• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Käyttäytyminen liikenteessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En omista autoa, en ole koskaan omistanutkaan. Nyt on menossa kuitenkin 10:s ajokausi pärrällä, tällä hetkellä 1000+ kokoa.

Kyllä tuolla autoilijat töppäilee, ei kuitenkaan mitenkään sen enempää kuin moottoripyörälläkään liikkujat.

Ja kyllä, tuo oli vetomies.
No pidätkös Sinä kotilokuskeja vihollisinasi vai tasavertaisina
liikenteessä mopoihin nähden.
Olet varmaan kymmenen vuoden aikana muodostanut käsi-
tyksesi asiasta.

Miksi autoilijoita pitäisi pitää vihollisina?

On vaan valitettavaa, että liikennekulttuuri on täällä, mitä on, nimittäin onnetonta.

Empiirinen tutkimus EU-alueella jää pääsääntöisesti kuitenkin liian lyhyeksi otannaksi, että tieteelliselle analyysille syntyisi pohja.

Olisi kuitenkin kiintoisaa nähdä liikennevirran läpäisytutkimuksia vertailuotantana. On todella hämmästyttävää, että Stadin ympäristössä mökkikansa saa perjantaisin motarit tukkoon näillä liikennemäärillä. Se on jonkinasteinen saavutus. Aina saa hävetä sitä, että esim. jo Ruotsissa (!) liikenteen käsitetään olevan yhteispeliä.

Täällä on jengiä enemmän motarin ohituskaistalla, ku sillä hitaammalla ja se on harvoin, todella harvoin, kun liikennetiheyden kasvaessa se ohituskaista liikkuu läheskään 120 km/h. Kyvyttömyys ei ole kiinni yksinomaan ajovälineestä, mutta lukumäärän mukaan se kyvytön todennäköisimmin löytyy autosta.
lookaround_orig.gif

Sekulle
Olet todella oikeassa. Yhteen asiaan olen kiinnittänyt huomiota
Kun olet rampilta tulossa motarille, joku roikkuu aina puskurissa
ja koittaa kuitata siirtymäsi koettamalla peittää vapaan tilan
Sinulta, vaikka olet jonossa ensimmäisenä. Samoin turha ohi-
tus ennen poistumiskaistaa ja sitten koukkaus nenän edestä
rampille. Tämä on oikea riesa kehä kolmosella. Keväällä yksi
tällainen ennakoivan ajon konsultti koukkasi Järvenperän Esson rampilta ylös, aiheutti hätäjarrutuksen ja kolmen auton
ketjukolarin. Amppu Vartola sitten kertoi ketjukolarin aiheutta-
van itään päin ruuhkaa. Koukkari varmaan istui Essolla ja
ihmetteli tyhmiä kanssa-autoilijoita.
Varmaan sama junttipäisyys aiheuttaa nämä ruuhkat joista
kerroit.

En omista autoa, en ole koskaan omistanutkaan. Nyt on menossa kuitenkin 10:s ajokausi pärrällä, tällä hetkellä 1000+ kokoa.

Kyllä tuolla autoilijat töppäilee, ei kuitenkaan mitenkään sen enempää kuin moottoripyörälläkään liikkujat.

Ja kyllä, tuo oli vetomies.
No pidätkös Sinä kotilokuskeja vihollisinasi vai tasavertaisina
liikenteessä mopoihin nähden.
Olet varmaan kymmenen vuoden aikana muodostanut käsi-
tyksesi asiasta.
Tasavertaisina tottakai. Ja nyt täytyy muistaa myös sekä raskas, että kevytliikenne. Joustavuutta ja huomiointia, siinä se.

mutta mutta..

eikö se ole ihan sama, jos joku vetomies vetoilee moottoritiellä, kun sä ajat autolla. Ei se sua todennäköisesti voi tappaa, jos sä et itse tee mitään typerää. Ja jos alle tulee, niin oma syynsä. Toinen juttu on, jos vetelee taajamassa ja vaarantaa jalankulkijoita. Mua ei kiinnosta autolla ajaessa asiat, jotka ei vaikuta mun etenemiseen. Ajelkoon vaikka Sorin sirkus auton ympärillä mopopyramidissä, kunhan ei naarmuta kylkiä, eikä hidasta mun vauhtia.

Ainoa asia mikä noissa nyt vois riepoa on motoristien maine. Mutta eiköhän se ole jo menetetty
smile_org.gif

Kuitenkin mopon satulaan istuessa syntyy pyhä viha kaikkia autoilijoita kohtaan. Kotilokuskit ovat tyhmiä, suorastaan hulluja, aiheuttavat kaikenlaista mopolla liikkujille.
Viha on sama ajaako mopottimella vai autolla. Mopottimella korostuu huoli omasta hengestä ja sen myötä fiilikset voi joskus nousta pintaan hiukka eri tavalla kuin peltikotelon turvassa. Ne autoilijat joilla on hoksottimet ja asenne kohdallaan huomioivat sekä autot ja motot. Ne jotka joko huomaamattaan tai tahallaan kohtelevat kaltoin mopottimia ovat potentiaalisia harrastamaan sitä kaikkia muitakin kohtaan ja kaikin mahdollisin keinoin tavoitellessaan omaa onneaan jonossa.

Ei minulla asenne koskaan satulaan noustessa ole ollut autoilijoita vastaan. Useamman kerran on kyllä ollut poistuessa. On se tietysti kohtuutonta leimata kaikkia, mutta jos nyt vaikka 1 km matkalla on kolme kertaa joutua yliajetuksi, joku roikkuu rekisterikilvessä ja se viimeinen niistä suoraan eteen kääntyneistä toteaa kääntyneensä vasten aurinkoa ja alkaa pestä tuulilasia justiinsa ennen kun se kääntyy seuraavasta vasemmalle ilman vilkkua. Voipi siinä jotain tulla mieleen autoilijoista tai kanssa-autoilijoista.

Tulipa avauduttua.
blush.gif

Se ainakin on varma ettei kukaan ole mopottimella suoraan eteen kääntynyt pesemään tuulilasia. Ensimmäiselle tarjoan pullakahvit lähimmällä huoltoasemalla.
wink.gif

eikö se ole ihan sama, jos joku vetomies vetoilee moottoritiellä, kun sä ajat autolla. Ei se sua todennäköisesti voi tappaa, jos sä et itse tee mitään typerää. Ja jos alle tulee, niin oma syynsä. Toinen juttu on, jos vetelee taajamassa ja vaarantaa jalankulkijoita. Mua ei kiinnosta autolla ajaessa asiat, jotka ei vaikuta mun etenemiseen. Ajelkoon vaikka Sorin sirkus auton ympärillä mopopyramidissä, kunhan ei naarmuta kylkiä, eikä hidasta mun vauhtia.
Aika hurja asenne sinulla!

Pyöräilijä menee reikä päässä 150+km/h 100km/h jonon seassa. Joku autoilija, jota ei moiset kapistukset kiinnosta, vaihtaa kaistaa sopivasti pyörän eteen ja tilanteesta aiheutuu kolari. Sopivassa tapauksessa jopa useamman auton kolari kun muut väistävät paniikissa sitä tiellä sinkoilevaa pyörän raatoa.

Vielä todennäköisempi skenaario on se, että joku autoilija säikähtää tuota pyörää ja tekee jotain ennalta arvaamatonta ja siten aiheuttaa vaaratilanteen muille autoilijoille. Pahimmassa tapauksessa puhumme jälleen useamman auton kolarista.

Eihän yhteen ketjukolariin paljoa tervita. Yksi jalankulkija lähtee ylittämään tietä punaisilla jolloin auto tekee paniikkiväistön toisen kylkeen ja kohta siinä nipussa on 10 autoa.

wolwie olet kyllä tuossa ihan oikeassakin.. En minä toki tarkoittanut, että olisin piittaamaton, jos joku tulee takaa 150++, ja kiilaisin eteen. Antaisin tyypille toki tietä, jos ehtisin, mutta jos en jostakin syystä pystyisi, ja sen takia napsahtaisi, tuskin menettäisin yöuniani.. Jos ajetaan viidakon lakien mukaan, niin tuomiokin tulee luonnon lakien mukaan. Eli vetomies itse vastaa ja väistää ajaessaan omilla säännöillään. Jos ei tähän kykene, ajelkoon autotallissaan.. Ja muuten ihan tilastollisesti, kuinka monta ketjukolaria on syntynyt mopojen temppuilujen takia?

Ai niin vielä.. olen ymmärtänyt, että ruuhka-ajossakin pätevät samat turvaetäisyydet kuin normaaliliikenteessä. Tämä kai tarkoittaa minun ajatteluni mukaan sitä, että jos kotilot ajavat toistensa perseessä 100 tunnissa, vastatkoon he itse seurauksistaan ajaessaan omilla säännöillään.. Tai ajelkoon autotallissaan.
smile_org.gif

Juu, eihän noita ketjukolareita suomessa kovinkaan usein tapahdu. Kehä I:llä näytti viimeviikolla olevan 3-5 auton nippu.

Lähinnä pointtini on se, että joku reikäpää muun liikenteen seassa pystyy ihan ajattelemattomuuttaan aiheuttamaan hyvinkin pahoja tilanteita. Yksi asia kun yleensä johtaa toiseen. Sillä ei ole väliä onko kyseinen reikäpää liikenteessä autolla, moottoripyörällä vai potkulaudalla.

Omasta mielestäni moottoripyörillä liikkuvien tulisi olla autoilijoita vastuullisempia liikenteessa. Me olemme pieniä, huomaamattomia ja liikumme todella vikkelästi. Vauhti kasvaa ja pysähtyy niin nopeasti ettei suuri osa autoilijoista edes ymmärrä sitä.

Näinhän se on, jos meinaa hengissä säilyä koko kesän. Motoristi kantaa hengestään vastuuta ihan eritavalla kuin kotilokuski. Ja hyvä niin, vaikka jotkut puhuvat tuosta pyöräilyn rajottamisesta erinäisin keinoin.

mutta mutta..

Ainoa asia mikä noissa nyt vois riepoa on motoristien maine. Mutta eiköhän se ole jo menetetty
smile_org.gif
Aamen...

Back