• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Käykö pyörät kaupaksi ????

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ike68
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
TiJuKo sanoi:
Mä en oikein ymmärrä tätä avausta. Mulla on ikää 53, ja ostovoimaa olisi ehkä myymääsi pyörään. Asia on vain niin ettei 11v tuontipyörä kiinnosta, käsittääkseni edes nuorempia harrastajia. Käyttöpyöränä minullav on 2v vanha Yamaha MT-10. Miksi ihmeessä ostaisin noin vanhan laitteen. Tässä iässä mielummin ajelee, kun kropailee. Jos mä ostan jonkun pyörän vielä, niin se on sellainen, jolla harrastuksen aloitinkin. Too bad, niitä on harvassa. Varsinkin hyviä museorekattuja.

Mä en siis ole myymässä yhtään mitään, jos minua tarkoitit. Päinvastoin juuri ostin:)
Mutta ihan hyvin vedät. Joku raja noilla olkiukoillakin voisi kyllä olla, menee koomiseksi:grin:

TiJuKo sanoi:
Mä en oikein ymmärrä tätä avausta. Mulla on ikää 53, ja ostovoimaa olisi ehkä myymääsi pyörään. Asia on vain niin ettei 11v tuontipyörä kiinnosta, käsittääkseni edes nuorempia harrastajia. Käyttöpyöränä minullav on 2v vanha Yamaha MT-10.

Tätähän hän yritti viestillään viestittää. Jos on saavuttanut esim. yli 50 v iän, niin on todennäköistä että on myös saavuttanut sen verran varallisuutta että raja kuinka kallin prätkän voi ostaa ei kulje 80- tai 90-luvun laitteissa vaan voi ostaa uuden tai uudenkarhean. Kun taas nuoremmille joilla tiukka budjetti niin Seepra 1000 ei käy muista syistä.

Re: Käykö pyörät kaupaksi ????

TIJ sanoi:
Tätähän hän yritti viestillään viestittää. Jos on saavuttanut esim. yli 50 v iän, niin on todennäköistä että on myös saavuttanut sen verran varallisuutta että raja kuinka kallin prätkän voi ostaa ei kulje 80- tai 90-luvun laitteissa vaan voi ostaa uuden tai uudenkarhean. Kun taas nuoremmille joilla tiukka budjetti niin Seepra 1000 ei käy muista syistä.
Itselläni tuollaisen vanhemman pyörän ostamisessa hirvittää eniten varaosien kalleus. Ajelen mielummin uudehkolla kevarilla kuin otan riskin ettei ole varaa ylläpitää tuollaista suurempaa vanhaa pyörää. Voihan se olla ettei ole mitään yllätyksiä, mutta pienemmällä budjetilla ei uskalla riskiä ottaa. Kun laitteet ovat vielä olleet markkinoilla ennen kouluikää ei niihin ole päässyt syntymään myöskään minkäänlaista nostalgia tuntemuksia.

Ja toisaalta luulisin että kevyet ja pienet pyörät kiinnostavat monesta syystä nuorempaa sukupolvea aikas paljon.

Kyllä ne kaupaksi menee, kunhan hinta on oikea, sijainti sopii ostajalle ja ilmoitus on hyvin tehty.
Kolme tärkeintä kohtaa tuossa, järjestys tärkeimmästä vähemmän tärkeään.

Itse ostin viime keväänä 500 gessu suzukin. Ajelin sillä alkukauden viileät kelit, myin reilu kuukauden ja tuhannen kilometrin jälkeen. 200 euroa sain enemmän mitä maksoin, myymisessä kesti muistaakseni neljä päivää. Pyörä meni puolen kilometrin pähän ostopaikasta :p

Miksi meni noin nopeasti? Halpa pyörä, kolmanneksi halvin nettimotossa, hyvät kuvat ja hyvä ilmoitus. Jyväskylä on myös aika hyvä paikka myydä pyörää.

Edellisen kerran myin 600 bandiitin 1,5v aikaisemmin. 150 euroa vähemmän sain, kun ostaessa. Sekin meni alle viikossa.

Jos tuntuu siltä, että samat pyörät pyörii jatkuvasti nettimotossa, niin monesti syy on se, että et yksinkertaisesti edes kerkeä huomata niitä "helmiä".
Itse selailen nettimotoa usein, monesti n.3 kertaa päivässä, useita eri kategorioita. Ei ne hyvät yksilöt ole siellä kun sen pari päivää maksimissaan.

^^Ei nuo kevyet ja pienet pyörät nuorisoa kiinnosta, ellei kyseessä ole joku enska tai supermoto, jolla stunttihommat onnistuu.
Toinen mikä kiinnostaa nuoria, on mahdollisimman halvat, mutta tehokkaat ja hyvännäköset kyykyt.
Toki monella nuorella on muitakin lähtökohtia moottoripyöräilyyn, mutta noita edellämainittuja ne tuppaa aika monesti olemaan.

Joku vuosi sitten ostin 1999 mallisen Africa Twinin, kallein Nettimotossa mutta vähän ajettu ja hienossa kunnossa. Ajelin sillä kesän, tein ison huollon kun oli tarkoitus pitää pyörä, sylsyllä mieli muuttui ja hyvät kuvat ja selkeä tarina pyörästä ilman turhia nyasseja ja pyörä haettiin pois seuraavana päivänä ilman tinkimistä, sain saman mitä maksoin ja oli myytäessä NM kallein AT. Näistä hyväkuntoisista klassikoista, samoin kun 750 Tenere, ollaan valmiita maksamaan muutaman tonnin enemmän kun mettäraiskatusta 2-3 tonnin vastaavista, tusinapyörät on sitten asia erikseen.

Kohtahan se nähdään. Tunnusteluja uuden pyörän osalta tehty, kuten myös oman myynnin osalta. Oma toki kaipaa hieman laittoa, jos yleiseen myyntiin menee ja harkinnassa on myös kalliimpien osien myynti erikseen tai mahdollisesti laitteen pitäminen itsellä.

Mikäs on palstan konsensus "viriosien" osalta. Vauhdittavat varmasti myyntiä, mutta epäilyksiä on, ettei hinta seuraa palikoiden nykyistä jälleenmyyntiarvoa. Toisaalta osien irroitus, myynti, lähettäminen, vanhojen osien uudeelleen asennus myöskin työläitä hommia ja erotus saattaa mennä korkoineen näihin ellei itse tallin hämärässä roplaa kaikkea.

Desmosedici sanoi:
Kohtahan se nähdään. Tunnusteluja uuden pyörän osalta tehty, kuten myös oman myynnin osalta. Oma toki kaipaa hieman laittoa, jos yleiseen myyntiin menee ja harkinnassa on myös kalliimpien osien myynti erikseen tai mahdollisesti laitteen pitäminen itsellä.

Mikäs on palstan konsensus "viriosien" osalta. Vauhdittavat varmasti myyntiä, mutta epäilyksiä on, ettei hinta seuraa palikoiden nykyistä jälleenmyyntiarvoa. Toisaalta osien irroitus, myynti, lähettäminen, vanhojen osien uudeelleen asennus myöskin työläitä hommia ja erotus saattaa mennä korkoineen näihin ellei itse tallin hämärässä roplaa kaikkea.

Eivät ne - viriosat - ainakaan hintaa nosta, ehkä päinvastoin. Oma ja muidenkin, keskusteluissa usein esiin noussut, mielipide vaikuttaa olevan että alkuperäiskuntoinen pyörä on usein halutuin. Rakenneltu pyörä voi miellyttää tekijäänsä mutta se ei välttämättä miellytä - ainakaan sellaisenaan - ketään muuta.

Itse en osta kuin alkuperäiskuntoisia tai jos on muutettu niin sellaisia pyöriä joissa alkuperäisosat tulevat mukana. Esimerkkinä "tehoputkilla" varustettu pyörä, jos alkuperäisiä putkia ei tule kaupassa niin se jää tekemättä.

Itse kyllä annan jonkinlaista arvoa lisä- ja viritysosille. Merkkivaimentimet esim ovat sikakalliita. Termignoni, Akrapovic ym ja niitä en raaskisi ostaa uutena omilla rahoilla. Samoin esim omassa Ducatissa oli päässälaskettuna 5000€ arvosta Ducati Performancen ja Ilmbergerin hiilikuitua, Rizoman osia, Termignonin hiilikuitupöntöt jne. Vakiokuntoisen käytössä vähän nuhraantuneen olisi saanut ehkä tonnin tai sinnepäin halvemmalla. Melkein kaikki orkkisosat tuli mukaan vaimentimia ja ecua myöten.

Myy kalliimmat osat erikseen, jos vaan saa järkevällä vaivalla irti ja OEM osat tallessa tilalle. Tietty ensin voi kokeilla josko joku harrastaja on kiinnostunut kaikilla herkuilla olevasta, mutta harvoin tällainen tarjonta ja kysyntä kohtaa.

Tuosta CBR 1000 F myynnistä, että on sille ehkä markkinansa 50+ tms omistajissa, joille tuo oli aikoinaan nuorempana kova peli. Mutta heillä ehkä on jo sellainen? Nykyisille uudemmille motoristeille kiinnostamaton matkalehmä, jonka tyylisiä uudempia ja teknisesti parempia ritsoja saa pienellä lisäpanostuksella, joten skippaavat ne heti yli. Lisäksi kun ikäluokka on tuo, niin DIY-ylläreiden ja isomman rempan määrä kasvaa. On siellä varmasti se OEM-kuntoinen helmikin mutta noinniinkuin pikaselauksella aika houkuttelematon markkina.

B12 sanoi:
Itse kyllä annan jonkinlaista arvoa lisä- ja viritysosille. Merkkivaimentimet esim ovat sikakalliita. Termignoni, Akrapovic ym ja niitä en raaskisi ostaa uutena omilla rahoilla. Samoin esim omassa Ducatissa oli päässälaskettuna 5000€ arvosta Ducati Performancen ja Ilmbergerin hiilikuitua, Rizoman osia, Termignonin hiilikuitupöntöt jne. Vakiokuntoisen käytössä vähän nuhraantuneen olisi saanut ehkä tonnin tai sinnepäin halvemmalla. Melkein kaikki orkkisosat tuli mukaan vaimentimia ja ecua myöten.

Näinhän se on. Moni arvostaa mutta ei halua niistä maksaa kovinkaan paljoa. Eli 10 tonnin pyörä jossa on 5 tonnin lisäkamat kelpaa vain 10 tonnilla tai pienellä tonnin-kahden lisähinnalla, jos on todellakin mieleiset osat kiinni. Ostajalle tuollainen täyteen ladattu pyörä on hyvä, siinä on aika paljon pyörää ja osia rahamäärään nähden, mutta myyjälle aika lohduton rasti. Siksi usein on helpompi myydä pois orkkiskuntoisena 10 tonnilla ja saada viriosista 3-4 tonnia.

Tommonen CBR1000F vois mennä jatkojalostuksessa iha jees, mutta siihenki hintaluokkaan ja samassa merkissä löytyy mielenkiintoisempikin laite (VFR).

Tän hintaluokan laitteita kattonu jonkun verran tuossa keväällä, kun oli vähä isompi polte päästä ajamaan kadulle.

Tokihan modit ovat jenkkipalstaa lainatakseni ns. "tasteful mods" eli ei mitään sateenkaaren värisiksi anodisoituja osia, vaan hiilikuitua, Marchesinin takomagnesium vanteet(ulkonäötään vastaavat originaaleja), hiilikuitutankki jne. Ducati performance osaa pääosin. Pakko ei ole myydä, joten voi ottaa ihan rennosti tämän osalta.

Jagroan sanoi:
Itselläni tuollaisen vanhemman pyörän ostamisessa hirvittää eniten varaosien kalleus. Ajelen mielummin uudehkolla kevarilla kuin otan riskin ettei ole varaa ylläpitää tuollaista suurempaa vanhaa pyörää. Voihan se olla ettei ole mitään yllätyksiä, mutta pienemmällä budjetilla ei uskalla riskiä ottaa. Kun laitteet ovat vielä olleet markkinoilla ennen kouluikää ei niihin ole päässyt syntymään myöskään minkäänlaista nostalgia tuntemuksia.

Ja toisaalta luulisin että kevyet ja pienet pyörät kiinnostavat monesta syystä nuorempaa sukupolvea aikas paljon.

En kyllä allekirjoita tuota, olen kuitenkin aika paljon ostanut -92 FZR:ään kamaa, sekä Stormilta että suurimmaksi osaksi ebaysta. Mielestäni ebayustä saa todella huokeasti originaalivaraosaa. Esimerkkinä kaasuttimen "imusuppilot", jotka originaalina tulivat Japanista alle viikossa 50€/4kpl kun esim. enkuissa pyydetään 40€ kipale. Samanlaisia esimerkkejä löytyy paljonkin.

Toki jos marmoritiskillä haluaa aina vierailla, niin saahan noihin rahaa menemään. Uusien pyörien kohdalla hinnat voivat olla vieläkin kovempia.

-Kähmy

Buyer's remorse (https://en.wikipedia.org/wiki/Buyer's_remorse)

Kuvannee parhaiten tilannetta ja hauskinta tässä on se, että lopullista päätöstä en ole edes saanut vielä aikaan. Olin henkisesti jo tehnyt ostopäätöksen ennen laitteen fyysistä tarkistusta, mutta toki aina pitää päästä tinkimään ja -10% pyöri mielessä aloitushuutona. Paikan päällä sitten selvisi, että kylkeen olisi mahdollista saada 5%:n hinnalla(per tuote) kaksi houkuttelevaa lisäosaa. Omassa päässähän tämä kääntyi tietysti 90% + 5% + 5% = 100% eli alkuperäinen pyynti ja toin tämän julkikin(eli voisi sanoa, että tuon verran jo tarjosin). Pyynti kuitenkin kaiketi tiukka ja varmasti sinänsä kohtuullinen, eikä pakottavaa tarvetta myynnille liene, joten jonkinlainen pattitilannne siis käsissä. Välissä kerkesin jo fiilistelemään ajatuksella pyörän omistamisesta, mutta nyt kyseenalaistan ostoa enemmän ja enemmän. "Mitä v***n järkeä laittaa tuollaisia summia pyörään, kun vanhakin vielä käsissä?", "talvi tulee, ei sillä pääse edes ajamaan" jne jne.

Kähis sanoi:
En kyllä allekirjoita tuota, olen kuitenkin aika paljon ostanut -92 FZR:ään kamaa, sekä Stormilta että suurimmaksi osaksi ebaysta. Mielestäni ebayustä saa todella huokeasti originaalivaraosaa. Esimerkkinä kaasuttimen "imusuppilot", jotka originaalina tulivat Japanista alle viikossa 50€/4kpl kun esim. enkuissa pyydetään 40€ kipale. Samanlaisia esimerkkejä löytyy paljonkin.

-Kähmy

Jep. Kesällä huomasin lopullisesti, ettei vanhalla pienellä pyörällä ajamisessa ole taloudellisesti mitään järkeä suhteessa vanhaan isoon pyörään. Esimerkiksi rengassetti on tonnicebariin halvempi, kuin kaksipuolikkaaseen CB-Hondaan. Bensankulutus matka-ajossa on täsmälleen sama, 5,5 litraa/100km. Vakuutuksessakaan ei ole kuin muutaman kympin ero. Sen erotuksen maksaa mielellään 100hv lisätehosta.

Tonnicebariin saa useimpia osia todella halvalla. Oikeastaan ainoa vittumainen puoli on moottorin paino, jos se jostain syystä täytyy nostaa pois jonkun osan vaihdon takia. Se ei yksin onnistu. Toki kaupunkiajossa tonninen vie enemmän bensaa, jarrupaloja jne, mutta ei se ero rahallisesti suuri ole. Sitten jos uuteen kaksipuolikkaaseen vanhaa tonnista vertaa, niin toki se uusi on helpompi pitää monta vuotta mutta kyllä se maksaakin enemmän.

Tuommoisen tourinki-tonnisen myllyt kestää kilometrejä sen verran hyvin, että kunhan ei ihan kiertopalkintoa osta niin aika pieni todennäköisyys on että sille mitään suurta koneremonttia tarvitsee tehdä.

Viimeksi muokattu:
Löytyihän täältä lanka tästäkin aiheesta, mihin pääsen suoraan sanottuna purkamaan turhautumistani. Olen ostamassa ensimmäistä moottoripyörääni ja täytyy kyllä sanoa, että nettimoto on yksi miinakenttä tämän harrastuksen aloittamisen suhteen. En ole ihan nuori enää, ja budjettini riittää muuhunkin kuin kengännauhoihin. Olen avoimin mielin liikenteessä pyörän tyypin, merkin, mallin, kuutiotilavuuden ja vuosimallin suhteen ja aloittaisin mielelläni mopoilun käytetyllä laitteella, mutta kallistun koko ajan enemmän ja enemmän uuden mopon kannalle, koska käytettyjen hinnat ovat täällä Suomessa aivan käsittämättömiä.

Moottoripyörien hinnat eivät ole toki aivan suoraan vertailukelpoisia eri markkina-alueiden kesken, mutta onhan se nyt ihme, että rapakon takana aurinkoisessa Kaliforniassa verrattain helpon elämän elänyt moottoripyörä X on järjestään 1-2k edullisempi, kuin 2-3x yhtä paljon rullattu Suomen-serkkunsa. Ilmeisesti arvonalenema käytetylle ajoneuvolle lasketaan Suomessa eri tavalla kuin Yhdysvalloissa/Kanadassa/Saksassa/Japanissa. Ulkomaisten kauppapaikkojen lisäksi vanhoista lehdistä ja internetissä julkaistuista arvosteluista on tätä nykyä helppo etsiä kunkin moottoripyörätyypin hinta uutena sekä ulkomailla että täällä kotimaassa. Käytettyjen mopojen hintojen vertaaminen näihin taannoisiin hintoihin uutena saa lähinnä karvat pystyyn.

Meitä uusia, hintatietoisia motoristeja voi toki haukkua persaukisiksi kitupiikeiksi ja saahan sitä omastaan pyytää mitä haluaa. Työelämässä minulle on kuitenkin jäänyt sellainen kuva, että ylihintaa pyytävät vain määräävässä markkina-asemassa tai taloudellisissa vaikeuksissa olevat yritykset. Minun ei todellakaan tarvitse saada aivan parasta mahdollista hintaa, mutten myöskään vapaaehtoisesti antaudu koijattavaksi.

Sama pätee käytettyihin varusteisiin. Korttia ajaessani autokoulun ammattitaitoinen ja miellyttävä ajo-opettaja suositteli käytettyjen ajovarusteiden (pl. tietenkin kypärä) ostamista, mutta netin kauppapaikat ovat täynnä loppuunkulutettuja Yokoja/Richoja kutakuinkin samoihin hintoihin mitä uudet ovat. Dainesen ja Alpinestarsin ylivuotisista, hien pinttämistä nahkatakeista ja saappaista puolestaan pyydetään järjestään 80-90% uusien hinnoista. Ei me uudet, tulevat motoristit näin tyhmiä olla - uusien varusteiden ostamiseksihan tämä menee. Lienee niin, että oikein hinnoitellut varusteet vaihtavat omistajia vain kavereiden kesken.

Muutama mieleinen moottoripyörä on toki nettimotossa sattunut kohdalle, mutta olen ollut muutaman minuutin liian hidas kun ovat kuulemma menneet näkemättä kaupaksi. Pitää nyt vielä yrittää olla nopeampi tai muuten menee uuden prätkän ostohommiksi. :D

^
Ei muuta kuin uutta lankaa tulille. Siellä määrittelet mielihalut ja budjetin. Popparit mikroon ja annat meidän hoitaa tän homman:grin:

vrumvrum sanoi:
Moottoripyörien hinnat eivät ole toki aivan suoraan vertailukelpoisia eri markkina-alueiden kesken, mutta onhan se nyt ihme, että rapakon takana aurinkoisessa Kaliforniassa verrattain helpon elämän elänyt moottoripyörä X on järjestään 1-2k edullisempi, kuin 2-3x yhtä paljon rullattu Suomen-serkkunsa. Ilmeisesti arvonalenema käytetylle ajoneuvolle lasketaan Suomessa eri tavalla kuin Yhdysvalloissa/Kanadassa/Saksassa/Japanissa. Ulkomaisten kauppapaikkojen lisäksi vanhoista lehdistä ja internetissä julkaistuista arvosteluista on tätä nykyä helppo etsiä kunkin moottoripyörätyypin hinta uutena sekä ulkomailla että täällä kotimaassa. Käytettyjen mopojen hintojen vertaaminen näihin taannoisiin hintoihin uutena saa lähinnä karvat pystyyn.

Sama pätee käytettyihin varusteisiin. Korttia ajaessani autokoulun ammattitaitoinen ja miellyttävä ajo-opettaja suositteli käytettyjen ajovarusteiden (pl. tietenkin kypärä) ostamista, mutta netin kauppapaikat ovat täynnä loppuunkulutettuja Yokoja/Richoja kutakuinkin samoihin hintoihin mitä uudet ovat. Dainesen ja Alpinestarsin ylivuotisista, hien pinttämistä nahkatakeista ja saappaista puolestaan pyydetään järjestään 80-90% uusien hinnoista. Ei me uudet, tulevat motoristit näin tyhmiä olla - uusien varusteiden ostamiseksihan tämä menee. Lienee niin, että oikein hinnoitellut varusteet vaihtavat omistajia vain kavereiden kesken.

Itsekin uutena motoristina vuodenvaihteessa pohdiskelin, että ostaako käytetty vai uusi ja päädyin kyllä puhtaasti uuteen. Itse tein päätökseni lähinnä sillä perusteella, että tiedän sitten tarkalleen pyörän historian. Toki sekin vaikutti hieman, että uudehkojen käytettyjen hinnat olivat suhteellisen lähellä uuden pyörän hintatasoa. Se helpottaa myöskin sitten omaa jälleenmyyntiäni jossain vaiheessa. Eri markkinat toimivat erilaisilla hinta- ja veroperusteilla, toki niihin vaikuttaa myös kysyntä ja markkinoiden koko. Se mitä pyörä maksaa jossain muualla uutena tai käytettynä on kuitenkin täysin irrelevanttia Suomen näkökulmasta. Pyörä kuitenkin verotetaan tänne. Voithan toki katsoa esimerkiksi vähän käytettyä Saksasta ja laskea, että paljonko sellainen maksaisi Suomeen tuotuna. Suomessa asiat maksavat Suomen hinnan ja siitä tulee lähinnä paha mieli, joten itse en ole jaksanut sitä murehtia.

Käytettyjä ajovarusteita en edes harkinnut. Ainoastaan nahkapuvuissa käytetyt vaikuttavat olevan selkeästi halvempia kuin uudet. Ja kyllä Dainesea ja Alpinestarsia olen nähnyt myynnissä käytettynä netissä n. 30-40% hinnalla alkuperäisestä hinnasta. Toki kaikkea myydään jatkuvasti myös kampanjoissa ja myös noita kalliimpia merkkejä välillä hyvin edullisesti, jos kyseessä on vaikka viimeiset kappaleet tiettyä kokoa tai malli on poistumassa myynnistä. En osta vaatteitakaan käytettynä, joten en kyllä halua myöskään käytettyjä ajovarusteita. :) Mistään ajokamoista en ole maksanut läheskään täyttä hintaa (paitsi kypärästä), kaikki on hankittu messualennuksilla tai eri verkkokauppojen kampanjoista. Pääosa on lähtenyt jopa yli 50% alennuksella.

Piti oikein tarkistaa, että paljonko rahaa on mennyt. En tiedä onko 2200e paljon vai vähän, mutta olen saanut sillä 2 ajofarkut, ajoreisarit, bomberin, nahkatakin, kauluspaidan, tekstiilipuvun, nahkapuvun, 2 kaupunkiajokengät, 2 ajosaappaat, 1 lyhyet ajosaappaat, kypärän, 3 paria hanskoja, 3-4 huppua / kauluria, tekniset alusasut, sadepuvun, erillisen selkäsuojan (kaikissa vaatteissa myös täydet suojat). Omasta mielestäni olen saanut tavarat suhteelisen hyvillä alennuksilla ja pakko sanoa, että ostaminen on vähän lähtenyt lapasesta - varmasti vähemmälläkin varusteella olisi selvinnyt. :D

Mutta toki myös mopoasioissa pätee vanha totuus, se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa. :)

Re: Käykö pyörät kaupaksi ????

Jos käytetyt pyörät olisivat Suomessa merkittävästi kalliimpia kuin esim. Saksassa veroero huomioon ottaen, niin silloinhan niitä tuotaisiin suuremmissa määrin käytettynä ulkomailta. Näin ei kuitenkaan enää ole. Vuosikymmen sitten tuota vielä harrastettiin.

Parissa liikkeessä kerrottiin että käytettyjä on todella vähän ja hekin ostaa niitä Nettimotosta myytäväksi, sanoivat myös hintojen nousseen koska hyvistä käytetyistä on kysyntää. Kohta on se tilanne että kauppiaat alkaa tuomaan pyöriä ulkomailta että on jotain myytävää koska uusien kauppa on laskusuunnassa. Joidenkin mallien osalta se onkin järkevää koska täällä on lätkäisty maahantuojan puolelta 2000-3000€ perusteeton "suomilisä" uusiin pyöriin ettei vaan mene liian halvalla.

Back