• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kauanko menee, että tulee varmuus ajamiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
itelläni meni noin 2vko että uskaltaa tehdä omalla pyörällä samoja asioita mitä esim autokoulun fillarilla... esim pienessä tilassa u-käännös niin että tanko kolahtaa tappiin =)

Moro!

Olen lueskellut tätä foorumia jo vuoden päivät ja yrittänyt hillitä moottoripyörä-kuumettani, mutta en onnistunut. Nyt olen monen vuoden jälkeen opetellut ajamaan Kawasaki VN800:lla. Pyörä vaikuttaa loistavalta, mutta vielä välillä tulee pieniä ongelmia (teknisiä...) Kauanko menee, että pyörän kanssa tulee niin tutuksi, ettei tarvitse koko ajan miettiä sitä varsinaista ajoa esim. risteyksiin tultaessa? Mulla pyörii päässä mm. muista kytkin, tasainen jarrutus, pykälää pienemmälle, kaasua ei saa huudattaa jarruttaessa jne.
Luulen että mitä pidempään ajat, niin huomaat miten paljon oppii kokoajan lisää. Vrt. kukaan ei ole mestari ikuisesti, (riippuu toki kalustosta) aina tulee joku parempi.

Mikäli ajaa aina rauhallisesti, niin pelivaraa jää vähintään riittävästi. Silloin kun "vöyhöttää", niin pienikin herpaantuminen varsinkin liikenteessä, tuo enemmin tai myöhemmin niitä läheltäpiti tilanteita.

itelläni meni noin 2vko että uskaltaa tehdä omalla pyörällä samoja asioita mitä esim autokoulun fillarilla... esim pienessä tilassa u-käännös niin että tanko kolahtaa tappiin =)
JUURI NÄIN,eli pikkuhiljaa se kokemus tulee!!!!
Ratameneminen on enemmän pyörän hallitsemista ääritilanteissa,kuin tämän olemassa olevan liikenteen tulkitsemista.... ja se on mielestäni mopolla ajavan tärkein taito
bowdown.gif
, eli katso,epäile ja tarkista mitä muut tekevät,niin se TOIMII kadulla !!

Ja kun piipahtaa radalla, missä ei ole vasemmaltatulijoitaristeyklsiäeikäpuusilmäauytoilijoita - ainoastaan häpeä, vasta tajuaa kuinka monta liikkuvaa osaa on liikaa.
HÄPEÄ
veryangry.gif
en ymmärrä,eikä varmaan moni muukaan
withstupid.gif
,mutta kerro ihmeessä lisää,jotta saa otteen tuosta....
Kyllähän bemarilla saa radalla hävetä, sitä varmaan ajoi takaa
kaboom.gif
Niin, en minä sitä bemaria ole hävennyt, vaan omaa kömpelyyttäni. Ja, kun sen oman kömpelyytensä huomaa radalla, huomaa myös tavanomaisen tieliikenteen ongelmat entistä korostuneemmin. Joko nyt?

sanoi:
Lainaa (Kawalady @ Kesä. 07 2008,15:04)
Kauanko menee, että pyörän kanssa tulee niin tutuksi, ettei tarvitse koko ajan miettiä sitä varsinaista ajoa

KOKO ELÄMÄ!

Eipä tuota voisi paremmin sanoa. Varsinkin ajokauden alku palauttaa aina maan pinnalle. Tuntuu, että pyörän kääntösäde on kasvanut, kallistusvarat pienentyneet ja renkaiden pito huonontunut.

Kesän edetessä pitempää matkaa ajaessaan havahtuu usein siihen, että viheltelee vihreitä niittyjä, pyyhkii itikkaa pleksistä ja tekee kaikkea muutakin, mikä ei liity ajamiseen. Pitää oikein muistuttaa itselleen, että "se on sinun ainokainen henkikulta, joka on nyt käsissäsi - seuraa välillä liikennettäkin"

Nöyryys pitää hengissä.

Kauanko menee, että pyörän kanssa tulee niin tutuksi, ettei tarvitse koko ajan miettiä sitä varsinaista ajoa
KOKO ELÄMÄ!
Ja sitten vaihtuu pyora...
biggrin.gif

Aina joskus vie pyora miesta tuolla tyopaikan treeneissa kun pitaisi nauttaa rookieille mallia. Tosin pensaassa ajo taisteluromut paalla hiukan eroaa normi liikenteessa ajosta. Eika ole kukaan antamassa tickettia epapuhtaasta suorituksesta.

sanoi:
Lainaa (Kawalady @ Kesä. 07 2008,15:04)

KOKO ELÄMÄ!

Eipä tuota voisi paremmin sanoa. Varsinkin ajokauden alku palauttaa aina maan pinnalle. Tuntuu, että pyörän kääntösäde on kasvanut, kallistusvarat pienentyneet ja renkaiden pito huonontunut.

Kesän edetessä pitempää matkaa ajaessaan havahtuu usein siihen, että viheltelee vihreitä niittyjä, pyyhkii itikkaa pleksistä ja tekee kaikkea muutakin, mikä ei liity ajamiseen. Pitää oikein muistuttaa itselleen, että "se on sinun ainokainen henkikulta, joka on nyt käsissäsi - seuraa välillä liikennettäkin"

Nöyryys pitää hengissä.
+1
bowdown.gif

Eipä tuossa hallintalaitteisiin tottumisessa mennyt oikeastaan yhtään. Johtuu ehkä siitä, että junnuna tuli roplattua mopoja, ja kevarillakin tuli leikittyä.
Nyt noin 2 kuukautta kun on tullut ajettua tuolla isommalla pyörällä, niin voisi sanoa että alkaa olemaan hieman varmempi olo.
Mutta niinkuin täällä on mainittukkin, niin koitan heti muistuttaa itseäni, ja terästää keskittymistäni, ettei käy köpelösti, kun tuudittautuu siihen petolliseen varmuuden tunteeseen.

Yksi mikä on välillä vaikeaa tuolla ärrällä, on valosta lähdettäessä saada kaasua sopivasti vähän. Ottaa niin pirun pienellä väännöllä kierroksia.

Mutta tuohon hallintalaitteiden epävarmuuteen. Kannattaisi etsiä joku paikka, missä kävisi harjoittelemassa niiden käyttöä.
Itse kävin täällä helsingissä tuossa roihupellon parkkiksella, missä autokoulutkin usein ajattaa.

Ja kun piipahtaa radalla, missä ei ole vasemmaltatulijoitaristeyklsiäeikäpuusilmäauytoilijoita - ainoastaan häpeä, vasta tajuaa kuinka monta liikkuvaa osaa on liikaa.
HÄPEÄ
veryangry.gif
en ymmärrä,eikä varmaan moni muukaan
withstupid.gif
,mutta kerro ihmeessä lisää,jotta saa otteen tuosta....
Kyllähän bemarilla saa radalla hävetä, sitä varmaan ajoi takaa
kaboom.gif
Niin, en minä sitä bemaria ole hävennyt, vaan omaa kömpelyyttäni. Ja, kun sen oman kömpelyytensä huomaa radalla, huomaa myös tavanomaisen tieliikenteen ongelmat entistä korostuneemmin. Joko nyt?
No perkele. Kerrankin joku rehellinen täällä.

Kyllä se tottumus pyörään ajan kanssa tulee, mutta koskaan et ole valmis . Ei muuta kuin paljon kilometrejä, niin ei tarvi noita perusjuttuja enää miettiä, saat keskittyä ajamiseen.Sitä sitten tarvitsee tehdä aina, aja aina niinkuin olisit väistämisvelvollinen jokaista kohtaan .
sport05.gif

Pyörän vaihtumista ja elämän päättymistä odotellessa voisi olla hyvä harjoitella.

Jos et radalle pääse, niin etsi joku rauhallinen mutkapätkä tms ja ajele sitä edestakaisin useampia kertoja. Siis ei vauhtia nostaen vaan vaan niin, että tutulla pätkällä voi huomiota vapautua "uusien" asioiden löytämiseen ja vakiinnuttamiseen (hyvä ajoasento, kevyt nojaaminen sisäkaarteeseen, rento tuntuma ohjaustankoon ja vaikka mitä).

Kun alle sattuu sopiva suora eikä muita mailla halmeilla, harjoittelen nopeita väistöjä vastaohjauksella, sekä tiukkoja jarrutuksia.

sport05.gif

Iku

Sen varmuuden mukana tulee noutaja.
aamen!

.. joka setillä/reissulla/matkalla on pitänyt "opetella" - sitten kun tuntuu hyvälle on paras lopettaa päivä tai pitää vähän taukoo ettei mene keltään henki.

Jos varmuudella tarkoitetaan mopon-moottoripyörän hallintalaitteiden käyttöä ja käsittelyä ajoneuvoliikenteessä niin se on aika yksilöllistä.
Joillekin on riittänyt ajokouluksi 80-luvulla (ennen mopojen kypäräpakkoa) talvella kaverin perässä ajattu 400m spoori jäistä kävelytietä. /z

edit: eilen opettelin käyttämään uusia jarru/kytkin "blingBling"-kahvoja, sitä ennen homma meni muutamaksi päiväksi opetteluksi liian suurten rengaspaineiden takia ja sitä ennen etupään geometrian muutoksen takia, jolla todistin, että 8mm putkia ylös ohjauskolmissa on empiirisen kokeen mukaan mulle ihan liikaa.

Juu, yksilöllistä on. Itsellä ainakin oli vähän sama juttu kuin auton kanssa, eli kun toiminnot jää selkäytimeen niin kyl ne tulee sieltä sit automaattisesti. Tosin itsellä edelleen (no, eipä tässä olekaan kuin vasta n. 400km takana) eniten tuottaa ongelmia siinä, et joutuu miettimään et milläs vaihteella sitä nyt sit olikaan  
blush.gif
Ite oon huomannu, että hyvä apu tohon "mikä vaihde mulla olikaan" ongelmaan on, että tarkkailee koneen kierroksia.

Mulla on esim. 5 vaihteella 3000 kierrosta kun vauhtia 100km/h, 4:lla 3000 kierrosta kun vauhtia 80km/h, 3:lla 3000 kierrosta kun vauhtia 60km/h jne...

Sama vika, mittareita tulee vilkaistua, jos ei oo ihan varma, että onko jo kaikki pykälät kelattu...

3999 kilometriä, ja sen jälkeen suuria epävarmuuden hetkiä joka päivä....
tounge.gif
eli eiköhän tässä riitä haastetta loppuiäksi.

edit typp- topy- eiku typo

Back