Aika kinkkinen tilanne. Klassinen kolikon kääntöpuoli tässäkin.
Ajoneuvon kuljettaja on aina vastuussa ajoneuvon turvallisesta kunnosta. Ei siis katsastusmies ei poliisi eikä kukaan muukaan.
Moottoripyörien huima lisääntyminen varmaan antaa painetta niiden kunnon ja laillisuuden seuraamiseen säännöllisen katsastuksen muodossa, en sitä hirveästi ihmettele. Poliisilla on käsittääkseni oikeus katsastaa ajoneuvoja tien päällä. korjatkaa jos olen väärässä.
Olisi kiva saada faktaa, täytyykö jossain muussa EU-maassa katsastaa moottoripyörä säännöllisen väliajoin? Itse en tiedä asiasta.
Jos tälläinen tulee, tuskin siitä jaksaisin kauheata painetta ottaa. Ainakaan jos hinta olisi jotenkin järkevä, vaikka alle 20€. Ehkä siinä voitaisiin katsoa valot ja jarrut sekä mitata äänet, tuskin muuta. Joku pieni koeajo jotta kaikki toimii.
Uskon kyllä, että katsastusmiehet pystyisivät asian hoitamaan, kyllähän ne ovat aika korkeasti koulutettuja eikä nuo autot ja moottoripyörät kauheasti eroa teknisesti toisistaan.
Fakta on se, että pyöriä on aika paljon, ja näin suureen määrään mahtuu monenlaista porukkaa. Siis myös niitä, jotka ei tiedä pyöristä mitään ja niitä joita pyörän huoltaminen ja kunnossapito ei kiinnosta yhtään. Kunhan eteenpäin pääsee, niin se riittää. Aika huolestuttavaa, vai mitä?
Muistan eräänä kesäiltana kun ajoin keskustassa, niin jonkun matkan päässä meni pyörä jossa ei ollut takana mitään valoa. Hienot minivilkut ja kaikki, mutta mikään ei missään vaiheessa palanut, ei taka- tai jarruvalo eikä vilkut. Edessä kyllä oli kaikki kondiksessa. Vahinko oli etten saanut kaveria vierelle, olisin vinkannut takavalottomuudesta.
Minä yritän pitää pyöräni kunnossa, niin suurin osa muistakin. Mutta mitä tehdään niille, joita pyörän kunto ei kiinnosta, laittelee omia viritelmiä, jotka voivat olla ihan oikeasti olla vaaraksi?
Ehkä hyvänä(?) ratkaisuna voisi olla poliisien suurempi otanta moottoripyörin tien päällä tapahtuneiden katsastusten määrässä. Tuskin minua suuremmin haittaisi jos ehtoolla poliisisetä haluaa vähän tutkia mun mopoa.