• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Katsastus moottoripyöriin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikö se ole virkavallan tehtävä tarkistaa renkaan kulutuspinta ? Näinhän se on kotiloidenkin kanssakin.
Outo laki Suomessa. Muualla se on kuljettajan vastuu etta ajoneuvo kunnossa.
Huonosti ilmaistu.. Vastuu kuitenkin eri asia kuin valvonta. Kun kuljettaa tavaraakin niin vastuu on kuljettajalla asianmukaisesta sidonnasta, mutta virkavalta kuitenkin valvoo asianmukaisuutta. Tätä näkökantaa tarkoitin
wink.gif

vastustan ehdottomasti katsastamista vuoden välein jos se maksaa saman kuin autollekin eli > 50e

tämä ulkomaalaisomistuksessa olevien katsastusketjujen "EU-hengen mukaan" lobbaama rahastustoiminta kuulostaa huonolta.

kun VTT on mukana lobbauksessa se tekee asioista vielä kamalampia. Vi#¤n Tarkkaa Tarpeetonta syynäystä isolla hinnalla. varmaan tehomittaus pitää saada ettei ole viritetty liikaa ja päästöistä ei riitä tavan automittaukset "kun pojat on vähän vaihtanu lastua" kuitenkin. lisäseurauksena on taattu %-liike.

ja ei - minulla molemmat pyörät ovat liki vakiokuntoisia ja renkaissa on > 2mm kulutuspintaa, jarrupaloissa ohjeen mukaisesti, mutta myönnän että toisessa on yksi vilkuista pimeenä (saksalainen "laatu" minivilkkusysteemi) mutta sepä on seisonnassa.

Saattaisi katsastus olla tarpeellinekin. Ainakin tämän nettipalstan perusteella mopoilijoista löytyy yllättävän paljon vastuuntunnottomia henkilöitä. Jokin aika sitten äänestyksissä kysyttiin kuinka loppuun ajat renkaasi. Kolmasosa ilmoitti ajavansa kankaille asti. Jos renkaitakaan, joiden kuluminen on helppo todeta, ei jakseta pitää kunnossa niin miten on muun mopon laita?
En haluaisi vähätellä kärsimyksiäsi, mutta jo nyt voit viedä oman moposi konttorille syyniin vaikka joka päivä..
Miten esittämäni asia liittyy siihen, että voin viedä oman moponi konttorille aina kun haluan? Olettaen tietysti, että menen silloin, kun konttori on avoinna.

Hyvä, että ymmärrät kärsimyksiäni. Itseäni ottaa kupoliin se, että joudun maksamaan aivan tolkuttomasti veroja. No, sellaista se on meillä hyvätuloisilla.
Se liittyy siihen siten, että jos pelottaa omien renkaiden kunto, voit tarkistuttaa ne halutessasi konttorilla vaikka joka päivä. Muiden pyörien renkaiden kunto taas ei ole sinun vastuullasi eikä kuulu sinulle mitenkään.

Saattaisi katsastus olla tarpeellinekin. Ainakin tämän nettipalstan perusteella mopoilijoista löytyy yllättävän paljon vastuuntunnottomia henkilöitä. Jokin aika sitten äänestyksissä kysyttiin kuinka loppuun ajat renkaasi. Kolmasosa ilmoitti ajavansa kankaille asti. Jos renkaitakaan, joiden kuluminen on helppo todeta, ei jakseta pitää kunnossa niin miten on muun mopon laita?
En haluaisi vähätellä kärsimyksiäsi, mutta jo nyt voit viedä oman moposi konttorille syyniin vaikka joka päivä..
Miten esittämäni asia liittyy siihen, että voin viedä oman moponi konttorille aina kun haluan? Olettaen tietysti, että menen silloin, kun konttori on avoinna.

Hyvä, että ymmärrät kärsimyksiäni. Itseäni ottaa kupoliin se, että joudun maksamaan aivan tolkuttomasti veroja. No, sellaista se on meillä hyvätuloisilla.
Se liittyy siihen siten, että jos pelottaa omien renkaiden kunto, voit tarkistuttaa ne halutessasi konttorilla vaikka joka päivä. Muiden pyörien renkaiden kunto taas ei ole sinun vastuullasi eikä kuulu sinulle mitenkään.
Osaan kyllä tarkistaa renkaideni kunnon. Valitettavasti minulla ei nyt ole aikaa jutella kanssasi enempää, täytyy lähteä isopyöräisellä maasturilla jäätikköretkelle.

Loppulauseessasi toteat sen, että jokaisen tulee huolehtia vaan omista asioistaan. Samalla varmaan lupaat itse olla kommentoimatta yhtään asiaa, mikä ei ole sattunut sinulle itsellesi. Eli jatkossa emme juurikaan tule lukemaan sinun kommenttejasi tältä palstalta. Ole mies ja noudata omia oppejasi.

Oikaistakoon täten lukijoita: VTT ei ole millään tavoin ajamassa katsastuspakkoa moottoripyörille.

Aika kinkkinen tilanne. Klassinen kolikon kääntöpuoli tässäkin.

Ajoneuvon kuljettaja on aina vastuussa ajoneuvon turvallisesta kunnosta. Ei siis katsastusmies ei poliisi eikä kukaan muukaan.

Moottoripyörien huima lisääntyminen varmaan antaa painetta niiden kunnon ja laillisuuden seuraamiseen säännöllisen katsastuksen muodossa, en sitä hirveästi ihmettele. Poliisilla on käsittääkseni oikeus katsastaa ajoneuvoja tien päällä. korjatkaa jos olen väärässä.

Olisi kiva saada faktaa, täytyykö jossain muussa EU-maassa katsastaa moottoripyörä säännöllisen väliajoin? Itse en tiedä asiasta.

Jos tälläinen tulee, tuskin siitä jaksaisin kauheata painetta ottaa. Ainakaan jos hinta olisi jotenkin järkevä, vaikka alle 20€. Ehkä siinä voitaisiin katsoa valot ja jarrut sekä mitata äänet, tuskin muuta. Joku pieni koeajo jotta kaikki toimii.

Uskon kyllä, että katsastusmiehet pystyisivät asian hoitamaan, kyllähän ne ovat aika korkeasti koulutettuja eikä nuo autot ja moottoripyörät kauheasti eroa teknisesti toisistaan.

Fakta on se, että pyöriä on aika paljon, ja näin suureen määrään mahtuu monenlaista porukkaa. Siis myös niitä, jotka ei tiedä pyöristä mitään ja niitä joita pyörän huoltaminen ja kunnossapito ei kiinnosta yhtään. Kunhan eteenpäin pääsee, niin se riittää. Aika huolestuttavaa, vai mitä?

Muistan eräänä kesäiltana kun ajoin keskustassa, niin jonkun matkan päässä meni pyörä jossa ei ollut takana mitään valoa. Hienot minivilkut ja kaikki, mutta mikään ei missään vaiheessa palanut, ei taka- tai jarruvalo eikä vilkut. Edessä kyllä oli kaikki kondiksessa. Vahinko oli etten saanut kaveria vierelle, olisin vinkannut takavalottomuudesta.

Minä yritän pitää pyöräni kunnossa, niin suurin osa muistakin. Mutta mitä tehdään niille, joita pyörän kunto ei kiinnosta, laittelee omia viritelmiä, jotka voivat olla ihan oikeasti olla vaaraksi?

Ehkä hyvänä(?) ratkaisuna voisi olla poliisien suurempi otanta moottoripyörin tien päällä tapahtuneiden katsastusten määrässä. Tuskin minua suuremmin haittaisi jos ehtoolla poliisisetä haluaa vähän tutkia mun mopoa.

AKE on antanut tutkimustehtäväksi VTT:lle mitata prätkien melutasoja. VTT:llä ei ole muuta osaa koko asiassa.

Objektiivisuus on vaikea asia, mutta VTT osaa kyllä sen puolen. Itse asiassa tapasin kyseisen tutkijan VTT:ltä, ja järkevä mies kaiken kaikkiaan. Tutkijat ovat...
smile_org.gif

Paitsi Turun liikennepsykologit.
biggrin.gif

Jos katsastelut alkaa, saattaa originaali pakoputkistojen hinnat pompata aikalailla. Kuka haistaa bisneksen ja alkaa kerätä varastoa?
idea3.gif

Oikaistakoon täten lukijoita: VTT ei ole millään tavoin ajamassa katsastuspakkoa moottoripyörille.
Oikaistakoon täten itseäni: VTT:llä näyttää tosiaan olevan meneillään kyselytutkimus prätkien määräaikaiskatsastuksista. Se on eri juttu kuin tuo metelin mittaaminen.
withstupid.gif

AKE:n toimeksiannosta, tietenkin. Kaikkeen sitä rahaa käytetäänkin.

Oikaistakoon täten itseäni: VTT:llä näyttää tosiaan olevan meneillään kyselytutkimus prätkien määräaikaiskatsastuksista. Se on eri juttu kuin tuo metelin mittaaminen.
withstupid.gif

Keneltä kysellään ja mitä?

withstupid.gif

Minä jo ihmettelinkin, että olenko jo niin hömelö / pösilö
biggrin.gif
ghostface.gif

Kyllä tässä on mahdollisesti huonot ennusmerkit, vaikka lanseeraus on tutkinnallisen objektiivista ja neutraalia. Se on tulos, mistä minä olen huolestunut
lookaround_orig.gif

sellainen pointti tuli vaan mieleen, et kotteroiden katsastus siirtää vastuun auton kunnosta pääasiallisesti pois auton omistajalta.. Tietysti renkaat ja tälläset on kuskin vastuulla, mutta jos auto lahoaa tiellä tappaen ohikulkijoita, vastuu ei oo niin suuri auton omistajalla, kuin jos se olisi ilman vuosikatsastuksia.. Tätä on vissiin käytetty jossakin katsastuspakon oikeuttamisessakin. Vaikee vain soveltaa moottoripyöriin, kun aika pieni riski tuo mopo loppujen lopuksi on. Noh, mutta näppärät kukkahattuniilot keksivät kyllä tukun syitä pakottaa motoristit katsastuskonttoreille. Näin se Suomen talous pyörii ja raha saadaan liikkumaan.

Ihan hieno ajatus että pyöriä aletaan tarkkailee enemmän... Siis ajatuksena.... Toteutus menis kuitenkin varmaan samalla lailla kuin autossa. Jos kuskin naama ei miellytä katsastusinssiä niin varmasti löytyy pyörästä vikaa. Ja jos vikaa ei löydy niin sellainen tehdään

Back