• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Käytätkö hätävilkkuja liikenteen ruuhkautuessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nomad
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Käytätkä hätävilkkuja liikenteen ruuhkautuessa? -

• En

Ääniä: 0 0,0%
  • Käytän

• Käytän, mutta vain ulkomailla

• Ääniä yhteensä
    0
Autolla varmaan tulis käytettyäkin (pyörässä ei vilkkuja lainkaan
blush.gif
*räpylävilkku*)...mutta oikeittenkaam hätärien tehosta en menis takuuseen. Nähnyt kosolti tilanteita, joissa koko h***etin tie täynnä sinisiä vilkkuvaloja. Silti tilanne on joillekin on ylläri,... sokea ratissa tms. <---paniikkijarrua vaikka tilanne olisi _silmin_ havaittavissa puolta kilometriä ennen.

En itse käytä, taikka en ole tähän hetkeen asti käyttänyt.
Voitais motoristeina opettaa jotain hyödyllistä noillle "saakelin"kotilokuskeille.
Jospa nekin oppisivat jopa meitäkin ymmärtämään......joskus...ehkä......?  
bowdown.gif

En ole edes kuullut tällaisesta käytännöstä... mutta pitääpä pistää korvan taakse.

Saksassa tuo kyllä toimi hienosti ja sujuvoitti liikennettä.

Toinen paikka missä olen käyttänyt hätävilkkuja ajossa, jos omalta kohdalta on esim. karauttanut hirvi edestä metsään tai kohdalla poukkoilee peuroja / poroja. Niiden kanssa tuppaa olemaan niin ettei niitä näe kauempaa ja vilkkujen käyttö muutaman kerran hieman valpastuttaa muita tienkäyttäjiä. Lapissa huomannut muittenkin käyttävän tätä.

Tässäkin toimii parhaiten ehkä se normijärki (ent. maalaisjärki), eikä lakipykälien ulkoluku...

Pyörästä ei tosin löydy hätävilkkuja (Triumppi) ...

Autolla ajaessa on ehkä viimeisen 10 vuoden aikana pitäny käyttää n. 3 kertaa, eli kyllä käytän  
wink.gif

Olen koittanut mielikuvaharjoitella tuon käytön automaattiseksi sellaisiin tilanteisiin, joissa itellekin hiukan yllättäen tulee kovemmasta vauhdista kova jarrutuksen tarve ja tietää että muitakin on vielä takaa tulossa.
Kerran Åreen ajaessa tuttavien kanssa oli jonkun auto ilmeisesti lauennut motarille ja oli pysäytetty vasemmalle kaistalle.... Tuli hiukka nopeasti tilanne kun olin itse ohittamassa ja huomasin että alkaa jo tarvita reaktioita ja samalla kun kurvasin takaisin oikealle, lykkäsin hätävilkut päälle hetkeks.
Nooh, kerkesin jo unohtaa koko asian, kunnes päästiin perille ja autosta noustua takana ajanut tuttavaperheen kuski kiitti ja sanoi että todennäköisesti pelastin heidän perheensä sillä "hätävilkkuhommalla"
buttrock.gif

Espanjassa oon nähny joskus tällästä toimintaa ja kuullu Euroopassa olevan käytössä. Itse olen kerran tainnu nähdä hätävilkkuvarotustekniikkaa Suomessa ja silloin pistin itekki vilkkumaan autossa hetkeksi..

Tottakai pärrällä ajaessa käyttää, kun tilanne sen edellyttää.

Suomen tieliikennelakihan kieltää varoitusvilkkujen käyttämisen liikkuvassa ajoneuvossa. Eli jos liikutaan yhtään, ei lain mukaan saa käyttää "hätä"vilkkuja. Niillä varoitetaan vain poikkeuksellisesta ajoneuvon pysähtymisestä / pysäköinnistä joka voi aiheuttaa haittaa tai vaaraa muulle liikenteelle.
Joo, tiedossa on, mutta koska valtaosa suomalaisista valomääräyksistä on joko tarpeettomia tai suorastaan vaarallisia, on kuljettajan myös tässä tapauksessa sovellettava ensisijaisesti tervettä järkeä (jos on) ja vasta toissijaisesti reaalimaailmasta vieraantunutta lakia.

Huono homma että tällaisia säädetään, koska kaikki eivät osaa turvallisesti erottaa niitä lakeja joita oikeasti kannattaa noudattaa.

kaipa sitä vois suomessakin käyttää, tilanteen niin vaatiessa. Muutaman kerran olen nähnyt, että moottoritiellä on hätäreitä vilkutettu. Täällä Härmässä kun ei vaan tiedä, onko niille joku tarkoitus, vai sohlaako edellä ajava kuski vaan meikatessaan/radiota räplätessään kytkimiä.
Jarruvaloilla, kaukovalovilkulla tai varoitusvilkuilla annettua varoitusta voi joko noudattaa tai jatkaa kaasu pohjassa kuten Konginkankaan bussikuski...mitäs siellä vilkuttelet, emmä nää mitää vaaraa...

Oma valinta.

Ihan hyvä ja toimiva systeemi!
Ja en ymmärrä miksi kielletty suomessa  
033102ass_1_prv.gif
Sanoit itse avainsanat tuossa yllä.

Tuossa nyt alkua täysin tarpeettomille kielloille, jotka voisi kaikki poistaa saman tien:
-keltaiset ajovalot
-pariton määrä kaukovaloja
-kaukovalojen referenssimittaus lähivalot päällä
-pelkät vasemmat parkit
-huomiovalot joita ei voi unohtaa
-keskimmäinen jarruvalo (ohoo, tämähän onkin jo sallittu)
-nelivilkut silloin kun niitä tarvitaan
-jarruttaessa syttyvät nelivilkut

Ihan hyvä ja toimiva systeemi!
Ja en ymmärrä miksi kielletty suomessa  
033102ass_1_prv.gif
Sanoit itse avainsanat tuossa yllä.

Tuossa nyt alkua täysin tarpeettomille kielloille, jotka voisi kaikki poistaa saman tien:
-keltaiset ajovalot
-pariton määrä kaukovaloja
-kaukovalojen referenssimittaus lähivalot päällä
-pelkät vasemmat parkit
-huomiovalot joita ei voi unohtaa
-keskimmäinen jarruvalo (ohoo, tämähän onkin jo sallittu)
-nelivilkut silloin kun niitä tarvitaan
-jarruttaessa syttyvät nelivilkut
Tohon listaan voisi lisätä ~ 90-luvun puoliväliä (vähän ajoneuvoluokasta riippuen) vanhempien, punaisilla takavilkuilla varustettujen jenkkiautojen hätävilkkujen poistaminen. Joku AKE:n edustaja oli vissiin todennut että punaisia hätäreitä voi virheellisesti luulla rautatien tasoristeykseksi, jolloin saattaa tarpeettomasti hiljentää vauhtia.

Näin ollen Suomessa ei saa punaiset takavilkut toimia hätävilkkuina. Se jos mikä parantaa liikenneturvallisuutta, että autossa ei ole minkään sortin hätävilkkuja. Jokuhan saattaisi tarpeettomasti hidastaa esimerkiksi onnettomuuspaikkaa lähestyessään.

Jokunen tunti sitten kävi läheltä piti tilanne, mahtoikohan jäädä sellaiseksi...

Kehä ykkösellä, suunnilleen Lahden moottoritien liittymän kohdalla oli henkilöauto sammunut oikealle kaistalle. Siinä se keskellä kaistaa nökötti ja kuski näkyi puhelimeen juttelevan, kaipaili ilmeisesti hinausapua..
Eikä minkään moista vilkkua päällä, varoituskolmiosta puhumattakaan.

Kuinkahan tuossakin mahtoi käydä..? Itse huomasin tilanteen niin myöhään, että säikäytti. Rehellisesti sanoen peräänajo 80 vauhdissa oli lähellä.

Hätävilkut olis olleet tuossakin tilanteessa enemmän kuin paikallaan. Mikä helvatti meitä suomalaisia vaivaa, kun sitä hätävilkkujen nappulaa ei näytä löytyvän millään..

Tänään näky kyllä useemman kerran hätävilkkuja Helsingin päässä. Onnettomuusautojen ympärille oli kerääntynyt useammassa paikassa "turva-autoja", jotka vilkuttivat.

Mietityttää eniten se katollaan tiensivussa (Kehä III) ollut henkilöauto, missä jamassa autossa ollut porukka mahtaa olla..?

EDIT// Tais ollakin pakettiauto joka oli katollaan, ainakin paikka ja aika täsmäävät uutisen mukaan.

Kysymys oli: "Käytätkö hätävilkkuja liikenteen ruuhkautuessa?"

Vastakysymys: Onko joku joskus jossain Suomessa nähnyt ruuhkan? Jopa ne paljon puhutut pääkaupunkiseudun kehätiejonotuksetkin ovat loppujenlopuksi aika idyllisiä pikku jonotustapahtumia.

Itse en koe noissa ns. ruuhkissa sellaista hätää, että oikein hätävilkkuja tarvitsisi.

Vastakysymys: Onko joku joskus jossain Suomessa nähnyt ruuhkan?  Jopa ne paljon puhutut pääkaupunkiseudun kehätiejonotuksetkin ovat loppujenlopuksi aika idyllisiä pikku jonotustapahtumia.
Joo, eihän meillä ruuhkia ole, eikä pelkästään jonossa paikallaan seisominen aiheuta takaatulijan varoittamisen tarvetta.

Itse ainakin rajoitan käytön saksalaistyylisesti tilanteisiin, joissa maantienopeudesta joutuu hidastamaan nopeasti kävely-mopoautonopeuksiin joko (minulle) selkeästi näkyvästä tai huonosti näkyvästä syystä.

Riski ei ole ruuhkan suuruudessa tai pienuudessa eikä jatkuvassa hitaassa ryömimisessä vaan siinä ettei takana nukkuva EHKÄ huomaa minun hidastavan häntä aiemmin havaitsemani esteen vuoksi.

Heti kun takaatuleva on tajunnut tilanteen ja reagoinut siihen, niin saman tien vilkut pois.

Oon kokematon mopoilussa, mutta jarruvalon väläyttely on riittänyt tähän mennessä ainakin kotilolla.

Hätävilkkuja on tullut väläyteltyä "laittomasti", jos auto on levinnyt, jo ennen pysähtymistä,
tai kun hirviä on tullut vastaan kehäIII:lla tai motarilla.

Uusimmassa Ajoneuvoksessa Jussi Halli survaisee VW Touaregin jarrut pohjaan ja kyllä vain, hätävilkuthan ne rävähtää päälle välittömästi. Eli tiedä nyt sitten kuinka "laittomat" nuo ovat, mutta erittäin hyvä parannus jos niitä ei enää maahantuojalla jouduta Suomi-malleista erikseen deaktivoimaan
thumbs-up.gif

PS: Tuo Hallin Tuareg oli muuten ihan Härmäläisellä kestopäällysteellä ja FIN-kilvissäkin, joten
lookaround_orig.gif

Vastakysymys: Onko joku joskus jossain Suomessa nähnyt ruuhkan?  Jopa ne paljon puhutut pääkaupunkiseudun kehätiejonotuksetkin ovat loppujenlopuksi aika idyllisiä pikku jonotustapahtumia.

Itse en koe noissa ns. ruuhkissa sellaista hätää, että oikein hätävilkkuja tarvitsisi.
Ajoihan viime kesänä joku Tuusulantiellä jonon perään pysähtyneen motoristin yli
kynttila.gif
Joten ei varmaan ole sellaista tilannetta että tarvitsis
nixweiss.gif

Ja onhan se varmaan yhdentekevää onko se jono Suomessa vai jossain isommassa maassa, yhtä nopeasti se jonon perä tulee vastaan.

Back