaa koittanut seuraavista pyöristä Vstrom 1000, Varadero(vaikutti possuimmalta noista) ja Caponord tonniska.

Vai ostaisiko sitten sen Kawan ZX6r 05' mitä kanssa mietin
biggrin.gif

Ja tarvii sanoa, että oon tykästynyt XJR 1300 jammuun, mutta en sitä taida ostaa kun on noita muskelimasoja ollut tossa parikin aiemmin ja vaihtelua haluttaisiin.

Juu,itsellä vasta kokemusta viimekesältä tai oikeestaan vaan loppukesästä tosta Caponortista ja itse tykkään ajoasennosta koska saa olla selkä suorana eikä tarvii kumarrella
smile_org.gif
koneesta löytyy omiin ajeluihin ihan tarpeeksi tehoa ja vääntöä,mutka teillä kävin muutaman kerran ja ajelin ihan samalla tavalla kun edellisellä pyörälläni (sevenfifty) joten itse en kokenut sitä mitenkään hankalammaksi
nixweiss.gif
itse ajelen vaan perusajoa enkä ole mikään matkamotoristi enkä rupee ajelemaan mitään motaria edetakaisin se vaan on niin tyhmää
tounge.gif
mutta mutta kannatta käydä koe ajamassa vaikka noita kyseisiä pyöriä niin saat paremmin selville tykkäätkö vai et
buttrock.gif
joo ja ajettilin muuten tänäkesänä kokeilla kuinka syvälle metsään capolla voi mennä
biggrin.gif
hiekkateillä ja poluilla toi on kulkenut aika kivasti.
buttrock.gif

Enduron osuus matkaendurosta liene suurimmin osin kiinni kuskista.

Pyörissäkin on tietenkin eroja...

Noista ~litrasista monisylinterisistä jokin KTM 950 Adventure liene sieltä off-road painotteisimmasta päästä?
Toisessa päässä raja puhtaaseen katupyörään onkin häilyvämpi?

Kaikilla pääsee tarpeeksi kauas kovasta maasta
crazy.gif

Jippohan on se takaisin pääsy
tounge.gif

Hauska pyörälaji, toimii kotona ja puutarhassa
tounge.gif

Sigun linkistä varmaan löytyy osviittaa kuinka kummallisiin paikkoihin noilla pääsee
lookaround_orig.gif

Joo, ostin joskus tollasen 950sen kaukasen serkun, Superduken ja ajelin kesän sillä. Loistavalla moottorilla varustettu hauska mopedi...mutta asiaan, toi 950 menee yli rahavarojen, harmi vaan.

Tosta kolmikosta varmaan valitsen "enduron" jos sellasen ostan. Mitä nyt oon noita koittanut vähäsen, niin V-strom taisi vaikuttaa räyhäkkäämältä muistaakseni. Äänitehosteet siinä oli vähän vaimeat tosin. Siinä ei taida olla pahemmin enduro-ominaisuuksia.

Jos ihan pelkän katupärryttimen ostan, niin sitten se on toi pikkuinen ja pippurinen ZX6ärr limenvihreä Kawasaki.

Kaksi kautta on tullut ajettua Varaderoa ja eipä löydy paljoa moitittavaa. Kuski,matkustaja ja tavarat tulee mukavasti mukana. Viime syksyn katsastelin vähän "sillä silmällä" jotta vaihtas matalampaan matkapyörään mutta eipä vaan ollut toista "ehdottoman" ylivoimaista pyörää tarjolla. Bemari RT ehkä sekä tietysti Gessu. Hinnat vaan tuppaa nousemaan älyttömyyksiin noilla edellä mainituista. Kuskista sitten riippuu miten pitkälle metsään haluat päästä näillä vehkeillä.

Hyviä pyöriä on ns. matkaendurot, pärjää kadulla, soralla, lähellä ja kaukana. Eniten varsinaista enskaa taitaa löytyä kotarista, vähiten veestrommista, varaderosta ja caponordista. Soraominaisuuksiin rengasvalinnalla aika ratkaiseva merkitys.
Itellä reilu 100 tkm yhteistä taivalta gessun kanssa ja matka vaan jatkuu......
062802moto_prv.gif

Jos on välttämätöntä että voima puhuu, niin tuo iso Adventure on kyllä aika lyömätön peli lajissaan. Itse nautiskelen vähän mieluummin "kuraisemmasta" pyörästä, ja rengaspuolikin on enemmän nappulaa. Noita isoja matka"enskoja" en mielellään vie kovin kauas kovapohjaisesta urasta toisin kuin näitä Dakar-wannabe-vekottimia.

Yks'pyttyisellä pitkäjoustoisella on kyllä hillitöntä riemua laskea takateillä, poluilla ja muilla ihan omilla väylillä. Sen sijaan pitkälle matkalle yo. kandidaatit sopivat ilman muuta paremmin. (Siksi itselläni erikseen matkapyörä.)

Jos olisi tallissa tilaa kolmelle eikä kahdelle pyörälle, niin siellä olisi varmaankin matkapyörä, supermoto ja rymyenska. Nyt pitää koittaa kärvistellä matkapyörällä ja tömärillä. Kärvistellä... AJOON!

Päädyin Yamaha TDM:ään, joka on kohtuullinen tehoiltaan, vääntää hyvin alhaalta, istumakorkeus vain 825, kokoisekseen kevyt (190kg), ja niitä saa kohtuullisella hinnalla (ylivuotisia tarjolla ja on edelleen).

Googlettamalla löytyi maailmalta (kuten myös tästä foorumista) paljon positiivisia arvioita, ja kun koeajokin miellytti, niin kaupat tehtiin!

Voima saa jutella pikkuisen, mitä nyt noissa enduroissa jutteleekaan. Elikkäs tonnisesta multienskasata tykkäisin kaiketi siksi, että siinä koneessa on just sopivasti mun makuun. Saahan siitä maksaa ruotsinlaivakokoluokan mitoissa, mutta tollasta vtsrom/joku vastaava tyypistä haen. Mutta maksimissaan 8 tonnia saa maksaa. Sillä ei saa Ktm Adventurea.

Mää vaan sitä mietin että tollanen olis varmaan hyvä yleishärveli kaikenlaiseen kääntelyyn. Noista malleista vielä jos jaksaisi kertoilla. Vai onko tossa varadero-vstrom-caponord-tdm kuviossa paljoakaan eroa mallien kesken?

Aika lähellä tuota 8ke on nettimotossa muutaman 950 Adv S mallin pyynti...

Ja jos kerran SuperDuke oli hauska niin tuo on vielä hieman hauskempi  
tounge.gif

Piristeeksi Meonin 950...

950%20rally.jpg

Toistaiseksi parhaita mitä olen löytänyt. Osta alkuun Transalppi
tai vastaava. V-Stromejakin saa sopivasti. Näillä pärjää, kunnes
ruokahalu kasvaa.

No niin no.

Itselläni on kaksi kautta takana Varaderolla, jonka ostin uutena ABS-jarruin.
Hetkeäkään en ole katunut. Toimii itselläni ja minun käytössäni paremmin
kuin mikään mieleen tuleva. Aika monella muullakin pyörällä olen ajanut,
joko kaverin tai liikkeen.

Oma top-5 listani:

1) Varadero
2) BMW GS (1200), miel. adventure
3) V-Strom
4) KTM joku sopiva malli...
5) Yamaha TDM

Esim. Triumph Tiger voisi olla sinulle mieleen, jos haluat moottorilta
voimaa mutta pidät esim. Varaderoa liian isona ruotsinlaivana.
Minä taas just tykkään omasta sotanorsustani, koska se on kuin
minulle tehty ja pienempi mopo näyttäisi minimotolta allani...
biggrin.gif

Joskus koeajoin Tigerin ja pettymys oli hirveä, kun se osoittautui
aivan liian pieneksi. Oli kuin kutistunut pesussa kolmanneksella.
tounge.gif

Toinen vastaava, josta ehkä saattaisit pitää, on BMW F 800 GS.
Käy ihmeessä ottamassa tyypit. Koneessa on just sopivasti voimaa.

Pyörätyypin valinnasta ei voi kuin kehua
062802moto_prv.gif

Jeps, koska itse en ole kauhean iso kooltani, ei ole ongelmaa että pyörä näyttäisi liiskaantuneelta hyttyseltä allani
biggrin.gif

Triumph Tiger...kertokaas tosta pyörästä vaikka verrattuna tohon Strommiin. Entä noi bemarit, ne on outo alue mulle.

Joo ja saahan sitten kauden parin jälkeen vaihdettua vaikka adventureen jos haluaa sitä parempaa. Jos alottais jollain tälläsellä kun toi budjetti on aikas tiukka nyt.

Tiger on paljon sirompi kuin vstrom, (uudempi versio siistä). Hyvä istumatuntuma myös. En myöskään tienny moisesta ja kauppaan ei ollu tullu näytille vielä 07 kun ostin omani 650vstromin. Olis voinu hyvinkin harkita. Kunpaakaan ei kannata missään nimessä polulle viedä minusta.
omg.gif

Tiger on paljon sirompi kuin vstrom, (uudempi versio siistä). Hyvä istumatuntuma myös. En myöskään tienny moisesta ja kauppaan ei ollu tullu näytille vielä 07 kun ostin omani 650vstromin. Olis voinu hyvinkin harkita. Kunpaakaan ei kannata missään nimessä polulle viedä minusta.
omg.gif
Tarkoitat sitä uusinta versiota? Sehän on vissiin vielä enemmän puhdas katupyörä kuin vanhempi?

no tuskin varaderoakaan kannattaa 'polulle' viedä.

suurin osa näistä GS / varadero kuskeista ajaa joskus nurmikon poikki ja sitten se on off roadia. millä tahansa pyörällä voi ajaa nurmikon poikki.

se että sanoo noita enduroiksi on sama kuin laittaisi pan europeaniin vähän karkeammat renkaat ja sanoisi sitä matkaenduroksi.

Bemareista ehdotellaan helposti isoa gessua, ja toisaalta nämä uudet 800/650 gessut ovat vielä kovin kalliita. Kasisatanen on kyllä houkutteleva pikaisten tyyppien perusteella, jos ei oikeasti aio konttailla kurassa pahemmin. Mieluummin sellainen kuin 12GS jos minulta kysytään, ainakin jos ei tarvitse lähteä palloa kiertämään kameraryhmän kanssa.

Mutta: jos sattuisit löytämään / tuomaan kohtuuhintaisen 650 GS Dakarin, niin olisi pyörää todella pitkäksi aikaa. En ole koskaan ajanut Dakarilla parkkipaikkaa pahemmassa maastossa, mutta näppituntuma oli todella positiivinen. Miettimisen arvoinen ehkä sekin, jos nuo katumaisemmat (ja katumaisemat...) eivät lopulta jaksa innostaa.

Noihin bemareihin vois tutustuakin. Eihän näillä tosiaan paljoa metsään ole asiaa, itsekin tosiaan muutamaan tuollaista olen koeajanut tai koitellut. Ajoasento ja erilaisuus siihen pyöräkantaan mitä on ennen ollunna olis se juttu tässä. Ja että pääsee kuiteskin varmaan paremmin huonompikuntoista tietä kun puhtaalla sportilla?

Joo ja fiilispohjalta + tietty koeajojen kauttahan näitä tulee osteltua

Ja kait noi ihan mukavia on mutkittelussa ja kaupungissa?

Vanhempi 1-mukinen 650GS on muiden samanlaisten ohella kyllä hiukan nuhaisempi verrattuna 2-pyttyisiin, kuten Transalp tai Vstrom. Yksisylinterisen käynti voi joillekin olla matka-ajossa myös vähän rasittavaa, eli ne on parhaimmillaan tosi pienillä teillä, ja kevyesti kuormattuna. Uusi pikkuGS-twini on sitten ihan eri juttu, siinä riittää potkua 2-päällä ja moottoritieajossakin.

Tosiaan kannattaa huomioida tuo ero noiden 650GS:ien välillä, eli 2007 asti se oli 1-sylinterinen, 2008 eteenpäin twini, eikä laitteissa muutenkaan ole paljoa samaa paitsi mallinimi (uusi "GS650" on 800cc - loogista, eikö
confused_orig.gif
) ja hinnatkin on tietty aivan erilaiset.

Back