• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kauden 2004 ja 2005 läheltäpititilanteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marko_03
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Heti alkuun on pakko toivotta TBus:lle paranemista!!

Oma läheltäpititilanne kuulostaa suht harmittomalta, mutta jäi kyllä mieleen.

Aamulla kiireellä vesisateessa kouluun motaria pitkin, ohituskaistalla, autojono vieressä, vähän vasemmalle kaartuvassa mutkassa. Auton pakoputki melkein keskellä kaistaa poikkipäin. Jollain ihmeellä onnistuin väistämään. Sen verran säikähdin, että en ymmärtäny edes jäädä putkea siitä pois siirtämään. Pois kun koulusta menin ymmärsin kuitenki käydä kattomas että putki oli kadonnu.

-04 ajokaudella 1 kotilo tuli stop-merkin takaa suoraan eteen, väistö onnistui vastaantulevien kaistan kautta (huomioin kaistan olevan tyhjänä, jarruttaa olisi ehkä ehtinyt myös...). Toisella kerralla täti-immeinen yritti motarilla kiilata meikäläisen kaseikkoon (ohittelin ilmeisesti juuri ns. kuolleessa peilikulmassa).  
crazy.gif

Viime kesänä, vasta 3 viikkoa ollut ajokortti. Ajeltiin Kuopioon, kolme pyörää, minä keulilla. Satanen vauhtia ja peura hyppäsi tielle, onneksi vastaantulijan puolelta. Jokin ihme refleksi sai kädet tottelemaan ja onnistuin väistämään peuran sen etupuolelta. Takanatulija oli näkevinään että osui, mutta ei kuitenkaan.
Läheltä piti!

Ei ollut oikein pahoja paikkoja kuin radalla... Yhden kerran etunen alkoi luistamaan alta ja piti päästää hiekalle melko kovasta vauhdista ja toisen kerran jarrutus jäi myöhäseen... Mä varmaan ajan niin varovasti liikenteessä ettei tule tilanteita lähelle tai sitten en tiedosta niitä  
crazy.gif
Viime kesän loppupuolella Kemorassa kolmella peräkkäisellä ajovuorolla käytiin harrastamassa zetorilla motocrossia. Kolmannen kerran jälkeen piti hieman rauhoittaa menoa
biggrin.gif

Olipa vielä apua vanhoista crossitreeneistä, hyvin pysyttiin pystyssä joka kerta.

Elukat on perseestä..

Toissakesänä kiihdytin ramppia pitkin valtatielle. Rampin loppupuolella käänsin päätä vasemmalle katsoakseni onko autoja tulossa, ja kun käänsin katseen takaisin vilahti edestä ohi jokin pienikokoinen sarvipää (pieni peura, tai kauris?).

Elukka oli suoraan edessä, vain muutaman metrin päässä, ja minulla vauhtia varmaan lähemmäs 100km/h... Ei mikään mukava tilanne, mutta eläin oli täydessä vauhdissa, joten se ehti juuri ja juuri alta pois. Koko tilanteen tajusi vasta kun tilanne oli jo ohi...

viime keväänä ajelin siskon skootterilla kun ei pystyny oikeella pyöräl ajaan kun oli polvesta eturistiside+muuta kivaa rikki. sit tuli yhtäkkiä parkki paikalta neoni eteen kerkesin siinä kai vähän väistään jarruun en koskenukkaan
tounge.gif
seuraukset: osuin eturenkaan eteen noin 50km/h vauhdilla mopo jäi siihen auton kylkeen ja kärsi kosmeettisia vaurioita pumput säilyivät ehjänä
crazy.gif
mopo osui ilmeisesti niin hyvin muovi osillaan autoon. autoon tuli vähän kuoppaa. itse lensin auton pää edellä katuun tyylikkään kommando pyörähdyksen jälkeen huomasin pysähtyneeni vaurioita ei tullut kuin pienet naarmut kypärässä ja likaantunut takki. eli aika vähällä pääsin olisi voinut käydä aika pahasit jos en olisi päässyt auton yli lentämään. oli vaan aika hädissään autokuski kun nilkutin vaivalloisesti valmiiksi rikkinäisen polveni takia
biggrin.gif

Elokuu 04 muijan kansl liikkeeellä.Eka kerta ilman ajokutei n.3vuoteen.Kaverin tykö kylään,piti nopeest vaan käydä.Kotiinpäin tullessa sentään hanskat kädessä.Kaverin muija varotteli viel varokaa peuroja!.Sanoin joo joo tiedän kyll(niinko tiedänki)kyttäilin puskii ajoin keskell väylää,vauhtrii ei paljo!Kuus kilometrii ennen kotoo,pahas paikas,tuttu juttu,PEURA perkele juoksi kylkeen.Muuta eikerinny ajattelemaan kun et nyt sielt tosiaan tulee jotain!Mitään ei oikeestaan ehtiny tekemään...jumalaton pamahdus ..jasit vietiin meit.Pyöritiin siin samas iski pelko kui siipan oli käyny??Ite olin viel hengis.. muijjaki näytääolevan..parkuu vaa.Muijja tienpenkalhuilii pyörä pois tieltä.Peura sätki viel muutaman sekunnin(sill oli sarven tönötkin paino maahan punnituna n.70kg )Soitetiin poliisille,odotetiinpoliisia n.2tuntia.Maaseudulla kaikki on kaukana.Verta tulee jaloista..ei täsä mitään ambulanssei tarvita.No vähäl me päästiin muikull ei paljo mitäänja mull vaan kumatki nilkat auki sekä kyynerpäät japohkeessa jotain pientä. Tarinan opetus?Vahinko ei tule kalja kädessä.jos olis ollu kledjut päälllä,nou problems.Nyt mä pari viikkoo sairasella.Vauhtii oli muuten vain noin 70-75.Ehkä siks täs viel kirjotellaan.Vaiks pieniihä on.

Olin tänään ulkoiluttamassa tuplaX:ää.  
062802moto_prv.gif
 Ajelin taajama-alueella semmosta 50 km/h, ja totesin tien oikealla puolella uuden rakennustyömaan. Työmaan tieliittymään oli ajettu kuorma-auto, ihan asiallisesti, siis pois kaistalta. Lähestyin kohtaa jossa kuorma-auton perä oli lähellä tienlaitaa, ja HUPS, huomasin kuorma-auton lavalta törröttävän mattamustan ohuen metalliputken. Se putki tuli puoleen väliin ajokaistaa, no putken päässä sentään liehui vähän naisihmisen kämmentä pienempi entinen punainen varotusliina. Kerkisin just havaita putken pään ja ehdin tekemään tiukan väistöliikkeen. Kevään eka ajolenkki menossa, onneksi jotain on sentään jäänyt tonne selkäytimeen, kun väistö noinkin hyvin onnistui!! Ei vammoja, syke vaan vähän nousi, hyvää intervalliharjoitusta  
biggrin.gif

Mun toistaiseksi pahin läheltäpiti-tilanne sattui melkein päivälleen kolme vuotta sitten Lieksassa CBR:llä. Olin ajanut aiemmin samana päivänä Lahdesta Kolille (n. 470 km) kyytiläisen kanssa. Lähtiessä renkaat olivat laillisessa kunnossa.

Kun ajoin yksin Kolilta Lieksaan alkoi sataa rankasti. No, kiire oli silti ja edessä kökkineestä autosta piti päästä ohi. Kymmenisen kilometriä ennen Lieksaa on pitkä suora ja siinä ohitin auton. Vauhtia mulla oli 120-130 km/h.

Ohittamaani autoon oli matkaa parikymmentä metriä ja olin juuri palannut takaisin oman kaistan keskelle, kun takarengas jatkoi märällä asfaltilla matkaansa oikealle. Annoin vaistomaisesti lisää kaasua, jolloin takapään luisto jatkui vaan lisää ja pyörä alkoi jo kallistua vasemmalle ja keula kääntyi vastaantulevien kaistaa kohden. Samantien rengas sai pitoa ja perä riuhtaisi äkisti vasemmalle. Nyt olin melkein oikea jalkatappi maassa ja pyörän keula osoitti kohti ojaa, kunnes jälleen löytyi kitkaa ja tapahtui taas uusi riuhtaisu.

Tällaista jakelua puolelta toiselle tuli muutaman kerran, jonka jälkeen pyörä talttui kuin ihmeen kaupalla. Taidosta ei ollut kyse, vaan erittäin hyvästä tuurista. Olisi heti pitänyt hellittää kaasua, niin heittelehtiminen olisi loppunut ennen kuin se edes kunnolla olisi alkanutkaan.

Mahtoivat autossa ihmetellä. Loppumatkan ajelin kiltisti alle satasta kylmän hien puskiessa pintaan ja käsien väpättäessä järkytyksestä. Auton kuljettaja ei olisi ehtinyt väistämään, jos olisin kaatunut heidän edessään. Perillä piti kiskaista koko pullollinen kirkasta (Vichyä
tounge.gif
), että pystyi rauhoittumaan nukkumaan.

Tutkiessani pyörää huomasin, että takarengas oli aivan sileä. Muistakaa siis säätää ilmanpaineet oikeiksi, kun pyörän päällä oleva kuorma muuttuu, näyttää nimittäin supersportin rengas kulahtavan melko äkkiä väärillä paineilla!

Turvallista ajokautta kaikille!
062802moto_prv.gif

Viime viikon keskiviikkona iltaseiskan jälkeen Tampereella:

Vauhti alle 80km/h, joka rajoituksena. Jyväskylän ohitustieltä Hki-Tre moottoritielle johtavalla rampilla oli auto kyntänyt sisäkurvista soraa tielle vieden samalla aurauskepit mennessään. Tulin kurviin ehkä hieman liikaa sisältä, missä soraa oli reilusti ja vaihdoin sitten linjaa ulkokurviin, missä sitä oli varmaan yhtä paljon. Soraa ylipäänsä ei kuitenkaan ollut erityisen paljon! Baaaaa...

Siitä sitten lähti. Etunen lipsahti alta, mutta sain jotenkin paikattua. Seuraavaksi huomasin, ettei mahkuja pysyä tiellä ja katsoin että pientareelle ehtii ennen kurvivaroitustolppaa. Ajattelin jopa, että pientareella (heinää ja multaa) voisi jopa pysyä pystyssä. Sitten alkoi rytinä pauke ja mätkintä, mikä päättyi siihen, kun havahduin kontaltani kumipuoli ylöspäin kääntyneen rykkösen vierellä. Oltiin voltitettu jotain parikolkyt metriä. Pientareen reunalta löytyi sitten myöhemmin päreiksi mennyt lastauslavan lankku tukitappeineen, mistä ilmeisesti Rykkönen kimposi! Koko pientare oli muuten ihan puhdas.

Rykkönen meni säleiksi, minä en. Potta lunariin, nahat, hanskat ja oxtarit likaantuivat, mutta säilyivät. Häntäluunseutu tärähti mahtavasti, silti ei luu murtunut. Ympäri vartaloa on ollut paikat vallan hellinä ja jumissa, erityisesti hartiaseutu. On suuri onni olla elossa ja suht ehjänä! Eväitä olis ollut muuhunkin lopputulokseen...

Kirjoitan tänne vasta nyt, kun kiukku pyörättömyydestä helpotti uuden kikottimen myötä.
smile_org.gif

Tästä aion ottaa opikseni. Pannutus tuli aikalailla normi tilanteessa. Mitenkähän olis menny kovemmalla vauhdilla!?!
crazy.gif

edit: typoja ja sen verran, että syvä
bowdown.gif
kunnollisille varusteille!

Ajelin viikko sitten maanantai aamuna töihin, kun Käpylässä Helsingin rakennusviraston lava-auto veti kärkikolmion takaa suoraan eteen. Eihän se jarrutusmatka riittänyt, joten kyljelleen piti vetää. Ja viraston pojat häipyi paikalta. Pysähtyi ensin jonkun matkan päähän ,mut kun näkivät et nousin ylös, niin häippäsivät. Enkä saanut rekkaria ylös. Mies ihan ehjä!, pyörästä meni jarru- ja kaasukahva, putket, jalkatappi,jarrupoljin ja niiden runko.
Rikosilmoitus piti tehdä. Rak.virastosta ei arvatenkaan tietoa herunu, on kuulemma niin paljon autoja. Poliisin suhtautuminen on ala-arvoista. Viikon jälkeen soitin, et miten edistyy. Eivät olleet edes aloittanu käsittelyä, kun ei siitä kuulemma ole hyötyä. Mulla on kaksi silminnäkijää , joiden yht. tiedot poliisilla on. Aikoi ne soittaa niille, sittenkun minä vaadin sitä. Eihän toi mikään ns. vakava rikos ole, mut jos se viraston hemmo pääsee kuin koira veräjästä, niin se saattaa tehdä herkästi samoin uudestaan ja jollekin voi käydä pahemminkin.

Toihan on tekonakin ihan rangaistava tuo, että pakenee tilanteesta. Ainakin kolaritapauksissa, miksei tässäkin... toivottavasti saa oikeat henkilöt kiinni.

Järkyttäviä tarinoita.... pistää miettimään.
Itselle onneksi ei ole käynyt isojen pyörien kanssa mitään.

Teininä (14v) meni solisluu *illunpärieksi --> kolmentunnin leikkaus ja rautapala vuodeksi ruuveilla kiinni... kävi näin:

Hiihtoloma, omasta mopedista loppui gaso ja vaiuhtia piti saada.
No kun kerran oltiin asuntovaunulla ja oltiin mopedeilla ajeltu järven jäällä, niin päätettiin sitten kaverin kanssa pistää hänen mopon perään jotain "jatkeeksi".... Harkinnan jälkeen mopon perään köyden jatkeeksi päätyi POTKUKELKKA!...

Jep jep... mä sitten ekana seisovilteen jalaksilla ja kaveri kiihdytteleen viritetyn "banaanin" (Suzuki S, keltainen) huippuihin, eli joku 50-60km... ja meikä poika jalaksilla...

No kaikki meni hyvin siihen saakka kun järven pituus alko loppuu ja täytyi alkaa kääntää... no kaikkihan tietää kuinka hyvin potkukelkka kääntyy.... ei niinku yhtään!
crazy.gif

Kelkka alko kaatumaan joten koin parhaaksi hypätä pois ja alkaa "juoksee"... joo 50km/h... juoksee... TERVE! Loisto ajatus! No pari askelta ja sitten olkapää edellä jäähän, sitten pää, ei muuten ollut kypärää, pelkkä pipo... kauhee kumahdus, muutama voltti ja selällään jäällä. Mutsi oli sitten kivasti nähnyt koko lennon ja oli jo juoksemassa hädissään jäälle. Taju ei mennyt, luulin että kaikki on ok, kunnes mua alettiin nostaa ylös, jolloin tuska oli aivan sietämätön.

No siitä sitten omalla autolla 20km sairaalaan, voitte arvata kuinka sattu istua autossa ja joka töyssyn kohdalla kun luun päät hankasivat toisiinsa... kiva vihlominen.

että silleen.... kyllä sitä on ihminen tyhmä!
kaboom.gif

Back