• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kauden 2004 ja 2005 läheltäpititilanteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marko_03
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Elikkä olisi kiva tietää muiden motoristien tilanteista, mistä selvittiin säikähdykellä tai vähin vaurioin.
Tällä voitaisiin saada näitä mahdollisia vaaranpaikkoja ilmi ja muiden tietoon. Jokainen voi sitten ottaa opikseen ja käyttää näitä juttuja hyväkseen tulevaisuudessa.

Omalle kohdalle sattui tämmöinen tapaus:

Olin ajamassa hämeenkyröstä kotio ylöjärvelle. Juuri ennen ylöjärveä vastaan tuli letka autoja. Autoletkan vetäjä ilmeisesti hidasteli jonkin verran, koska jonon puolivaiheen tietämiltä lähti auto ohittamaan muuta letkaa. Arvelin että auto ei kerkiäisi ohittamaan koko letkaa minun saapuessa kohdalla, joten ajattelin antaa tietä suosiolla siirtymällä kaistan reunaan.
No, arvioittin hiukan väärin tämän ohittelijan ja kyseinen auto kerkesi ohittamaan koko letkan ennen kuin saavuin kohdalle. Tästä johtuen päätin palata oman kaistani keskelle.
Palatessani oman kaistani keskelle, katsoin ettei tiessä ole mitään moykkyjä/uria mikkä vois vaikuttaa ikävästi mopon vakaaseen menoon. Siitä sit katsoin eteenpäin ja mikäs se siinä oli... Toinen autohan se siinä  
crazy.gif
. En kerennyt edes housuuni paskoon kun se toinen auto pyyhkäs sen letkan ja minun välistä. Siitä sit kunnon voblaukset kehiin ja kädet täristen levähdyspaikalle vetään röökiä.

En siis osunut siihen mutta kyllä mopo vatkas siihen malliin että ei kaukana ollut (karkee arvio 30-10cm). Omasta mielestäni kaista oli vapaa kun sinne keskelle lähin palaileen. Ilmeisesti auringonlasku (joka oli takanani) saattoi estää näitä ohittelijoita näkemästa minua. Ihmetyttää silti aika paljo sillä, jos näin oli niin miksi ihmeessä lähteä ohittamaan jos ei kerta nää kunnolla  
veryangry.gif
.
Nopeus rajoitus tuossa kohtaa oli 80 ja itellä todellinen nopeus ennen letkaa reilu 85 ja letkan ollessa kohdilla noin 75-80. vastaan tulijan nopudesta ei tietoo. Arvio vois olla 90-100.

Että näin mulle. Mites muille?

Että, mulle sattui tällainen Hienäkuussa...! Kirjoitin sairaalasta palattuani tään jutun tonne mun vakkari voorumiin, Busanisteihin...
Mut jutun ydin ei silti katoa ollenkaan... Tulee kesä vielä seuraavakin!!!

heh...

[Juuuh..
pääsin tänään OYS:ta kotiin... Busa on mielestäni lunastuskunnossa (ympäriinsä rusina, ainakin äkkivilkaisulla).
Itellä saldona oikealta katkennut solisluu+peukalo, vasemmalta kaikki kylkiluut edestä ja takaa, ylimmäistä lukuunottamatta..

Voi pojat setään, että on vieläkin tuskat perkeleelliset...

Kaikki alkoi tiistaina 13.07.2004, kun lähdin Oulusta neuvottelemasta klo 15.30, VT20:tä pitkin kohti Taivalkoskea..
matka sujui mainiosti vaihtelevissa olosuhteissa, kunnes lähestyin pahkavaara nimistä paikkaa n. 11 km Taivalkoskelta Ouluun päin...
Havaitsin oikealla olevan mäntytaimikon heilunnasta päätellen jotain "suurta" lähestyvän lujaa tienlaitaa ja aloin jarruttamaan, ja samassa putkahti ojanpientareelle naarashirvi, täysikasvuinen (n. 5 vuotias ehdin havannoimaan)..
jarrutin erittäin voimakkaasti jo tässä vaiheessa, minun ja hirven välimatka oli näköhetkellä n. 30 m., vauhtia oli ennen jarrutusta tasan 110 km/h, mittarin mukaan.
Sitten lisäsin jarrutusvoimaa etuselle, takanakki oli jo jumissa täysin. Hirvi kääntyi juoksemaan kulkusuuntaani, hiukan vinottain yli tien, tähyilin sopivaa hetkeä löysätä etusta ja "koukata" hirven perseen taakse... mutta hirvi "kaventaa" vapaata tilaa baanalla innokkaan oloisena ja erittäin nopeasti välimatkamme lyhenee...huomaan, että en pääse mitenkään koukkaamaan sen perkeleen elukan perseentaakse ja kiskon etunakkia suttiin jo ihan paniikissa, mielessä takoen ajatus nopeusmittarin hetkellisen näytön vilahduksta ennen jarrutusta 110 km/h... vittu tää ei pääty hyvin...
sitten kuin hirvimamma arvaisi, että tuo hermanni saattaa selvitä tästä hommasta vielä elossa, kun olemme jo melkein rinnakkain (vapaata baanaa on n. 1 m minusta vasemmalle, eikä onneksi tule ketään vastaan) ja tämä eläintappaja katsoo minua vasemmalle sivulleen, siitä vierestä, suoraan Arain tummennetun visiirin läpi silmiini.. (eli toivoin tässävaiheessa minun mahtuvan jäljellä olevaa baanaa myöten pääsevän pakoon kuin koira veräjästä).. ja yht`äkkiä elukka ikäänkuin hyppää minua kohti ja toinen etukopara jysähtää minua oikeaan olkapäähän... siinävaiheessa tunsin kun solisluu katkeaa ja se kopara osuu mua päähän, pyörä alkaa kaatumaan vasemmalle ja eläimen maha alkaa tuntua pehmeeltä mun kättä vasten...

Tässävaiheessa filmi kateaa mun muistissa ja seuraavaksi kun herään olen polvillani tienlaidassa, vastaantulijoiden kaistan puolella, vanha nainen yrittää ottaa DD-lukkorengasta auki kypärästäni ja herrasmiehen ottavan minun silmälasit ulos kypärästä... syljen verta ja oksennus tulee suusta kypärään...

yritän sanoa jotain, kaadun selälleni tienluiskaan ja taivas pyörii...
vitun paha olo...
verta tulee jo tosi lujasti suusta... pimeä pätkä...
"ambulanssitäti" saa kypäräni pois ja porukkaa on jo aikalailla tienlaidassa... jälleen filmi katkeaa...
sitten pilliauton sisältä tulee pätkä muistia: perkeleellinen meteli (ainakin se siltä tuntui) ja "ambulanssatäti" puhuu mun puhelimeen vaimolleni, (ajattelen niin)... sitten ollaan jo Terveyskeskuksessa... alkaa muisti taas kunnolla pelata ja syljen sitä perhanan verta suun täydeltä lattialle... (keuhkopussi puhki kuten myöhemmin todettiin)... lääkäri kyselee tuntoa jaloissa, yritän puhua Hänelle, mutta verta tulee jo ihan helvetin paljon suusta ja kuulen ääneni kuin kurlaamisena... joten heiluttelen jalkoja ja lääkäri näyttää tajuavan pointtini... siis sen, että tukehdun kohta, ellette käännä mua kyljelleen just heti!!!
huh, sitten He kääntävät mut oikealle kyljelle, huudan, sillä solisluu on poikki... käy kyllä ihan perkeleen kipeesti mutta henki kulkee... Lääkäri kyselee tuntemuksia niskasta johon läähätän, etten tiedä, sillä joka puolelle sattuu... He alkavat riisua mun ajopukua pois ja se tietysti käy pirun kipeetä, joka on nykytiedon valossa hyvin ymmärrettävää (ne kylkiluut ja solisluu) jälleen huudan ja taju alkaa paeta, nimittäin mulla on Rukan Goret päällä, jonka alla on Halvarssonin nahkat (ne vesisadepilvet lähtiessäni aamulla näyttivät tosi uhkaavilta) ja nyt he yrittävät saada multa pois gorekerrosta, joka on tosiaan nahkapuvun päällä tiukka... läähätän ja läkähdyn tosi katu-uskottavasti, sillä "ambulanssitäti" kysyy lupaa leikata goreteksit pois päältä.. annan luvan takin leikkaamiseen ja samalla sanon tälle naiselle, että jos filmini taas katkeaa, niin pidä huolta siitä, että kun seuraavan kerran herään niin päälläni ei ole mitään hankalasti poistettavaa.
Sakset leikkaavat Rukkaa paloiksi aika nopeeseen, mutta sitten He alkavat vetää "suikaleiksi" saatua Rukkaa pois selän alta ja filmini katkeaa tosi nopeasti, *poks* vaan...
Sitten kun herään niin päälläni ei ole kuin bokserit ja makaan selälläni siirtopaareilla. Lääkäri on vieressä ja Hän on jo antanut tulikomennon ambulanssiporukalle, että kohti Oulua, sirrat päällä... Sit mentiin, lujaa...
piikkiä tulee käsivarteen ja tulee n. 1, 5 tunnin tauko ja kun herään olen jo viipalekuvauksessa Oulussa...
no.. sitten on jo taju pysyny tallella ja mä olenki jo kotona, tosin kipeenä...
mut hengissä ja halvautumattomana..
Poliisin porukka käväisi juttelemassa ja kertoivat joutuneensa lopettaan sen hirven, sillä oli nimittäin molemmat etujalat poikka ja maha revenny... (oli mennyt 200m metsään ja makasi siinä paikallaan, kun konstaapeli oli sen ampunut ja päästänyt tuskistaan)
Vakuutustarkastaja on tulossa keskiviikkoaamusella käymään mun tehtaalla kattomassa mopoa, joka justiin käytiin kamujen kanssa sinne kärryllä viemässä paikallisen hinausliikkeen autotallista... ja se on VITTU sentään ihan jokapuolelta rusina... takavalo on ehyt ja rek.kilpeen ei näytä tulleen mitään vikaa...
kone vuoti öljyä magneettokotelon häivyttyä asfalttiviilassa pois osakseen, tankki on jokapaikasta koloilla (pyörä on vissiin mennyt katonkautta ympäri), pakoputket on irtipoikki, etukate ainakin 10 eri palassa, vilkut kappaleina, etuvanteessa lommo ja kumi tyhjänä... takavanne ok, mutta kumissa tosi tasainen kantti (yllätys). syylari vuotaa, pleksi tipotiessään, takakate poikki, takamatkustajan jalkatappien korvalliset kummassa asennossa... yms. pikkusäätöä...

voi helevetti että vituttaa... nimittäin ei olisi ollut pakko lähteä sinne neuvotteluun Ouluun.!!!

mitä opittiin??? hmmm... :
hirvittää, muistakaahan katsoa tienlaitoihin!]

PS: olen jo päässyt käymään lenkillä ja fysioterapeutti on opastanut oikea käden korjaavista toimista... Vieläkään en nuku oikealla kyljellä, sillä siihen herää heti, kun sille kantille kääntyy heh...!

Mutta Uusi Busa on tallissa, viime syksynä ehdin kokeilla varovaisia ajokeikkoja n. 1300km:n edestä, kunhan vain sain tuskailtua ajopuvun päälleni!!!

Onneksi olkoon. Ei se vauhti vaan se äkkipysäys. Olis tarinalla voinut olla toisenkinlainen loppu.

Itellä oli vain kaksi ns läheltä piti tilannetta. Toisella kertaa tuli rattijuoppo vasemmalta kolmion takaa eteen. Onneksi vauhtia ei itellä ollut taajama-alueella yhtään enempää kuin sallitut 40 km/h. Marginaalia noin puoli metriä sivusuunnssa, kun ajeltiin rinnakkain samaan suuntaan minä ja pyörä lähes rotvallissa kiinni.

Toisella kertaa mäen takaa tuli joku juuri kortin saanut tyttö ohittaen keltasella viivalla henkilöautoa. Oli pakko kääntyä takas ja huutaa tyttö suohon. Melkein tuli tavarat housuun mulla, kun pelästyin niin perskeleesti. Kohtaamisnopeus oli valtatiellä kuitenkin se yli 200 km/h ja jonkin alkukantaisen hengissäpysymisvaiston avulla sain pyörän pientareelle ennenkuin olisi tömähtänyt.

Onnea vaan kaikille Teille vuodelle 2005.

Joo meinasinpa vastata tähän jotain sorasta pimeässä mutkassa joka vähän säikäytti, mutta Tbusin tarinan jälkeen taidankin jättää välistä..

Sama vika, meinasin kirjottaa että hiekkaa loivassa mutkassa vauhtia 40 km/h takarengas irtos alta, mut hiekkaa oli sen verran vähän et pito palas ja ei kerenny ees säikähtää. Mitään muuta ei tälle kesälle osunu.

Mut ton busa jutun jälkee tuntuu aika turhalta jostain syystä laittaa sitä tähän.

Tosta jutusta tuli muuten mieleen se discoveryltä tuleva sarja TRAUMA, mis kuvataa ensiavus tapahtuvii juttui, pääs niin sanotusti potilaan päähän ku tota juttua luki.

Tarvit ilmeisesti vieläkin paranemis toivotuksia ni täs olis ny yks lisää!!!

Pyörällä ei ole juurikaan tapahtunut onnettomuuksia kun en semmoista omista. Ainut liikenteessä tapahtunut läheltä-piti tilanne sattui kun kolistelin ns.työnantajan tykö traktorilla mettäkärryt perässä. Alkoipa siinä sitten taajamaan jälkeen letkaa ilmestyä taakse, 4 autoa tuli perässä. Vähän ennen risteystä mistä minun piti kääntyä oli risteys-2 ja risteys huolto-asemalle: Ensimmäinen auto kääntyi risteys-2 suuntaan, kaksi muuta kurvasi huoltsikalle ja mersu iski keulan kiinni meikäläisen kärryyn. Tuli minun risteys vasemmalle ja pistin vilkun päälle, vilkasin peileihin: mersu takana. Aloin löysäillä kaasua ja hitaasti kääntää tien oikeaan reunaan(taittumisen vuoksi) ja sillä hetkellä kun aloin veivata isoa rattia vasemmalle heitti mersu ohitte n. 20cm mun eturenkaan vierestä.

menin sitten taukoa pitämään ja hörpin puolet kahvetermarista.

Kaverin kans oltiin ajelemassa elokuussa -04, keli mitä mukavin, minä XJR:llä edeltä, kaveri cebarillaan perässä. Vauhtia sellane 100-110 km/h, kun huomaan, että joku lintu nousee ojan pientareelta lentoon ja tielle päin tietenkin.. Kohtihan se tuli, hiukka yritin väistää, mutta osuma suoraan oikeaan olkapäähän. Sattui aika kippeesti.. Pystyssä pysyin, mutta olkapää oli mustana muuan päivän.

Käsittääkseni otus oli tavi, eli pienin sorsalajien edustajista. Näin ainakin oman vaatimattoman lajituntemuksen avulla lihakasasta tunnistaen.

Monenlaiset riskit vain tuossa lintuihin törmäilyssäkin.

Kaverilla oli kyl hauskaa ku ihmeteltiin tilannetta, hän oli kahtonu että lintu tulee ja yks-kaks meikän sylistä oli pölähtäny kauhee höyhenpilvi ympäriinsä, johon hän oli tietenki ajanu. Höyheniä keräiltiinkin moposta jonkin aikaa..

Meinasin myös olla kirjoittamatta TBus:n kertomuksen jälkeen, mutta kun aiheena oli läheltä piti, niin tämä menköön.

Olin toukokuussa menossa pohjanmaalta Kemijärvelle uudella, reilut 1500km ajetulla zetorilla. Vikajärvi - Kemijärvi taipaleen loppupuolella ajelin 110 -120 vauhtia mukavan mutkaisella tieosuudella, jossa liikennettä harvakseltaan. Erään nyppylän jälkeen huomasin pakettiauton olevan parkkeerattuna asiallisesti oikealla pientareella. Koska muuta liikennettä ei ollut näkyvissä, ajattelin varmuuden vuoksi ohittaa kyseisen hitatsin vähän reilummin, ja siirryin keskiviivan viereen, kuitenkin pysyen oman kaistan puolella.

-Ja siinä samassa oli musta konepelti vasemman kainalon alla, käsi hipaisi Volvon peiliä, ja auto olikin jo ohi ja mulla löysät pöksyssä. Vauhtia kyseisellä kotilolla (KEMIJÄRVEN TAKSI, MUSTA VOLVO FARMARI
033102ass_1_prv.gif
) oli jossakin +150. Ei mikään huono, kun kyseistä tieosuutta mainostetaan eniten porokolareita suomessa omaavaksi. Luulisi paikallisen ammattiautoilijan tietävän moisen vaaratekijän.

Seuraavan mutkan jälkeisellä suoralla etäisyyttä jo muutama sata metriä, joten ei siinä taksikuskia sen kummemmin kylmännyt. Kyseiselle kuljettajalle terveisiä perseestä.
shaun.gif

Busamiehelle parantumisia

Tapahtui jossain päin Tamperetta:

Alamäki jonka jälkeen hyrkkä vasemmalle kääntyvä mutka, vaihtua noin 50km/h pyöräkanttinkiin ja ounou kauhia jälä sepeliä tiellä.

Pyörä meni komiasti vasemmalle kyljelle, liuku kaistan verran tienyli, otti nurmikon reunasta komian kimmokkeen pomppas kohti taivaita ja tippuin nurmirinteeseen allmost pystysuorassa, kuski liukui komeasti kyljellään nurmikolle.

Pyörästä oikea vilkunkate säpäleiks (tippui tälle) ja kauhiat naarmut vasemaan kylkeen, kuskille tul kulumajälet persauksiin ja mustat housut muuttu tilapäisesti vihreiks, hyvää jos tästä haetaan oli se että takana tullut kaveri kerkesi jarruttaa ja "väistää" hiekan niin et tullu miu päälle, ois varmaan r1150r bemu tuntunut ikävältä takaraivossa :C

Ajoin Nuijamaalta Lappeenrantaan päin ( legendaarinen rekkajonojen tie ). Kulkusuuntaani nähden vasempaan kääntyvässä loivassa ja pitkässä kaarteessa tulee kolmen tai neljän rekan kolonna vastaan. Ensimmäisen rekan kohdalla tajuan, että vastaan tulee kaksi Venäjälle menevää tuontiautoa "puskurituntumalla". Minkäs teet, vauhtia mahdollisimman paljon pois ja reunaviivaa pitkin eteenpäin toivoen ettei tipu soralle. Eivät saakelin kuriirit paljoa edes hidastaneet taikka väistäneet, vetivät vaan kaistan keskellä vastaan. Mihin helvettiin ne olis väistäneet jos miun tilalla vastaantulijana olis ollut vaikka rekka? Ehkä siinä rekkojen välissä olis ollut tilaa. Eikä varmaan ollut siitä kiinni näkivätkö vai ei, no ei varmasti nähneet kolmen rekan läpi vastaantulijoita. Morjestelivat vaan mennessään
veryangry.gif

Kaakonkulman motoristeilla on varmaan muillakin kokemuksia noista venäläisistä kuskeita jotka tuntuvan antavan kohtalonsa ylemmän käsiin. Allekirjoittaneella ainankin puolenkymmentä läheltäpititilannetta noiden suhareiden kanssa.

T.busin tarinaa ei kyllä woi laskea läheltäpiti tilanteeksi..
omg.gif

Itte kopautin koiran kanssa yhteen tuolla Honkajoella,, kotimatkalla lomareissusta wälillä Taivalkoski Raisio.....Terkkuja waan sinne maaseudulle, miustakaa pitää koiranne kytkettyinä...oli meinaa katastrofin ainekset kasassa... mutta peljäyksellä ja pienillä HardWare waurioilla selvittiin...koira jouduttiin lopettamaan..
bawling.gif

edit: eihän tääkään oikeestaan likimeni tilanne ollu.. osuhan se ...

Ajelin Hyvinkäältä Hangon suuntaan, kun Nummelan liittymästä joku perhanan puusilmä tuli hopianvärisellä Opel Astralla ihan suoraan eteen ja tietty kärkkärin takaa ( vai olikohan peräti Stop-risteys, ei muista). Se kääntyi mun eteen jatkaen samaan kulkusuuntaan mun kanssa. Oikealle ei ollut tilaa väistää, joten vasemmalle jouduin väistämään, ajelin sitten keskiviivan päällä, kun vastaantulevaa liikennettäkin oli. Käpy paloi ihan tyystin!  
veryangry.gif
Pudottelin sitten pari sataa metriä siinä Opelin vierellä torvi soiden ja kuskia mulkoillen  
033102bebe_1_prv.gif
Syke oli koholla vähän aikaa!

Pohjosessa ajeltiin kaverin kanssa pikkuteitä pitkin rovaniemelle. oli 80 rajoitus, mutta mittarissa oli jotai 90-100. Aloin kallistelemaan mutkaan ihan normaalisti, vähän vauhtia pudottaen, kunnes yhtä-äkkiä huomasin että sehän mutka tekee 180° käännöksen?!? vauhtia oli vielä melko paljon (80?), ja äkkiä jarruja pohjaan. No jarrutushan nosti pyörän pysyyn ja mettään mentiin. Onneksi oli raivattu se tienpientare puista paljaaksi ja siellä oli hidastavia pusikoita senverran paljon ettei mennyt puihin asti! Pukkaamalla mopo pois (hiekkaa, niin ei renkaat pitäny ollenskaan) ja risuja riisumaan moposta.. Sillo harmitti ettei ole tullu opeteltua sitä tupakointia, ku olis niin kovasti haluttanu vetää hermosauhut!
Kävin sitten kattomassa jälkeenpäin että eikö siellä ollut mitään varoitusta asiasta, niin olihan siellä merkki mutkasta ja 40km/h suosituksesta, mutta senverran piilossa puskassa, ettei huomannut kiinnittää huomiota siihen..

Nohh.. ei mitään pahempaa sitten sattunut, ainakaan kun vertaa T.Busin tarinaan.
bowdown.gif

Viime kesänä tuli tälläisen pienen episodin jälkeen uusi kimmoke pyörän vaihtoon. Taisi olla jotain elokuun alkua kun olin jälleen kuussatasen diversionin kanssa "lenkillä" ja pieni vauhtikärpänen pääsi jälleen puraisemaan, ja lähdin sitten eräälle tutulle tielle vähän kokeilemaan rajoja. Nooh, pätkä on noin 30km jonka puolivälissä on todella jyrkkä mutka joka kääntyy vasemmalle. Tulin siihen mutkaan (kuten yleensä) niin paljon kun sillä vehkeellä vaan suinkin uskaltaa. Kaikki toimi hyvin siihen asti kunnes keskiseisontatuki päätti tehdä lähempää tuttavuutta asvaltin kanssa.. siinä sitten keskellä mutkaa pompusta pyörä ylös ja tangentin suuntaan kohti metsähallitusta. Mutka on vielä sellaista "kirraa" tyyppiä, enkä vieläkään tiedä miten se vehje pysyi tiellä mutta niin vaan pysyi ja matka jatkui.. hiekalla oltiin ja pitkällä mutta niin vaan nousi..

TBus:lle paranemisia!

Viime kesäkuussa se tapahtui joku tosi hieno aamu, klo 06-07 aikoihin tiellä Myrskylä-Lapinjärvi (vai mikälie sielläpäin oleva mukava mutkapätkä). Tuli kuorma-auto pienen mutkan takaa (tosi huono näkyvyys, en muista oliko kallio vai puita tms..) perkules mun kaistaa vastaan helvetinmoista ylinopeutta! Onneksi se pääsi puoliksi omalle kaistalleen ja mä ehdin väistää reunaan. Pelästyin aika tavalla ja luulen että se KA kuski ei aamujakeluajoaan noin kiireellä enää aja.

Kuorma-auton nokkaan kohtaamisnopeudella 140, kamala ajatus. Olkaahan varovaisia, ei riitä että ajaa omalla kaistalla ja rajotusten mukaan.

Täpärät tilanteet jatkuu kun ajokausi alkaa jälleen. Muokkasin tuota aihetta ajantasalle, jotta voivat tänä vuonnakin täpäriin tilanteisiin joutuneet jatkaa kokemuksiensa jakamista.

Ei ollut oikein pahoja paikkoja kuin radalla... Yhden kerran etunen alkoi luistamaan alta ja piti päästää hiekalle melko kovasta vauhdista ja toisen kerran jarrutus jäi myöhäseen... Mä varmaan ajan niin varovasti liikenteessä ettei tule tilanteita lähelle tai sitten en tiedosta niitä
crazy.gif

Back