• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kawasaki z750 sähköt häröilee. Apua!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuhaV-76
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
woke sanoi:
Kyllä kuivaladattu akku antaa virtaa heti hapotuksen jälkeen ei tartte odotella.

Tarkistitko myös maakaapelin runkoon tulevan kiinnityksen onko kunnossa?

No minulla on tästä omakohtaista kokemusta, että ei heti käynnistynyt, mutta seuraavana aamuna toimi. Eli kyllähän se pari ampeeria saattaa virtaa antaa, mutta ei todellista käynnistysvirtaa. Kyseessä oli pyörä joka kaipasikin käynnistettäessä enempi virtaa. Toki jos sinulla on auton akku, ns perinteinen lyijyakku niin siinähän se happo pääsee suoraan kosketukseen. Näissä mopoissa se happo yleisesti imeytetään yleensä kuituun, ettei sitten heti kallistettaessa tule pihalle. Toki matkapyörissä ja vanhemmissa voi olla perinteistä akkua.

noppis32 sanoi:
No minulla on tästä omakohtaista kokemusta, että ei heti käynnistynyt, mutta seuraavana aamuna toimi. Eli kyllähän se pari ampeeria saattaa virtaa antaa, mutta ei todellista käynnistysvirtaa. Kyseessä oli pyörä joka kaipasikin käynnistettäessä enempi virtaa. Toki jos sinulla on auton akku, ns perinteinen lyijyakku niin siinähän se happo pääsee suoraan kosketukseen. Näissä mopoissa se happo yleisesti imeytetään yleensä kuituun, ettei sitten heti kallistettaessa tule pihalle. Toki matkapyörissä ja vanhemmissa voi olla perinteistä akkua.

Juu en epäile etteikö näin olisi käynyt. Käsittääkseni kaikki nuo kuivavaratut akut mitkä itse hapotetaan ovat ihan perinteisellä levytekniikalla olevia akkuja.

woke sanoi:
Juu en epäile etteikö näin olisi käynyt. Käsittääkseni kaikki nuo kuivavaratut akut mitkä itse hapotetaan ovat ihan perinteisellä levytekniikalla olevia akkuja.

Eikö nuo ole yleensä AGM akkuja eli Elektrolyytti on imeytetty lasikuituerottimiin. (AGM=Absorbing GlassMatt Technology) Joissain matkapyörissä akut ovat ihan perinteistä tyyppiä. Ainakin Z kawan YTX9-BS on AGM akku. Normaalia akkua ei voi sijoittaa vinoon... moottoripyörissä monesti akku ei ole ihan pystyssä

woke sanoi:

Tämä on kyllä väärä käsitys. Ainakin itse ostin viimeksi yuasan agm-akun, joka hapotettiin itse. Ohjeiden mukaan elektrolyytin annetaan ensin valua akkuun, arvioitu kesto noin 20min. Sitten korkit kiinni ja annetaan akun olla mallista riipuen 20-60min tai H-sarjassa 1-2 tuntia, jotta elektrolyytti ehtii imeytyä kunnolla. Sen jälkeen akku tulee ladata täyteen, kun alkuvaraus on 75-80%.

sami1024 sanoi:
Kieltämättä tuo suoraan ajossa hyytyminen ei ole kovin todennäköistä akun hajotessa, vaan yleensä se vaan ei sitten enää starttaa pysähdyksen jälkeen. Kuitenkin koska sulakkeita ei pala, ongelma lienee todennäköisimmin hapettuneissa johtosarjojen liitoksissa kuin oikosulussa. Virtalukon suuntaa ehkä tutkisin ensiksi.

No niin, vika selvisi. Yksi johdoista oli hankautunut runkoa vasten puhki, reilusti teippiä päälle niin hörähti käyntiin. Nyt pyörä kasaan ja kohti uusia seikkailuja. Kiitoksia kaikille vinkeistä.:respect:

Back