• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kate vai naku?? Ja miksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JIMJAK
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kate vai naku?? Ja miksi? -

• Nakuprätkässä on fiilis kohdallaan.

Ääniä: 2 66,7%
  • Katten suojissa on kivaa ja ei tartte riuhtoa.

Ääniä: 1 33,3%
  • Plexi/varttikate aina kiinni. Kompromissi.

Ääniä: 0 0,0%
  • Kylmässä ja reissulla kate ja muuten naku.

• Ennen oli kate, mutta mällin jälkeen katteeton.

• On molemmat!

• Ääniä yhteensä
    3
Motoristithan jaotellaan kyykky-, kustomi-, enska, hd- yms porukoihin, mutta selvin eroavaisuus tien päällä on nakuprätkät ja tuulilasi/katepelit. Itse ajan kesällä ilman viimasuojaa ja nakukuskit moikkaavatkin aina tavallista reippaammin. "Hannarit käyttää katteita"-periaate nääs. ;P
Tuulenvastus pitää myös nopeuden aisoissa tehokkaasti.
Mites Teillä, do ya wanna feel the wind vai not?

Isoja katteita harrastin 15 vuoden ajan mutta sitten on ollut nakupyörä plexillä varustettuna, jotta voi käyttää avopataa pitkilläkin reisuilla. Nakun hyvä puoli on se, että kaikki näkyy ja pyörä on helppo huoltaa ja pitää paikkoja silmällä. Miinuksina on kova pesemisen tarve ja vielä pesemisen vaikeus kaikkine koloineen. Lisäksi kurakelillä paskaantuu ja sadepuvulle on näin käyttöä.
Viime syksynä velipojan, Winkulan, kanssa ajeltiin päivän kierros sateisella kaakonkulmalla ja veli säästyi Wingissään kaikelta sateelta ja kuralta kun minä taas nakuineni pidin kurapukua koko päivän. Kumpikin oli silti tyytyväinen emmekä alan ammattiharrastajina nokitelleet asiasta toisillemme vaan pidimme reisua hyvänä vertailuna.

"Hannarit käyttää katteita"-periaate nääs. ;P
Tuohon olisi kyllä helppo yhtyä
biggrin.gif

Kai se fiilis sit on nakussa jotenkin erillainen. Ja eipä tarvi reppua muoviosien kokoamiseen kaatumisen jälkeen...
sport05.gif

Kukin taaplaa tyylillään... Minulle oikea tyyli on virtaviivainen ja urheilullinen matkasportti. Kompromissi matka- ja kyykkypyörästä. Juuri sellainen kuin ajotapa ja -tarve voisi olettaakin...

Ei pleksejä mopottimessa eikä potassakaan...

Vain suurilla nopeuksilla kaipaa hiukan tuulisuojaa, mutta mihin oikeastaan tarvitaan suuria nopeuksia
nixweiss.gif

Nojaa, ehkä kerran pari kesässä pitäisi "tuulettaa" oikein kunnolla
cool.gif

Katteettomat on hienoja. Mutta GS500:lla motarilla päästelleenä en sellaista tullut hankkineeksi.
Joskus ehkä sitten. <- niin ei siis GS:sää vaan naku..
biggrin.gif

Zetor 1100:n ajoasento alko mättämään tällaisen "vanhan" äijän selkää ja koska oli aikasempia (hyviä) kokemuksia Zephyristä siirryin jälleen nakuun (ZRX1200). Ei ole mulla tarvetta enää hillittömiin matkanopeuksiin katteen takana kyyristellen. Vastedes ajellaan hivenen hillitymmin ja ryhdikkäästi pystypäin!
tounge.gif
Ja pääseehän ZRX:läkin nopsaan jos kiirus tulee.

Z1-R mallin kate löytyy, siis varttikate joka kääntyy ohjauksen mukana. Kokemusta löytyy täyskatteesta ja ilman mitään. Toi bikini fairing on hyvä kompromissi, kun välillä tykkää vetää pitkiä pätkiä lujempakin.
Mitään kiinteitä laukkuja en enää sulata pyörässäni.

kate ehdottomasti tosin nyky kyykkäreissä ne enemmän ulkonäkö homma kuin niinkään viimansuojaa antamassa
sport05.gif

Pitäähän sen viiman tuntua ettei tunnu siltä että kotilossa kökkisi.
tounge.gif

Eli nakulla painellaan, joskus tulee pikkupleksi heitettyä kiinni jos tietää että pidempiä matkoja tulee ajeltua moottoriteillä.

Mun mielestä nakut on katteellisia nätimpiä, minua viehättää se että moottori ja runko on näkyvillä. Lisäksi umpikatettujen pyörien kanssa tulee toi huoltoelementti mukaan; katteet lisää duunia huomattavasti ihan yksinkertaisissakin hommeleissa.

Lisäksi umpikatettujen pyörien kanssa tulee toi huoltoelementti mukaan; katteet lisää duunia huomattavasti ihan yksinkertaisissakin hommeleissa.
Toi on totta. Viimeksi kun purin GPZ:n alakatteen, keksin ,että jäähdytysnesteen paisuntasäiliö oli alakatteessa kiinni???! (Kuka tappas japanilaiset mp-suunnittelijat?).
Muuten ajokatetta osaa todella arvostaa, kun siivu on pitkä ja on kylmä keli. Siks on matkapyörässäkin taas katetta vaikka muille jakaa, mutta kustomilla pysyy nopeudet sikäli säällisinä, ettei katettakaan yleensä tule kaivanneeksi.
sport05.gif

Itse valitsin pyöräni juuri siksi että katteelliset pelit vanhenee noin niinku ulkonäöllisesti muutamassa vuodessa. Pyörä jossa tekniikka on näkyvillä on hieno vielä 20v päästäkin... Ja nykyään kun näitä ns. nakuja saa pienillä etukatteillakin niin valinta oli harvinaisen helppo. Minusta katteet tekee pyörän persoonattoman näköiseksi?!? Toiset tykkää...toiset...Blaa blaa...

Back