• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Käytetyn myynti kesällä 2017

Viime vuoden loppukesästä yritin exääni myydä. Nettimotossa tuhansia katselukertoja viikossa. Kiinnostusta oli, ostajia ei. Tasan yksi yhteydenotto, "saako tiuka hinta?"

No, vaihtokuume oli kova joten annoin liikkeeseen vaihdossa, jossa vanhan pyöräni pyyntihinta oli 700€ enempi mitä itse pyysin nettimotossa. Sieltä se myytiin nopsaan.

Ei ole aina hinnasta kiinni, tuntuu tämä yksityisten välinen kauppa olevan yhtä tervanjuontia.. saman homman huomasin alle tonnin autoa myydessä. Vaikka oli nettiauton halvin, täydellä merkkihuoltokirjalla, vähiten ajettu, huollettu ns "helmi" jnejne ja hinta satasissa, niin ilmatteeks olis pitänyt silti antaa...

Yleensä pitkään myyntiaikaan on syynä muistoarvot mitkä nostaa hintaa.
Omia mopoja olen myynyt pisimmilläni pari viikkoa, olen jättänyt ajatuksen ettei pitää saada keskiarvo noiden myyntimopojen hinnasta vaikka olisi hyvin pidetty.
Toki voi saada hyvän hinnan jos kuu sattuu olemaan kohillaan mutten jaksa uskoa siihen.

Omalla kohdalla viikon myyntiaikaan olisi päässyt kolmosella alkavalla hinnalla, mutta kun ei ollut kiire/pakko myydä niin vitosella alkavan sai kolmen kuukauden passiivisella myynnillä.

Hankalaa on. Selkävaivan vuoksi omakin Honda on myynnissä. Kohta kuukauden ollut, tasan yksi yhteydenotto, sekin oli "tarjoan 1300e haku tänään", pyynti on omasta mielestä suht realistinen kolme touhuyksikköä. Yksi halvimmista nettimoton rastaista kuitenkin. Ehkä pyörä ei ole se halutuin kapistus tyypiltään ja malliltaan ja ajettukin alkaa olla, mutta täysi huoltokirja, melkein uudet kulutuspalikat ja erittäin siistikuntoinen. Ei vaan herätä kiinnostusta.

Eihän tuo, itsehän sitä mielellään ajelisi, mutta ei oikein pysty.

Mietin joskus, että vastaisi tollaiseen naurettavaan tarjoukseen "tule hakemaan". Sattuiskohan kuitenkaan löytymään sitäkään rahaa.

Tämän vuoden vakuutusuudistus vaikutti ainakin omaan kaupankäyntiin. Osa "hauskoista" pyöristä oli vakuutusyhtiöiden ankaralla rankaisulistalla. Oman rytöläjän vakuutus olisi noussut 40% jos olisin ottanut samasta vakuutusyhtiöstä uuden vakuutuksen. Muutaman tonnin kilokyykyt voivat olla suhteellisen tuoreella kortilla varustetulle nuorehkolle tyypille paha paikka kun pelkkä liikennevakuutus on yli tonnin.

Yleisellä tasolla varsinkin paljon ajettujen pyörien hinta ei skaalaudu kilometrien mukaan. Jos pyörän odetttu kesto on 100tkm ja kaikki sen yli odottamatonta extraa, niin viimeiset kilometrit yritetään myydä kalliilla.

Jos joku kokee myymisen vaikeaksi, niin itse koin ostamisen vaikeaksi kun hyvät ja halvat meni keväällä.

tate66 sanoi:
Yleensä pitkään myyntiaikaan on syynä muistoarvot mitkä nostaa hintaa.
Omia mopoja olen myynyt pisimmilläni pari viikkoa, olen jättänyt ajatuksen ettei pitää saada keskiarvo noiden myyntimopojen hinnasta vaikka olisi hyvin pidetty.
Toki voi saada hyvän hinnan jos kuu sattuu olemaan kohillaan mutten jaksa uskoa siihen.

Nitrous sanoi:
Omalla kohdalla viikon myyntiaikaan olisi päässyt kolmosella alkavalla hinnalla, mutta kun ei ollut kiire/pakko myydä niin vitosella alkavan sai kolmen kuukauden passiivisella myynnillä.

Tunnetut huippukuskit saavat tietysti pyöränsä paremmin kaupaksi....,onhan oleelliset huollot ainakin tehty....

itse olen kaksi moottoripyörää myynyt ja kolme ostanut nettimoton kautta. Kun ostin ensimmäistä kikotinta nettimoton kautta petyin ihmisten myynti ilmoituksiin.

esim. (lyhennetty versio) mopo 350km päässä keskihintainen pari valokuvaa.
myyjä kehui ilmoituksessa pyörän kunnon ,kulutusosat hyviksi ja hinta keskivaiheilta.
todellisuus: Mopo kolaroitu. kulutusosat maks 2000km jäljellä. tuontipyörä, kaadettu ja reilusti. katteita paikattu kuidulla,kilikali pullolla maalailtu paikkoja. sininen öljynkatkuinen savukiersi pihapiirissä kikottimen käynistyessä. ja ajettu vain 25 000km.
ei sit tullu kauppoja.

Pyörä minkä ostin:
yksi kuva ilmoituksessa. teksti meni näin: hyvä moottoripyörä myydään. Huollettu säännöllisesti.
Vähäpuheinen mies tinkasi kolme kertaa hinnasta, ennen kuin edes aloitettiin kaupantekoa.
Varmasti olisi kyseinen pyörä mennyt kaupaksi nopeasti paremmalla ilmoituksella.

Muistakaa moottoripyörää myydessänne. Me motoristit olemme häviävä laji evoluutiossa (suomessa) ajokortin hankinta kun on tehty sen verran kalliiksi ja hankalaksi. On ns. ostajan markkinat.

Ghido sanoi:
Hankalaa on. Selkävaivan vuoksi omakin Honda on myynnissä. Kohta kuukauden ollut, tasan yksi yhteydenotto, sekin oli "tarjoan 1300e haku tänään", pyynti on omasta mielestä suht realistinen kolme touhuyksikköä. Yksi halvimmista nettimoton rastaista kuitenkin. Ehkä pyörä ei ole se halutuin kapistus tyypiltään ja malliltaan ja ajettukin alkaa olla, mutta täysi huoltokirja, melkein uudet kulutuspalikat ja erittäin siistikuntoinen. Ei vaan herätä kiinnostusta.

Eihän tuo, itsehän sitä mielellään ajelisi, mutta ei oikein pysty.

Mietin joskus, että vastaisi tollaiseen naurettavaan tarjoukseen "tule hakemaan". Sattuiskohan kuitenkaan löytymään sitäkään rahaa.

Mä vastaan noihin aina, että mihin aikaan tulet? Ei ole kertaakaan tullut..

Speed Triple meni keväällä yllättävän kivuttomasti. Ilmoitus oli mielestäni hyvä ja hinta nettimoton halvin siitä mallista. Mopo meni hyvään perheeseen uskoisin. Jo varttuneempia alan harrastajia. Pyyntihinnan sain ja toinenkin ostaja oli jonossa. Yhteydenottoja oli vain muutama ja niissä kaksi tosiostajaa.

Viime kesänä muutamaa satasta kalliimmalla ei mitään eloa.

Nyt mielstäni vakuutuskuvio sallii useammankin pyörän ainakin omalla kohdalla, sillä kyykkyjä en harrasta ja vakuutus käytännössä lähes pyörään kuin pyörään alle 200€. Eikä sitä Soinin kateusveroakaan vielä tullut.

Nykyisen pyörän myyntiprosessia en edes uskalla ajatella. Ne ovat kalliita käytettynäkin, niitä on vähän ja ovat kalliita pitää persaukiselle ja/tai kädettömälle. Suurin osa kuten tämäkin ulkomailta uitettuja, sillä kotimaassa hintataso oli järkyttävä kun olivat uusia. Mallia myytiin muutenkin vähän. Joku harrastaja ostaa tai on ostamatta. Perusseikkailijat eivät vaivaudu tarjoamaan edes sitä puolta pyynnistä.

Mulla on haussa ensimmäinen pyörä ja nettimoto kovassa käytössä ;)

Ostajan kannalta huomioita
- laitettu ruksi, että ABS mutta ei olekkaan tai päinvastoin
- mallivuodeksi merkitty käyttöönottovuosi ja sitten itse saa huomata kuvista, että ei muutes olekkaan ilmoitetun mallivuoden malli vaan aikaisempi
- yksi suttuinen kuva, kiinnostus lopahtaa siihen
- tekstissä sanotaan, että paljon lisävarusteita mutta ei sitä mitä on laitettu ja kuvista ei pysty arvaamaan mitä nämä mahdolliset runsaat lisävarusteet ovat
- myyvät kuvat vain toiselta puolelta pyörää, mitäs siellä toisella puolella pyörää on vikana?
- tekstissä kerrotaan, että kilpiteline vaihdettu kevyempään mutta siitä ei ole kuvaa
- 3-5 vuotta vanha ja ajettu tyyliin 4tkm, ei sanaakaan onko edes ensi huoltoa tehty
- teksti "hyvässä kunnossa" ja kuvissa mustassa paskassa oleva ketju ja takaratas eli hitot normi kunnossapidosta, se liikkuu vielä?
- tunnearvo hinnoittelu, vähäisellä käytöllä ollut 4-6 vuotta vanha pyörä ja 1500€ enemmän hintaa kuin muissa vastaavissa
- omilla virityksillä olevat pakoputket ja kiinnitykset + anturi nappastu pois -> mitäs mä uutena omistajana sanon poliisi sedälle?
- renkaat vaihdettu 2015, paljos niillä on ajettu sen jälkeen? foto ois kiva..

Itsellä ei ole mahdollisuutta roplata pyörää saati kiinnostusta, niin kaiken maailman viritykset laittaa ilmoituksen samantien hylkyyn.

Toinen mikä valitettavasti hankaloittaa asiaa on jos pyörä on jossain 700+ km päässä jossain pienessä paikassa, kuinka sinne järjestää kulkeminen julkisilla :D

Kansipahvi sanoi:

- laitettu ruksi, että ABS mutta ei olekkaan tai päinvastoin
- mallivuodeksi merkitty käyttöönottovuosi ja sitten itse saa huomata kuvista, että ei muutes olekkaan ilmoitetun mallivuoden malli vaan aikaisempi
- yksi suttuinen kuva, kiinnostus lopahtaa siihen
- tekstissä sanotaan, että paljon lisävarusteita mutta ei sitä mitä on laitettu ja kuvista ei pysty arvaamaan mitä nämä mahdolliset runsaat lisävarusteet ovat
- myyvät kuvat vain toiselta puolelta pyörää, mitäs siellä toisella puolella pyörää on vikana?
- tekstissä kerrotaan, että kilpiteline vaihdettu kevyempään mutta siitä ei ole kuvaa
- 3-5 vuotta vanha ja ajettu tyyliin 4tkm, ei sanaakaan onko edes ensi huoltoa tehty
- teksti "hyvässä kunnossa" ja kuvissa mustassa paskassa oleva ketju ja takaratas eli hitot normi kunnossapidosta, se liikkuu vielä?
- tunnearvo hinnoittelu, vähäisellä käytöllä ollut 4-6 vuotta vanha pyörä ja 1500€ enemmän hintaa kuin muissa vastaavissa
- omilla virityksillä olevat pakoputket ja kiinnitykset + anturi nappastu pois -> mitäs mä uutena omistajana sanon poliisi sedälle?
- renkaat vaihdettu 2015, paljos niillä on ajettu sen jälkeen? foto ois kiva..

Itsellä ei ole mahdollisuutta roplata pyörää saati kiinnostusta, niin kaiken maailman viritykset laittaa ilmoituksen samantien hylkyyn.

Toinen mikä valitettavasti hankaloittaa asiaa on jos pyörä on jossain 700+ km päässä jossain pienessä paikassa, kuinka sinne järjestää kulkeminen julkisilla :D

Huomasin samat asiat kun itse viime kesänä ostin ekan pyörän.

Itse asun pienellä paikkakunnalla keskellä metsää ja jos olisin pyörää myymässä, voisin ilomielin joko ajaa sen näytille/koeajettavaksi ison kaupungin asemalle tai hakea kotilolla asemalta. Sitä mahdollisuutta kannattaa kysyä.

Kansipahvi sanoi:

---- leikattu tekstiä ----
- teksti "hyvässä kunnossa" ja kuvissa mustassa paskassa oleva ketju ja takaratas eli hitot normi kunnossapidosta, se liikkuu vielä

Muista havainnoistasi olen erittäin samaa mieltä, mutta edellämainittu yksityiskohta ei ole ollenkaan noin yksinkertainen. Vaikka itse pidän pyörästä hyvin huolta, niin minulle on opetettu, että ikinä koskaan milloinkaan ketjua ei pestä tai muutenkaan puhdisteta (jos nyt ei missään savikossa käy pyörää upottamassa).

Ketju rasvataan kyllä huolella muutaman sadan kilometrin välein, ja sitä tuoretta rasvaa uitetaan niille pinnoille missä sillä on merkitystä. Mahdolliset pesuyritykset voivat liuottimen avulla päästää likaa myös jo hieman huonoksi menneiden o-renkaiden sisään kestvoidellulle puolelle, jolloin ketjun tuho on nopea. Omaan silmään puhdas vähän kuiva ketju on isompi hälytysmerkki kuin likainen hyvin rasvattu. Siispä ainakin mun pyörässä ketju ja ratas ovat puhtaat vain tehtaalta tullessaan...

Myin omani keväällä päivässä. Hinnan laitoin halvimmaksi. Se oli silti 600 € enemmän kuin yksikään liike lupasi siitä vaihdossa. Lisäksi uutta ostaessa käteisestä on enemmän iloa kuin vaihtopyörästä. Jos muut pyörät olleet syksystä asti myynnissä, niin miksi laittaa hinta sen yli?

Uutta aloin sen jälkeen etsimään Nettimotosta, mutta loppupeleissä kevään huonot kelit siirsi hankinnan ensi kevääksi. Ei tuntunut enää mielekkäältä ostaa uutta pyörää kesäkuun lopussa, kun muina ajokausina kilsat tulleet pitkälti heinäkuun alkuun mennessä.

Pyöriä olen seurannut silti koko ajan ja hyvien kelien jälkeen pyörät häviävät nopeasti. Kesäkuun alkuun asti pyörät eivät näyttäneet liikkuvan juuri lainkaan.

Hinnoittelu on lisäksi monella ihan perseellään. Oikein hinnoitellut pyörät on järjestäen myyty päivässä. Liikkeissä saa käteisellä pyörästä riippuen 500-1000 € hinnasta pois. Lisäksi liikkeen virhevastuu painaa paljon. Eli yksityisellä pitäisi hinnan mielestäni olla 1000-2000 € halvempi. Silti näkee niitä jotka pyytää liikkeitä enemmän. Pahimmillaan pyydetään enemmän millä uusi vastaava ylivuotinen lähtisi liikkeestä. Ei se ole tyhmä joka pyytää, mutta ei sitten kannata ihmetellä, jos sitä ei osteta.

sami1024 sanoi:
Muista havainnoistasi olen erittäin samaa mieltä, mutta edellämainittu yksityiskohta ei ole ollenkaan noin yksinkertainen. Vaikka itse pidän pyörästä hyvin huolta, niin minulle on opetettu, että ikinä koskaan milloinkaan ketjua ei pestä tai muutenkaan puhdisteta (jos nyt ei missään savikossa käy pyörää upottamassa).

Ketju rasvataan kyllä huolella muutaman sadan kilometrin välein, ja sitä tuoretta rasvaa uitetaan niille pinnoille missä sillä on merkitystä. Mahdolliset pesuyritykset voivat liuottimen avulla päästää likaa myös jo hieman huonoksi menneiden o-renkaiden sisään kestvoidellulle puolelle, jolloin ketjun tuho on nopea. Omaan silmään puhdas vähän kuiva ketju on isompi hälytysmerkki kuin likainen hyvin rasvattu. Siispä ainakin mun pyörässä ketju ja ratas ovat puhtaat vain tehtaalta tullessaan...

Juuri luin yhden kotarin (-17) manuaalia ja siinä on kaksi sivua ketjujen pesemisestä. Suositellaan säännöllisesti. Toki omastakin mielestä kuiva on huonompi, mutta pyörää ostaessa ei mieti miten joku asia voisi olla vielä huonommin.

Onhan noita ketjujen pesuun tarkoitettuja aineita, jotka soveltuvat niin o- kuin x-renkaillekin. Kyllä puhtaalla rasvalla on kuitenkin paremmat voiteluominaisuudet kun rasvatulla hiekalla.

Ja itse aiheeseen. Kaveri korjaa/rakentaa/myy mopojaan vähän väliä. Tänä kesänä kauppa on kuulemma käynyt paljon liukkaammin kun parina aiempana. Jos myynti-ilmoitus ja kuvat eivät ole juuri sellaisia kuin itse olisit tehnyt/ottanut, niin luuri käteen ja kyselemään. Huonojenkin ilmotusten takaa voi löytyä hyviä mopoja ja päinvastoin.

Kauppa kävi keväällä ihmeen hyvin, kun pidin tallin siivouspäiviä. Kaksi prätkää ja yksi mopo jatkoivat matkaa ilman mitään ihmeempiä ponnisteluja.

Edellä on tullut hyviä vinkkejä, joilla myynti onnistuu. Laitan kuitenkin vielä oheen omat "teesini".

Tunnearvoa ei voi rahastaa.
Vanhalla prätkällä ei ole tänä päivänä juurikaan arvoa.
Netistä kun katsoo mikä on halvin vastaava ja laittaa sen alle pyyntihinnan, niin jo alkaa kauppa käymään.
Hyvät kuvat ja rehellinen kuvaus pyörän kunnosta edistävät kauppaa.
Lisävarusteilla ei kannata rahastaa; antaa vaikka kaupantekijäisinä ostajalle.

Näillä toimenpiteillä mm lähti pihasta vanha pappacepari, jonka nokkaketju rapisi jo kuuluvasti. Ostaja ei edes tinkinyt, vaan lähti tyytyväisenä jatkamaan matkaa.

Kevään kaupanteoissa ei tarjottu mitään vaihdossa eikä pyyntihinnasta tarvinnut tinkiä. Mopon osalta totesin, että jos ei hinta miellytä, niin vien kyseisen täysin toimivan ja liikenteessä olevan vanhuksen romikseen. Niin vain siitäkin kaupat syntyivät välittömästi pyyntihintaan.

Toki kevään myynneissä ei sentään päästy myyntinopeudessa uuteen ennätykseen, joka on edelleen muutama vuosi sitten myydyllä autolla. Nettiautossa oli ilmoitus 8 min ja kaupat oli tehty.

Eli epärealistisilla pyyntihinnoilla ei kauppoja tehdä.

Ehkä hieman tahmeeta oli tänä keväänä. Varsinkin kun ei pyörä ollut muutaman tonnin ritsa. Hintapyynnöt näyttivät hieman korkeammilta kuin viimevuonna pyysivät... Mutta tiedä sitten mihin hintaan kauppoja tehtiin... Itse sain sen mitä halusin... Toisaalta myös uudesta sai erinomaisen alen kun maksoi käteisellä ilman vaihtopyörää

Re: Käytetyn myynti kesällä 2017

Nettimotossahan on tuo ajoneuvohintatilasto. Hieman kankea kun tarkan mallin hakeminen on hieman vaikeaa ja vuosimallit ovat yksitellen.

Jote sanoi:
Nettimotossahan on tuo ajoneuvohintatilasto. Hieman kankea kun tarkan mallin hakeminen on hieman vaikeaa ja vuosimallit ovat yksitellen.

Kuka uskoo noihin tilastoihin oikeasti? En ainakaan minä. Kaikki myytävät pyörät on oikeasti yksilöllisiä...

Kyllä ne kaupaksi menee, kunhan ilmoitukseen panostaa vähän enempi. Toki kohdekin vaikuttaa.

Myyjän kannattaa huomioida:
Kuvat. Lähes tärkein asia ilmoituksessa. Pyörä ulos tallista ja kuvat valoisassa, pyörä pestynä, yksinkertaisella taustalla. Siistikin pyörä näyttää hämärässä, salamalla otettuna huonolta. Pyörän kunnollinen pesu nuorentaa vuosilla, mikäli maalipinta on edes kohtalainen.
Kuvakulma on toinen. Oikealta kyljeltä, hiukan etu- ja taka-alaviistosta otetuissa kuvissa suurin osa pyöristä näyttää hyvältä.
Kuvia pitää olla enemmän, kuin kaksi tai neljä ja ne pitää saada klikattua suureksi. Kannattaa miettiä, minkä kuvan laittaa ilmoituksen pääkuvaksi. Renkaista on mun mielestä ihan turha napsia kuvia, niitä kun vaihdetaan useimmiten vuosittain, mikäli ajaa edes jonkun verran.

Slipari ja kipiteline. Moni myyjä tuntuu kuvittelevan, että tämä nostaa arvoa. Jos itse olen ostajana, niin ei nosta, vaan automaattisesti rankkaan vaihtoehdoista pois pyörät, joihin noita ei ole vaihdettu. Toki osa saattaa noita arvostaa, mutta se on melko pieni osa. Lisää en niistä maksa, kun valinnanvaraa useimmiten on.

Ilmoitus ja teksti
Kolme riviä on liian vähän. Kannattaa tehdä kunnollinen kappalejako, eikä kirjotella tekstiä yhteen pötköön.
Aloitus, pyörämallista yleisesti, pyörästä tarkemmin, viat, puutteet ja huolloista tarkemmin.
Toistuvat kirjoitusvirheet, pienet alkukirjaimet ja yhdys_sanavirheet antavat hoopon kuvan.

Jos hinta on kohdallaan, niin ainakin nuo edullisemmat pyörät menee kaupaksi vuodenajasta riippumatta, ainakin jos kelit suosivat testata.

Kalliit vakuutukset, nuoremmilla ihmisillä ei ole rahaa ja pelko korkeaviritteisen koneen kestävyydestä, mikäli pyörällä on ajettu enempi, vaikeuttavat kyykkyjen myyntiä.
Moni myös valittelee teiden huonoa kuntoa, jota en kyllä itse täysin allekirjoita. Moneen paikkaan on tänänkin keväänä/kesänä lyöty uutta asvalttia. Itse ainakin muistan reijät ja rouheet teissä sen verran, että osaan niitä väistää ja sporttisemmallakin pyörällä ajo onnistuu mukavasti ja tarvittaessa vauhdikkaasti.

Back