• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaupunkiajoon: moottoripyörä vai mopo?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sjobbe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Katselin vielä lissä noita vakuutusjuttuja...

Eli summa summarum.

Vakuutusmaksu on minulle tismalleen sama näissä kahdessa pyörässä:

Yamaha XT125
Yamaha XT1200Z

7.3 Kw vs 80,9Kw
~10 Nm vs 114.1 Nm

Hinta näyttäisi menevän myös siten että juuri kortin saanut 24v (Iso-A, uudet säännöt) kolli maksaisi tuosta isosta jammusta 63€ enemmän vuodessa 0-bonareilla.

Eli ketä tässä oikein oikeasti kusetetaan?:dunno:

mikkox9x sanoi:
Sehän on selvää, että mopon saa pysäköidä minne vain, minne pyöränkin paitsi maastoon ilman maanomistajan lupaa. Autopaikoille saa tietysti ja kiekkopaikoillekkin samaan tapaan kuin MP:n ilman kiekkoa.

Mua otti aluks päähän kun näin Tampereella Kelan kulman MP-parkissa skootterimopon. Sakkopaikka tietty. Hetkenpäästä taas siinä sadanmetrin päässä oli skootterimopo laitettu maksulliselle parkkipaikalle autojen kanssa :grin: Hyvin on pullat ja munkit uunissa.

Eiköhän jokaisella ole viisminuuttia aikaa? Sen verran ainakin Tampereella menee kun kilauttaa pysäköinninvalvontaan ja huomauttaa että laite oli oikein pysäköity.

shyhander sanoi:
Hetkenpäästä taas siinä sadanmetrin päässä oli skootterimopo laitettu maksulliselle parkkipaikalle autojen kanssa :grin:

Mitens tuo nyt menee. Mun käsittääkseni jos laitat maksulliseen ruutuun, se on se maksu maksettava vaikka ruudun ulkopuolelle ilmeiseksi tuon vermeen saisikin pysäköidä :paikallatuulee:

Juu tietty pitää ruudusta maksaa, mutta sinnehän mopedia ei kannata laittaa, vaan jonnekin jalkakäytävälle tms.

HiTec sanoi:
Mitens tuo nyt menee. Mun käsittääkseni jos laitat maksulliseen ruutuun, se on se maksu maksettava vaikka ruudun ulkopuolelle ilmeiseksi tuon vermeen saisikin pysäköidä :paikallatuulee:

Kaveri sai takavuosina pysäköintivirhemaksun moposkootterilla kun parkkeerasi ajatuksissaan kadun varteen maksulliselle paikalle. Jos olisi parkeerannut siihen viereen jalkakäytävälle, olisi päässyt ilmaiseksi. :grin:

Katselin tässä aikani kuluksi Poliisin sanktioita ja näyttäis tollasesta lievästä rakennemuutoksesta selviävän rikesakolla tai muutamalla päiväsakolla. Todennäköisesti aikuinen kuski ja A-kortti katsottaisiin lieventävinä asianhaaroina, mutta se tietysti on jokaisen poliisisedän/tätin päätäntävallassa.

Itse ajelin viimesyksynä paljon työmatka-ajoa Turusta Naantaliin kun hain fiilistä A-kortin ajoon. Siinä välissä mopo oli jo vähän pieni/hidas kun sillä ei "isoille teille" voi mennä. Toisaalta kaupungissa todella näppärä ja pysäköintiongelmista ei tietoakaan.:thumbsup:

Back